raskauden aikana tupakoineet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluan tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika turhia nämä ketjut. Tännehän vastailee vain ne joille ei ole mitään tupakoinnista johtuvaa sairautta/ongelmaa lapsella. Ja hyvä tietysti ettei ole. Ei asiasta saa ihan väärän kuvan.
Aloittajaa pitäisi nimen omaan saada motivoitua lopettamaan. Nyt hän saa aivan päinvastaisen mielikuvan. Eli ei muillekaan ole tullut tupakoinnista mitään haittaa niin ei minunkaan vauvalle.
Mutta ketju on aloitettu jo monta vuotta sitten eli eikön aloittaja ole jo vauvansa saanut.

Minä, ikätoverini, sisarukseni ym. olemme olleet passiivisia tupakoitsijoita sikiöstä asti. Röökiä vedettiin kaikkialla ja kokoajan. Kaupassa, lentokoneessa, virastoissa... ihan kaikkialla.
Kenelläkään ei masennusta, astmaa, synnynäisiä vikoja, keskittymishäiriöitä tai mitään muutakaan.

Siskoni poltti ja lapsi oli pienikokoinen vielä 10 vuotiaana, jolloin lapsi kuoli leukemiaan. Johtuiko se tupakasta? Ken tietää, muttei tulisi mieleenikään ottaa moista riskiä.

En ymmärrä tuota ajatusmaailmaa, että ei noilla muksuilla mitään ole ollut, vaikka poltin.
Jotain voi tulla myöhemmin, paaaaaljon myöhemmin. Ja vaikka ei johtuisikaan tupakasta, niin miten kestäisitte ne jatkuvat itsesyytökset, että mahtoikohan tuo johtua siitä, kun poltin odotusaikana? Tai tietysti kaikki oireet ja sairaudet voi selittää jollain muulla ja näinollen jatkaa valitsemallaan tiellä, eli sillä ettei ota vastuuta teoistaan.

Myös oma äitini poltti odottaessaan, lopetti ollessani 8v. Ei mullakaan mitään ihmeellistä vaikeutta elämässä ole ollut, mutta mistäs sen tietää, mihin olis yltänyt, jos ei olis ollut tuotakaan altistusta...

nimenomaan pointtihan on se, että miksi ottaa se riski, että tulee lapselle kehitysviivästymää, allergiaa tms?? helppo se on jälkeenpäin huokailla, että joo ei haitannu polttelu. olis se VOINU haitata, joten eikö kannattaisi kuitenkin ne hikiset 9kk olla polttamatta? plus muistaa aina se oma terveys! ja itse olen sitä mieltä, että kyllä se aina haittaakin. sikiö ei saa happea silloin, kun äiti polttaa, vaikka kidutus-sanaa nyt käytetäänkin vähän liian herkästi, ei sikiöllä ole sellaista tietoista ajattelua (?) että mitenkään voisi älytä, että heiiii mä en taas saa happea missä vika öh khöhh YSK??

Sanonpa vaan, kommentoimatta edes sitä mikä oli lopputulos oman lapsen kohdalla tupakoinnin vaikutuksista, niin lopeta. Se syyllisyys ja tämä jälkeenpäin miettiminen joka hiton nuhan kohdalla, et johtuuko tää siitä tupakasta, vakavimmista jutuista puhumattakaan, niin ei vaan ikinä milloinkaan ole sen röökaamisen arvoista.

Vähän aiheen vierestä, mutta itsekin lopetin tupakan polton raskauduttuani ensimmäisen kerran. Vaikka se oli hankalaa, niin menin sillä ajatuksella, että antaisinko lapsen polttaa? En antaisi, joten en antanut sikiönkään.
Nyt toista lasta odottaessani minulle on heitetty, että ei se haittaa jos vaikka yhden lasillisen tai puoli lasillista juo viiniä viikonloppuna vaikka onkin raskaana, niin sanoin tälle kommentoijalle, että en antaisi tuon kolmevuotiaankaan maistaa alkoholia joten en myöskään aio tuputtaa sitä syntymättömälle vauvalle.

Kaikille ei varmasti tule mitään haittavaikutuksia äidin tupakoinnista/viinilasillista, mutta itse ajattelen nimenomaan niin päin, että se mahassa asuva vauva ei voi valita polttaako vai ei joten sillä ajatuksella oli itsellä helpompi lopettaa. Samoin se vauva ei valita mitä syö, joten se auttaa myös terveellistämään ruokavaliotaan (täällä kyllä lipsutaan aivan liikaan sokerin käyttöön). Toivottavasti löydät selkärangan lopettamaan tupakoinnin, helppoa se ei ole (tiedän) mutta aivan varmasti sen arvoista. :)

Pari kaveria poltti koko raskauden ajan.. Sen kyllä huomaakin.. Toinen paskoi ympäri kämppää huvikseen 5v iässä ja toinen oli alle 2kg syntyessään ja nyt on muitakin murheita... Itse lopetin heti kun alettiin vakavasti lapsesta puhumaan... En voi ymmärtää kuka haluaa olla niin itsekäs että haluaa myrkyttää oman lapsensa!!

Yhteistyössä