raskaus ja neuvolakäynnit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja evi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

evi

Vieras
Hei,

Milloin ootte ottanut yhteyttä neuvolaan ensimmäistä käyntikertaa varten? Millainen on ensimmäinen neuvolakäynti? Voiko neuvolassa käydä työajalla? Oletteko käyneet kertomassa raskaudesta myös työterveyshoitajalla?

Kiitos jos joku valaisee mua näistä asioista kokemuksellaan.

Olen soittanut sinne heti plussattuani. Työajalla voi käydä äitiysneuvolassa, ellei sitä muulle ajalle saa. Työterveyshoitajalle ei välttämättä tarvitse asiasta erikseen kertoa... Jollei välttämättä halua. Täällä ekalla neuvolakäynnillä täytellään aika paljon kaikenlaisia lomakkeita ja varmistetaan raskauden kesto ultralla, otetaan verinäytteitä, paino... :xmas: Mitähän vielä?

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Olen soittanut sinne heti plussattuani. Työajalla voi käydä äitiysneuvolassa, ellei sitä muulle ajalle saa. Työterveyshoitajalle ei välttämättä tarvitse asiasta erikseen kertoa... Jollei välttämättä halua. Täällä ekalla neuvolakäynnillä täytellään aika paljon kaikenlaisia lomakkeita ja varmistetaan raskauden kesto ultralla, otetaan verinäytteitä, paino... :xmas: Mitähän vielä?

Kiitos sulle vastauksesta. Onko äitiysneuvola ja neuvola jotenkin asia erikseen? Onko tuo äitiysneuvola avoinna myös 8-16 työajan ulkopuolella tai viikonloppuna? Oon todella tietämätön näistä..

Niin ja sitten vielä niistä kaikista tutkimusmahdollisuuksista. Ootteko käyneet joissakin muissa omakustanteisissa tutkimuksissa neuvolakäyntien lisäksi, mitkä olleet tarpeellisia ja minkä hintaisia tutkimukset ovat olleet?

Ei meilläkään oo ikinä neuvolassa ultrattu. Kuunneltiinkin vasta joskus 14 viikolla. Ultria on aina kaupungin mukaan. Joissakin on vaan 1, joissakin useampia. Eli jos haluaa useampaan ultraan, niin kustantaa ite.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Meidän neuvolassa ei ultraa ole, joten sitä ei kannata automaattisesti odottaa.

Ihan oikeesti? Mä kun luulin että se on ainakin joka paikassa! Mitenköhän tilanne on Vantaalla? Vaihteleekohan tutkimukset senkin perusteella, että missä Vantaan neuvolassa käy?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
...niin ja vielä tärkeä kysymys, onko mies ollut teillä mukana ensimmäisessä käynnissä tai muilla käynneillä?

On ollut mies mukana,koska myös isän ja isän suvun sairauksista on kyselty ja hän ne muistaa.Ja muutenkin,on ollut mukava olla yhdessä kuuntelemassa.

Se riippuu vähän paikkakunnasta mitä palveluja äitiysneuvolaan on yhdistetty... Voi olla esim. perhesuunnitteluneuvolan nimellä. Täällä se on auki klo 8-16. Ja tosiaan, tuota ultramahdollisuutta ei kaikissa neuvoloissa ole. Minä en ole käynyt missään muissa tutkimuksissa, neuvolan seulontoihinkaan en osallistunut. Mies on ollut aina välillä mukana.

Yhteistyössä