Raskaus ja Oxiklorin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nenu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nenu

Vieras
Minulla on ollut pahoinvointia tämän viikon ajan, rinnat ovat arat ja mieleeni tuli raskaus. Kuukautisten pitäisi alkaa NYT, mutta eivät ole alkaneet -testin tekoon pitäisi odottaa varmaan pari viikkoa.

Minua ajatuttaa se, että käytän Oxiklorin nimistä lääkettä ja olen saanut sen käsityksen, että se voi aiheuttaa sikiövaurioita. Ehkäisy on meillä ollut käytössä vuoden ja tähän asti se on toiminut hyvin.

Onko kukaan käyttänyt raskauden aikana Oxikloriinia (lääkärini kertoi, että se on mahdollista, tietyissä tapauksissa), miten raskaus on sujunut?

Jos ehkäisy on ollut käytössä ja äidin käyttämä lääke on saattanut aiheuttaa lapselle vaurioita -ehdottaako neuvolalääkäri keskeytystä? Tämä jännittää myös kovasti, sillä toisaalta toivon lasta -jos minulle semmoinen vielä suodaan. Mutta lapsen etu on tärkein.

Mulle muistaakseni sanottiin joskus että läkkeet lopetettava jos raskaaksi tulee... Mutta piru, en muista sen tarkemmin että oliko asia kuinka hätänen. Vai oliko lääke vaaralinen vasta raskauden loppuvaiheessa... Eli musta ei nyt apua ole ollenkaan, soita neuvolaan/lääkäriin heti huomenna. :/

Ajattelin ottaa yhteyttä neuvolaan, jos totean raskauden todeksi -jos oireet voimistuvat teen testin heti. Minäkin ymmärrän, että jos sairaus on lievä, niin mielellään lääke lopetetaan raskauden ajaksi. Lääkärini kertoi, että joskus Oxikloriinia täytyy syödä raskauden ajan, sillä voi käydä myös niin, että sikiö kärsii äidin tulehdustilasta? Lupaan tehdä testin ja ottaa yhteyttä neuvolaan, jos ei tule "naistenpäiviä".

Ottaisin mahdollisimman pian yhteyttä hoitavaan lääkäriin jo nyt kun epäilet raskautta. Vielähän sikiö ei varmaan (?) oo sinuun yhteydessä joten se lääke ei suoraan häneen vaikuta, eiks se oo vähän kuin alkoholinkin kanssa. Tosin noiden lääkkeiden kanssa yleensä vissiin suositellaan et lopetetaan jo hyvissä ajoin ennen ku alkaa edes vauvaa yrittämään mutta siitä ei nyt teidän tapauksessa ole kyse. Mutta mä silti epäilen että riski sikiövaurioihin on hyvin hyvin pieni. :)

Yhteistyössä