Raskaus ja stressi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamamama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamamama"

Vieras
Minkälaista haittaa stressi voi raskausaikana aiheuttaa? Mulla on ollut tässä kaikenlaista stressiä ja tulee olemaankin. Eräs läheinen kuoli juuri niin on mieli maassa. Sen lisäksi on sitten tulossa pian oikeudenkäynti johon joudun mennä ja joka on varmasti minulle tosi stressaava ja ahdistava tilanne (ite siis oon joutunut rikoksen uhriksi). Sekin stressaa etten yhtään tiedä milloin tuo oikeudenkäynti on. Ja mieheni työpaikasta ei ole varmuutta, joten stressaan myös raha-asioista.

No joka tapauksessa, tuntuu että kaikki asiat aiheuttavat stressiä. Mitä tästä voi vauvalle aiheutua? Kyllä, stressaan siitäkin. Ja miten voin lievittää stressiä? Käyn juttelemassa kerran kuussa psykologin kanssa asioista, siis ihan yleensäkin purkamassa mieltä, ei mulla mitään mielenterveysongelmia siis ole.

Kertokaa te mulle siis mitä stressi voi saada aikaan raskaana ollessa ja miten lievitän sitä?

No en mä tiä mitä voi saada aikaan, mutta mulla oli loppuraskaudessa ian totaalinen stressi ja ahdistus, mies sai kriisin ja löysi "toisen" ja halus erota..Vauva vaikuttaa ainakin vielä ihan terveeltä :) Vaikka en saanut nukuttua/syötyä ja olin ihan kamalan ahdistunut. tosin vauvakin vasta vajaa 2viikkoa vanha :D en tosin tiedä että kuinka/missä se stressin/ahdistuksen vaikutus näkyy. Synnytys sujui hyvin ja vauva normaalin kokoinen/vointinen.

Luulen et parasta olisi ettet kaiken muun ressin päälle ressaa mitä se voi aiheuttaa :D

Jaksamisia :hug:

en tiedä pitäisikö sinun stressin sijaan puhua ahdistuksesta? semmoinen vellova tunne, joka tulee iltaisin ja kaikki asiat pyörii mielessä eikä saa nukuttua?

minusta raskausaikana saa vähä sulkeutua muulta maailmalta ja keskittyä itseensä. älä katso uutisia yms jos niistä tulee mieleen tiukat talousajat ja miehen tilanne jne. pyydä myöskin miestäsi että ei puhuisi raha-asioista sinun kanssasi jos asiat ovat semmoisia, joihin et oikeasti voi vaikuttaa. tietty miehelle tulee tästä raskaampi taakka jos ei saa kellekään purkaa omia huoliaan, mutta ehkä mies voisi sitten jutella jonkun muun kanssa?
koita pysyä erillään hautajaisjärjestelyistä yms. jos vaan mahdollista.

koita keskittyä miettimään mitä kaikkea teet sitten vauvan kanssa ja unohtaa huolehtiminen.
äläkä mieti mitä ressi voi aiheuttaa raskaana ollessa..

Joo no ehkä tosiaan ahdistus olisi kuvaavampi sana. Hautajaiset ovat kyllä olleet jo mutta siis no, se oli mun oma äitini joka kuoli tapaturmaisesti, kylläkin ennen raskautta mutta on niin hirveetä etten voi sille kertoa raskaudesta yms. kuten viimeksi raskaana ollessani. Ja muutenkin asia pyörii mielessä välillä ja siihen liittyi niin paljon muutakin joka mietityttää. Ja tuo mistä tuo oikeudenkäynti on, niin se teko myöskin mua häiritsee.

Päivisin saan ne suljettua suht hyvin pois mun mielestäni kun touhuan lapsen kanssa, on niin paljon muuta ajateltavaa silloin. Mutta illalla kun lapsi nukkuu ja kotityöt on tehty jne. niin sillon tulee kaikkea mieleen. Tai jos muuten vaan on rauhallinen hetki päivässä. Ja kotityöt stressaa jos en kaikkea kerkeä tai jaksa tehdä joka päivä... Hohhoi. Tuntuu että kaikki asiat otan jotnekin liian raskaasti.

Yhteistyössä