Raskaus, laktoosi-intoleranssi, allergiat ja muut kylkiäiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruttojuuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ruttojuuri

Aktiivinen jäsen
28.08.2007
5 771
0
36
Jäin miettimään kuinka yleistä se on, että raskaus tuo mukanaan jonkin kylkiäisen. Esimerkiksi, ensimmäisen raskauden aikana en sietänyt kunnolla laktoosia, sen jälkeen kyllä. Toisen raskauden aikana en sietänyt laktoosia lainkaan ja allergiat sekä astma pahenivat. Sen jälkeen olin laktoosiherkkä. Nyt kolmannen raskauden aikana olin lähes allergiavapaa :o Pystyin syömään vaikka mitä (lähes kaikkea), en saanut pahoja siitepölyoireiluja, eikä nokkosrokko puskenut pintaan lähes koskaan. Kaikki maitotuotteet kävivät, ei mitään ongelmia niiden kulutuksessa. Nyt raskauden jälkeen laktoosi-intoleranssi palasi ja allergiat myös samanlaisina.

Miten teillä muilla?

Ekassa raskaudessa tuli raskausajan astma ja allergiat paheni hieman. Raskauden jälkeen astma lähti.

Tokassa raskaudessa allergiat paheni, mutta ei ollut astmaattista oireilua. Raskauden jälkeen ensin allergiat helpotti, mutta stressin kanssa paheni aika reilusti ja samalla tuli allergioiden aiheuttamia astmakohtauksia :/

Kolmannen kanssa allergiat paheni ja näköjään koskee imetysaikaakin :headwall:

Mä en raskaana ollessa pysty koskemaan raakaan perunaan, vaikka lääkäri väitti ettei ole mahdollista että olisin vain silloin raa'alle perunalle allerginen :xmas:

Normaalisti syö allergialääkkeitä toukokuu-syyskuu ihan joka päivä ja käytän astmalääkkeitä. Nyt kummassakaan raskaudessa ei mikään allergia vaivannut ja viimeisimmän synnytyksen jälkeen en ole tarvinnut astmalääkkeitäkään. Molemmat raskaudet oli "tautisia" eli raskausmyrkytys ja raskausdiabetes, joten ihan helpolla en sentään päässyt.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Ekassa raskaudessa tuli raskausajan astma ja allergiat paheni hieman. Raskauden jälkeen astma lähti.

Tokassa raskaudessa allergiat paheni, mutta ei ollut astmaattista oireilua. Raskauden jälkeen ensin allergiat helpotti, mutta stressin kanssa paheni aika reilusti ja samalla tuli allergioiden aiheuttamia astmakohtauksia :/

Kolmannen kanssa allergiat paheni ja näköjään koskee imetysaikaakin :headwall:

Mä en raskaana ollessa pysty koskemaan raakaan perunaan, vaikka lääkäri väitti ettei ole mahdollista että olisin vain silloin raa'alle perunalle allerginen :xmas:

:o Ihan tosissaanko se lääkäri oli? :o :D

Miksiköhän raskaus aiheuttaa tällaisia muutoksia kehossa? Onko mitään tietoa?

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaParkula:

Ihan tosissaan. Mulla helahti kädet aina kirkkaanpunaisiksi, ja kutitti ihan mielettömästi. Lääkärin mielestä kyse ei voinut olla raskauden aikaisesta allergiasta, vaan esimerkiksi raskaushepatoosista joka jostain syystä aiheuttaa perunan käsittelyn kanssa saman aikaisesti kutinaa :o :laugh:

Mulle raskaudesta oli vaan hyötyä, pystyn nykysin syömään ruokia missä on paprikaa tai selleriä, kypsänä!
Toisessa raskaudessa meni kylkiluu ja se jouduttiin kiinnittämään takas, toimenpide onnistu muuten mut loppujen lopuks tikit sepi sen kylkiluunpään lopullisesti irti, teki hieman kipeetä..

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaParkula:

Ihan tosissaan. Mulla helahti kädet aina kirkkaanpunaisiksi, ja kutitti ihan mielettömästi. Lääkärin mielestä kyse ei voinut olla raskauden aikaisesta allergiasta, vaan esimerkiksi raskaushepatoosista joka jostain syystä aiheuttaa perunan käsittelyn kanssa saman aikaisesti kutinaa :o :laugh:

:laugh: :D

Yhteistyössä