Raskausajan diabetes-kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rytkäätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rytkäätys

Aktiivinen jäsen
08.10.2007
11 055
2
36
Savon syämmessä <3
Mulla on nyt alkamassa rv 35 ja verensokerit ovat ekaa kertaa koholla. Oon nyt joutunu seurailemaan niitä kotona mittailemalla.
Jos nyt mulla on raskausajan diabetes, niin kuinka sitä hoidetaan? Kuinka tarkkaa on se syöminen ja menikö tässä nyt ihan perseelleen koko loppuraskaus?
Vauvan painoarvio oli aika pieni, isoa vauvaa ei ainakaan ole tulossa.
Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille!

Ruokavaliolla pysyy kurissa. Googleta niin löydät esimerkkejä niistä. Aikalailla kuitenkin syödään ihan tavallisesti. Ylim. rasva ja sokeri pois. Itse ainakin noudatin ruokavalioo tosi tarkasti.

Mulla oli viimeisessä raskaudessa raskaudenajan diabeetes niin, että sokerirasitustestissä tunnin arvo oli pikkuisen kohollaan (0,2 yli sallitun raja-arvon). Muuten ei ikinä mitään häikkää. Ruokavaliolla hoidettiin eikä siinä sen kummenpaa ollut. Normaalisti sai syödä, mutta tietysti paljon sokeria sisältävät piti jättää pois. Mutta esim. hedelmiä ja tämmöisiä sai syödä vapaasti.

Pysyin ruokavaliossa aika hyvin, vaikka tietysti pari kertaa tuli lipsumista. Vauva ei ollut isokokoinen (rv40+5 3760g ja 55cm), mutta silti hänen verensokerinsa eivät meinanneet pysyä hyvissä lukemissa ja sen takia jouduttiin olemaan sairaalassa yksi ylimääräinen yö. Verikokeita vauvasta otettiin useita kertoja päivässä. Tunsin megahuonoa omaatuntoa niistä muutamasta pullapalasta, joita raskauden aikana söin... Onneksi mitään muuta ongelmaa vauvalla ei ollut ja nykyään hän on tosi reipas pojan patukka.

Siis jos sulla on yksi arvo koholla, ei se mikään paniikki ole. Ihan rauhassa vaan. Söitkö tänä aamuna jotenkin erilaisen aamiaisen?

Ja miksi mittaat vast 2 h ruuan jälkeen? Mulle lääkäri sanoi että 1 h viimeisestä lusikallisesta, jotta saadaan korkeet arvot varmasti kiinni. Hassua miten erilaiset käytännöt on Suomessa.

Mutta sulla on viikkoja jo paljon kasassa ja jos on sopivan kokoinen nyt, niin tuskin enää insuliinia laittavat tai jos laittavat niin ei se haittaa.

Yhteistyössä