Raskausajan jumppa - Lantiopohjalihakset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lokakuussa mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lokakuussa mamma

Vieras
Heippa,

Juttelin tossa yhden kahden pienen lapsen äidin kanssa ja hän muistutti, että raskausaikana kannattaa erityisesti jumpata noita lantiopohjanlihaksia ja jatkaa sitä synnytyksen jälkeen (kun pystyy). Kuulemma auttaa paljon synnytyksessä ja palautumisessa (ja paluussa seksielämään).

Onko hyviä vinkkejä kuinka jumpata noita lantiopohjanlihaksia?
Muutkin raskausajan jumppavinkit on enemmän kuin tervetulleita!

Pk-seudulla odotusaikaan kuuluu ainakin yksi ilmainen fysioterapiakäynti. Kestin noin kaksi tuntia ja siellä käytiin hyvin selkeästi läpi näitä liikkeitä. Tapaaminen oli joskus rv. 20 tienoilla. Silloin jos liikkeet aloittaa, niin se riittää hyvin. Myöhempikin aika käy eli älä siitä stressaile. Monethan eivät tee näitä lainkaan ja totta, että silloin palautuminen on vaikeaa. Mutta että ilmankin selviää. Netistä varmasti myös hakusanoilla löytyy ohjeita. Mutta kehottaisin sinne fysioterapiaan odottamaan, jos se vain teille kuuluu, koska siellä asiasta saa todella selkeän kuvan.

Pk-seudulla odotusaikaan kuuluu ainakin yksi ilmainen fysioterapiakäynti. Kestin noin kaksi tuntia ja siellä käytiin hyvin selkeästi läpi näitä liikkeitä. Tapaaminen oli joskus rv. 20 tienoilla. Silloin jos liikkeet aloittaa, niin se riittää hyvin. Myöhempikin aika käy eli älä siitä stressaile. Monethan eivät tee näitä lainkaan ja totta, että silloin palautuminen on vaikeaa. Mutta että ilmankin selviää. Netistä varmasti myös hakusanoilla löytyy ohjeita. Mutta kehottaisin sinne fysioterapiaan odottamaan, jos se vain teille kuuluu, koska siellä asiasta saa todella selkeän kuvan.

Tää olikin ihan uutinen mulle, asustelen itse Espoossa. Pitääkin kysellä tälläisen perään ensi neuvolassa. Kiitos.

Onko muilla silti vinkkejä miten on jumpattu muuten?

Viimeksi muokattu:
Onko lantionpohjan lihaksisto sinulle tuttu, eli oletko aiemmin jo jumpannut Perusharjoitukset on mielestäni hyviä:
Kemi - mims_binding

Itsellä ei kahden lapsen jälkeen ole ollenkaan pidätys yms vaivoja ja olen jumpannut ahkerasti raskausaikana sekä heti synnytyksen jälkeen. Synnytyksen jälkeen todella tärkeää on jumpata ensin lantionpohjan lihaksisto kuntoon ennen mitään muuta urheilua. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Itse koin, että raskaana ollessa jumppapallo oli aivan oiva väline. Raskausjumppa.info sivulla on videoita raskausajan jumppaan, itse ainakin tykkäsin!

Tää olikin ihan uutinen mulle, asustelen itse Espoossa. Pitääkin kysellä tälläisen perään ensi neuvolassa. Kiitos.

Onko muilla silti vinkkejä miten on jumpattu muuten?

Neuvolasta pitäisi saada sellainen pieni vihkonen tai A4, jossa on ohjeita lantionpohjan lihasten treenaamiseen. Mä olen ,yös Espoosta ja muistaakseni niitä on tarjottu joka paikassa (neuvolassa, äitiyspolilla). Kysäisehän neuvolasta. Tuosta fysioterapiasta en ole kuullutkaan. Tai ehkä sitä ei tule, jos on uudelleensynnyttäjä? Mutta ehdottomasti kannattaa treenata lantionpohjan lihaksia!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä