Ravinnolla on merkitystä!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Vauva- ja taaperoikäisten lasten ruokavaliolla voi olla merkitystä siihen, kuinka korkea älykkyysosamäärä lapsella on vanhempana, väittää australialaistutkimus.

Adelaiden yliopiston tekemässä tutkimuksessa tutkittiin yli 7 000 lapsen ruokavaliota heidän ollessaan kuuden, 15 ja 24 kuukauden ikäisiä. Tutkimuksessa huomioitiin lasten syömä kotitekoinen ruoka, teolliset lastenruuat, äidinmaito ja roskaruoka.

- Havaitsimme, että niillä lapsilla, joita imetettiin vauvoina ja jotka myöhemmin söivät terveellistä ruokaa, oli 8-vuotiaina noin kaksi pistettä korkeampi älykkyysosamäärä kuin niillä, jotka söivät alle kaksivuotiaina säännöllisesti roskaruokaa kuten makeisia, keksejä, suklaata, sipsejä ja virvoitusjuomia, kertoo tutkimuksen johtaja Lisa Smithers.

Smithers toteaa, että vaikka erot älykkyysosamäärässä eivät ole suuria, todistaa tutkimus kuitenkin vahvasti sen, että ensimmäisten elinvuosien ruokavaliolla on siihen vaikutusta.

- On tärkeää miettiä lapsille annettujen ruokien vaikutusta myös pidemmällä aikavälillä.

Lapsi saa ruokavaliosta ne ravintoaineet, joita keho tarvitsee aivokudoksen kehittymiseen. Tutkimuksen lopputulos oli se, että terveellinen ravinto on on tärkeää lasten aivojen kehittymisen kannalta.

Tutkimuksessa ei kuitenkaan löydetty ravinnon ja ÄO:n suoraa syy ja seuraus -yhteyttä, joten myös muilla tekijöillä on saattanut olla vaikutusta eroihin.

Tutkimus on julkaistu ensimmäisenä European Journal of Epidemiology -julkaisussa.

Lähde: Health24
IL
 
[QUOTE="äiti";26922451]http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

Tässä uudet D-vitamiinisuositukset, siis Suomen nykyiset ovat liian pienet, milloinkohan se myönnetään![/QUOTE]

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.

En saa osoiteriviä aktiiviseksi, siksi laitoin tiivistelmän Suomeksi.
 
Eli tuossa tutkimuksessa ei oltu huomioitu sitä, että korkeakoulutetut imettävät enemmän (ja todennäköisesti kiinnittävät muutenkin enemmän huomiota ruoan laatuun) ? Siinä tapauksessa ero yllättävän vähäinen jopa.
 
no itse imetin poikaa pari kuukautta ja vetelee testeista 2 vuotta vanhemipien tuloksia että siinnä taas menee metsään ja pahasti tuon imetyksen kanssa. Ruokavalio taasen on terveellinen ja menee illalla 20 nukkumaan niin jaksaa oikeasti keskittyä kun on levännyt tarpeeksi.
 
no itse imetin poikaa pari kuukautta ja vetelee testeista 2 vuotta vanhemipien tuloksia että siinnä taas menee metsään ja pahasti tuon imetyksen kanssa. Ruokavalio taasen on terveellinen ja menee illalla 20 nukkumaan niin jaksaa oikeasti keskittyä kun on levännyt tarpeeksi.

Tällaisissa tutkimuksissa ei ole kyse yksittäistapauksista, vaan tilastoista.
 
Tuon jutun vaan luin, siinä ei mainittu ja oli tuo lause

Tutkimuksessa ei kuitenkaan löydetty ravinnon ja ÄO:n suoraa syy ja seuraus -yhteyttä, joten myös muilla tekijöillä on saattanut olla vaikutusta eroihin.

En siis tiedä miten ovat tutkineet, mutta tuossa ei kyllä ainakaan mitenkään tuotu ilmi että mitä oli poissuljettu.
 
Kyllä ainakin omassa lähipiirissä huomaa, että ne on ne TYHMÄT jotka syöttävät lapsilleen sipsejä, karkkia ja limsaa. Älykkäät vanhemmat huolehtivat enemmän ravitsemuksesta.
 
Kyllä ainakin omassa lähipiirissä huomaa, että ne on ne TYHMÄT jotka syöttävät lapsilleen sipsejä, karkkia ja limsaa. Älykkäät vanhemmat huolehtivat enemmän ravitsemuksesta.

Valitettavasti totta! Janojuomaksi Freeway-Colaa kesällä ja lapsilla posket hehkuu kun nestehukka pahenee sokerin myötä, päätä särkee ja heikottaa, kun helteellä olivat mökillä.. HH mössöä, sipsejä, keksejä jatkuvasti saatavilla, surullista! Kaikki terveellinen on kauhistus siinä perheessä, myös vitamiinit. Saa nähdä miten suun laittavat, kun vien 3v kaksosille synttärilahjaksi ison pussin manteleita ja auringonkukansiemeniä.
 

Yhteistyössä