Reilu 1-vuotias haluaa öisin nukkua äidin sylissä, vinkkejä miten äiti saisi nukuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paimentyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä tekee 1.5v poika ihan samaa. Nukkuu tosin jo isoveikan kanssa omassa huoneessa ja omassa sängyssä mutta viime aikoina ollut monena yönä sellanen että herää ja nousee ja tulee meiän huoneeseen ja syliin kyllä nukuis mut ite en jaksa sitä kannatella kun painaa jo aika paljon ja heti kun luulen että on jo uneessa ja lasken omaan sänkyyn niin se herää ja huutaa vaan nukahtaakseen mun syliin. ja sit oon ite ollu väsyny niin oon ottanu viereen vaan nukkuun ja siihen se nukkuu ihan heti.meillä ei auta että laitan omaan sänkyyn ja silittelen uneen kun ei suostu meneen lähellekkään makuu asentoa omassa sänkyssä vaan se on syliin tai meiän sänkyyn niin hiljasuus on taattu ja unet myös. yhtenä yönä vein raakasti sänkyynsä takasin sen sata ketaa ja ei meillä sit kukaan nukkunukkaan kun huuto oli sen mukasta ja kun en enää jaksanu niin otin viereen johon se ei osannu kuin 1.5 tunnin päästä vasta rauhottua eli unet jäi toosi lyhkösisk kaikilla....ja mitä opin tästä... sen että meillä otetaan suosilla viereen ja koitetaan seuraavan kerran viikonloppuna tai loma aikaan opettaa omaan sänkyyn nukkuun jos ei muuten opi.
nyt kyllä viime yön nukku hienosti kokonaan omassa sänkyssä eli ei ole joka öistä!!!

mulla ei oo harmainta hajua mikä se tekee tai millä sen saa pois.
mut on to vielä niin pieni että kyl mä sen tohon viekkuun otan mielellään kun ei se siihen kohta enää tule edes houkuttelemalla.....

Täällä samanlaista, poika saattaa yöllä herätä ja rauhoittuu ainoastaan kun otan isoon sänkyyn nukkumaan. Minä kun en jaksa unenpöpperöisenä heijata, silitellä tai tassutella, enkä myöskään jaksa alkaa katsomaan kelloa että huutaako poika vartin vai tunnin, vaan haluan mahd. pian takas unille itsekin. Joten helpoimmalla pääsen kun kiikutan kaverin viereeni. Ja ajattelen että "tämäkin on ohimenevä vaihe...." =)

Täällä hei samaa...Jatkunut jo kolmisen viikkoa!
Eli poika 1 vee 4 kk.
Nukkuu meidän vieressä,hällä on oma runkopatjasänky siinä seinän ja meidän sängyssä kiinni.
Mutta ei enää kelpaa se että nukkuu vieressä,poika kiipee kaulaan ja ihan sykerölle syliin,päälle ja poskiposkea vasten kiinni.
Isä kelpaa yhtä hyvin eli kumman vaan poski ja syli.Mut heräilee silti tosi usein ja unet on olleet huonoja.

OIskohan joku hellyyskausi sitten kun täällä monella samanikäisellä samaa juttua....

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Täällä hei samaa...Jatkunut jo kolmisen viikkoa!
Eli poika 1 vee 4 kk.
Nukkuu meidän vieressä,hällä on oma runkopatjasänky siinä seinän ja meidän sängyssä kiinni.
Mutta ei enää kelpaa se että nukkuu vieressä,poika kiipee kaulaan ja ihan sykerölle syliin,päälle ja poskiposkea vasten kiinni.
Isä kelpaa yhtä hyvin eli kumman vaan poski ja syli.Mut heräilee silti tosi usein ja unet on olleet huonoja.

OIskohan joku hellyyskausi sitten kun täällä monella samanikäisellä samaa juttua....

Voi kun kuulostaa tosi ihanalta! Siis ei tietysti ole kiva heräillä, mutta onhan tuo hellyyttävää.

auttaisko jos vaihdatte pinnasängystä tavalliseen lastensänkyyn, ja laitat sen ihan omaan sänkyysi kiinni. Voit helpommin lasta rauhoittaa kun ei tarvitse nousta istumaan.

Meillä aikoinaan poika nukkui minun päälläni kaikki unensa, sairaalassa jo tuli huuto jos joutui omaan sänkyynsä. Reilun vuoden ikäisenä pidettiin unikoulu niin että mummo hoiti lasta pari yötä meidän olohuoneessa ja sitten onneksi oppi nukkumaan omassa sängyssään.

Lohduttavaa kuulla, että muillakin samaa ongelmaa. Varmasti joku hellyyskausi, meilläkin tyttö ottaa kädestä kiinni ja toistelee "äiti, äiti". Jos alkaa jatkua viikkotolkulla, niin täytyy keksiä jotain ja olla hieman jyrkempi, mutta ei tuolta pieneltä vielä raaski syliä riistää, kun niin sitä kaipaa. Jaksamista muillekin hellyydenkipeiden taaperoiden kanssa.

Ehkä kannattaisi ottaa tassukoulu kunnolla käyttöön. Voi olla äidille muutama raskas yö..
Eli niitä toistoja yötä kohden vaikka sata, jos tarve vaatii. Kun lapsi rauhoittuu niin ennen nukahtamista pois se käsi. Kun huuto alkaa niin uudelleen yms. Jossain vaiheessa rättiväsyneenä se uni vain tulee ja kun vanhempi ei anna periksi niin tulee samalla tavalla seuraavanakin yönä ja jossain vaiheessa lapsi ymmärtää, että näin mennään, yritti hän muuta tai antaa suosiolla periksi.

Jos kesken tassuttelun antaa kerran periksi niin lapsi ei pysty luottamaan siihen, että tämä nyt menee vain näin vaan hänellä on hyvät perusteet olla vielä astetta kauemmin entisiä kaavoja vailla. Mistäs sitä tietää vaikka äiti antaa taas periksi.

Tsemppiä. Minä varmaan veisin (vaikka läpi harmaan kiven) lempeän unikoulun läpi. Lisää sen lapsen turvallisuuden tunnettakin, kun olet vahva ja luotettava aikuinen tässä asiassa.

Yhteistyössä