Mun mielestä nukkumisratkaisun pitää olla sellainen, että koko perhe nukkuu mahdollisimman hyvin.
Jos vauva nukkuu tyytyväisenä omassa huoneessaan, niin mitä tuosta meteliä nostamaan - samoin, jos perhepeti sopii, niin siitä vaan.
Meillä poika nukkui ensimmäiset 8 kk omassa sängyssään mutta samassa makkarissa kuin minä ja mieheni. Sitten unikoulun myötä hän muutti omaan huoneeseen nukkumaan. Pinnasänkyaikoina nukkui siellä koko hyvin, ei herännyt yöllä kertaakaan. Mielikuvituksen ja unimaailman rikastumisen myötä poika on alkanut heräillä aiempaa enemmän, ja kipaisee usein väliimme nukkumaan. Olemme ajatelleet asian niin, että tarpeeseen tulee, joten emme ole "ajaneet" häntä poiskaan. Varmasti hän alkaa pysyä koko yön sängyssään sitten kun on valmis siihen.
Olen huomannut, että vaikka vauva-aikana pelkäsin, että lapsi voisi tukehtua väliimme (nukun tosi sikeästi ja pelkäsin pyörähtäväni hänen päälleen) enkä siksi oikein osannut nukkua poika vieressä - onneksi hän ei itsekään sitä halunnut - nyttemmin nukun parhaiten juuri niinä öinä, kun poika on vieressä.