Reilu 7kk ikäinen viikoksi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli en itse ole viemässä lastani hoitoon vaan lastemme serkku tulisi meille viikoksi hoitoon, kun vanhemmat menevät laskettelureissulle Rukalle.

He ovat olleet ottamassa vauvaa mukaansa, mutta kysyivät nyt kuitenkin, että olisinko valmis ottamaan vauvan viikoksi. Reissu on vasta maaliskuussa eli tässä on pohtimisaikaa. Ja vauva siis tuolloin reilu 7kk. Nt 5kk.

Vauva ollut meillä hoidossa muutaman kerran päiväsaikaan ja kaksi kertaa yötä. Itselläni on kolme alle kouluikäistä, nuorin nyt 1v9kk. Imetän tuota nuorinta.

Vauvan kanssa on aina mennyt hienosti, kun on meillä ollut mutta mietin että onko tuo viikko liikaa? Jaksanko? Tai miten se sujuu vauvalta, kun on noin pitkään pois äitinsä luota? Itse en ikimaailmassa harkitsisi tuon ikäistä vieväni hoitoon eikä meidän lapset ole olleet ennen 2v ikää yökylässä.

Kertokaas mietteitänne ja että mitä minun kannattaa huomioida, kun mietin sitä että suostunko. Vauva on rakas myös minulle joten mielelläni kyllä hoidan häntä. Kuopuksemme on hieman mustasukkainen.

Ja siis vaikka itse en veisikään omaani hoitoon noin pitkäksi aikaan niin tiedän, että tässä tapauksessa vanhemmat ainakin olisivat sen tarpeessa. Eli kyseessä tosiaan "vain" loma, mutta henkisesti tiedän että se tekisi heille tosi hyvää. Ja jaksamisen puolesta. Mutta toisaalta...

Ja siis eivät he vielä itsekään tienneet, että mihin ratkaisuun päätyvät.

Neuvolan ohjeessa oli lapsen (muille kuin vanhemmille) yöhoitoon jättämisestä että n. 1vrk/ikävuosi on suositeltava aika olla erossa vanhemmista. Eli 1-vuotiaana ois 1vrk sopiva aika. Toki näissäkin on yksilöeroja...

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Neuvolan ohjeessa oli lapsen (muille kuin vanhemmille) yöhoitoon jättämisestä että n. 1vrk/ikävuosi on suositeltava aika olla erossa vanhemmista. Eli 1-vuotiaana ois 1vrk sopiva aika. Toki näissäkin on yksilöeroja...

Minä tiedän suositukset ja tiedän lapsen kehityksestä jne jne. Minun asiani ei ole sitä nyt arvostella. Mutta mietin vain, että suostunko ottamaan lapsen. Muille he eivät sitä edes harkitse antavansa ja koska tunnen ja tiedän itseni niin tiedän vauvalla olevan täällä hyvä.

Yökyläreissu ei vielä anna kovin paljon osviittaa siitä miten viikko sujuisi. Voin vain kuvitella miten voimakkaasti vauva reagoi kun joutuu viikoksi kuitenkin "vieraiden" ihmisten hoiviin. Eli voi olla että olisi teille suht helppo reissu jos oman kuopuksen mustasukkaisuus ei ihan karkaa käsistä, toisaalta voi olla että viikosta tulee ikuisuuden mittainen jos vauva reagoi voimakkaasti, ei nuku, syö huonosti, oma lapsi mustasukkailee..

Ymmärrän loisteliaasti että joskus tarvitsee omaa aikaa, mutta eikö näillä vanhemmilla olisi mahdollisuutta vaikka viikonlopuksi lähteä kahdestaan johonkin ja jättää noin pitkät reissut sitten vähän myöhemmälle kun vauvakin on vähän kasvanut..?

Chala kirjotitaa juuri niitä asioita joita itse pohdin.

Missä on nyt palstan kaikki äidit joiden lapset on olleet tuossa iässä monta päivää ja jopa viikon hoidossa? Niitäkin kun tääll äusein on ketjukaupalla puolustelemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Yökyläreissu ei vielä anna kovin paljon osviittaa siitä miten viikko sujuisi. Voin vain kuvitella miten voimakkaasti vauva reagoi kun joutuu viikoksi kuitenkin "vieraiden" ihmisten hoiviin. Eli voi olla että olisi teille suht helppo reissu jos oman kuopuksen mustasukkaisuus ei ihan karkaa käsistä, toisaalta voi olla että viikosta tulee ikuisuuden mittainen jos vauva reagoi voimakkaasti, ei nuku, syö huonosti, oma lapsi mustasukkailee..

Ymmärrän loisteliaasti että joskus tarvitsee omaa aikaa, mutta eikö näillä vanhemmilla olisi mahdollisuutta vaikka viikonlopuksi lähteä kahdestaan johonkin ja jättää noin pitkät reissut sitten vähän myöhemmälle kun vauvakin on vähän kasvanut..?

Niinpä, mulla kohta vuoden ikäinen enkä vois kuvitellakaan jättäväni edes yhdeksikään yöksi vielä "vieraalle" hoitoon, saatikka viikoksi. Jotain häikkää tunnepuolella jos pystyy noin pienen viikoksi jättämään oman lomansa takia... Pakkotilanteen ymmärtäisin, muta lomaa en.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Niinpä, mulla kohta vuoden ikäinen enkä vois kuvitellakaan jättäväni edes yhdeksikään yöksi vielä "vieraalle" hoitoon, saatikka viikoksi. Jotain häikkää tunnepuolella jos pystyy noin pienen viikoksi jättämään oman lomansa takia... Pakkotilanteen ymmärtäisin, muta lomaa en.

No minä tunnen heidät kyllä läheisesti ja olemme tekemisissä monta kertaa viikossa, puhelinyhteydessä päivittäin. Ei ole mitään häikkää tunnepuolella todellakaan. Eikä äiti ole mitenkään masentuneen oloinen (minulla masentuneita ystäviä joten oireet tuttuja) mutta väsynyt on.

Voisiko hoitoaikaa lyhentää esim. viikonloppuun/pidennettyyn viikonloppuun? Jotenkin tuntuisi inhimillisemmältä vauvan näkökulmasta ja otaksun, että myös vanhemmille tulee viikon poissaolon aikana ikävä. Kummasti jo kunnon viikonloppukin piristää vanhempia.

Itse joudun töihinpalatessani normaalin vanhempainvapaan jälkeen tekemään harvakseltaan parin päivän työmatkoja. Vähän nuokin mietityttävät minua (lähinnä itseni kannalta), vaikka isä lasta nuo päivät hoitaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
En oikein usko, että äiti sen paremmin lepää, kun kuitenkin kantaa huolta lapsesta ja potee huonoa omatuntoa...

Minä olisin just sellanen joka vaan ikävöisi vaikka olisin väsynyt. Ja lomasta silleen tuskin nauttisin jos vauva ois niin kauan hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Voisiko hoitoaikaa lyhentää esim. viikonloppuun/pidennettyyn viikonloppuun? Jotenkin tuntuisi inhimillisemmältä vauvan näkökulmasta ja otaksun, että myös vanhemmille tulee viikon poissaolon aikana ikävä. Kummasti jo kunnon viikonloppukin piristää vanhempia.

Itse joudun töihinpalatessani normaalin vanhempainvapaan jälkeen tekemään harvakseltaan parin päivän työmatkoja. Vähän nuokin mietityttävät minua (lähinnä itseni kannalta), vaikka isä lasta nuo päivät hoitaakin.

Siis ovat joka tapauksessa menossa viikoksi, ottavatko vauvan mukaan vai eivät niin on toinen juttu.

Mulla on parempi idea: Vauvan vanhemmat voivat kustantaa sinutkin sinne reissulle, jotta voit paikan päällä hoitaa lasta vanhempien illallisten ja rinnepäivien ajan:saint:. Samaan syssyyn voit itse vierottaa nuorimmaisesi jos aika on kypsä.

No vitsi vitsi, mutta enpä kyllä itse ottaisi tai jättäisi noin pientä hoitoon kuin sairastapauksen sattuessa. Vauva luulee että se on hylätty pysyvästi, eikä se fakta muuksi muutu, oli hoitoonjätön motiivi mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
En ottaisi vauvaa hoitoon koska on liian pitkä aika noin pienelle. Ehdottaisin että palkkaavat lastenhoitajan vaikka pariksi illaksi hotellihuoneeseensa.

Jotain tämän suuntaista minäkin ehdottaisin. En ottaisi noin pientä hoitoon enkä laittaisi omaakaan lasta viikoksi hoitoon tuon ikäisenä.

Meillä tutut oli lomalla laskettelemassa ja lähtivät vähän isommalla porukalla. Vuorottelivat sitten kuka oli rinteessä ja kuka hoiti lasta. Se on miten ne asiat järjestää...

Mua naurattaa tässä se, että minä olen osallistunut täällä niin miljoonaan tappeluketjuun jossa on monia joilla on pieni ollut jopa viikon hoidossa. Ja vielä useampia niitä joiden mielestä on ihan ok jättää 3-4 päiväksikin alle 1v hoitoon. Ja nyt koko ketju on täynnä kauhistuneita, kun asetelma onkin tämä että se hoitaja kysyy, että miten kannattaa tehdä. Jos olisin se äiti niin millaisiakohan vastaukset olisi. :D

Yhteistyössä