Reilu 7kk ikäinen viikoksi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en epäile ettetkö pärjäisi, mutta sen sanon ettei 7kkn ikäinen ole vielä kiintymyssuhteessaan vanhempaan niin vahva, että noin pitkä ero olisi hyväksi. Hätätilassa yksi yö, mutta ei yhtään pidempään. Ihmettelen vanhempia, voisivatko ottaa esim. ylimääräisen kaverin mukaan ja vuorotella vauvanhoidossa siellä laskettelemassa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kata:
Mä en jaksanu lukee koko ketjua, mutta ota vaan :) Mä olin hoitaan kaverin 9kk ikästä poikaa viikon ku he oli etelässä. enkä mä muuta tähän osaa sanoa....

Miten viikko meni? Oliko ongelmia tai huomasiko vauvasta, että kaipaa äitiä?

Mä olin aika paljon ennen matkaa heijän perheen kanssa, mä siellä pari yötä ja poika taas mulla. Kyllä hän tais muutaman päivän, ainakin illalla ihmetellä... mutta kaikki meni hyvin.
Enkä yleistä, lapsethan on yksilöitä!
meillä ainakin oli kiva viikko... ja jälkeenpäin poika oli ihmetellen kontannu ympäri asuntoa, missä se ***** on... tiedä sitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Ei helvetissä, ei ikinä. Ei minkään maailman järkeä.

Samaa mieltä. Vauvahan unohtaa vanhempansa tuona aikana. Siinä voi taas vanhemmat väsähtää,ku vauva on hankala. En oikein jaksa uskoa tätäkään aloitusta.

Jos itse jaksat niin ota lapsi viikoksi. Hyvin se menee. Kyllä mun lapsi on ollut jo 2kk iässä viikonlopun yli yökylässä muualla ja nykyään (1v 1kk) on ollut jopa ton 6-7vrk poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en jaksanu lukee koko ketjua, mutta ota vaan :) Mä olin hoitaan kaverin 9kk ikästä poikaa viikon ku he oli etelässä. enkä mä muuta tähän osaa sanoa....

Miten viikko meni? Oliko ongelmia tai huomasiko vauvasta, että kaipaa äitiä?

Mä olin aika paljon ennen matkaa heijän perheen kanssa, mä siellä pari yötä ja poika taas mulla. Kyllä hän tais muutaman päivän, ainakin illalla ihmetellä... mutta kaikki meni hyvin.
Enkä yleistä, lapsethan on yksilöitä!
meillä ainakin oli kiva viikko... ja jälkeenpäin poika oli ihmetellen kontannu ympäri asuntoa, missä se ***** on... tiedä sitä :)

ja se piti vielä sanoa, mulla ittellä nyt 5kk tyttö... en iki maailmassa jättäis häntä hoitoon niin pitkäksi aikaa.
Mä voin hoitaa muita, jos joku on valmis jättään lapsensa mun hoiviin:)

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Jos itse jaksat niin ota lapsi viikoksi. Hyvin se menee. Kyllä mun lapsi on ollut jo 2kk iässä viikonlopun yli yökylässä muualla ja nykyään (1v 1kk) on ollut jopa ton 6-7vrk poissa.

Sääliksi käy lapsiparkaasi.

Luulenpa, että vauva saattaa ahdistua jopa niin paljon, että lopettaa syömisen tms. Oma vauvani ihan taatusti ahdistuisi (nyt 8kk). Vanhempien lepo ei kyllä tossa vaiheessa voi mennä sen edelle, että vauva tarvitsee äitiä, jotta on "kokonainen". Eikä se taatusti olisi lomaa vanhemmillekaan, kuten moneen kertaan on mainittu. Tosi surullista, että joku oikeasti edes harkitsee tuollaista - ei pitäisi harkita, jos tietäisi edes perusasiat kiintymyssuhteesta. En itse suostuisi hoitamaan näillä perustein (en suostunut edes ystäväni muutaman kk:n ikäistä vauvaa ottamaan yhdeksi yöksi, koska se olisi ollut väärin vauvaa kohtaan. Ei oltu silloin oltu juurikaan tekemisissä, olin siis ihan vieras vauvalle.. ohi aiheen mutta silti). Tuttua vauvaa voisin hoitaa vrk:n, jos vanhemmat olisivat muutaman tunnin päässä kotoa. Entä jos tulisikin jotain ongelmaa? Vauvan vakava sairastuminen tms.

Alkuperäinen kirjoittaja sosionomi&äiti:
Luulenpa, että vauva saattaa ahdistua jopa niin paljon, että lopettaa syömisen tms. Oma vauvani ihan taatusti ahdistuisi (nyt 8kk). Vanhempien lepo ei kyllä tossa vaiheessa voi mennä sen edelle, että vauva tarvitsee äitiä, jotta on "kokonainen". Eikä se taatusti olisi lomaa vanhemmillekaan, kuten moneen kertaan on mainittu. Tosi surullista, että joku oikeasti edes harkitsee tuollaista - ei pitäisi harkita, jos tietäisi edes perusasiat kiintymyssuhteesta. En itse suostuisi hoitamaan näillä perustein (en suostunut edes ystäväni muutaman kk:n ikäistä vauvaa ottamaan yhdeksi yöksi, koska se olisi ollut väärin vauvaa kohtaan. Ei oltu silloin oltu juurikaan tekemisissä, olin siis ihan vieras vauvalle.. ohi aiheen mutta silti). Tuttua vauvaa voisin hoitaa vrk:n, jos vanhemmat olisivat muutaman tunnin päässä kotoa. Entä jos tulisikin jotain ongelmaa? Vauvan vakava sairastuminen tms.

Voi blääh... ei se lapsi siihe kuole tai jää jostain paitsi... mä en ymmärrä , anteeks vaa!!
Ja kuten sanoin, mä en jättäis lastani. mut jos joku muu haluu, antaa olla....

Voi blääh... ei se lapsi siihe kuole tai jää jostain paitsi... mä en ymmärrä , anteeks vaa!!
ja jos ongelmaa tulee, vie se lääkäriin!!?? en ymmärrä...

Ottaisin tietenkin, jos omat voimavarat siihen riittäisi. Itse olen katsonut siskoni vauvaa eka kerran vkl yli muistaakseni hänen ollessaan 3vkon ikäinen. Eka kerran oli yötä, kun oli 2 vuorokautta vanha. Ja joo, siskollani on pahoja ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Ei helvetissä, ei ikinä. Ei minkään maailman järkeä.

Samaa mieltä. Vauvahan unohtaa vanhempansa tuona aikana. Siinä voi taas vanhemmat väsähtää,ku vauva on hankala. En oikein jaksa uskoa tätäkään aloitusta.

Hahahahhh vai että unohtaa??? Älä nyt ole naurettava!

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
http://kaksplus.fi/vastaanotto/vauvan-hoitoon-jattaminen

Luepa tämä, niin voit kertoa vauvan äidille, miksi kieltäydyt hoidosta - vauvan parasta ajatellen.

Tulin vasta nyt takaisin...

Ja ei tarvi lukea tuota, olen lukenut sen miljoonasti ja seison täysin tuon tekstin takana. Olen siis aivan samaa mieltä kuin tuossa. Olen ilmaissut jo avauksessani ja muissakin kommenteissani sen, että itse en jättäisi enkä ole jättänyt ennen 2v ja sittenkin vain hyvin harvoin ja hyvin valikoiduille ihmisille. Ja tiedän vauvan kiintymyssuhteesta jne jutuista joista tässä moni puhuu. Kyse ei siis ollut siitä ettenkö minä tietäisi ja itse en tosiaan antaisi omaani hoitoon.

Mutta kyselin vain näkökulmia ja mietteitä tähän ja ehkä kokemuksia vastaavasta tilanteesta. Sitä pitää taas ihmetellä, että joku eksyi tähänkin ketjuun pällistelemään että tämän on oltava provo. Ei hyvänen aika. Mulla tosiaan on omakin elämä, ei tarvi keskustelupalstalle tulla tälläistä keksimään.

Ja itseasiassa en usko, että tuo tulisi lopulta toteutumaan, vaikka vanhemmat tuota minulta kyselivätkin. Siis jos oletetaan, että minä myöntyisin ottamaan vauvan hoitoon viikoksi niin en usko, että he loppujen lopuksi jättäisivät. Luulen, että heittivät tuon asian ilmoille miettimättä asiaa ollenkaan tarkemmin vielä.

ja jos ongelmaa tulee, vie se lääkäriin!!?? en ymmärrä...

Toi on just niin sääli, että joku ÄITI ei edes ymmärrä tätä pointtia. Ap ymmärsi, se tuli selväksi. Ja vakava sairastuminen, tarkoitan jotain muuta kuin pikku flunssaa, olisi varmaan tosi ikävää kaikille tossa tilanteessa mukana oleville.Toivottavasti apn tapauksessa vanhemmat tulevat järkiinsä, koska heitä ihan taatusti kaduttaisi viimeistään pari päivää lomailtuaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli en itse ole viemässä lastani hoitoon vaan lastemme serkku tulisi meille viikoksi hoitoon, kun vanhemmat menevät laskettelureissulle Rukalle.

He ovat olleet ottamassa vauvaa mukaansa, mutta kysyivät nyt kuitenkin, että olisinko valmis ottamaan vauvan viikoksi. Reissu on vasta maaliskuussa eli tässä on pohtimisaikaa. Ja vauva siis tuolloin reilu 7kk. Nt 5kk.

Vauva ollut meillä hoidossa muutaman kerran päiväsaikaan ja kaksi kertaa yötä. Itselläni on kolme alle kouluikäistä, nuorin nyt 1v9kk. Imetän tuota nuorinta.

Vauvan kanssa on aina mennyt hienosti, kun on meillä ollut mutta mietin että onko tuo viikko liikaa? Jaksanko? Tai miten se sujuu vauvalta, kun on noin pitkään pois äitinsä luota? Itse en ikimaailmassa harkitsisi tuon ikäistä vieväni hoitoon eikä meidän lapset ole olleet ennen 2v ikää yökylässä.

Kertokaas mietteitänne ja että mitä minun kannattaa huomioida, kun mietin sitä että suostunko. Vauva on rakas myös minulle joten mielelläni kyllä hoidan häntä. Kuopuksemme on hieman mustasukkainen.

itse henk koht en jaksaisi. Mulla 2v, 5v ja olen raskaana viikolla 14+. Kannattaa sitä omaa jaksamista miettiä tarkasti. se vaikuttaa mielestäni paljon, että nukkuuko vauva miten yönsä?JOs sulla on siellä kaksi pientä, oma ja vauva, jotka valvottaa, niin voit olla aika poikki viikon jälkeen.Mieti tarkasti.

Tota mä en ymmärrä että seuraamuksiksi mielletään vain näkyvät asiat ja reaktiot. Se että vauva näennäisesti pärjää, ei takaa sitä etteikö psyykessä tapahtus. Eka elinvuosi on tosi tärkeä lapsen kehityksessä ja luo pohjan lapsen elämälle. En usko mitenkään että lapsipsykologit jne ois hatusta vetässeet suositukset ja neuvot mitä tulee erossa olemisiin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
:( En ottaisi hoitoon. Minusta noin pienen ja paljon isommankin paikka on oman perheensä luona, jollei siihen ole pakottavaa estettä.

Peesaan kyllä tätä. Mitä minä olen psykologiaa lukenut ja psykologina lastenpsykiatrisella osastolla työskentelevää ystävääni kuunnellut niin alle vuoden ikäiselle on vahingollista olla noin pitkään erossa vanhemmistaan. Eli pitkiä eroja pitäisi pienen kanssa välttää ja vain jos on pakottava tarve (vanhemmat joutuu sairaalaan tms) niin silloin hyväksyä ne.

Yleinen nyrkkisääntö on kuulemma se, että lapsi voi olla erossa vanhemmistaan niin monta yötä kuin hänellä on ikävuosia.Eli alle vuoden ikäinen ei yhtäkään yötä, 1v yhden yön jne. Ekaluokkalaisen vois jättää viikoksi. Tämä ei siis ole nyt minun mielipide vaan näin on psykologit sanoneet. Itse ajattelen, että tuskin lastenpsykiatrit ja -psykologit tästä aiheesta puhuisivat jos se olisi merkityksetön lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille.

Itse oon pohtinu monesti sitä, että kun niitä lapsia tulee niin miksi niiden kanssa ei voi sitten olla? Miksi nykyään niin moni vanhempi väsyy lapsiinsa eikä halua olla heidän kanssaan? vai onko ennenkin väsytty, mutta siitä puhuminen on ollut tabu? Tietääkö kukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tota mä en ymmärrä että seuraamuksiksi mielletään vain näkyvät asiat ja reaktiot. Se että vauva näennäisesti pärjää, ei takaa sitä etteikö psyykessä tapahtus. Eka elinvuosi on tosi tärkeä lapsen kehityksessä ja luo pohjan lapsen elämälle. En usko mitenkään että lapsipsykologit jne ois hatusta vetässeet suositukset ja neuvot mitä tulee erossa olemisiin jne.

Niin... Minä olen itse aina perustellut sitä etten vie lapsiani pienenä hoitoon juuri tuolla, että minä haluan että lapseni enemmänkin kuin vain pärjää. Varmasti moni PÄRJÄÄ, mutta minun lapseni ovat oikeutettuja enempään kuin vain pärjäämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ei oo ap:n asia päättää, mikä on hyväksi jonkun toisen vauvalle, ja mikä ei... Ja jos vanhemmat ovat päättäneet mennä kahdestaan, hommaavat varmasti jonkun toisen hoitajan.

Ei ole minun asiani päättää, mutta tiedän olevani ainut jolta kysyvät. Eli jos minä en vauvaa ota niin eivät he sitä kenellekään muullekaan anna. Eivät he siis sysää vauvaa kenelle tahansa, ovat sanoneet että minä olen ainut jota voi harkita. Eikä vauva ole muilla hoidossa aiemminkaan ollut kuin minulla.

Yhteistyössä