Reilua? (perhe-elämästä yms.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mom

Vieras
Olen avioliitossa ja meillä on puolivuotias lapsi. Olen pohtinut kovasti onko tällainen järjestely reilu meitä molempia kohtaan koskien kotitöitä, lapsenhoitoa yms. Haluan että hommat menis tasan. Olen itse äitiyslomalla ja mieheni on töissä. Hän tekee 8 tuntista päivää autonasentajana ma-pe. Tähän asti meillä on ollut silleen, että minä hoidan kaikki kotityöt (siivous, tiskit, pyykit, ruoan valmistus yms.) ja hoidan vauvaa. Mies hoitaa omien töiden lisäksi talomme lämmityksen (puulämmitys) ja puutyöt kun tarve. En muista milloin mieheni ois tiskannut tai imuroinut tai mitään muuta vastaavaa! Ne ovat olleet minun kontoillani. Vapaa-ajallaan mies auttaa vauvan hoidossa mutta yleensä työpäivän jälkeen hän ei halua tehdä muuta kuin vaan maata sohvalla ja katsoa tv:tä ja suuttuu jos pyydän esim. syöttämään vauvaa. Vapaapäivinään hän hoitaa vauvaa vähän enemmän; ollaan tehty niin, että mies hoitaa vapaapäivänsä aamuna vauvaa jotta minä saan nukkua klo 11-12 asti (minä hoidan vauvaa öisin oli sitten arki tai loma - en oo puoleen vuoteen nukkunut yhtäkään yötä heräämättä vauvan itkuun aina välillä. Mieheni nukkuu yläkerrassa joten ei edes kuule jos vauva herää). Minulla ei ole oma-aikaa oikeastaan ollenkaan tai jos on niin olen niin väsynyt etten jäksa tehdä muuta kuin yrittää nukkua. Olen usein väsynyt. Olenko mä vaan laiskimus kun musta tuntuu että mies sais auttaa enemmän..?

Kotihommat saa kotona oleva tehdä, mutta kyllä isän pitäisi vauvan hoitoon osallistua. Viikonloppuna tehdä vaikka sopimus, että toinen herää lauantaina ja toinen sunnuntaina. Eikä välttämättä edes joka viikonloppu tarvii.

Meillä ollaan samassa tilanteessa. Mun mies tekee raskasta hommaa päivisin, herää puol kuusi joka arkiaamu. En oikeestaan edes kehtaisi vaatia häntä siivoamaan. Mutta vauvan hoito ei ole kotityö, vaan vauvan oikeus on olla myös isin kanssa, oli isi kuinka väsynyt työpäivän jälkeen tahansa. Meillä on vääntöä myös tästä, mutta olen tiukkana. Muistelen vaan kiukulla sitä aikaa, kun minä maha pystyssä opiskelin päivät, tein töitä illat ja viikonloput ja aina näiden välissä tein kotityöt. Tuollasen ajan jälkeen on aika luksusta, kun saa olla kotona ja rauhassa siivota ja laittaa ruokaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Voisitko mennä vauvan kanssa päiväunille?

Se on ainoa aika jolloin saan muut hommat hoidettua... =( Muuten kaikki kaatuu päälle jos jättää kotitöitä rästiin...

Miksi et saa muulloin tehtyä? Ja parempi levännyt äiti ja vauva kuin kiiltelevä keittiö.

miksei voi vauvan kanssa kotitöitä tehdä? itse tein askareet vauva sitterissä/liinassa/kantorepussa, ja päikkärit otettiin yhdessä. muuten en ois jaksanut mitään, kun yöt meni aika pitkälti heräillessä.

No kyllä vois mies lasta hoitaa töiden jälkeenkin, ja ei pitäs olla vaikeeta, luulis että olis mieluistakin puuhaa. Kotityöjako kuulostaa mun mielestä reilulta, kuitenkin sehän on kotona olevan työtä. Työpäivän jälkeen kuitenkin on virkeempi, kun vauvan kanssa kotona vietetyn päivän jälkeen, ni ei pitäis olla liian paljon pyydetty mieheltä esim.syöttää vauvaa

Meillä on menty noin jo 3 vuotta. Mies ei pahuuttaan ole tekemättä kotitöitä. Ei vaan oma-alotteisesti osaa mitään tehdä ja mä en vittis koko aikaa käskyttää kuin jotain kolmatta lasta.

Jätät viikonlopulle jotain isompaa kotihommaa odottamaan ja nukut päiväunet viikolla hyvällä omallatunnolla vauvan kanssa.
Miehesi voisi mennä vauvan kanssa viikonlopulla kahdestaan pariksi tunniksi johonkin ja voit rauhassa tehdä rästiin jääneen kotihomman.

no joo, ei niitä tiskejä siihen tartte säästää että ukko tulee töistä ne tiskaamaan, mutta kyllä se töiden jälkeen voi ihan hvyin vaivautua omia sotkujaan vähintään siivoamaan.. siis jos kyse on ukosta joka kotona ollessaan tekee tiskivuoren muiden siivottavaksi jne. joku kohtuus kuiteskin tuossakin

Alkuperäinen kirjoittaja Sama tilanne:
Meillä ollaan samassa tilanteessa. Mun mies tekee raskasta hommaa päivisin, herää puol kuusi joka arkiaamu. En oikeestaan edes kehtaisi vaatia häntä siivoamaan. Mutta vauvan hoito ei ole kotityö, vaan vauvan oikeus on olla myös isin kanssa, oli isi kuinka väsynyt työpäivän jälkeen tahansa. Meillä on vääntöä myös tästä, mutta olen tiukkana. Muistelen vaan kiukulla sitä aikaa, kun minä maha pystyssä opiskelin päivät, tein töitä illat ja viikonloput ja aina näiden välissä tein kotityöt. Tuollasen ajan jälkeen on aika luksusta, kun saa olla kotona ja rauhassa siivota ja laittaa ruokaa..

joo tuntuu tutulta. en minäkään oo kehannut pyytää miestä siivoamaan vaikka itekään ei jaksais aina. taidan minäkin vaan vaatia miestä olemaan vauvan kanssa vähän työpäivän jälkeenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voisitko mennä vauvan kanssa päiväunille?

Se on ainoa aika jolloin saan muut hommat hoidettua... =( Muuten kaikki kaatuu päälle jos jättää kotitöitä rästiin...

Miksi et saa muulloin tehtyä? Ja parempi levännyt äiti ja vauva kuin kiiltelevä keittiö.

Meillä ei vauvan kanssa onnistunut, kun oli jotekin niin vaativa lapsi ja en yksinkertaisesti osannut paneutua tiskaamiseen yms. jos vauva vaikutti tyytymättömältä ja väsynyt luonnollisesti olin, niin nukuin kyllä sillon, kuin vauvakin nukkui.
Tiskit yms. hommat hoituikin sitten kun mies tuli töistä ja puuhas vauvan kanssa. Tietenkin joskus sai tulla puhtaaseen kotiin.
Onneks mun mies ei kyllä vaatinutkaan mitään multa, esim. paikkojen pitää kiiltä kun hän tulee töistä yms. vaikka on ne joskus kiiltänytkin=)

Mun mieheni ei kans ikinä tiskaa tai siivoa.Lasta ei ole ikinä syöttänyt on pulloruokinnalla eikä ikinä ole vaippaa vaihtanut ei vain kuulemma halua.Opettasin ne hommat jos haluaisi.

Niin no, kotihommat jos sinä hoidat kun se on tavallaan niinkuin sun työ :) ja mies käy sitten muualla töissä, tuskin niihin kuitenkaan menee sitä 8 tuntia/pvä. Mutta tuo lapsen hoitaminen, mä kyllä vaatisin että mies tekisi enemmän lapsen kanssa jo ihan niiden välisen suhteenkin takia ja että lapsella on selkeästi 2 vanhempaa.
Kun joskus tuntuu että isät ei saa bondattua lasten kanssa just siks kun ei paljon hoida, niin on helppo tyrkätä itkevä vauva äidille joka saa vauvan oikeastaan heti rauhoitettua jne. JA tietysti senkin takia että sitten sinä saat vapaa-aikaa ja pääset vaikka päiväunille tms kun mies on vauvan kanssa.

Mä varmaan tekisin kotihommat nurisematta (kuten äippäloman aikana teinkin ) ja sitten iltasella jos kaipaisin omaa aikaa niin yksinkertaisesti lähtisin jumppaan tai kahville tai shoppailemaan ja jättäisin vauvan miehen vastuulle (näinkin oon tehny ). Ei se saa oman lapsensa hoitamisesta kieltäytyä, enhän minäkään ikinä sano että "Varmaan et mee harkkoihin ku mä en nyt jaksa hoitaa meidän vauvaa"

Mitkä ne on ne päivittäiset pakolliset hommat sitten? Meillä varmaan tiskit eli koneen tyhjäys ja täyttö ja melkein jokpäivä myös pyykkikone. Imuroimiseen ei mene montaa minuuttia, meillä on 170 neliöö ettei ne kaikki huoneet joka päivä ole likaisia. Ja me syödään päivällä jämiä tai jotain mitä lämmitetään ja illalla kunnon ruoka, ja kyllä ehtisin päikkäreille jo on tarvetta, tahtoo se aika vaan mennä koneen kansaa.