Risikko vastikkeettomasta sosiaaliturvasta: "Yhteiskunta ei voi järjestää kaikkea"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sasa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On täällä monilla aika ihmeellinen suhtautuminen asiaan. Kyllä minusta terveen sosiaalituilla elävän pitäisi tukiensa eteen vaikka vain pari tuntia päivässä uhrata 'orjana' olemiseen, oli se sitten vaikka seuranpitoa vanhukselle tai ruuanjakoa avustuspisteissä yms.

Se sitä paitsi tekisi hyvää mielenterveydelle.

[QUOTE="ville";28813052]On täällä monilla aika ihmeellinen suhtautuminen asiaan. Kyllä minusta terveen sosiaalituilla elävän pitäisi tukiensa eteen vaikka vain pari tuntia päivässä uhrata 'orjana' olemiseen, oli se sitten vaikka seuranpitoa vanhukselle tai ruuanjakoa avustuspisteissä yms.

Se sitä paitsi tekisi hyvää mielenterveydelle.[/QUOTE]

Mikset sitten itse tee niin?!

[QUOTE="ville";28813070]Siksen, urpo, että olen viimeiset 25 vuotta ollut työelämässä katkeamattomasti.[/QUOTE]

Arvasin, että vastaat noin. Jos huomenna saat potkut ja jäät tukien varaan, oletko sitten pummi?

[QUOTE="vieras";28813167]No, mistä se sitten sen palkkansa saa??[/QUOTE]

Nykyisinhän työharjoittelijat saavat rahansa kelalta, mutta jos siis kunta voisi palkata osa-aikaisia työntekijöitä. Tietty silloin palkan lisäksi tulisi kesälomakorvaukset ja sairaslomat yms, mutta kun suhteuttaisi ne siihen palkkaan.

Entä romanit? Pakotetaanko heidätkin töihin? Kuulostaa jo pahemman luokan rasismilta ja natsitouhulta! Entä vaikkapa somalit? Muuttuuko suomi natsimaaksi? Kohta ei tänne kukaan halua tulla ja kuka silloin hoitaa meidän vanhukset tai ajaa bussia? Kysympä vaan!

Mä uskon et ei oo kyllä kyykyttämässä köyhiä vaan auttamassa, antamassa järjestystä ja sisältöä elämään. Saat tehdä jotain konkreettistakin. Jos mä oisin työttömänä, kyl mä haluaisin olla mieluummin tukitöissä et saan mieleni pysymään kunnossa. Tärkeää myös että saan merkinnän CV:hen töistä mieluummin kuin tyhjiä rivejä.

Ja eiköhän yksi ajatus tässä juuri olekin se, että ihmiset motivoituis hakee niitä töitä ku huomaa et työstä saa sisältöä päivään ja hei, siitä vois kyl enemmänki saada korvausta.

Kuvitteletko että työttömät ovat työttömiä omasta halustaan. Suurin osa menisi töihin heti,jos vain niitä työpaikkoja olisi,onko se niin vaikea ymmärtää ettei koskaan tule olemaan sellasita tilannetta että kaikille olisi työpaikka.
Toisekseen jos nyt kunnilla ym onkin noita "työpaikkoja" mistä itsekin puhut,niin miksi niihin ei voi suoraan palkata työntekijöitä.

Moni työtön työnhakija ei ole valmis tekemään mitään työllistymisensä eteen. Osa-aikatyö ei kannata. Palkkatukityö ei kannata. Koulutus on liian pitkä - ei kannata. Ei ole aikaa käydä töissä, kun on niin paljon harrastuksia. Työmatka on liian pitkä ja busseja kulkee vain kahdesti tunnissa.

Olen kuullut kaikki selitykset.

Ja joo, työskentelen pitkäaikaistyöttömien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;28810705:
Marjanpoimintaa, ympäristönsiivousta, vanhusten ulkoilutusta, ystäväpalvelua ja monta muuta hommaa, joita riittää kyllä jokaiselle. Kotona olemisesta voidaan maksaa vanhempainvapaalla, eläkkeellä ja sairaslomalla, muut töihin. Onhan tämä yhteiskunta pielessä. Nuoret, terveet ihmiset saa rahaa kotona istumisesta!

Näistä kaikista voidaan myös maksaa palkkaa!

Vastustan Risikon ehdotusta, se johtaa siihen että työpaikkoja vähennetään, ihmiset joutuu työttömiksi ja sitten nää hommat hoidatetaan ns. ilmaiseksi heillä.

Jos halutaan työttömät töihin, pitää järjestää niitä uusia työpaikkoja ja pitää huoli että jokainen työssäkäyvä saa kohtuullisen palkan jolla elää!

Ja sitten, mä en ainakaan halua meidän työpaikan nurkkiin (päiväkoti) pyörimään mitään orjatyöläisiä, joiden motivaatio hommaan on 0! Meillä on pulaa työntekijöistä, joten oltaisiin potentiaalinen "kohde". Mutta en mä kyllä mammaani tai lastanikaan halua ketä tahansa mielenterveysongelmaista "hoitamaan", jonka valtio on sinne pakottanut kepillä uhaten.

Mä uskon et ei oo kyllä kyykyttämässä köyhiä vaan auttamassa, antamassa järjestystä ja sisältöä elämään. Saat tehdä jotain konkreettistakin. Jos mä oisin työttömänä, kyl mä haluaisin olla mieluummin tukitöissä et saan mieleni pysymään kunnossa. Tärkeää myös että saan merkinnän CV:hen töistä mieluummin kuin tyhjiä rivejä.

Ja eiköhän yksi ajatus tässä juuri olekin se, että ihmiset motivoituis hakee niitä töitä ku huomaa et työstä saa sisältöä päivään ja hei, siitä vois kyl enemmänki saada korvausta.
On se kiva, että ihminen muuttuu vajakiksi heti työttömäksi jäätyään ja tarvitsee pakkotyötä, että saa sisältöä elämään. Eihän sitä mitään keksi tekemistä, ainakaan hyödyllistä, ilman yhteiskunnan tekohengitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28813076:
Arvasin, että vastaat noin. Jos huomenna saat potkut ja jäät tukien varaan, oletko sitten pummi?

En saa. Vaikka saisinkin, etsisin uuden työn. Kaikki meistä eivät ole sinunkaltaisiasi luusereita.

Mitä täällä taas sekoillaan... Kela ei maksa toimeentulotukea. Kela maksaa kyllä työmarkkinatukea. Se taas käytännössä ei ole vastikkeetonta, koska se edellyttää aktiivista työnhakua.

[QUOTE="vieras";28813215]Mutta en mä kyllä mammaani tai lastanikaan halua ketä tahansa mielenterveysongelmaista "hoitamaan", jonka valtio on sinne pakottanut kepillä uhaten.[/QUOTE]

Mielenterveysongelmainen on sairas. Ei kai sairaita töihin laiteta.

[QUOTE="ville";28813223]En saa. Vaikka saisinkin, etsisin uuden työn. Kaikki meistä eivät ole sinunkaltaisiasi luusereita.[/QUOTE]

Mitäs jos et saisikaan töitä? Oletpa varma itsestäsi! Minä kuule ymmärrän työttömiä vaikka itse en ole koskaan työtön ollutkaan.

Mä jaksan aina hämmästellä näissä keskusteluissa sitä "kaikki voivat"-mantraa. Paskasta palkasta pääsee eroon kun vaan kouluttautuu paremmin palkattuun... Jos kerran kaikki voivat niin tehdä, niin oletetaan hetken että kaikki sitten tekisivät niin. Jokainen lukee itsensä lääkäriksi tai vastaavaksi. Tarkoittaako se silloin että esim. siivoustyötä ei enää ole olemassa, sitä ei tarvita ja paskaa palkkaa ei ole? Ihan hiton hieno ongelmanratkaisu... Tyyliä: syökää kakkua jos ei ole varaa leipään.

Vai onkohan taustalla idea että toisille työntekijöille on ihan ok maksaa niin paskaa palkkaa että sillä ei tule toimeen? Ja jos näin on niin olisi kiva tietää miksi? Miksi se on ok?

Olisi myös kiva tietää että missä ne kaikki mainostetut työpaikat piilee? Mol.fi:n sivuilla on 10906 ilmoitusta, työttömiä oli kesäkuussa (Findikaattorin sivuilta) 217000. Ihan ei taida jako mennä tasan... Toki ymmärrän että mollin paikat eivät ole koko totuus mutta kyllä tuosta vähän osviittaa saa että mikä se tilanne työmarkkinoilla ihan aikuisten oikeasti on.

Yhteistyössä