Risteilylippu reittilipun sijaan KYSYTTÄVÄÄ!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkaaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matkaaaja

Vieras
Olen lähdössä ensi viikolla Tukholmaan muutamiksi päiviksi (Turusta).
Ostin 23h miniristeilylipun, vaikka tarkoituksenani on jättäytyä Tukholman päässä pois (ihan ja vain sen takia, että pelkkä reittimatka olisi ollut 4 kertaa hintavampi kuin risteilylippu, ja olen opiskelija, eikä rahaa nyt ole ihan yllinkyllin) - eli poistun laivalta Tukholman päässä samaan aikaan kuin reittimatkalaiset ja ruotsalaiset enkä palaa laivan mukana takaisin Turkuun niinkuin olisi tarkoitus.
Sen lisäksi varasin 4 hengen hytin (pienemmät hytit olivat loppu) minulle ja "siskolleni", vaikka lähden matkaan yksin (jostain syystä online palvelu ilmoitti, että hyttiin on tultava väh. 2 henkilöä).

Eli: eihän kukaan tule minulta kyselemään siinä hulinassa kun ihmiset poistuvat laivasta, että onhan sinulla lupa mennä maihin?
Toisekseen: koska olen maksanut hyttini minulle ja "siskolleni", ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa, jos siskoni olisikin aamulla sairastunut ja "estynyt tulemaan", vai?
Miten tämä siis käytännössä toimii lähtöselvityksessä? Näytän virkailijalle varausnumeron ja henkkarini, kysyykö hän toisesta henkilöstä joka on tulossa kanssani hyttiin, vai antaako vain hyttilipukkeet ja toivottaa hyvää matkaa? Ja päästääkö hän minut matkaan jos toinen henkilö on estynyt? Vai otanko siskoni henkkarit mukaan ja sanon että hän on vessassa? (laitoin siis ihan oikeasti siskoni nimen siihen - luvan kysyin tietty)

Vaikka olen kuullut, että tämä onnistuu helposti (=risteilymatkan osto ja sniikkailu ulos laivasta Tukholman päässä) ajattelin vielä varmistaa, että onhan jollakulla kokemusta?
Ja nyt toivon sitten ihan oikeita vastauksia, ettei menisi koko matka plörinäksi. Kiitos!

Luen rivien välistä että sisaresi on alle 21v eli alaikäinen eikä siksi halua tulla lähtöselvitystiskille. Muuten asia on ok, voit jättää risteilyn paluun käyttämättä.

Muuten kaikkien noiden pitäis onnistua ihan ok ja tuskin siinä on mitään ongelmaa että siskosi ei ole mukana, mutta kai olet tarkistanut että laiva menee maihin eikä vaan pyörähdä ohi ja lähde takas (sellaisiakin nimittäin on)

En kyllä muista, että lähtöselkkatiskillä olisi koskaan vaadittu kaikkien samalla varauksella olevien olevan paikalla. Ainakin olen yleensä koko perheen maihinnousukortit jonottanut yksin. Eikös niitä ole nykyisin sellaisia lähtöselvitysautomaattejakin? Ainakin Siljan Tallinnan laivoille on.

Siskoni on minua vanhempi ja olemme kyllä molemmat yli 21-vuotiaita eli sen suhteen ei ole ongelmaa. Ja siis homman pointtihan on se että siskoni ei laivalle missää vaiheessa olisi tulossakaan. Nettivaraukseen piti vain laittaa 2 henkilöä, jotta hytin pystyi varaamaan.

Laiva pysähtyy maissa kyllä, menin samaisella Viikkarilla nimittäin viimeksi Tukholmaan - tosin silloin ostin tuon kalliimman reittilipun ja jäin maihin.

Yksi kaveri laittoi kerran varaukseen yhden ylimääräisen sukulaislapsen, jotta sai perheelleen isomman perhehytin. Ne kun oli tarkoitettu vähintään viidelle hengelle ja kaverilla oli vain kaksi lasta. Kukaan ei misään vaiheessa kysellyt, menikö "kaikki viisi" laivaan, vai jäikö joku rannalle...

Mun on tehnyt mieli kokeilla samaa, mutten ole uskaltanut. Sisko sairastuu aamulla ja that's it.

Mutta kysymys: Miten aiot tulla pois Tukholmasta? Olen kuullut ja ymmärtänyt, että pitäisi varata se paluumatka Tukholman päästä/ laivayhtiön ruotsalaisten nettisivujen kautta, jotta pääset sieltä päästä laivaan.

Ja tässä kirjoittaessa tuli mieleen; Tukholmassa on nykyään turvaportit, johon syötetään se matkustuslippu ainakin laivaan astuessa. Nyt en muista pitääkö se käyttää poistuttaessakin.

Tulen takaisinpäin lentäen (jatkan matkaani Tukholmasta siis), joten sen suhteen kaikki pitäisi olla kunnossa.

Hmm. Matkustin viimeksi samaisella laivalla (viikkari) n. kk sitten Tukholmaan (silloin ostin kalliimman reittilipun) ja ainakaan muistaakseni mitään lipuketta ei enää tarvittu kun noustiin maihin Tukholman päässä.

Tulen takaisinpäin lentäen (jatkan matkaani Tukholmasta siis), joten sen suhteen kaikki pitäisi olla kunnossa.

Hmm. Matkustin viimeksi samaisella laivalla (viikkari) n. kk sitten Tukholmaan (silloin ostin kalliimman reittilipun) ja ainakaan muistaakseni mitään lipuketta ei enää tarvittu kun noustiin maihin Tukholman päässä.

Silja vai Viking? Hyvä niin, jos ei tarvittu. Itse muistan tuon portin, kun jäin siinä jumiin. Poistuttiin laivasta (päivä Tukholmassa) ja ehdittiin terminaaliin asti, kun huomasin, että lomapakko oli jäänyt hyttiin. Ei kun sitä hakemaan, mutta maihinnousukortti ei laskenut minua sisään. Siinä vieressä kopissa istui vartija, joka päästi minut tarkistettuaan, että lippu oli oikea. Niin ja Viking oli tämä viime kesänä. Ehkä on siitä muuttunut jo. Reittimatkat on törkeän kalliita.

Viking Amorella, lähtee Turusta ja ainakin viimeksi se Tukholman pään terminaali, johon ko. laiva saapui oli aika kämänen ja vanha (se parkkeeraa varmaan "ei niin hienoon" terminaaliin, koska ihmiset käyttävät sitä enemmän reittimatkustamiseen tai ylipäätään koska koko Amorella on aika pikkunen paatti eikä niitä uusimpia ja hienoimpia) eikä sieltä muuta kuin tepasteltu putkea pitkin ulos.

niin unohdin koko pointin tuosta kirjoituksestani :-D mutta siis niin, siellä ei edes näkynyt oikein ketään vastaanottamassa ihmisiä, ei vartijoita tai virkailijoita eli ei ollut ketään kyselemässä että mitäs mitäs onkos neidillä lupaa mennä maihin.

Ei siinä tarvitse selittää mitään,otat vain molemmat maihinousukortit.Itsekin käyn aina liput lunastamassa,perhe odottaa muualla.
Muistaakseni viikkarin terminaalista pääsi ulos ilman että tarvii sitä maihinousukortti mihenkään laitteeseen vilauttaa.

Olen lähdössä ensi viikolla Tukholmaan muutamiksi päiviksi (Turusta).

Eli: eihän kukaan tule minulta kyselemään siinä hulinassa kun ihmiset poistuvat laivasta, että onhan sinulla lupa mennä maihin?
Toisekseen: koska olen maksanut hyttini minulle ja "siskolleni", ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa, jos siskoni olisikin aamulla sairastunut ja "estynyt tulemaan", vai?
Miten tämä siis käytännössä toimii lähtöselvityksessä? Näytän virkailijalle varausnumeron ja henkkarini, kysyykö hän toisesta henkilöstä joka on tulossa kanssani hyttiin, vai antaako vain hyttilipukkeet ja toivottaa hyvää matkaa? Ja päästääkö hän minut matkaan jos toinen henkilö on estynyt? Vai otanko siskoni henkkarit mukaan ja sanon että hän on vessassa? (laitoin siis ihan oikeasti siskoni nimen siihen - luvan kysyin tietty)

Vaikka olen kuullut, että tämä onnistuu helposti (=risteilymatkan osto ja sniikkailu ulos laivasta Tukholman päässä) ajattelin vielä varmistaa, että onhan jollakulla kokemusta?
Ja nyt toivon sitten ihan oikeita vastauksia, ettei menisi koko matka plörinäksi. Kiitos!
Ei sinulta tule kukaan kyselemään mitään. Ei lähtöselvityksessä, ei missään. Senkun menet ja nautit suunnitelemastasi matkasta.

Itse olen tehnyt samoja kupruja, mutta Helsingistä. Niin Tukholmaan kuin Tallinnaan

Yhteistyössä