Ristiäiset jos toinen vanhempi ei kuulu kirkkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä lapsen isä haluaa ristiäiset ja minä puolestaan taas ajettelin erota kirkosta kokonaan enkä kyllä mitään ristiäisiäkään haluaisi. Niihin ristiäisiin voin kyllä taipua ihan vaan riidan välttääkseni, mutta mitään uskontunnustuksia en kyllä ajatellut alkaa lukemaan.

Pidetäänkö niitä ristiäisiä ollenkaan, jos toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon?

Joo, totta kai ihan tavalliseen tapaan, jos toinen vanhemmista kuuluu seurakuntaan. Näin meillä oli, kun lapset kastettiin. Toinen kirkossa, toinen kotona, mutta ihan sen kaavan mukaan, mikä kristilliseen kasteeseen kuuluu.

Niin näin siis, jos halutaan se kristillinen kaste, eihän sitä tarvitse tehdä, jollei halua.

Se on varmaan ihan vanhempien päätettävissä, miten tehdään. Jos ei haluta lapsia kastaa, voidaan pitää nimenantojuhlat, joissa ei siis mitään pappeja ym.
Meillä mä kuulun kirkkoon ja mies ei enää nyt kun kolmas lapsi syntyy, mutta kastetaan lapsi samalla lailla ku vanhemmat sisaruksetkin. Eli ihan oikeat ristiäiset pappineen kaikkineen pidetään. En itekään ole mitenkään uskonnollinen, mutta en halua yhdelle lapsista tehdä tätä erilailla.

Eikö tallaisia asioita voisi keskustella selväksi jo parisuhteen alkuvaiheessa. Nämä ovat kuitenkin ihmisille tärkeitä asioita. Vai oliko taas kesymyksessä sattumavauva. baari-illan jälkeen.

Sitä en tiedä, että olisi mahdollista esittää toiveita sen suhteen miten kristillinen kaste suoritetaan, siis sen seremonian suhteen. Jos sen ottaa lapselleen, se tulee tietääkseni sitten sellaisena, kuin luterilainen kirkko sen suorittaa, toivomuksia voi toki esittää virsien suhteen jne.

Meillä minä kuuluin kirkkoon, mies ei ja kastejuhla pidettiin. Ainakin ennen lapsi seurasi äitiä srk:n valinnassa eli jos äiti ei kuulu kirkkoon, mutta isä kuuluu ja lapsi halutaan liittää seurakunnan jäseneksi niin siitä pitää tehdä kirjallinen sopimus, että onnistuu.

No, lapsia on jo ennestään kaksi, jotka on kastettu juurikin sen vuoksi että mies nostaisi ison älämölön jos niin ei tehtäisi ja mies on ollut mun kirkosta eroamista vastaan, koska on sitä mieltä, ettei lapsia sitten voi kastaa jos niiden äiti ei kuulu kirkkoon.
Ei meillä muuten nämä uskon asiat ole olleet törmäyskurssilla, kirkkohäät ja ristiäiset on vaan tuntuneet minusta niin typeriltä omasta näkökannastani.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Sitä en tiedä, että olisi mahdollista esittää toiveita sen suhteen miten kristillinen kaste suoritetaan, siis sen seremonian suhteen. Jos sen ottaa lapselleen, se tulee tietääkseni sitten sellaisena, kuin luterilainen kirkko sen suorittaa, toivomuksia voi toki esittää virsien suhteen jne.

Kastehan noudattaa aina tiettyä kaavaa, joten sitä ei voi menn muuttamaan vain siksi että toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon. kasteessa on kyse seurakunnan jäseneksi liittämisestä eli jos vastustaa kovasti uskontunnustuksia ja kirkkoa, niin mitä mieltä on lastaan laittaa srk:n kirjoihin?

Niin siis tarkoitan, että jos kerran minä en kuuluisi kirkkoon, minua ei liene kukaan voi käskeä sitä uskontunnustusta lukemaan, muu porukka toimikoon niin kuin huvittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis tarkoitan, että jos kerran minä en kuuluisi kirkkoon, minua ei liene kukaan voi käskeä sitä uskontunnustusta lukemaan, muu porukka toimikoon niin kuin huvittaa.

No vaikka sä kuuluisit kirkkoon niin kukaan ei voi pakottaa sua uskontunnustusta lukemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kastehan noudattaa aina tiettyä kaavaa, joten sitä ei voi menn muuttamaan vain siksi että toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon. kasteessa on kyse seurakunnan jäseneksi liittämisestä eli jos vastustaa kovasti uskontunnustuksia ja kirkkoa, niin mitä mieltä on lastaan laittaa srk:n kirjoihin?
Sitä olin tarkoittavinanikin ja kirjoitin sen vuoksi, kun ap avausviestissä kirjoitti jotain sellaista, ettei haluaisi jotain uskontunnustuksia kuitenkaan luettavan. en edes muista onko sitä kasteessa, mutta tarkoitin sitä, ettei sitä voi mielensä mukaan muokata.

No vaikka sä kuuluisit kirkkoon niin kukaan ei voi pakottaa sua uskontunnustusta lukemaan...
Mutta voiko vaatia, ettei se kuulu siihen kasteen kaavaan? Ei mielestäni.

Näinhän se on. Kaava on mikä on, mutta kaipa siihen voi jonkin verran vaikuttaa. Pakkoko sitä pappia on pyytää jos on hyvinkin tiukkoja reunaehtoja. Vaikka minä olen ateisti niin ei se minua häirinnyt mitä se pappi jaaritteli.

Ei tietenkään tarvi ei-uskovaisen lukea niitä loruja, tai siunata lasta tai mitään muutakaan minkä kokee oman vakaumuksensa vastaiseksi. Kaava on mikä on: virsien suhteen ja sen suhteen luetaanko kummien, isovanhempien tms. rukouksia - voi sanoa mielipiteensä.

Uskontunnustus vähän kuin kuuluu asiaan kastajaisissa. Siinähän otetaan lapsi seurakunnan eli uskovien yhteisön jäseneksi.

Mutta jos jompikumpi vanhemmista kokee uskontunnustuksen niin kiusalliseksi, ettei voi sitä edes sivusta kuunnella, niin ainahan voi jäädä pois tilaisuudesta. Tulla sitten kakkukahveiksi paikalle...

Ei voi vaatia, etteikö lueta ollenkaan jos se kuuluu kaavaan mutta ap:n itse ei tarvitse lukea sanaakaan jos ei halua. Tätä tarkoitin: kukaan ei voi pakottaa ap:ta sanomaan sanaakaan uskontunnustuksesta jos hän itse ei niin halua.

Ei voi vaatia, etteikö lueta ollenkaan jos se kuuluu kaavaan mutta ap:n itse ei tarvitse lukea sanaakaan jos ei halua. Tätä tarkoitin: kukaan ei voi pakottaa ap:ta sanomaan sanaakaan uskontunnustuksesta jos hän itse ei niin halua.
Eipä tietenkään, ei sellainen mahdollisuus tullut mieleenikään.

Lapsi seuraa äitinsä vakaumusta ELLEI perheessä toisin päätetä. Jos pidetään luterilaiset ristiäiset ne seuraavat virsikirjassa olevaa kaavaa. Samojen puolisoiden kaikki lapset noudattavat jatkossa vanhimman lapsen saamaa vakaumusta, eli miettiä kannattaa nyt eikä sitten toisen lapsen kohdalla. Kukaan ei kuitenkaan voi vaatia sinua lausumaan uskontunnustusta ääneen, vaikka se kaavaan kuuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Lapsi seuraa äitinsä vakaumusta ELLEI perheessä toisin päätetä. Jos pidetään luterilaiset ristiäiset ne seuraavat virsikirjassa olevaa kaavaa. Samojen puolisoiden kaikki lapset noudattavat jatkossa vanhimman lapsen saamaa vakaumusta, eli miettiä kannattaa nyt eikä sitten toisen lapsen kohdalla. Kukaan ei kuitenkaan voi vaatia sinua lausumaan uskontunnustusta ääneen, vaikka se kaavaan kuuluu.

hups! En huomannut pikaluvultani, että kyseessä onkin parin kolmas lapsi, ristiäiset siis ovat tulossa joka tapauksessa.

Ja mikään mahtihan ei pakota kastamaan yhtään lasta vaikka edelliset lapset olisivatkin kastettu.

Samojen puolisoiden kaikki lapset noudattavat jatkossa vanhimman lapsen saamaa vakaumusta, eli miettiä kannattaa nyt eikä sitten toisen lapsen kohdalla.

Ei pidä paikkaansa. Vaikka kaikki muut perheessä kuuluisivat kirkkoon, lasta EI ole pakko kastaa.

Meillä on tämä sama ongelma, vauva syntyy helmikuussa. Isä kuuluu kirkkoon, minä en. Olimme jo alustavasti puhuneet nimenantojuhlasta..mutta kun anoppi ja miehen täti (molemmat uskovia) alkoi jo hössöttämään ristiäisistä niin eihän kumpikaan kehdannut sanoa että sellaisia ei pidetä :( Katellaan nyt....

Yhteistyössä