Ristiriitaisia kommentteja vauvoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään12323445
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään12323445

Vieras
Minulle tuli vastaan omituisesti suhtautuva lähihoitajakoulutuksen saanut ja sosionomiksi opiskellut henkilö. Kerran tuli ohimennen puhetta vauvoista ja niiden hoitamisesta ja kun minä kerroin joskus hoitaneeni vauvaa, niin hän oli tosi iloinen ja sanoi, että ihanaa kun olen hoitanut. Mutta sitten kun hän kysyi, että missä olen hoitanut vauvaa, niin kun kerroin hoitaneeni ystävän tai sukulaisen vauvaa ystävän tai sukulaisen kanssa yhdessä, niin hän sitten yllättäin oli kauhuissaan. Hänen mielestään olisin kuulemma hyvä äiti tai lastenhoitaja, mutta siihen kun oman sukulaisen tai ystävän vauvan hoidossa auttelen, hän suhtautuu noin kauhuissaan.

Minulla on diagnosoitu Asperger joskus lapsena enkä voi saada omaa lasta koska olen fyysisesti sairas sillä tavoin ettei lapsen saanti onnistu. Lisäksi minulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja ääniyliherkkyyttä, joten päiväkodin hälisevän lapsilauman keskellä työskentely ei sovi minulle ollenkaan.

Mutta oman sukulaisen tai ystävän vauvoja kun olen jo varhaisnuoresta saakka hoitanut, niin tilanteet on menneet hyvin ja on olleet mukavia niin vauvalle kuin minullekin.

Ja eikö se ole ihsn normaalia ja tavallista, että jos on ystävällä tai sukulaisella vauva, niin monet ihmiset joilla ei omiakaan lapsia ole, ovat saaneet sitä hoitaa, jos ei yksin niin vauvan oman äidin kanssa yhdessä. Mitä pahaa ja väärää siinä muka on, jos saan pidellä vauvaa sylissä? Aina olen saanut ystävän tai sukulaisen vauvaa sylissä pitää eikä se minulta ole pudonnut eikä vauva minua pelännyt ole. Joskus olen saanut tuttipullosta juottaa ja lusikalla syöttää ja sekin on hyvin mennyt. Olen jopa vaipatkin saanut vaihtaa ja vaunuissa työnnellä jne. Hyvin on mennyt.

En ymmärrä, että mikä tässä asiassa tuolle ihmiselle on ongelma? Millaiseen henkilöön itse suhtautuisitte noin, että "saa hoitaa päiväkodissa lapsia tai omaa lastaan mutta ei MISSÄÄN NIMESSÄ sukulaisen tai ystävän vauvaa tai lasta."

Tuo henkilö vetosi asiassa muun muassa siihen, että minusta voi levitä bakteereita lapseen. Miten näkee ihmisestä päällepäin että ihmisestä leviää bakteereita? Minulla on hygieniapassi suoritettuna ja sain silloin kun sitä suoritin, sen läpi siten että terveellä järjellä ajattelin miten joku hygienia-asia voisi olla ja miten ei voi olla ja tervettä järkeä ei minulta puutu kun sain sen erinomaisesti läpi sen testin ja menestyin siinä paremmin kuin ihmiset keskinmäärin.

Lisäksi vauvat joita olen hoitanut, on olleet hyvin iloisia ja tyytyväisiä hoidettavia minun hoidossani.

Mikä tuossa VOI OLLA ongelma?

En hoitaisi lapsia TYÖKSENI kun en koe että lapset edes olisi minun alaani. Lisäksi en halua vielä tässä vaiheessa lasta kun on omakin elämä ja kokisin että lapsi olisi minun elämässä vain tiellä. Mutta ystävien ja sukulaisten vauvojen hoitaminen on ollut ihanaa ja antanut minulle sisältöä elämään silloin kun on ollut vauvoja ystävillä tai sukulaisilla. Jos ei olisi vauvanhoito mennyt hyvin, niin EN HOITAISI.

Työkseni haluan tehdä ihan muita asioita kuin lastenhoito. En todellakaan jaksa sitä hirveää hälinää mitä lastentarhoissa on ja se työ on raskasta ja likaista ja inhottavaa. En halua hoitaa ventovieraita lapsia vaan tuttuja. Lisäksi omaa lasta en nyt vaan voi saada enkä välttämättä tässä vaiheessa edes halua. En halua alkaa valvoa yöllä enkä suunnitella että voiko sinne tai tänne tai tuonne minne menen, ottaa lasta mukaan. Haluan keskittyä mieluummin muitten asioitten opiskeluun tai jonkun muun työn tekoon kuin lastenhoitoon.

Tuo ihminen oli minulle vieläpä tukihenkilö! Miten voi tukihenkilö olla noin hävytön ja kiusata sekä ruumiiltaan että mieleltään sairasta ihmistä, vaikka tietää etten voi saada lasta enkä työskennellä päiväkodilla, mutta tuttujen lasten hoivaaminen on antanut jotenkin iloa ja voimia arkeen silloin kun on ollu tutuilla lapsia? miksi tuo lastenhoito minun omien edellytysteni mukaisin tavoin koetetaan minulta evätä vaikka on ollut niin kivaa, helppoa ja mukavaa?

Ensimmäisenä tulee kyllä mieleen että olet ymmärtänyt asian väärin. Toinen vaihtoehto on se että tukihenkilö ei ole ollenkaan soveltuva tukihenkilöksi vaan hoitaa tuota tehtävää muista syistä.

[QUOTE="Vieras";29002531]Minullekin tuli mieleen, että oletkohan tulkinnut väärin.. Miksi kukaan olisi tuota mieltä, ettei sukulaisten tai ystävien vauvoja saisi hoitaa!?[/QUOTE]

Usein on toistunut jo kauan tämmöinen kuvio: kun olen sanonu hoitaneeni jonkun tutun vauvaa tai kun on ollut vauva paikalla, muun muassa entinen tukihenkilö, joku muukin entinen tuttu, entinen asumispalveluohjaaja ja entinen opettaja on ottanut kasvoilleen jotenkin hämmentyneen, pälyilevän ja kauhistuneen ilmeen.

Mitä tarkoittaa se, että tuollainen ilme tulee? onko se sen merkki, että minun katsotaan olevan sopimaton hoitamaan tai minun epäillään tekevän lapselle jotakin pahaa?

minulle tulee nyt mieleen minun nuoruudessani kirjoittamani omituiset jutut joillekin netin foorumeille kaikenlaisista asioista ja niissä oli muun muassa kirosanoja ja muutakin aggressiivista ja kyseenalaista sisältöä. Mutta kirjoitin ne tosiaan alaikäisenä ja parikymppisenä, nyt olen 30.

Mietin vaan, että onko jotkut sitten ne jutut lukeneena, niitä kun lukee monenlaiset ihmiset, päättäneet alkaa seuraamaan juttujeni perusteella ja katsoneet tehtäväkseen toimia "hyväntekijöinä" ja suojella lapsia ja muun muassa tiedottaa mahdollisille tuleville tukihenkilöille, ohjaajille ja opettajille tämmöisestä "taustastani" että nuorempana kirjoittelin hävyttömiä asioita pitkin nettiä.

Ihmiset kun kerää ja levittelee tietoa ja seuraavat muita ihmisiä, mutta siitä vaan ei yleisesti puhuta.

Yleensä ei luulisi olevan mitenkään poikkeavaa tai huolestuttavaa se, että jollakin ihmisellä on ystävä tai sukulainen jolla on lapsi ja jos ystävä tai sukulainen esim sylissä pitää, leikkii lapsen kanssa, syöttää lasta jne. Ei siinä luulis olevan ongelmaa, sehän on tavallinen ja arkinen asia. Vastasyntyneen hoitaa oma äiti mutta 3kk-1,5v ikäistä jos joku muukin sylissä pitää ja leikittää ja syöttää yms niin sehän on täysin tavallista ja normaalia!

Itse huolestuisin jo tuostakin jonkun henkilön kohdalla jos kyseinen henkilö oikeastikin on väkivaltarikollinen, seksuaalirikollinen tai todettu olevan psykopaatti. minulla ei ole mitään noista enkä ole ollut vankilassa eikä rikosrekisteriäkään minulla ole.

Tässä täytyy olla taustalla joku epävirallinen tiedon keruu tai muu kyttääminen ja illuminaatti tai noituuden harrastajat jotka lypsävät tietoa.

Koska mitään muuta järkevää selitystä en näe tuolle tilanteelle.

Kauhistuneen ilmeen ja hermostuneen pälyilyn ja järkytyksen ymmärrän jos sanoisin hoitaneeni YKSIN sellaista vastasyntynyttä, joka ei ole minun oma ja jos olen pitänyt asunnollani esim päiväkausia jotakin sellaista. Semmoinen on epänormaalia ja minulle sopimatonta pitää vierasta vauvaa täällä monta yötä. Ei onnistuisi.

Mutta kun puhutaan että jos on kaverin seurassa tai sukulaisen ja sattuu olemaan kamulla tai sukulaisella sillä hetkellä lapsi, monilla ikäisilläni kun on, niin jos minä vaikka sylissä pidän vauvaa tai leikin vauvan kanssa ja sen yhteydessä vaikka syötän vauvaa pullosta tai lusikalla jos sen äiti antaa minun niin tehdä, niin ei tuossa nyt mitään epänormaalia ole. Eikä siinäkään jos annan vauvalle tutin suuhun tai jos vauvalta tipahtaa hattu ja laitan sen vauvajn päähän. Vai pitäskö minun vaan istua vieressä ja sanoa vauvan äidille, että vauvalta putos hattu, nosta sinä se hattu maasta, minä ite en voi, mulla kun on tää asperger. Niin sehän nauraa mulle tai ihmettelee että miksi ihmeessä en voi yhtä hattua muksulle takas laittaa kun kerta kädetkin toimii enkä oo halvaantunut! Niin että HALOO, joku järki tähänkin hommaan ja kehoitan ihmisiä KÄYTTÄMÄÄN MAALAISJÄRKEÄ tässä asiassa. Minä en ole mistään kirjoista lukemalla vauvanhoitoa oppinut niinkuin joku luulee, vaan mullakin on käytännön kokemusta ja tervettä järkeä nyt tässäkin. Tietysti jos on flunssassa, niin ei sillon saa koskea vauvaan ettei siihen tartu pöpöt ja käsihygienia on muistettava aina.

Tietenkään en kaupoissa enkä kadulla mene ominpäin hoitamaan vieraita vauvoja, sen verran järkeä mulla jo on tähän ikään mennessä enkä minkään etäisen enkä kaukaisen tai puolitutun yms vauvaa hoitas vaan tutun ja läheisen ihmisen vauvaa jos mulla ei omaa ole.

Tässä ei voi olla muuta takana kuin joku joka on seurannut elämääni ja juttujani, muun muassa vanhalta mielenterveysfoorumi Tukirenkaalta noin kymmenen vuoden takaa ja tiedottanut minun "oireistani" sitten eteenpäin kouluille ja hoitotahoille. Tukirenkaassa kun kirjoittelin niin sen jälkeen oli vähän tuollaista suhtautumista joka paikassa joten tämä se kyllä asian selittäs.

Sinulle ei saa sanoa, ettet voi hoitaa sukulaisten ja ystävien vauvaa yhdessä heidän kanssaan. Se on väärin. Sinulle ei saa näyttää sellaisia ilmeitä, jotka sinä koet halveksivaksi sinua kohtaan. Se on myös väärin.

Sinun täytyy nyt miettiä asiaa ja mennä sen henkilön luokse, joka sinulle niin rumasti sanoi. Kysy häneltä miksi hän niin sanoi.

Sinun täytyy selvittää asia, koska silloin sinulla on parempi mieli. Nyt sinulla on paha mieli. Se on huono asia.

Sinä olet oikeassa, että saat hoitaa sukulaisten ja ystävien vauvoja. Olet hyvin kiltti ja muut ovat iloisia avustasi.

Sinusta ei ole tehtyilmoitusta mihinkään, että kirjoittaisit rumia asioita keskustelupalstalle. Sinun ei tarvitse olla huolissaan siitä.Noituuden harrastajat eivät tiedä, että sinä olet nuorena kirjoittanut keskustelupalstalle.Älä pelkää sitä.

Vauvat pitävät sinusta, koska osaat hoitaa heitä.

Yhteistyössä