Romanien häveliäisyyssäännöistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEAL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Romaneiden kulttuurille tekis kaikkein parasta se, että ne alkais puhua asioista, eikä aina verhoutuis sen häveliäisyyden taakse. Se, että totuus tulis esiin auttas varmaan jo paljon. Kuinka monen romanin lapset käyttää huumeita ja vanhemmat esittää tietämätöntä. :(

Monenkohan valkolaisen lapsi tupakoi, ryyppää ja/tai käyttää huumeita ja vanhemmat eivät vaan esitä tietämätöntä, vaan ovat niin kiinni omissa asioissaan tai muuten piittaamattomia lapsestaan, ettei heillä ole oikeasti hajuakaan lapsensa tekemisistä!?

mulla ei ole mustalaisista mitään hyvää sanomista. ovat suuriäänisiä ja piittaamattomia. varastelevat ja räyhäävät ja heitä eivät koske mitkään säännöt. itsessäni on mustalaisverta mutten silti ymmärrä "heimolaisia".

Alkuperäinen kirjoittaja Hegy:
mulla on romaniystäviä ja musta on kiva kysellä niiden "säännöistä" ne on todella mielenkiintoisia =)

Mullakin. Mitä enemmän mä vaan opin niitä sääntöjä, sitä hoperömmiltä ne tuntuu. Ne säännöt on semmonen itse rakennettu vankila. Minä ainakin tykkään sitä, että voin äitini kanssa keskustella kaikista asioista ja jos olen huolissani vaikka jostain alapään asiasta, äiti voi auttaa ja rauhoittaa minua. Olisi vaikea tosissaan kunnioittaa ketään, jonka seurassa ei voi olla rennosti tai jolle ei voi puhua kaikkia asioita. Esimerkiksi kertoa menevänsä veskiin.

Osittain juu, mutta lähinnä nuorten ihmisten keskuudessa. Vanhemmat ihmiset eivät oo näitä uusia hapatuksia keksineet, vaan heidän kanssa on paljon luontevampi olla ja jutella. Ja minä voin anopin kanssa keskustella myös niistä asioista, joita normaalisti hävetään. Tosin en ymmärrä miten se liittyy kunnioitukseen, koska mun mielestä muutenkaan ei tarvii kaikkien kanssa pystyä puhumaan kaikista asioista.

juu vauva lehdessä oli tosta juttua, ja pyrki naurattamaan koko tarina, en ymmärrä mitä hävettävää vastasyntyneessä vauvassa on ja sen äidissä. keskittäsivät elämän tapojaan johonkin järkevään, vaikka itsensä elättämiseen ja jättäisivät tuollaiset turhat vouhotukset pois

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
mulla ei ole mustalaisista mitään hyvää sanomista. ovat suuriäänisiä ja piittaamattomia. varastelevat ja räyhäävät ja heitä eivät koske mitkään säännöt. itsessäni on mustalaisverta mutten silti ymmärrä "heimolaisia".

mä kyllä sen verran puolustan että ei kaikki ole tosissaan sellasia ne räyhääjät nyt on vaan enemmän esillä..yhtäpaljon meitä valkolaisia varastelee ja räyhää..juu ja tiedän sinunlaisiakin ketä ei ymmärrä "heimolaisiaan"

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Romaneiden kulttuurille tekis kaikkein parasta se, että ne alkais puhua asioista, eikä aina verhoutuis sen häveliäisyyden taakse. Se, että totuus tulis esiin auttas varmaan jo paljon. Kuinka monen romanin lapset käyttää huumeita ja vanhemmat esittää tietämätöntä. :(

Monenkohan valkolaisen lapsi tupakoi, ryyppää ja/tai käyttää huumeita ja vanhemmat eivät vaan esitä tietämätöntä, vaan ovat niin kiinni omissa asioissaan tai muuten piittaamattomia lapsestaan, ettei heillä ole oikeasti hajuakaan lapsensa tekemisistä!?

Ei pitäs sulkea silmiä siltä, että se on romaneilla isompi ongelma kuin valkolaisilla. Se näkyyy kyllä tilastoissa. Osasyynä on tietysti siihen valkolaiset itse. Koulun käynti ja työnsaanti on vaikeaa. Mutta asialle pitää tehdä jotain, eikä asian kieltäminen auta tippaakaan.

ootteko kuulleet ku romanit tappelee??se kielen käyttö on ihan hirveetä,tai kuullostaa siltä,esim tässä tuolla pihalla poika ja isä tappeli,kielen käyttö on tälläistä:mee sinä äitis nussija sinne mistä oo tullu,äitis tekemä äpärä,tapan sut,valkolaisen rytkyttämä mutiainen ja tota rataa,oli mukava peitellä lasten korvia ku huusivat pihassa..
ihmettelen heidän lapsiaan jotka ihan avoimesti haukkuu tämän talon asukkaita hmm joku mikähän se oli mikskä sanovat kun joku valittaa heidän varastelustaan..eroja on tunnen pari mukavaa pariskuntaa ja loput mitä tunnen on tollasia varastelevia,ainakin tässä talossa kaikki asuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja muilla myös:
Kyllä vielä 1800-luvulla suomalainenkin nainen piti synnytyksen jälkeen kirkottaa, ennen kuin hän "puhdistui".

Kuten myös vastasyntynyt, synnistä siinnyt lapsi.

Alkujaan kirkottamisessa oli kyse kiitosrukouksesta, kun äiti ja lapsi selvisivät hengissä. Se on pappien hyväksymää ja oppimattomien maalaisten likaista mielikuvitusta vetää siihen synnit ja puhdistamiset.

Se nyt ei romaneita auta tippaakaan, että hyssytellään. Minä sanon rehellisesti mitä olen nähnyt. Sen voin sanoa, että he on pohjimmiltaan ihan samanlaisia kuin kaikki muutkin, pohtii samoja asioita. Olosuhteet heille on erilaiset, osin meidän takia ja osin heidän itsensä takia. Erikoiskohtelu on karhunpalvelus ja niin on omiin porukoihin vetäytyminenkin. Puhumattakaan huonoista työpaikan saanti mahdollisuuksista.

Nii ja heillähän on se et jos he muuttavat jollekki paikkakunnalle niin heidän tarttee saada lupa toisilta paikkakunnan romaneilta et saavatko he muuttaa samalle kylälle asumaan... Mut on jo aika hmm.. jotkut nuo säännöt

Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
miks romanit saa sanoa meitä valkolaisiksi mutta niitä ei saa kutsua mustalaisiksi,olis kiva kun joku romani vastais tähän =)
ja minkätakia romanit ei tule valkolaisen kanssa samaan hissiin,ollaanko me jotenkin saastuneita?!
nämä asiat on jääneet häiritsee kyseisestä kulttuurista

siis kyllä niitä saa ktusua mustalaisekxi,riippuu tietenki millä sen sanoo,mustalaiset itsekkin kutsuvat itseään mustalaiseksi.ja tosta hissi jutusta :laugh: siis mä en oo koskaan kuullu että sellasta tapaa olis että ei mennä "valkolaisen" kanssa samaan hissiin...

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Nii ja heillähän on se et jos he muuttavat jollekki paikkakunnalle niin heidän tarttee saada lupa toisilta paikkakunnan romaneilta et saavatko he muuttaa samalle kylälle asumaan... Mut on jo aika hmm.. jotkut nuo säännöt

tommost en oo kuullu kylläkään.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

tommost en oo kuullu kylläkään.

Tais olla jokunen viikko sitten etlarissa (etelä-suomen sanomat) juttua..

Joku sanoi, etteivät romanit tullut hissiin , kun valkolainen oli siellä. Mutta entäs jos hissi pysähtyy ja valkolainen nousee hissiin, jossa romaneja. Koittavatko ne livahtaa pois vai kieltävätkö valkolaista tulemasta hissiin :/

Alkuperäinen kirjoittaja manne:
ootteko kuulleet ku romanit tappelee??se kielen käyttö on ihan hirveetä,tai kuullostaa siltä,esim tässä tuolla pihalla poika ja isä tappeli,kielen käyttö on tälläistä:mee sinä äitis nussija sinne mistä oo tullu,äitis tekemä äpärä,tapan sut,valkolaisen rytkyttämä mutiainen ja tota rataa,oli mukava peitellä lasten korvia ku huusivat pihassa..
ihmettelen heidän lapsiaan jotka ihan avoimesti haukkuu tämän talon asukkaita hmm joku mikähän se oli mikskä sanovat kun joku valittaa heidän varastelustaan..eroja on tunnen pari mukavaa pariskuntaa ja loput mitä tunnen on tollasia varastelevia,ainakin tässä talossa kaikki asuvat.

:laugh: kiva..voi luoja!

Alkuperäinen kirjoittaja Kuikelo:
Joku sanoi, etteivät romanit tullut hissiin , kun valkolainen oli siellä. Mutta entäs jos hissi pysähtyy ja valkolainen nousee hissiin, jossa romaneja. Koittavatko ne livahtaa pois vai kieltävätkö valkolaista tulemasta hissiin :/

no ei, mutta se on vaan se sama ilmiö, miksei jotkut suomalaiset mene hissiin, jos siellä on somali.

Kengistä ja helmoista vielä... Siis jos kosket kenkiä, kädet on pestävä. Jos kosket vaatteita, kädet on pestävä, myös esim. saunan jälkeen pukeuduttua. Aamulla pestään yön saasta käsistä. Lattialle pudonnutta esinettä ei enää nosteta pöydälle. Pudonnut asti käy eläimen kulhoksi. Jos jalat nostetaan pöydälle, pöytä on käyttökelvoton, paitsi jos sen päällä on ollut pöytäliina, jonka voi hävittää.

Vanhempia ihmisiä teititellään ja vanhalla äidillä on sananvaltaa myös puolison valitsemisessa. Jos siippa ei ole suvulle mieleinen, hakee vanhaäiti tytön takaisin.

Asiat, jotka eivät ole näkyvillä, eivät ole puhuttavaksikaan (alusvaatteet tms)

"Lapset ovat vapaita, ei niitä saa liikaa kieltää, nehän sairastuu!" sanoi Pertti-setä, kun Stasi oli kaataa juomat sedän paidalle ja Stasia kieltelin. "Jos paita kastuu, Pertti-setä vaihtaa sen." Totesi setä.

Paljon tiukkoja sääntöjä, jotka aikojen kuluessa ovat pelastaneet romanit monelta rutolta ja muulta taudilta. Nykymaailmassa ne ovat enää kurisioteetteja.

Mutta oli miten oli, jotkut säännöistä tulevat ihan luonnostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja manne:

:0

silmäin palvontaa,kun ollaan kotiolois ja valkolaiset ei nää,niin kaikki on mahdollista.Ruokapöytä esim. voi olla hyvä rakastelupaikka,kun rauha ja aatos oikein sille päälle sattuu a sehän on NIIIN kulttuurin vastaista.

Alkuperäinen kirjoittaja kääk;8364537:

röyhkeetä porukkaa

Eniten mua on hämmästyttänyt se, että romani mies ei voi pestä vessanponttöä. Romaninainen tekee sen, mutta kuitenkin romaninainen saa sitten tehdä ruokaa. Tai että romanimies huutaa hädissään apua apua joku nainen, poikani pissasi housuun ja sitte on ite ku hoomoilanen. :headwall: Olkoot vaan mitkä säännöt tahansa, mutta laiskuuttahan tuo enimmäkseen on.

Yhteistyössä