Romanien häveliäisyyssäännöistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEAL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LEAL

Aktiivinen jäsen
24.03.2007
3 955
0
36
Tässä vauva-lehteä kun lueskelin niin aloin ihmetellä, että mitä ihmeen häveliästä on vastasyntyneessä lapsessa tai juuri synnyttäneessä äidissä? Vai olenko ihan hukassa?

Tämä siitä kun lehden mukaan isovanhemmat tulevat katsomaan vauvaa kotiin aikaisintaan 1kk iässä, sairaalaan eivät mene. Kyläilyn ajan äiti pysyy taustalla (toisessa huoneessa) ja joku toinen nuori nainen tuo lapsen näytille tai sitten vauva jätetään vaunuissa olohuoneeseen. Edes isä ei saa lasta näytille tuoda.

Miksi?

Romanit tai asiasta tietävät: kertokaa minulle! =)

Ja ottakaa huomioon, että kysyn ihan silkasta uteliaisuudesta =)

Voi mä en osaa vastata. Mutta itse olen ihmetellyt ettei tyttö jolla on alkanut kuukautiset saa olla samassa tilassa äitinsä kanssa alasti. Olin siis joskus uimahallissa kun joku nainen selitti mulle tätä, ja hän oli siis tää tytär.

Mun mielestäni nuo romanien häveliäisyyssäännöt ja muutenkin heidän kulttuurinsa on aivan mielettömän mielenkiintoista. Ihan erilaista mihin sitä itse on tottunut ja kasvanut.
Harmittaa että lapsuuden romani-ystävät on jääneet aikapäiviä sitten jo matkan varelle, näin aikuis-iällä on paljon vaikeampi alkaa tutustumaan kehenkään romaniin kun ei kuitenkaan haluaisi loukata tekemisillään mitenkään mutta sitten taa ei tiedä mikä loukkaa ja mikä ei (minä onnistuisin varmaan 5 minuutin aikana loukkaamaan verisesti koko sukua :snotty: )

En tiedä, mutta ei kai sitä seksi nyt saastaista ole, sehän on naisen ja miehen välinen juttu. Ei siihen sotketa vanhempia tai muita vanhempia ihmisiä. Heillähän on noin niinkun ikäryhmien väliset käyttäytymis säännöt aika tiukat ja nimenomaan niitä värittää nuo kaikenmaailan häveliäisyyssäännöt (kuvittelisin).

Synnyttänyt äiti on jälkivuodon ajan saastainen monessa kulttuurissa. Ja ennen vastasyntyneen kuolema oli niin yleistä, että ihmisest "suojelivat" itseään liialta tuskalta olematta näkemättä vastasyntynyttä, etteivät kiintyisi liiaksi, jos se kuitenkin kuolee...

Ja jos kengätkin ovat saastaisia ja hameenhelmat, se ehkä selventää asiaa. Naisen hameet eivät saa osua miehen kenkiin, jos näin käy, ovat kengät käyttökelvottomat. Nuori ei voi olla yläkerrassa, jos vanha on alakerrassa.

Pariskunta, joka on ollut "karussa" joutuu vielä julkisesti häpeämään vanhojen läsnäollessa, ennen kuin heidän liittonsa on hyväksytty.

Alasti voi olla vain mies ja vaimo keskenään.

Niinkuin nuorten seurustelu ja yhteenmuuttaminen ovat häveliäisyyteen liittyviä asioita samoin lapsen odotusaikakin sillä se viittaa sukupuolisuuteen, ja sen vuoksi siitä eikä lapsensynnytyksestä puhuta vanhempien romanien kuullen. Lapsenodotus peitellään mahdollisimman pitkään. Lapsi on toki toivottu asia, mutta se näytetään vasta kun lapsi on
maailmassa. Lapsen tultua kotiin lapsesta ja äidistä huolehditaan niin, että äidin ei tarvitse tehdä ruokaa vaan hänelle tuodaan ruoka erikseen. Äiti on kotona ikäänkuin ylimääräisellä äitiyslomalla, jolloin muu perhe toimittaa keittiö askareet ja äiti hoitaa lasta.

http://www.romanomissio.fi/romanit2.htm

tuolla lisää tavoista

Kannattaa tosiaan tutustua myös tähän omaan kulttuuriimme ja sen historiaan,kuten edellä jo viitattiin,sieltä löytyy uskomattomasti näitä samankaltaisuuksia romanien kanssa!;)
Romanit ovat vaan säästäneet näitä "outoja" tapoja sitkeemmin!=)

Kyllä se romanipuku riisutaan yöksi, mutta vain, jos nainen nukkuu omassa huoneessaan toisten samanikäisten naisten kanssa (sisarukset, serkut) tai oman miehensä kanssa. Jos yöllä tulee asiaa keittiöön juomaan, pitää se hame ja röijy pukea päälle.

Lisäksi eräs tärkeä pointti häveliäisyyssäännöissä on vanhempien kunnioitus.

Ja jos kengätkin ovat saastaisia ja hameenhelmat, se ehkä selventää asiaa. Naisen hameet eivät saa osua miehen kenkiin, jos näin käy, ovat kengät käyttökelvottomat

Miten on, joutuuko nainen heittään mekkonsa pois, vai eikö miehen kengät ole saastaiset? Pelkästään naisen hame? Eihän nainen ja mies voi olla lähekkäin, varsinkaan jos miehellä on ne pitkät, mustat saappaat. Outoja käsityksiä, mun mielestä, rahaa menee aivan tyhjään. Ja ottaa päästä, kun tietää että nämä häveliäisyyssäännöt käy sitten meidän kaikkien kukkarolle (napsahtiko banni tästä?)

No, vauvahan on tullut pimpasta. Alunperin se on sinne joutunut siksi, että seksiä on harrastettu. Romanit tykkää leikkiä semmosta illuusioleikkiä, että kukaan ei harrasta seksiä keskenään. Kun paikalla on vanhempia romaneja, nuorempi pariskunta ei heidän nähden istu vierekkäin, koska silloinhan kaikki tietäis, että heillä on jotain teerenpeliä keskenään. Jos taas mies ja nainen on tiettävästi vaan kavereita, niin sit saa istua vierekkäin.

Lapset sanoo vanhepiansa nimellä, kai siksi, että jos sanoo äidiksi tai isäksi, niin sehän olisi säädytöntä.

Hohhoijakkaa, en mä vaan koskaan opi noita ymmärtämään. Nää tavat ei oikeesti oo vanhoja, vaan Suomessa romaneilla vaan on ihan ihme juttuja. Ei niitä pukujakaan pidetä muissa maissa.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Niinkuin nuorten seurustelu ja yhteenmuuttaminen ovat häveliäisyyteen liittyviä asioita samoin lapsen odotusaikakin sillä se viittaa sukupuolisuuteen, ja sen vuoksi siitä eikä lapsensynnytyksestä puhuta vanhempien romanien kuullen. Lapsenodotus peitellään mahdollisimman pitkään. Lapsi on toki toivottu asia, mutta se näytetään vasta kun lapsi on
maailmassa. Lapsen tultua kotiin lapsesta ja äidistä huolehditaan niin, että äidin ei tarvitse tehdä ruokaa vaan hänelle tuodaan ruoka erikseen. Äiti on kotona ikäänkuin ylimääräisellä äitiyslomalla, jolloin muu perhe toimittaa keittiö askareet ja äiti hoitaa lasta.

http://www.romanomissio.fi/romanit2.htm

tuolla lisää tavoista

Muu perhe, eli sukulais naiset. isä ei tee mitään.

miks romanit saa sanoa meitä valkolaisiksi mutta niitä ei saa kutsua mustalaisiksi,olis kiva kun joku romani vastais tähän =)
ja minkätakia romanit ei tule valkolaisen kanssa samaan hissiin,ollaanko me jotenkin saastuneita?!
nämä asiat on jääneet häiritsee kyseisestä kulttuurista

Mulla oli nuoruudessa romaneja ystävänä, katottiin heillä sitten telkkaria, heidän isoäiti oli viereisessä huoneessa.
Ko. ohjelmasta sitte kysyin, että onko se raiskaaja saatu jo kiinni?
Kaikki kaverit sihisivät yhteen ääneen sssshhhssshhs, oo hiljaa!
Hyvä ettei mun tarvinnu saippualla suutani pestä, kun sanoin sen sanan!

Kaikkia romanien tapoja en ymmärrä, mutta se vanhempien kunnioittaminen on asia, joka sais levitä valtaväestöönkin. Siellä ei haistatella vanhemmille ja vanhempia kunnioitetaan ja totellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
miks romanit saa sanoa meitä valkolaisiksi mutta niitä ei saa kutsua mustalaisiksi,olis kiva kun joku romani vastais tähän =)
ja minkätakia romanit ei tule valkolaisen kanssa samaan hissiin,ollaanko me jotenkin saastuneita?!

No keskenäänhän ne sanoo meitä kaajeiksi ja itte on kaaleita.

Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:

Kyllä mä ainakin olen ollut hississä mustalaisen kanssa.
Ja uskallan sanoa mustalainen, koska he sanovat itsekin itseään mustalaisiksi! Eri asia on, jos sanaa käytetään pilkkaamiseen, sen kuulee kyllä äänensävystä. Mä en pilkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli nuoruudessa romaneja ystävänä, katottiin heillä sitten telkkaria, heidän isoäiti oli viereisessä huoneessa.

Kaikkia romanien tapoja en ymmärrä, mutta se vanhempien kunnioittaminen on asia, joka sais levitä valtaväestöönkin. Siellä ei haistatella vanhemmille ja vanhempia kunnioitetaan ja totellaan.

Niin oman kulttuurin vanhempia, valkolaisille saakin huudella jne. Mitenkäs sit tää toisen kunnioittaminen näkyy, kun helposti pistetään reikä toiseen (ja kuitenkin pelätään esim verinäytteen ottoa)

Alkuperäinen kirjoittaja BMI44.4:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin oman kulttuurin vanhempia, valkolaisille saakin huudella jne. Mitenkäs sit tää toisen kunnioittaminen näkyy, kun helposti pistetään reikä toiseen (ja kuitenkin pelätään esim verinäytteen ottoa)

Poikkeuksia kai on sielläkin.
Laskeppa joku prosenttilasku. Montako prosenttia mustalaisista on rikollisia ja huutelee rumia valkolaisille?
Ja vastaava luku valtaväestöstä...
Ne mun kaverit on kaidalla tiellä kaikki, edelleenkin.

Eniten mua on hämmästyttänyt se, että romani mies ei voi pestä vessanponttöä. Romaninainen tekee sen, mutta kuitenkin romaninainen saa sitten tehdä ruokaa. Tai että romanimies huutaa hädissään apua apua joku nainen, poikani pissasi housuun ja sitte on ite ku hoomoilanen. :headwall: Olkoot vaan mitkä säännöt tahansa, mutta laiskuuttahan tuo enimmäkseen on.

Yhteistyössä