Romanien häveliäisyyssäännöistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEAL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hegy:
ja esimerkiksi jos äiti ja tytär asuvat omakotitalossa..niin tytär ei voi asua yläkerrassa vaan aina vanhempi ylhäällä..

Eli esim vanha raihinas mummokin joutuu kipuaan yläkertaan jonku häveliäisyyssäännön takia?

Alkuperäinen kirjoittaja BMI44-4:
ja esimerkiksi jos äiti ja tytär asuvat omakotitalossa..niin tytär ei voi asua yläkerrassa vaan aina vanhempi ylhäällä..

Eli esim vanha raihinas mummokin joutuu kipuaan yläkertaan jonku häveliäisyyssäännön takia?

juu, tai voihan ne asua samassakin kerroksessa.
Mutta arvaas, kun kaksi romaninaista osuu samalle ruotsinlaivalle. Arvaatko, miten se nuorempi nainen juoksee ihan hulluna ollakseen koko ajan toista tätiä alempana tai samalla tasolla.

mun muistaakseni..tai sitten yläkerta pitää olla tyhjä..tyttö voi sitten olla alhaalla mutta vanhemman "päälle" ei saa nousta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja BMI44.4:
Mulla oli nuoruudessa romaneja ystävänä, katottiin heillä sitten telkkaria, heidän isoäiti oli viereisessä huoneessa.
Ko. ohjelmasta sitte kysyin, että onko se raiskaaja saatu jo kiinni?
Kaikki kaverit sihisivät yhteen ääneen sssshhhssshhs, oo hiljaa!
Hyvä ettei mun tarvinnu saippualla suutani pestä, kun sanoin sen sanan!

Kaikkia romanien tapoja en ymmärrä, mutta se vanhempien kunnioittaminen on asia, joka sais levitä valtaväestöönkin. Siellä ei haistatella vanhemmille ja vanhempia kunnioitetaan ja totellaan.

Niin oman kulttuurin vanhempia, valkolaisille saakin huudella jne. Mitenkäs sit tää toisen kunnioittaminen näkyy, kun helposti pistetään reikä toiseen (ja kuitenkin pelätään esim verinäytteen ottoa)

Poikkeuksia kai on sielläkin.
Laskeppa joku prosenttilasku. Montako prosenttia mustalaisista on rikollisia ja huutelee rumia valkolaisille?
Ja vastaava luku valtaväestöstä...
Ne mun kaverit on kaidalla tiellä kaikki, edelleenkin.

Mun setä oli menettää näkönsä, kun romani löi nyrkillä silmään. Ei uskaltanut ilmoittaa ees poliisille. SYynä se että tätini ei suostunut tanssiin romanivesselin kanssa, vaan halusi tanssia miehensä kanssa. Sit mä menetin suuren tukun rahaa romanien takia. Ja mun edellisellä asuinpaikka (vuosia sitten valkolaisten ja romanien tappelun jälkeen) uhattiin tappaa ensimmäinen valkolainen vastaantulija, arvaa pelkäsikö ihmiset?

mulla on romaniystäviä ja musta on kiva kysellä niiden "säännöistä" ne on todella mielenkiintoisia =)

Mullakin. Mitä enemmän mä vaan opin niitä sääntöjä, sitä hoperömmiltä ne tuntuu. Ne säännöt on semmonen itse rakennettu vankila. Minä ainakin tykkään sitä, että voin äitini kanssa keskustella kaikista asioista ja jos olen huolissani vaikka jostain alapään asiasta, äiti voi auttaa ja rauhoittaa minua. Olisi vaikea tosissaan kunnioittaa ketään, jonka seurassa ei voi olla rennosti tai jolle ei voi puhua kaikkia asioita. Esimerkiksi kertoa menevänsä veskiin.

mun muistaakseni..tai sitten yläkerta pitää olla tyhjä..tyttö voi sitten olla alhaalla mutta vanhemman "päälle" ei saa nousta

Voi se tytär sillon mennä yläkertaan, kun mummeli on kaupungilla.

Ajatella, jos vaikka synnytys olisi ollut tosi vaikea, ei siitä voisi puhua oman äidin kanssa. Tai ei voisi jakaa raskauden kokemuksia. Tai mitäs jos tulisi keskenmeno? Siitäkään ei voisi äidilleen puhua.

Olen miettinyt sitäkin, että jos olisin romani, en olisi voinut kertoa vanhemmilleni, kun minut raiskattiin.

Entä se että miehet ja naiset ei saa käyttää samaa vessaa? Sit romanimihet kävi meidän kerrostalossa kusella talon nurkalla ja esim pyörävarastossa olleeseen (toisten) ämpäriin. Entä mitä kunnioittamista on jos hajotetaan vuokra-asunto niin että siihen pitää tehdä täysremppa, esim puukolla vuoleskeltu puhelinnumeroita kaapinoviin jne
Mut onko se niin, että valkolaisia ja valkoisia vanhempia ihmisiä ei tarvi kunnioittaa, vain romanivanhuksia? (ja esim menevätkö uimahalliin pesulle jos paikalla valkolaisia vanhempia naisia?)

Mä kysyin kerran uksiltä romani nuorilta ketkä oli "karannut" että mitä se häpeäminen tarkottaa käytännössä. kun ne sano, että niiden pitää hävetä.

No ne sano, että silleen, et ei saa sanoo vanhemmille reteesti että "PÄIVÄÄ" (niinku se poika oli vahingossa tehny) ja sit pitää olla häpeävän näkönen, eli painaa pää alas ja näyttää vähän nololta. :laugh: :headwall:

Mun ystävät ei ole halunnut pukeutua ja vanhemmat ja sukulaiset eivät sitä ees vaadi..pukeutuvat normaalisti paitsi isovanhemoansa edessä laittaa pikkuhameen päälle..kaikki riippuu vähän perheestä..jotkut noudattavat tiukasti sääntöjä jotkut taas hieman löysemmin..nykyaikana kaikki vanhemmat ei edes halua lastensa pukeutuvan röijyihin yms

Entä se että miehet ja naiset ei saa käyttää samaa vessaa? Sit romanimihet kävi meidän kerrostalossa kusella talon nurkalla ja esim pyörävarastossa olleeseen (toisten) ämpäriin. Entä mitä kunnioittamista on jos hajotetaan vuokra-asunto niin että siihen pitää tehdä täysremppa, esim puukolla vuoleskeltu puhelinnumeroita kaapinoviin jne
Mut onko se niin, että valkolaisia ja valkoisia vanhempia ihmisiä ei tarvi kunnioittaa, vain romanivanhuksia? (ja esim menevätkö uimahalliin pesulle jos paikalla valkolaisia vanhempia naisia?)

Joo, ei romanisäännöt koske vaaleita. :D Romaninainen saattaa mennä uimapuvussa uimaan, jos paikalla on valkolaismiehiä.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Ajatella, jos vaikka synnytys olisi ollut tosi vaikea, ei siitä voisi puhua oman äidin kanssa. Tai ei voisi jakaa raskauden kokemuksia. Tai mitäs jos tulisi keskenmeno? Siitäkään ei voisi äidilleen puhua.

Olen miettinyt sitäkin, että jos olisin romani, en olisi voinut kertoa vanhemmilleni, kun minut raiskattiin.
Oliskohan sua edes raiskattu, jos olisit romani?
Sä olist vaan uhannu, että sun veljet kostaa, jos suhun kosketaan...

harvemmin olen romaneja uimahallissa nähnyt..aika likainen paikka.ei tarvitse valkolaisia kunnioittaa..eihän me kuuluta heidän kulttuuriinsa

Mun ystävät ei ole halunnut pukeutua ja vanhemmat ja sukulaiset eivät sitä ees vaadi..pukeutuvat normaalisti paitsi isovanhemoansa edessä laittaa pikkuhameen päälle..kaikki riippuu vähän perheestä..jotkut noudattavat tiukasti sääntöjä jotkut taas hieman löysemmin..nykyaikana kaikki vanhemmat ei edes halua lastensa pukeutuvan röijyihin yms

Mä en ainakaan haluaisi tyttärelleni moista, koska siitä tulee selkä kipeäksi, se on kuuma ja se on raskas. Jalat turpoo.

Oliskohan sua edes raiskattu, jos olisit romani?
Sä olist vaan uhannu, että sun veljet kostaa, jos suhun kosketaan...

No yks mun tuttu, joka on romani, meinattiin raiskata. Ne oli romanimiehiä. Kyllä kelle tahansa voi käydä niin. ei raiskaaja sitä kato, että minkä rotuinen se uhri on, vaan sitä tilaisuutta tekoonsa se vaan kyttää. ja kuten sanoin, se on asia, josta ei saa puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
miks romanit saa sanoa meitä valkolaisiksi mutta niitä ei saa kutsua mustalaisiksi,olis kiva kun joku romani vastais tähän =)
ja minkätakia romanit ei tule valkolaisen kanssa samaan hissiin,ollaanko me jotenkin saastuneita?!
nämä asiat on jääneet häiritsee kyseisestä kulttuurista

Kyllä mä ainakin olen ollut hississä mustalaisen kanssa.
Ja uskallan sanoa mustalainen, koska he sanovat itsekin itseään mustalaisiksi! Eri asia on, jos sanaa käytetään pilkkaamiseen, sen kuulee kyllä äänensävystä. Mä en pilkkaa.

ainakin pari kertaa on käynyt hississä sillee että romaninaisia ois tullu mut ku ne näki mut ni ei tullukkaan,vai koskeeko toikin sääntö romaninaisia?

harvemmin olen romaneja uimahallissa nähnyt..aika likainen paikka.ei tarvitse valkolaisia kunnioittaa..eihän me kuuluta heidän kulttuuriinsa

Ihan nuoria aikuisia romaninaisia olivat, siks pohdinkin ku en muistanut että oliko paikalla vanhempia valkolaisia naisia. Että miten ois käynyt. He olivat kyllä kohteliaita, ja myös kerrostalossa asuessa pikkulapset olivat mukavia

Romaneiden kulttuurille tekis kaikkein parasta se, että ne alkais puhua asioista, eikä aina verhoutuis sen häveliäisyyden taakse. Se, että totuus tulis esiin auttas varmaan jo paljon. Kuinka monen romanin lapset käyttää huumeita ja vanhemmat esittää tietämätöntä. :(

juu, tai voihan ne asua samassakin kerroksessa.
Mutta arvaas, kun kaksi romaninaista osuu samalle ruotsinlaivalle. Arvaatko, miten se nuorempi nainen juoksee ihan hulluna ollakseen koko ajan toista tätiä alempana tai samalla tasolla.

:D :laugh:

Ihan nuoria aikuisia romaninaisia olivat, siks pohdinkin ku en muistanut että oliko paikalla vanhempia valkolaisia naisia. Että miten ois käynyt. He olivat kyllä kohteliaita, ja myös kerrostalossa asuessa pikkulapset olivat mukavia

Ei ne valkolaisnaiset haittaa, vaikka ois kuin vanhoja. eikä ne romanimummotkaan odota, että valkolaisnaiset niiden takia vaihtas kerrosta tai jotain.

Yhteistyössä