Romanit naapureina/kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iltaa kaikille!!!!
olen lukenut ihmetellen täältä teidän valtaväestön kommentteja......
täytyy surulla tunnustaa, että olin aina luullut valtavästöä fiksuksi kansaksi.
Kuitenkin kun näitä älyvapaita kommentteja lukee alapääasioista yms, täytyykin todeta, että valtaväestön aivot ovat ilmeisesti alapäässä.
Häpeän sitä, että olen puoleksi valkolainen ihan jo näidenkin inhoittavien juttujen perusteella. Oksettavaa käytöstä aikuisilta ihmisiltä!!!!

Olen samaa mieltä kanssasi,
ainakin herrasmies Pate ja muutamat muut saisivat siistiä suunsa!!!!
Nyt hävettää ja kovasti!!!!
Olemmeko me valkolaiset todellakin näin rääväsuita?

Me asuttiin opiskelijijoina talossa, jossa oli mustalaispariskunta pienen lapsen kanssa naapureina. Paljon heillä ramppasi vieraita, ja taloyhtiön pesutuvassa pestiin koko suvun pyykit, mutta mitään meteliä tms. häiriötä heistä ei koskaan ollut.

Alakerrassa sen sijaan asui uskovainen pariskunta, jonka riitoja sai kuunnella alinomaa. Yksi riidanaihe oli mm. se, että mies olisi halunnut vaatteensa samaan kaappiin ja samalle hyllylle kuin vaimon vaatteet, kommentilla "eikö tämä ole perhe?!" Sunnuntaina siellä pidettiin seuroja ja veisattiin kovaan ääneen hartaudella.

Moi!!!!
Kuulitteko koskaan ääniä makuuhuoneesta?
Tarkoitan seksuaaliseen kanssakäymiseen liittyviä ääniä lähinnä.

Iltaa kaikille!!!!
Kuitenkin kun näitä älyvapaita kommentteja lukee alapääasioista yms, täytyykin todeta, että valtaväestön aivot ovat ilmeisesti alapäässä.
Häpeän sitä, että olen puoleksi valkolainen ihan jo näidenkin inhoittavien juttujen perusteella. Oksettavaa käytöstä aikuisilta ihmisiltä!!!!

No, kerronpa sulle salaisuuden... Monesti tällaisilla nettipalstoilla (missä ei tartte ees rekisteröityä) kirjotellaan todella ala-arvoisesti aiheesta kuin aiheesta.
Menepä Suomi24:n romanipalstalle, siellä suoltaa hirveetä tekstiä niin kaaleet kuin vaaleetkin. Ite en käy siellä enää ollenkaan, koska aina vaan pahoittaa mielensä niitä lukiessa.
No, nyt pahoitin mieleni tuosta sinunkin kommentista, joten varmaan mun kannattaa jättää kaikki keskustelupalstat.
Jos olet fiksu niin tajuat varmaan, että fiksuus ei ole rodusta kiinni.
Itelläni on tuttava pariskunta, mies romani, nainen valkolainen.
Mies heittää niin ronskia juttua, että en ole muualla kuullut. Monesti korvat punasena saa olla siellä. Ja minä kun luulin, että romanit ovat häveliäämpiä näissä seksi ym. jutuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä!;25106092:
No, kerronpa sulle salaisuuden... Monesti tällaisilla nettipalstoilla (missä ei tartte ees rekisteröityä) kirjotellaan todella ala-arvoisesti aiheesta kuin aiheesta.
Menepä Suomi24:n romanipalstalle, siellä suoltaa hirveetä tekstiä niin kaaleet kuin vaaleetkin. Ite en käy siellä enää ollenkaan, koska aina vaan pahoittaa mielensä niitä lukiessa.
No, nyt pahoitin mieleni tuosta sinunkin kommentista, joten varmaan mun kannattaa jättää kaikki keskustelupalstat.
Jos olet fiksu niin tajuat varmaan, että fiksuus ei ole rodusta kiinni.
Itelläni on tuttava pariskunta, mies romani, nainen valkolainen.
Mies heittää niin ronskia juttua, että en ole muualla kuullut. Monesti korvat punasena saa olla siellä. Ja minä kun luulin, että romanit ovat häveliäämpiä näissä seksi ym. jutuissa.

Tuo tekstini olikin heitto siitä, kun valkolaisetkin aina yleistävät meitä romaneja, niin halusin havahduttaa valkolaisia omalla kommentillani miettimään, miltä tuo yleistäminen oikeastaan tuntuu.
Olen nimittäin nyt lukenut täältä aika paljon siivottomia ja asiaan kuulumattomia juttuja nimenomaan valkolaisten suusta, ja kuitenkin samat valkolaiset näkevät täällä vaivaa romaneista yhtä aikaa kun itse latelevat suustansa ruokottomuuksia. Minä en ole rasisti, olen puoleksi kumpaakin kansaa, mutta asetuin tässä nyt heikomman heimoni puolelle.

Helsingissä asuttiin kahden eri romaniperheen naapureina. Toiseen kuului äiti+isä+3lasta, erittäin mukavia ja ystävällisiä, hiljasia naapureita. Ei kuulunut turhia. Kutsuivat kahville ja lapset leikki pihalla yhdessä meidän lapsien kanssa. Positiivinen mielikuva jäi!

Toisessa kämpässä naapurissa asu hieman vanhempi romanipariskunta, lapset jo muuttaneet omilleen. Mukavia hekin.

No tää nyt on ihan silkkaa p**kaa. Taisit jostain haaveestasi kirjoittaa.

Tuo tekstini olikin heitto siitä, kun valkolaisetkin aina yleistävät meitä romaneja, niin halusin havahduttaa valkolaisia omalla kommentillani miettimään, miltä tuo yleistäminen oikeastaan tuntuu.
Olen nimittäin nyt lukenut täältä aika paljon siivottomia ja asiaan kuulumattomia juttuja nimenomaan valkolaisten suusta, ja kuitenkin samat valkolaiset näkevät täällä vaivaa romaneista yhtä aikaa kun itse latelevat suustansa ruokottomuuksia. Minä en ole rasisti, olen puoleksi kumpaakin kansaa, mutta asetuin tässä nyt heikomman heimoni puolelle.

No niinhän sinäkin itsekin yleistät että valkolaiset yleistävät.
Paras vaan hyväksyä, että joka rodussa on monenlaisia ihmisiä.
Mulle on ihan turha selittää, että valkolaiset vaan on niitä, jotka puhuu ruokottomuuksia, sen verran olen romaneiden kans ollut tekemisissä.
Ja jotkut heistä puhuu todella rumasti ja halveksuvasti valkolaisista.

Meillä asuu alakerrassa vanhempi romanipariskunta, ei pahempia häiriötä.
Ihan mukavia ihmisiä ja auttavat muita naapureita.
Toki heillä käy paljon vieraita ja ovat aika kovaäänisiä puheissaan, mutta eipä tuosta ole haittaa ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä!;25108544:
No niinhän sinäkin itsekin yleistät että valkolaiset yleistävät.
Paras vaan hyväksyä, että joka rodussa on monenlaisia ihmisiä.
Mulle on ihan turha selittää, että valkolaiset vaan on niitä, jotka puhuu ruokottomuuksia, sen verran olen romaneiden kans ollut tekemisissä.
Ja jotkut heistä puhuu todella rumasti ja halveksuvasti valkolaisista.

Nyt en voinut olla kommentoimatta, kun nimittäin kiinnitin huomiota erääseen asiaan.
Me valkolaiset oikeastikin yleistämme romaneita ja muitakin vähemmistöjä, mutta me emme ole suorapuheisia, me teemme sen yleensä jotenkin "salaa".
Paljon kuulee myös juttuja siitäkin, kun romanit eivät osaa mukaa keskustella asioista rakentavasti.
Nyt kun täällä vihdoin viimein onkin joku romani kommentoinut mielestäni ihan asialliseen sävyyn ja yrittänyt herätellä meitä valkolaisia rakentavalla tavalla järkevään keskusteluun, niin sekään ei ole näköjään hyvä. Kannattaako sinun puoli romani tuhlata arvokasta aikaasi tällaisella idiootti palstalla, jossa osa haukkuu romaneja, osa leimaa ja osa puhuu ruokottomuuksia?

Alakerrassa sen sijaan asui uskovainen pariskunta, jonka riitoja sai kuunnella alinomaa. Yksi riidanaihe oli mm. se, että mies olisi halunnut vaatteensa samaan kaappiin ja samalle hyllylle kuin vaimon vaatteet, kommentilla "eikö tämä ole perhe?!" Sunnuntaina siellä pidettiin seuroja ja veisattiin kovaan ääneen hartaudella.

:laugh: :laugh: :laugh:

Parikin kertaa ollut romaniperhe naapurina. Toinen porukka sa häädön lopulta, ne mm. piti pyykkitupaa varattuna monta kuukautta yms. Siellä oli niiden vaatteet aina ihan levällään eikä koskaan kukaan muu päässyt sinne pyykkejään pesemään. Mekastivat ja metelöivät ja muuta sellaista. Sit yks toinen perhe taas oli aivan ihana. Oikein kaksi ääripääkokemusta :D

Helsingissa asui joskus Romanipariskunta vastapaata minua, ei koskaan mitaan hairiota. Joskus sinne kylla tuli heidan sukulaisiaan ruotsista, joiden lapset hieman aanekkaita, mutta ei yoaikaan eika usein. Toista oli alakerran juopot. Mies ja nainen, ihan valtavaestoa. Huusivat, kiroilivat, valilla koko juoppokoori piti metelia. Nainen invalidi joten vaikeaa haataa pois asunnosta. Se nainen huusi joka paiva suoraa huutoa miehelleen, yota paivaa. Asuvat edelleen samassa asunnossa. Kyse helsingin "hyvasta" asuinlahiosta. Myos viereisessa yksiossa asui nuori joka piti bileita joka viikonloppu. Nuoret sitten huusi parvekkeella, ulko-oven edessa jne. Ja heavy rock raikasi. Kivaa asua kaupungin vuokra-asunnossa

Taidettiin asua samassa asunnossa/talossa :) Ihan samoja kokemuksia. Alakerran juoppopariskunnan poika viela näytti kädellään tappouhkauksen kun näki mut ikkunassa. Olin kotona pienen vauvan kanssa. Kaiket yöt huusivat ja kiroilivat. Romanipariskunta taas ei aiheuttanut mitään mekkalaa ja olivat aina ystävällisiä, joskus tosin ruotsinsukulaisia kylässä joiden lapset hieman villejä ;)

Nyt en voinut olla kommentoimatta, kun nimittäin kiinnitin huomiota erääseen asiaan.
Me valkolaiset oikeastikin yleistämme romaneita ja muitakin vähemmistöjä, mutta me emme ole suorapuheisia, me teemme sen yleensä jotenkin "salaa".
Paljon kuulee myös juttuja siitäkin, kun romanit eivät osaa mukaa keskustella asioista rakentavasti.
Nyt kun täällä vihdoin viimein onkin joku romani kommentoinut mielestäni ihan asialliseen sävyyn ja yrittänyt herätellä meitä valkolaisia rakentavalla tavalla järkevään keskusteluun, niin sekään ei ole näköjään hyvä. Kannattaako sinun puoli romani tuhlata arvokasta aikaasi tällaisella idiootti palstalla, jossa osa haukkuu romaneja, osa leimaa ja osa puhuu ruokottomuuksia?

Voi,voi... no, ole sinä siinä uskossa, että valkolaiset on pahoja ja romanit hyviä.
Kerron vielä yhden esimerkin romanien suoruudesta.
Heillä on monesti tapana puhua salaisuutensa romani-kielellä, että ei valkolaiset ymmärrä. Olen itse ollut näissä tilanteissa, joissa esim. rikoksiin liittyviä tms. asioita puhutaan romanikielellä siksi ettei sitä ymmärrettäisi.
Sitten jos kysyy, että voisiko valkolainenkin sitä opetella niin moni on sitä mieltä, että sitä ei saa valkolaisille opettaa.
Niin ja tosiaan, meitä valkolaisiakin yleistetään, vai etkö ole koskaan kuullut suomalaisista puhuttavan esim. väkivaltaisina juoppoina joilla on huono itsetunto ym. ?

Alkuperäinen kirjoittaja Minä!;25111997:
Voi,voi... no, ole sinä siinä uskossa, että valkolaiset on pahoja ja romanit hyviä.
Kerron vielä yhden esimerkin romanien suoruudesta.
Heillä on monesti tapana puhua salaisuutensa romani-kielellä, että ei valkolaiset ymmärrä. Olen itse ollut näissä tilanteissa, joissa esim. rikoksiin liittyviä tms. asioita puhutaan romanikielellä siksi ettei sitä ymmärrettäisi.
Sitten jos kysyy, että voisiko valkolainenkin sitä opetella niin moni on sitä mieltä, että sitä ei saa valkolaisille opettaa.
Niin ja tosiaan, meitä valkolaisiakin yleistetään, vai etkö ole koskaan kuullut suomalaisista puhuttavan esim. väkivaltaisina juoppoina joilla on huono itsetunto ym. ?

Mistäs tiedät, mistä he keskustelevat, kun et ymmärrä heidän kieltänsä, kuten itse sanoit? Kuitenkin osaat samanaikaisesti kertoa, mitä he oikeastaan puhuvat,mielestäni sinä puhut itsesi pussiin.
Olet selvästi rasisti, joka haluaa provosoida muita valkolaisia.
Itselläni ei ole koskaan ollut mitään ongelmia romaneiden kanssa, enkä ole kyllä kuullut heidän supisevan tai mutisevan niinkuin me valkolaiset teemme.
Mene itseesi ja lopeta valehtelu!!!!!

No tää nyt on ihan silkkaa p**kaa. Taisit jostain haaveestasi kirjoittaa.

Mä kerron sulle salaisuuden....Lol.....
Olen puhdasrotuinen valkolainen, mutta täysi rikollinen. Olen saanut häädön jo kolmesta eri asunnosta, mutta onnistun saamaan aina uuden vuokrakämpän tilalle samaan aikaan, kun eräs uskovainen romanimies ei ole saanut ensimmäistäkään asuntoa.
Mistäköhän johtuu..?

[QUOTE="Jukka";25123211]Mä kerron sulle salaisuuden....Lol.....
Olen puhdasrotuinen valkolainen, mutta täysi rikollinen. Olen saanut häädön jo kolmesta eri asunnosta, mutta onnistun saamaan aina uuden vuokrakämpän tilalle samaan aikaan, kun eräs uskovainen romanimies ei ole saanut ensimmäistäkään asuntoa.
Mistäköhän johtuu..?[/QUOTE]

Miksi pilaat meidän valkolaisten mainetta?

Iltaa kaikille!!!!

Valtaosa valtaväestöstä ja vähemmistöistä ovat täysin toivottomia tapauksia.

Anteeksi vaan, mutta mun lähes kaikki kohtaamiset romanien kanssa on ollut enemmän tai vähemmän negatiivisia, joten melko vaikea olla yleistämättä. Toki varmasti on fiksujakin ja nimenomaan hyvin käyttäytyviä romaneja, mutta lienevät poikkeus. Naapureina ei onneksi ole ollut.

Enkä muuten todellakaan väitä, etteikö "valkolaisissa" olis häiriköitä. Mutta siis asiaan, kannattaa isännöitsijälle ilmotella, tosin tiedän myös sen, että niitä lappuja saa tulla moooonta ennen kun mitään tapahtuu. Ainakin meidän entisessä taloyhtiössä. Itse en ole valitusta koskaan tehnyt. Ei ole lapsia ja melu ei mua juuri yleensä häiritse, huono ja törkeä käyttäytyminen kyllä.

Miksi ne on negatiivisia?

Meillä on naapureina vissiin kaksikin romaniperhettä. Ei siis seinänaapurina, mutta samassa rapussa. Ei ongelmia.. oikein mukavilta vaikuttavat. Oveakin ovat joskus pitäneet mulle auki ja muutenkin ystävällisiä. Tosin ovat osakkeenomistajia..

Meidän talossa joku valopää on vuokrannut kämppänsä romani naiselle (joka ei kyllä käytä kulttuurinsa vaatteita) on alkanut rappukäytävät sotkeutumaan,tavarat -katoilemaan-
rapussa poltetaan tupakkaa ja ne hemmetin sukukokoukset joko ajetaan mersuja ulko oven eteen niin että ambulanssikaan ei pääse perille asti ja asiasta kun näille mainitset olet rasisti.
Ennen niin rauhallinen taloyhtiömme on muuttunut kuin vuokralähiön slummi taloksi :(

Meillä on romani naapurustossa. On kylläkin sukunsa hylkäämä, kun meni yksiin valkolaisen kanssa. Eipä tuosta mitään sanomista ole. En ole ystävystynyt. Minä en haittaa ilmeisesti häntä, eikä hän minua. Jotain autokauppaa se käy väliin kovasti - voi olla, että vähän hämäräpuuhia niiden autojen kanssa, mutta olkoon minun puolestani..

eiiii silleeeeeeeeeeeeeeeen
Aikoinaan juu, romaniäiti ja valkolaismies sekä heidän n. 2 v. lapsensa + ottivat koiranpennun.

Lopputulos: rappukäytävässä oli aina jotakin heidän tavaraansa. Milloin matot, milloin amme, milloin mitäkin. Jos veivät matot tuulettumaan tuuletusparvekkeelle, pääsääntöisesti ne oli siellä (säässä kuin säässä) pari kuukautta, kunnes ne tuotiin vettä valuvana myttynä siihen rappukäytävään, jossa ne sitten asuskeli seuraavat pari kuukautta.

Rappukäytävä oli myös heidän henkilökohtainen tupakkatilansa eli tulivat kavereineen tupakalle rappukäytävään.

Rappukäytävä sekä hissi oli myös koiran ulkoilutuspaikka eli koira kusetettiin siihen. Aamulla ekana kannatti avata kunnolla ne silmät, muuten saattoi tossun kärki osua lätäkköön. =)

Mitenkään erityisen paljon nuo ei melua aiheuttaneet, mutta kaikkea muuta kylläkin. Ja jos mitä erehdyit asiasta sanomaan, vastaus oli, mitä odottaa saattoi...

halusin sanoa valta väestölle että romaanit olemme paljon sivistyneempiä kun te me otamme myös ne huonot huomioon ei meissä ainakaan ole lastemme hyväksi käytettejä ninnkuin teissä eikä meillä juo naiset ja miehet yhtäaikaa emmekä jätä lapsiamme ravintolan eteen kun äiti ja isä käy ryyppämässä ja sitten te vielä ihmettelette miksi teiltä lapset vielä viedään ja vielä yksi asija me olemme puhtaampia kun te emme juo samoista astijoista koirien ja kissojen kannsaa ja meidän koti on puhdas aina

kysyn vielä minkälaisen kasvatuksen olette saaneet kun aina ajattelette mustalaisista vain pahaa eikö teidän omassa kultuurisanne ole mitään menisitte välillä itteenne suomen valtaväestöstä puolet on alkoholisteja ja narkomaania ja aineitten käyttäjiä ja lasten hyväksi kätyttejä eikäö sekin ole yksilöllistä ette kaikki niin ei myöskään me kaikki mustalaiset rakastaa omiaan ja kaiikia lapsiaan hyvin paljon niin paljon että me emme jätä niitä koskaan yksin.

Yhteistyössä