ROTINAT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi itkunpätkä!
Ei kai kaikki ole unohtaneet rotinoita....
niin tai miksi niitä missäkin kutsutaan.
Tietääkös muuten kukaan muuta nimeä tälle vanhalle tavalle?

en minäkään leiponut kun vauva oli pieni. sanoin kaikille, jotka kyselivät saako tulla kylään, että toki tulla saa jos ei häiritse etten ole siivonnut eikä ole pullaa pöydässä. ei häirinnyt ketään!
muulloinkin jos ei huvita leipoa, niin laitan vaikka voileipä-ainekset kahvipöytään. en itsekään odota saavani aina pullaa kyläillessäni.

alkuperäiseen aiheeseen. tuo rotina-perinne on todella oikeasti hieno juttu. minun karjalainen sukuni (se toinen puoli) toimii juuri näin. tulee pullien ja piirakoiden (tms) kanssa vauvaa katsomaan. ja kivalta se tuntuu vaikka itse kahvit sitten keitteliskin!

Täällä näkyy vain muutama ""hassu"" jotka tämän perinteen tietää...
vai onko niin, että porukat on liian laiskoja/ itsekekeisiä toteuttaakseen tai jatkaakseen tätä?
Eihän toi nyt paljon vaadi, kun yhtenä päivänä näkee vähän vaivaa jonkun muunkin eteen kuin itsensä...

VAI ?

Mä oon lueskellut tätä Rotina- juttua ja jännityksellä odottanut, tietääkös joku muitakin nimiä tälle....
eikö tosiaan kukaan tiedä ?!
Noh, kuitenkin; Hyvä juttu tää on!

Olen itä-suomesta ja kyllä rotinat ovat tuttuja. Toista nimeä en tiedä, eikä sellaista varmaan ole, rotinat on rotinoita. Ystävät on kovasti ihmetelleet kun olen ilmoittanut tulevani rotinoiden kanssa.

Yleensä koriin pakkaan pullaa, keksejä, suklaata, kahvia, teetä, valmiita voileipiä iso kasa ja joskus on termospullossa kahvi mukana (jos vauvaperhe asuu lähellä). Kerran oli muoviset astiat mukana.. Sitten mukaan vielä vaippapaketti yms.

Ainakin täällä Savossa rotinat tunnetaan. On tullut tänne karjalaisten mukana. Osa vieraista toivat tuleessaan niin makeaa kuin suolaista tarjottaavaa, kun vauvaa tulivat katsomaan :)

Meillä vieraat eivät tosin tuppautuneet heti, kun kotiuduimme, vaan vasta noin kuukauden päästä, halusivat antaa meille omaa aikaa.

Enpä itsekään ryntää kylään heti, kun tuttavilla on vauvoja syntynyt.

""itä-suomesta"", kirjoittamasi kuulostaa ihanalta! Noin paljon viemistä, jopa kahvit, teet ja astiatkin olet vienyt mukanasi, wau ja iso hatunnosto!!
Itsekin asun Itä-Suomessa mutta ei täälläkään tunnu kaikki tietävän mitä rotinat-termi tarkoittaa. Kun meidän esikoinen syntyi tuli ihan täkäläinen ystäväperhe käymään ja rotinoille sanoivat tulevansa. Heillä oli mukanaan vain vaatelahja vauvalle. Enhän minä tietenkään ollut mitään jaksanut tehdä valmiiksi, mutta onneksi kaapissa oli keksipaketti ja pakastimessa anopin tuomaa pullaa.
Samainen ystäväperhe sai vastikään uuden vauvan ja kun me mentiin rotinoille olin tehnyt mokkapaloja sekä munavoita ja kaupasta hain kasan riisipiirakoita. Toki veimme myös vauvalle vaatelahjan. Vauvatalossa pistin perheen pojat siivoamaan keittiön pöydältä lelunsa pois ja katoin kahvikupit perheenisän kanssa. Äiti haettiin valmiiseen pöytään ja oli kyllä aika onnellisen näköinen kun näki tarjoilut.

Niin, ja piti sanomani vielä että ei kaikille tarvi aina tarjota kahveja särpimineen, moni ystävä sanoo että jos he tulee vauvaa katsomaan niin ei he silloin mitään tarjoiluja tartte. Niin että en minäkään aina mitään tarjoa enkä myöskään odota joka paikassa mitään suuhuni saavani. Jos yllättäen tai pienellä varoitusajalla tullaan, niin mitä sitä voi odottaakaan.