"Saa lihava lapsikin joskus herkutella"- väite vs. Dr Phil

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itse olen läski ja ihan syömällä tämän läskin itselleni hankkinut! Ei tästä asiasta pääse mihinkään, mutta ainahan palstalla jos jostakin asiasta puhutaan Esim. kaupassa maksamattomien elintarvikkeiden syömisestä niin 99% lapsista on diabetes :D Varsinkin niillä jotka siellä kaupassa syövät...hmmm...

Jos perheen jollakulla lapsella on paino-ongelma, täytyy sitten koko perheen ruokailutottumuksia tosiaankin tarkistaa. Se johtaa varmasti vain suurempiin ongelmiin, että yhdelle ei anneta herkkuja kun hän on niin lihava, tai muut saavat ottaa lisää ruokaa, mutta yksi ei. Aivan saletisti joko kääntyy homma toisinpäin, ja lapsi sairastuu anoreksiaan tai bulimiaan, tai sitten alkaa salassa ahmia herkkuja heti kun vaan tilaisuus tulee.

Ihan jatkuva herkuttelu, ylimitoitetut karkkiannokset tai jokapäiväiset lahjuskarkit taas ovat pahaksi hoikallekin lapselle. Vievät tilaa ravitsevalta ruoalta, vahingoittavat hampaita ja ovat yhteydessä mm. luiden haurastumiseen.

meillä on tyttö ainoona perheestä aika pullukka, on tarkisteltu ruokavaliota ja kehoitettu liikkumaan ja tämä onkin toiminut kahdessa vuodessa tytön paino on noussut onneksi vain 1kilon verran, mutta pituutta tullut 15cm. meillä saa juhlatilaisuuksissa kyllä ottaa sitä herkkua, mutta kohtuudella..
joskus kyllä oli hiukan vaikeaa, kun poika oli alipainon puolella ja hänen painonsa piti saada nopusemaan, kun vastaavasti samaan aikaan tyttö oli pullea ja hänen painonsa piti saada pysymään aisoissa... salaa sitten vähän pojan ruokiin sekoittelin voita, annoin hälle täysmaitoa juomaksi ja lisäsin perunaa/pastaa/riisia inasen enemmän hänen lautaselleen, vastaavasti tytön lautasella oli hiilarit minimissä ja lihaa vähän runsaammin.

Omat lapseni eivät (vielä, eikä toivottavasti koskaan) ole lihavia. Käymme joskus harvoin hampparilla yms. mutta todella harvoin eineksiä syödään. Vakituista karkkipäivää ei ole. Saattaa mennä 2-3 viikkoa, ennenkuin saavat karkkia, joskus se on esim pieni lakritsapatukka, kun käydään kaupassa ja ovat käyttätytyneet nätisti, joskus pieni karkkiaski lauantaipäivällä päiväruuan päälle. Mutta ei todellakaan joka viikko!

Meille lapsille karkkia ovat myös rusinat, banaanilastut, pähkinät yms. Toki tiedän että kuivatuissa hedelmissä on paljon sokeria mutta niidenkään kulutus ei päätä huimaa meillä.

Toisaalta lapseni liikkuvat aktiivisesti joka päivä joten sen puolesta varmaan voisivat herkutella useammin, mutta en halua opettaa sellaista. En myöskään sitä, että tasan kerran viikossa on päivä jolloin herkutellaan mielin määrin. Mieluummin näin, että harvoin jotain hyvää, pientä ja silloinkin vain jos on aihetta.

Toi herkuttelun kieltäminen toimii ehkä pienillä lapsilla, jonka kaikki syömiset ovat aikuisen valvonnassa. Kouluikäisellä en enää käyttäisi tätä taktiikkaa. Meillä oli lapsuudessani tiukka vain lauantaisin on karkkipäivä- kulttuuri. No mitä tästä seurasi? Ostin karkkia salaa viikolla ja luvan kanssa lauantaina. Kun pääsin jonkun kaverin synttäreille tai vastaavaan tilaisuuteen niin vedin kaikkea makeaa kaksin käsin pahaan oloon asti. Lapsena olin pyöreä, järkevämmät herkuttelutottumukset olen oppinut vasta aikuisena (nyt olen normaalipainossa). Mielestäni siis herkuttelua pieniä määriä myös lihavalle lapselle, tiukoilla kielloilla ei saada kuin päinvastainen vaikutus.

En liioin ymmärrä tätä vaahtoamista HERKUTTELUSTA, kun puhutaan lasten lihavuudesta. Tietysti, jos makeita ja rasvaisia herkkuja syödään usein ja runsaasti kerralla, se vaikuttaa painoon, mutta satunnainen herkuttelu ei lihota ketään. Tavallisen ruoan laatu on se, joka ratkaisee.

Ajatellaanpa vaikka, että perheessä A syödään aamupalaksi vaaleaa leipää, kermajuustoa, meetvurstia ja kaupan maustettua jogurttia, lounaaksi kaupan eineslihapullia ja ranskalaisia, välipalaksi lisää voileipiä, maustettua jogurttia tai vanukasta tai lihapiirakkaa, päivälliseksi eineskiusausta ja valmismajoneesisalaattia, ja iltapalaksi mikropizzaa. Perheessä B taas syödään aamulla täysjyväpuuroa ja maustamatonta jogurttia pakastemarjojen kanssa, lounaaksi kasviskeittoa ja ruisleipää, välipalaksi hedelmiä ja itsetehtyä marjarahkaa, päivälliseksi kuoriperunoita ja vähärasvaisesta jauhelihasta tehtyjä lihapullia salaatin ja lämpimien kasvisten kanssa, ja iltapalaksi ruisleipää kalkkunaleikkeleen ja kasvisten kanssa, sekä lisäksi jokaiselle pieni pulla tai jopa - herranjestas - suklaapatukka, uskallan väittää, että perheen A lapset ovat kyllä suuremmassa vaarassa lihoa. Rehelliset herkut mielletään herkuiksi, mutta jos perus-arkiruoka on pääosin rasvaista, hiilihydraateiltaan höttöä ja lisäaineilla houkuttelevaksi tehtyä, se muovaa makutottumuksia ja lihottaa paljon salakavalammin kuin pieni herkku vaikka joka päivä terveellisen ruokavalion lisänä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="...";25101844]Omat lapseni eivät (vielä, eikä toivottavasti koskaan) ole lihavia. Käymme joskus harvoin hampparilla yms. mutta todella harvoin eineksiä syödään. Vakituista karkkipäivää ei ole. Saattaa mennä 2-3 viikkoa, ennenkuin saavat karkkia, joskus se on esim pieni lakritsapatukka, kun käydään kaupassa ja ovat käyttätytyneet nätisti, joskus pieni karkkiaski lauantaipäivällä päiväruuan päälle. Mutta ei todellakaan joka viikko!

Meille lapsille karkkia ovat myös rusinat, banaanilastut, pähkinät yms. Toki tiedän että kuivatuissa hedelmissä on paljon sokeria mutta niidenkään kulutus ei päätä huimaa meillä.

Toisaalta lapseni liikkuvat aktiivisesti joka päivä joten sen puolesta varmaan voisivat herkutella useammin, mutta en halua opettaa sellaista. En myöskään sitä, että tasan kerran viikossa on päivä jolloin herkutellaan mielin määrin. Mieluummin näin, että harvoin jotain hyvää, pientä ja silloinkin vain jos on aihetta.[/QUOTE]

Lasteni ollessa pieniä neuvolan terveydenhoitaja oli suorastaan närkästynyt, kun lapsillani ei ollut karkkipäivää. Mutta kun en itse juurikaan syö karkkia, niin en mä ikinä muistanut ostaa lauantaiksi karkkia. Sitäpaitsi mun mielestä oli ihan turhaa ostaa joka viikonloppu karkkia, en mä itsellenikään ostanut perjantaipulloa. Lapseni oppivat hyvin siihen, että karkkia saa, mutta ei säännöllisesti.

Meillä oli herkutteluna tosiaan se jälkiruoka. Joka kyllä sisältyi siihen kokonaisuuteen, että sunnuntaisin oli muutenkin arkea "fiinimpää" sapuskaa. Meillä ei ole koskaan ollut kaapeissa keksejä, sipsejä tms eikä pakkasessa pullaa tai piirakoita. Olen tumpelo leipomaan mitään makeita herkkuja ja koska en ole erityisen perso niillekään, niin en ole viitsinyt leipoa kuin vain silloin, kun on ollut vieraita tulossa. Mutta ei meillä ole ollut vanukkaita, viiliksiä, makeita jugurtteja tai muitakaan vastaavia, joita monissa perheissä syödään välipalana. Eikä ole ylipainoisia lapsiakaan.

Kyllähän se tapakasvatus alkaa jo siellä pienenä. Me esim. voimme mennä lasten kanssa kaupassa karkkihyllyn ohi ilman huutoa ja kinuamista. Jos pyytävät, sanon ei nyt tällä kjertaa ja se riittää. Ei huutoa jne. Jos lapsi oppii että joskus herkkuja saa, niin silloin ei ole tarvetta jatkuvasti syödä. Mutta jos kasvatuksessa ja kurissa on puutetta niin...

Toisaalta aikuset tekee myös siitä suklaasta sellaista todellista "kiellettyä hyvää". Tätä on haastavaa selittää, mutta kuitenkin. Eli kun suklaata annetaan välillä varsinkin palkinto tyyliin lapsi jollain tavalla oppii, että se on sitä todellista hyvää. Olisi melkeimpä parempi opettaa lapsi siihen, että jos lahjoo niin lahjoo terveellisillä jutuilla. Lapsi iloitsee saadessaan marjoja ja hedelmiä ja pitää niitä herkkuna. Mulla on sellanen fiilis, että siitä suklaasta ym. hiilari sokeri herkuista tehään sellasia tosi hyviä mitä sitten koko viikon haluaa kunnes saa. Silloin lapsi syö salaa niitä ja oppii pitämään niitä sellasina no, tosi herkkuina. Samalla tavalla musta olis hienoa jos joku pystyis tekemään hedelmien kanssa niin, että lapsi mieltää vaikka ne herkkuna ja jälkkärinä ym, että niitä voi sitten popsia. Olipa haastava selittää tajusikohan kukaan ideaa, no kuitenkin :DD

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Tuttavaperheessä herkuttelu yhdistetään etenkin mielipahaan/kipeänä olemiseen/lomaan. Jos lapsi on kipeä, silloin ruokana on hese-ruokaa. Vatsataudissa juomaksi lapset saavat coca-colaa, koska tykkäävät siitä.

Herkut syödään televisiota katsellen.

Minua kauhistuttaa sivusta seuratessa tuo malli, jonka lapset saavat.
Lapset eivät ainakaan vielä ole ylipainoisia- kaikki lapset taitavat olla ihan normaalipainossa.
Epäilen silti vahvasti, että tuosta seuraa lapsille samat ongelmat kuin esimerkiksi itselleni, joka syö suruun, iloon, ahdistukseen, pelkoon.. oli mikä hyvänsä tilanne, niin ruoka auttaa...
Syön myös silloin, kun minulla on huono olo syömisestä..

Mut jokainen tietysti tekee tavallaan.

Ei lasten ylipaino ole aina sidoksissa epäterveelliseen ruokaan. Meidän perheessämme syödään terveellistä kotiruokaa, huonoja hiilareita vältellen ja hyviä rasvoja suosien. Syömme paljon luomutuotteita ja marjat, hedelmät ja vihannekset ovat iso osa ruokavaliotamme. Me aikuiset olemme kumpikin normaalipainoisia, samoin toinen pojistamme, mutta toisella on ollut pienestä asti jonkin verran ylipainoa, ei ole mikään läski, mutta selkeästi toista pyöreämpi. On nyt 12 v. Kumpikaan lapsistamme ei välitä karkeistä, joten mitään karkkipäiviä meillä ei ole ikinä ollut, karkkia syövät ehkä kerran kuukaudessa parissa. Mutta tämä pyöreämpi lapsi vaan syö enemmän ruokaa ihan kokonaisuudessaan. Tykkää kovasti salaateista ja kasvisjutuista, ja niitä onkin usein tarjolla. Turhia välipaloja ei harrasteta, vaan syödään ihan normaaleina ruoka-aikoina. Kouluruoka ei maistu hyvin kummallekaan, ovat noiden lisäaineruokien kanssa vähän nirsoja, kun niitä kotiruuassakin yritetään vältellä. Normaalia liikuntaa harrastaa kumpikin, mutta mitään varsinaista urheiluharrastusta tämä tukevampi poikamme ei ole itselleen halunnut, ei kuulemma ole kiinnostusta.
Terveydenhoitaja on aina sanonut, että ei huolta, murrosiän pituuskasvu korjaa tilanteen, ja sitä kai tässä odotellaan. En jotenkin vain halua rueta yhden lapsen annoskokoja rajoittamaan...

Toisaalta aikuset tekee myös siitä suklaasta sellaista todellista "kiellettyä hyvää". Tätä on haastavaa selittää, mutta kuitenkin. Eli kun suklaata annetaan välillä varsinkin palkinto tyyliin lapsi jollain tavalla oppii, että se on sitä todellista hyvää. Olisi melkeimpä parempi opettaa lapsi siihen, että jos lahjoo niin lahjoo terveellisillä jutuilla. Lapsi iloitsee saadessaan marjoja ja hedelmiä ja pitää niitä herkkuna. Mulla on sellanen fiilis, että siitä suklaasta ym. hiilari sokeri herkuista tehään sellasia tosi hyviä mitä sitten koko viikon haluaa kunnes saa. Silloin lapsi syö salaa niitä ja oppii pitämään niitä sellasina no, tosi herkkuina. Samalla tavalla musta olis hienoa jos joku pystyis tekemään hedelmien kanssa niin, että lapsi mieltää vaikka ne herkkuna ja jälkkärinä ym, että niitä voi sitten popsia. Olipa haastava selittää tajusikohan kukaan ideaa, no kuitenkin :DD

Tajusin idean, mutta meillä on ollut suotavaa, että lapset syövät marjoja ja hedelmiä päivittäin. En ole halunnut ottaa niitä palkitsemisvälineeksi, en tosin muutenkaan ole halunnut käyttää ruokaa vallankäytön välineenä. En olisi voinut käyttää hedelmiä tai marjoja palkitsemisvälineenä, koska jos lapsi ei olisi palkintoa ansainnut, olisin silti antanut hänelle hedelmiä tai marjoja, koska päivittäin nyt on pitänyt hedelmiä/marjoja syödä. Jos olet kiltti, saat omenan, ja jos et ole kiltti, saat silti omenan...ei mitään järkeä.

Ihanaa että meitä nipoja on näinkin paljon. Olen dr. Pilin ja Anatolian kanssa ihan samaa mieltä.

En kieltäisi lihavaa lasta herkuttelemasta esim. päästessään kaverin synttäreille (jos äitinä olisin siellä mukana, niin rajoittaisin kyllä määriä), mutta kotiin en toisi vääriä ruokia (herkkuja tai RUOKIA), eli jotka olisivat lapsen terveydelle haitaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja eräässä perheessä;25102101:
Tuttavaperheessä herkuttelu yhdistetään etenkin mielipahaan/kipeänä olemiseen/lomaan. Jos lapsi on kipeä, silloin ruokana on hese-ruokaa. Vatsataudissa juomaksi lapset saavat coca-colaa, koska tykkäävät siitä.

Herkut syödään televisiota katsellen.

Minua kauhistuttaa sivusta seuratessa tuo malli, jonka lapset saavat.
Lapset eivät ainakaan vielä ole ylipainoisia- kaikki lapset taitavat olla ihan normaalipainossa.
Epäilen silti vahvasti, että tuosta seuraa lapsille samat ongelmat kuin esimerkiksi itselleni, joka syö suruun, iloon, ahdistukseen, pelkoon.. oli mikä hyvänsä tilanne, niin ruoka auttaa...
Syön myös silloin, kun minulla on huono olo syömisestä..

Mut jokainen tietysti tekee tavallaan.

Meillä oli näin.

En ole ikänä ollut elämässäni laiha/vaan ylipainoinen. En osaa suhtautua luontevasti herkkuihin.

Lasteni ollessa kipeitä, en tarjoa herkkuja vaan jos on oikein kipeä, niin esim jukurttia, mehua yms. Kunnollista mieluummin kuin naminamia yms.

Tunnesyöminen on minun ongelmani ja johtuu juuri tuollaisesta kasvatuksesta!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25102156:
Ihanaa että meitä nipoja on näinkin paljon. Olen dr. Pilin ja Anatolian kanssa ihan samaa mieltä.

En kieltäisi lihavaa lasta herkuttelemasta esim. päästessään kaverin synttäreille (jos äitinä olisin siellä mukana, niin rajoittaisin kyllä määriä), mutta kotiin en toisi vääriä ruokia (herkkuja tai RUOKIA), eli jotka olisivat lapsen terveydelle haitaksi.

Erään ystäväni lapsi on todella ylipainoinen. Surkeaa on heillä käydä kylässä, kun kaikkea hyvää on pöytään varattu, ja lapsi (6v) saisi sitten ottaa omenan :( Jotenkin tuntuu, että antaisivat ottaa muutakin, kun kaikki toiset syö. Tai sitten sellaiset tarjoomukset, että lapsikin saa ottaa. Tosi kiva syödä siinä täytekakkua, kun lapselle sanotaan suoraan, että "sinä et kuule voi tätä ottaa, ota tuo omena vaan." Lapsen itkuun päättyy aina nämä visiitit...

Pari kertaa olen sanonutkin, että entäs jos korjataan jo pois nämä, niin ei suotta tule pahaa mieltä, kun herkut nenän alla ja ottaa ei saa... En toki tiedä, saattavat toimia oikeinkin, mutta itse en toimisi noin... paino ei varmaan suuntaan toiseen menisi, jos kyläkertoina saisi kakkupalan siinä missä toisetkin.

No itseasiassa, mulle th heitti tiistaina melkosen kommentin jota jäin oikein miettimään, on kuulemma nimittäin tutkittu että lasten ruokavalio on huonoimmillaan 1v-2v välisenä aikana, jolloin opetellaan syömään samaa ruokaa kuin muu perhe ja vaikka ensin vähän irvistelin asialle, aloin miettii et tottahan tuo on...Sorrun siihen itsekkin "antaa sen nyt maistaa, eihän tuo pieni määrä pahaa tee" jne jne...

Kummasti aloin miettii et pitäskö sitä koittaa vähän tehdä itsellekkin ruokaremonttia jotta sais lapselle ne hyvät ruokahommat opetettua.

Minä en tuota väitettä tunnusta. Siinä iässä oli nimenomaan helppoa antaa terveellisiä ruokia, kun pieni ei vielä edes ymmärtänyt makean ja herkkujen päälle. Sitä mitä ei tiedä, ei myöskään kaipaa.

täälä ylipainoinen äiti jolla on hoikat lapset ja olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. meidän lapsilla on herkkupäivä ja joskus käydään mäkkärissä. ei meidän muuten normaalia kotiruokaa syövät hyväkuntoset lapset siitä kärsi. ite oon lihottanu itteni syömällä liian usein roskaruokaa ja suklaata. nyt saanut painoa aika hyvin alas päin kun on pakko ollut ottaa itteäkin niskasta kiinni näyttääkseni lapsille hyvää esimerkkiä. ikinä en halua saattaa omia lapsiani tähän tilanteeseen

[QUOTE="moona";25102189]Erään ystäväni lapsi on todella ylipainoinen. Surkeaa on heillä käydä kylässä, kun kaikkea hyvää on pöytään varattu, ja lapsi (6v) saisi sitten ottaa omenan :( Jotenkin tuntuu, että antaisivat ottaa muutakin, kun kaikki toiset syö. Tai sitten sellaiset tarjoomukset, että lapsikin saa ottaa. [/QUOTE]

Typeriä vanhempia. Tietysti pitäisi olla tarjoomukset, jotka sopivat myös omalle lapselle. Aikuiseen makuun voi vaikka tarjota jotakin sellaista "hyvää", mitä lapsen ei edes tee mieli - jos sellaisia herkkuja on paklko tarjota. Suomen pulla-kakku-kulttuuri ei ole mieleeni muutenkaan, että aina kylässä pitää olla ja ottaa leipomuksia...

Muistelin omaa lapsuuttani, kun olin itse ihan reippaasti ylipainoinen. Meillä oli karkkipäivä käytössä, hampurilaispaikkoja ei edes ollut koko paikkakunnalla ja nakkikioskilla meillä ei käyty koskaan. Minut lihotti ihan tavallinen kotiruoka, sillä äitini, lihava itsekin, määräsi kuinka paljon minun piti syödä. Hän teki annokset oman mielensä mukaan ja mitään ei saanut jättää. En harrastanut ylimääräistä liikuntaa, joten kiloja kertyi. En nykyisin aikuisenakaan syö samanlaisia annoksia kuin silloin. Teini-iässä laihduin reippaasti, kun sain itse päättää omista syömisistäni.

Herkkujen syöminen oli meillä jotain tosi paheksuttavaa ja kiellettyä. Äiti vielä huomautteli avoimesti painostani ja väitti, että olin lihonnut, kun oikeasti kroppa vain muuttui kasvun myötä. Valitettavasti se sitten kostautui, kun muutin omilleni ja oli "pakko" saada kaikkea mahdollisimman paljon, joka ei ennen ollut sallittua. Nyt olen taas ylipainoinen ja yritän tiputtaa kiloja pois. Mutta en osaa oikein vieläkään kontrolloida itseäni herkuttelun suhteen ja sorrun helposti esim.lohtusyömiseen kantaen samalla huonoa omatuntoa.

Minä en lähtisi ylipainoiselta lapselta poistamaan herkkuja totaalisesti, vaan lähtisin opettamaan KOHTUUTTA. Meillä ei ole lapsilla karkkipäivää tai mitään erillistä herkuttelupäivää, vaan herkkuja syödään melkein joka päivä, mutta todella kohtuudella. Esim. jälkiruoaksi pari pientä palaa suklaata tai lakupalaa. Näin me aikuisetkin herkuttelemme, eli ei vedetä kokonaista karkkipussia kerralla tai suklaalevyä, vaan nautitaan pieninä annoksina. Meillä lapset ovat normaalipainoisia, eikä heille nuo herkut ole mikään elämää suurempi asia, koska niistä ei ole sellaista tehty.

[QUOTE="vieras";25102827]Minä en lähtisi ylipainoiselta lapselta poistamaan herkkuja totaalisesti, vaan lähtisin opettamaan KOHTUUTTA. Meillä ei ole lapsilla karkkipäivää tai mitään erillistä herkuttelupäivää, vaan herkkuja syödään melkein joka päivä, mutta todella kohtuudella. Esim. jälkiruoaksi pari pientä palaa suklaata tai lakupalaa. Näin me aikuisetkin herkuttelemme, eli ei vedetä kokonaista karkkipussia kerralla tai suklaalevyä, vaan nautitaan pieninä annoksina. Meillä lapset ovat normaalipainoisia, eikä heille nuo herkut ole mikään elämää suurempi asia, koska niistä ei ole sellaista tehty.[/QUOTE]

Tarkennuksena ylläolevaan vielä se, että eii toki noita jälkkäriherkutteluja joka aterialla, vaan tyyliin kerran päivässä.

[QUOTE="vieras";25102841]Tarkennuksena ylläolevaan vielä se, että eii toki noita jälkkäriherkutteluja joka aterialla, vaan tyyliin kerran päivässä.[/QUOTE]
Liikalihavalle lapselle pari pientä suklaapalaa joka päivä on aivan liikaa minusta. Täysin turhia kaloreita tilanteessa, missä ei yhtään ylimääräistä kaloria saisi saada. Ja tuollainen tapa ylläpitää mahdollista sokeri- ja rasvariippuvuutta kivasti myös (monella liikalihavalla on taustalla jotain tuollaista riippuvuutta).

Mun mielestä on typerää sanoa, että on väärin jos ei saa herkutella jne, koska esim hiilihydraattitietoisessa ruokavaliossa voi herkutella, ne herkut voi olla esim kermaviilidippiin kastettuja vihanneksia/juureksia, tai karppiohjeilla tehty mutakakku. Ei niitten herkkujen ole pakko olla teollisia, huonoja.

Ihminen voi laihtua myös herkutellen, mä itse herkuttelen joka päivä aidolla ruoalla.