saako äiti olla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
väsynyt,puhki ja ei jaksaisi aina?
en osaa olla hoitamatta kotia lapstenhoidon ohessa,ruoka on itse tehtyä joka päivä ja kämppä siisti,imuroitu ja pyykit pesty...
sit ulkoillaan ja askarrellaan ja välillä tuntuu et on puhki,ei jaksa...väsyttää ja tuntuu ettei kerkeä ajattelemaan arjen keskellä!
Lapset 3kk ja 2v :)
tuntuu et nykyää huudan aika pienestä ku väsyttää...mut onhan siihen äideilläki lupa?

kun minulle syntyi toinen lapsi, mulla oli aivan kamalat paineet juuri kodin siisteydestä ja siitä miten jaksan tehdä kaiken. pienemmän ollessa vauva paloinkin ihan loppuun ku koitin ylisuorittaa.. kunnes viimein annoin luvan itselleni huilata ja vain vaikka laikkiä lasten kanssa, räjähtäköön kämppä tai pesukone pursutkoon yli :D pidin yhden "vapaapäivän" viikossa jolloin jätin siivoamishommat hiukan vähemmälle ja lekoteltiin lasten kanssa leikkiä ulkona tai sisällä tai katseltiin piirrettyjä. näin meillä mennään edelleen, välillä on sotkuista mutta äiti on virkeämpi! lapset 1v4kk ja 4v.

Varo ettei mene masennuksen puolelle... raja on häilyvä. Äidillä on muuten myös lupa jättää asioita tekemättä. Äidillä on myös lupa käyttää eineksiä tms, mikä voisi helpottaa arkea. Äidin ei myöskään tarvitse koko ajan keksiä tekemistä lapsilleen, voi antaa lapsen leikkiä myös ihan yksinään tai sisarusten keskenään. Ja mikä tärkeintä: äidin ei tarvitse tehdä kaikkea yksin, vaikka äitiyslomalla onkin. Jos isä on kuvioissa mukana, äidillä on oikeus pyytää häntä osallistumaan arkiaskareisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Varo ettei mene masennuksen puolelle... raja on häilyvä. Äidillä on muuten myös lupa jättää asioita tekemättä. Äidillä on myös lupa käyttää eineksiä tms, mikä voisi helpottaa arkea. Äidin ei myöskään tarvitse koko ajan keksiä tekemistä lapsilleen, voi antaa lapsen leikkiä myös ihan yksinään tai sisarusten keskenään. Ja mikä tärkeintä: äidin ei tarvitse tehdä kaikkea yksin, vaikka äitiyslomalla onkin. Jos isä on kuvioissa mukana, äidillä on oikeus pyytää häntä osallistumaan arkiaskareisiin.

Näimpä!!Kuulostaa nyt vähän siltä että ap suorittaa äitiyttään!(me kaikki siihen lankeemme,älä huoli :hug: ) Tärkeintä on sun ja lastes hyvinvointi!Ja se,että olet LÄSNÄ heille tässä hetkessä,miettimättä siivouksia tai ohjelmaa...lapset tykkää kun vanhemmat puuhastelee heitin kanssa niin että lasten toiveitakin kuunnellaan,riehutaan,kutitellaan,leikitään piilosta tmv.
Ohjattu toiminta tapahtuu päiväkodin ja koulun puolesta,kotona taas otetaan rennosti!!! =)

Mä kyllä ymmärrän sun väsymyksen... pieni vauva, joka tarvitsee huomiota vähän väliä ja parivuotias uhmis (tai ehkä sen esiasteella), joka haluaa myös osansa ja roikkuu mahdollisesti lahkeessa koko ajan. Tuossa kohtaa mä tosiaan pistäisi ensisijaiseksi sen, että lapset on edes jotenkin tyytyväisiä. Yrittäisin keskittyä heidän tarpeisiinsa ja siihen, ettei se parivuotias saa mustasukkaisuuskohtauksia. Mies voi sitten illalla huolehtia lapsista, kun sinä hoidat kotia, tai päinvastoin. Ja muista pitää huolta siitä, että sulla on riittävästi aikaa itsellesi. Ei tarvitse edes lähteä pois kotoa. Kunhan huolehtii siitä, että edes hetken illassa teet juuri sitä, mistä oikeatsi nautit. Katsot telkkaria, luet kirjaa, poljet kuntopyörää, roikut Kaksplussan sivuilla =) ...... Ihan sama mitä, kunhan saat jotenkin taas nollattua pään.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mä kyllä ymmärrän sun väsymyksen... pieni vauva, joka tarvitsee huomiota vähän väliä ja parivuotias uhmis (tai ehkä sen esiasteella), joka haluaa myös osansa ja roikkuu mahdollisesti lahkeessa koko ajan. Tuossa kohtaa mä tosiaan pistäisi ensisijaiseksi sen, että lapset on edes jotenkin tyytyväisiä. Yrittäisin keskittyä heidän tarpeisiinsa ja siihen, ettei se parivuotias saa mustasukkaisuuskohtauksia. Mies voi sitten illalla huolehtia lapsista, kun sinä hoidat kotia, tai päinvastoin. Ja muista pitää huolta siitä, että sulla on riittävästi aikaa itsellesi. Ei tarvitse edes lähteä pois kotoa. Kunhan huolehtii siitä, että edes hetken illassa teet juuri sitä, mistä oikeatsi nautit. Katsot telkkaria, luet kirjaa, poljet kuntopyörää, roikut Kaksplussan sivuilla =) ...... Ihan sama mitä, kunhan saat jotenkin taas nollattua pään.

Hyvin sanottu! =)

Yhteistyössä