Saako elatusapua jo asumuseroaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elviira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elviira

Vieras
Eli jos lähden mieheni lähtee tästä avioliitosta eikä hae heti eroa. Miten sen aikana toimitaan, kun avioeroa ei ole laitettu edes vireille? Entä sen virallisen harkinta-ajan aikana?

Milloin ja kuka määrää elatusavun määrän?

Miten se määräytyy, jos lapsia on viisi ja miehen tulot vaikkapa 2300e? Joutuuko maksamaan ison osan tuloistaan? Kertokaa esimerkkejä.
Tiedän, että sossu maksaa sitä minimiä, jos mies on varaton. Nyt vaan ei ole, mutta riittääkö tulot kohtuulliseen elatusmaksujen maksamiseen noin pienillä tuloilla?

Jos eropaperit eivät ole vetämässä, ei voi elatussopimustakaan tehdä. harkinta-ajasta en ole varma, luultavasti voi. Elatusmaksut eivät määräydy suoraan miehen tuloista, eikä niitä kukaan määrää (ellette mene oikeuteen). Lastenvalvojalla voitte lakea molempien elatuskyvyt ja lasten elatuksentarpeen. Jos miehen tulot eivät riitä, kunta maksaa erotuksen, mutta korkeintaan siihen 129 euroon.

Tai ehkä sopimuksen voi tehdä vaikkei olisikaan virallisia papereita vetämässä, mikäli itse haluatte. Yleensä kai sinä aikana toimitaan suullisen sopimuksen mukaan. Tuli vaan mieleen, että kyllähän elatussopimuksia joskus tehdään avioliitossakin, vaikka se harvinaista onkin.

Ihan asiasta kolmanteen... Jos noin monta lasta, meneekö kaikki lapset äidille ?

Herranen aika, jos meillä tulisi ero, niin kyllä lapsista osa menisi myös isälle.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Ihan asiasta kolmanteen... Jos noin monta lasta, meneekö kaikki lapset äidille ?

Herranen aika, jos meillä tulisi ero, niin kyllä lapsista osa menisi myös isälle.

jos minä eroaisin, en eroaisi lapsistani ja vihon viimeiseksi erottaisin sisarukset toisistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:

jos minä eroaisin, en eroaisi lapsistani ja vihon viimeiseksi erottaisin sisarukset toisistaan.

Mutta onhan isälläkin oikeus lapsiinsa. Ei kai nyt kaikki automaattisesti ajattele, että koko lapsikatras jää äidille, jos isä on moitteeton.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos eropaperit eivät ole vetämässä, ei voi elatussopimustakaan tehdä. harkinta-ajasta en ole varma, luultavasti voi. Elatusmaksut eivät määräydy suoraan miehen tuloista, eikä niitä kukaan määrää (ellette mene oikeuteen). Lastenvalvojalla voitte lakea molempien elatuskyvyt ja lasten elatuksentarpeen. Jos miehen tulot eivät riitä, kunta maksaa erotuksen, mutta korkeintaan siihen 129 euroon.

No onhan ne ennenkin määräytyneet miehen tulojen mukaan. En oikein käsittänyt.

Herranen aika, meille tuli ero ja viimeinen asia mitä edes kuviteltiin harkita tekevämme, oli erottaa vielä sisaruksetkin toisistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja elviira:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No onhan ne ennenkin määräytyneet miehen tulojen mukaan. En oikein käsittänyt.

Se on laiton määräytymistapa. Toki tulot vaikuttavat elatuskykyyn. (Eli tuloista vähennetään asumiskulut ja rahaa omaan elämiseen yms.)

Alkuperäinen kirjoittaja elviira:
Kaikista hulluintahan tässä olisi lapset erottaa toisistaan. Jos olen tähänkin asti hoitanut lapseni, miksi en voisi hoitaa myös tulevaisuudessa?

Sinulla taitaa olla pieniä lapsia? Meillä on tuo isoin jo yläasteen päättävä ja pian "lentämässä pesästä" opiskelemaan muualle. Meillä myös muita isompia. Itse nyt ajattelin asiaa aika puhtaasti omasta tilanteesta lähtien. Pieniä olisi kyllä vaikea toisistaan erottaa. Sitä en voi kieltää.

käy sivulla eroperheet.net jos oikein muistan. Siellä on jonkunlainen laskentakaava. ja kyllä se miehen tuloista lasektaan elatusmaksu jos lapset jää äidille. Ei sitä elatusta makseta äidille vaan lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin :
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:

Mutta onhan isälläkin oikeus lapsiinsa. Ei kai nyt kaikki automaattisesti ajattele, että koko lapsikatras jää äidille, jos isä on moitteeton.

On tietenkin oikeus, minä sanoin että minä en eroaisi lapsistani ja en ainakaan erottaisi lapsia toisistaan. Tietenkin lapset saisivat olla isällään, mutta yhdessä.