Saako kukaan sossusta rahaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miepäköyhisnyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:10 nyt vieraana kirjoitti:
En oikein ymmärrä miten voi olla joku työttömänä vastoin tahtoaan Suomessa. Kun tuntuu että joka puolella on pulaa tekijöistä. Itse olen hoitoalalla ja työpaikalla on koko ajan huutava pula työntekijöistä. Meillä käy siivouspalvelu silloin tällöin kotona,ja myös kyseisessä isossa firmassa tuntuu olevan jatkuva pula työntekijöistä. Äitini haluaisi kunnostaa taloaan, ei löydy firmaa, joka ehtisi tekemään mitään ennen syksyä. Pitkät jonot firmoista sanotaan, eikä uusia tekijöitä saa mistään. Monet lastentarhat pyörivät vajaakapasiteetilla, kun ei löydy sijaisia jne... Ei niitä rahoja kuulu sossusta hakea, jos työttömyyden syy on ettei tarjolla olevat työt kiinnosta. Aikuisen ihmisen työn tarkoitus on itsensä elättäminen eikä mikään itsensä toteuttaminen.

Peesi tähän. On paljon töitä, jotka oppii tekemällä, esim. kaupoissa on erilaisia tehtäviä, ei ole pakko mennä siivoamaan. Mutta täytyy itse olla aktiivinen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:30 alkup kirjoitti:
No vaasa on iso täs lähistöllä ka sit kokkola on kans aika lähellä, mut ei oo iso...

Kiitos, jos viittitte :'( , vähän masikses muutenkin tääl.

http://www.turuniltalukio.fi/printpage.ph?pageid=182
Tuolta katsot ja soitat rohkeasti =)
T: se sama yh

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:35 vieras kirjoitti:
\
No vaasa on iso täs lähistöllä ka sit kokkola on kans aika lähellä, mut ei oo iso...

Kiitti.
Ihan nolo oon näis hommis. en tiiä mitä sanoo, jos soittaa.
Mä oon huono ollu koulus :whistle:

Joo ja sitten ihmiset jotka TODELLA HALUAVAT töitä, miettivät miten saisivat työpaikan sieltä missä niitä on. Lukiota täälläkin mietitään, tajuatteko että se nyt ei auta ketään töihin enää siinä vaiheessa kun sossua mietitään. Eiköhän se nyt olisi esim juuri se oppisopimus rakennuksilla, toimistoissa, vanhainkodeissa missä ikinä, joka auttaa työn alkuun. Tuo on juuri sitä työtä vieroksuvien seliseliselittelyä. Kuka tässä nyt on ehdottanut että pistetäänpä kokki rakentamaan taloa. Esim vanha appiukko joutui viime syksynä työttömäksi, vaihtoi alaa kun omalta alalta ei töitä enää löytynyt ja hankki kuskin paperit ja ajaa nyt tauotta erilaisia palvelulinjoja ja taksia. Ja töitä riittää taas. Ja vastauksena kysymykseen. Ottaisin työpaikan alalta kuin alalta jos oman alan töitä ei löytyisi. Työkuntoisena en kokisi muita vaihtoehtoja olevankaan. Olen ollut ravintolan keittiössä (ilman koulutusta), liikkeen kassalla (ilman koulutusta), hoitanut lapsia perheissä (ilman koulutusta), ollut tehtaan liukuhihnalla (ilman koulutusta)... Ja valinnut myös ammatin tietoisesti niin etten kouluttaudu kortistoon. Ikinä en ole ollut päivääkään tahtomattani työttömänä. Mainittakoon että matalapalkka alalla ollaan edelleen. Tosin vakitoimessa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:38 Nyt harmaana kirjoitti:
Joo ja sitten ihmiset jotka TODELLA HALUAVAT töitä, miettivät miten saisivat työpaikan sieltä missä niitä on. Lukiota täälläkin mietitään, tajuatteko että se nyt ei auta ketään töihin enää siinä vaiheessa kun sossua mietitään. Eiköhän se nyt olisi esim juuri se oppisopimus rakennuksilla, toimistoissa, vanhainkodeissa missä ikinä, joka auttaa työn alkuun. Tuo on juuri sitä työtä vieroksuvien seliseliselittelyä. Kuka tässä nyt on ehdottanut että pistetäänpä kokki rakentamaan taloa. Esim vanha appiukko joutui viime syksynä työttömäksi, vaihtoi alaa kun omalta alalta ei töitä enää löytynyt ja hankki kuskin paperit ja ajaa nyt tauotta erilaisia palvelulinjoja ja taksia. Ja töitä riittää taas. Ja vastauksena kysymykseen. Ottaisin työpaikan alalta kuin alalta jos oman alan töitä ei löytyisi. Työkuntoisena en kokisi muita vaihtoehtoja olevankaan. Olen ollut ravintolan keittiössä (ilman koulutusta), liikkeen kassalla (ilman koulutusta), hoitanut lapsia perheissä (ilman koulutusta), ollut tehtaan liukuhihnalla (ilman koulutusta)... Ja valinnut myös ammatin tietoisesti niin etten kouluttaudu kortistoon. Ikinä en ole ollut päivääkään tahtomattani työttömänä. Mainittakoon että matalapalkka alalla ollaan edelleen. Tosin vakitoimessa.

Onko sulla jonkin tietyn alan koulutus? Meinaan vaan et jos on kouluttautunut isolla rahalla, niin haluais toki alaansa vastaavaa duunia.
Mutta kyllähän tässä itsekukin on tehnyt kaikenlaista, siivouksesta toimistotsupparin duuniin...sitten kun on koulutus ja tuota ikääkin kertynyt, niin ei valitettavasti viitti ottaa vastaan ihan mitä vain. Puhun nyt omalta kohdaltani. Mutta toisaalta, mulla ei ole ongelmia työnsaannin suhteen..päinvastoin, on varaa jopa valita. Mutta väitän kyllä ettei kaikilla ole niin!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:38 alkup kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:35 vieras kirjoitti:
\

Kiitti.
Ihan nolo oon näis hommis. en tiiä mitä sanoo, jos soittaa.
Mä oon huono ollu koulus :whistle:

Kysyt miten voisit ilmottautua opiskelijaksi. Kyllä se keskustelu siitä sit alkaa sujumaan. Sit voisit samalla miettiä ja kysellä niit oppisopimuspaikkoja, voit tehdä noita yhtä aikaa kun etäopiskelussa ei tarvitse olla paikan päällä. Esim. siivousalalle voisi päästä alkuun vaikka lyhyemmällä päivällä niin aikaa jäisi opiskeluunkin. Kyllä se siitä alkaa sutviintumaan hiljakseltaan. Ja jos masentaa niin käyhän lääkärillä sen asian kanssa niin on taas voimiaki yrittää eteenpäin =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:33 Juuri näin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 09:10 nyt vieraana kirjoitti:
En oikein ymmärrä miten voi olla joku työttömänä vastoin tahtoaan Suomessa. Kun tuntuu että joka puolella on pulaa tekijöistä. Itse olen hoitoalalla ja työpaikalla on koko ajan huutava pula työntekijöistä. Meillä käy siivouspalvelu silloin tällöin kotona,ja myös kyseisessä isossa firmassa tuntuu olevan jatkuva pula työntekijöistä. Äitini haluaisi kunnostaa taloaan, ei löydy firmaa, joka ehtisi tekemään mitään ennen syksyä. Pitkät jonot firmoista sanotaan, eikä uusia tekijöitä saa mistään. Monet lastentarhat pyörivät vajaakapasiteetilla, kun ei löydy sijaisia jne... Ei niitä rahoja kuulu sossusta hakea, jos työttömyyden syy on ettei tarjolla olevat työt kiinnosta. Aikuisen ihmisen työn tarkoitus on itsensä elättäminen eikä mikään itsensä toteuttaminen.

Peesi tähän. On paljon töitä, jotka oppii tekemällä, esim. kaupoissa on erilaisia tehtäviä, ei ole pakko mennä siivoamaan. Mutta täytyy itse olla aktiivinen.

Kaupanalalla työt on nykyään melkein aina osa-aikaisia ja niihin otetaan erittäin mielellään opiskelijoita, jotka ovat innoissaan töissä sunnuntait ja illat, kun ei ole lapsia tai perhettä muuten. Kaupassa käydessä näkyy tämä suuntaus aika hyvin, yli kolmekymppinen kassatyöntekijä on meillä päin kumma ilmestys... En sitä kiellä, että on niitä kokopäivätöitäkin tarjolla, mutta hyvä tuuri saa olla, että sinne pääsee ilman koulutusta. Merkonomeja on melko paljon, ja aika usein menee paikka koulutuksen saaneelle ihmiselle. Aktiivinen tietysti pitää olla, mutta kun ei sekään aina riitä... täällä susirajalla on työpaikat kiven alla, ei auta vaikka mitä tekisi, jos työnantajilla on tarjota vain "ei-oota".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 08:50 Yks vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 08:48 vieras kirjoitti:
Täällä yksi perhe joka saa sossusta tällä hetkellä pahimpaan tarpeeseen. Olemme yh-perhe. Mitä haluaisit tietää?

Mun mielestä yh-perhe ei ole mikään perhe. Perheessä on äiti ja isä... :whistle: yh-"perhe" on sellainen puolikas.

No just.. Hyvin pyyhkii sullakin. Kyllä se yh-perhe on perhe ihan siinä määrin missä muutkin, jopa enemmän.

Täällä myös yksi perhe.
Mies työtapaturman takia ollu sairaslomalla jo vuoden. minä kotiäitinä.
Sairaalan sossuntyötekijä kehoitti hakemaan tukea vaikka miehen sp-rahat onkin noin 900?kuussa.Nyt sit ekaa kertaa haettiin ja päätöstä odotellaan..
:flower:

Soita työvoimatoimistoon ja kysele mm. oppisopimuksista ja varmasti osaavat neuvoa eteenpäin muissakin opiskeluasioissa. Oppisopimuksessa yhdistyy hyvin opetus ja työskentely.

Jos tuntuu, että opiskelu on hankalaa, niin itse en suosittelisi ainakaan etälukiota. Siinä on paljon vastuuta, että oikeasti lukee kun pitää. Lisäksi monet asiat avautuvat paljon paremmin, mikäli saa ihan oikeasti istua siellä tunneilla. Kaikkein haastavinta aikoinaan iltalukiossa minulle olivat juuri nimen omaa kurssit, jotka kävin itsenäisesti lävitse! Avoin yliopisto? Jos on paaaaljon rahaa, niin sitten ehkä voin suositella sitä. Kannattaa myös muistaa, että opintotuista ja muista härpäkkeistä kannattaa ottaa vähän etukäteen selvää. En tiedä miten on etälukion laita, mutta esimerksi aikuiskoulutuksissa ja ainakin iltalukioissa (heitä ei edes lueta opiskelijoiksi) ei välttämättä opintotukea saa. Kelan sivuilta varmasti löytyy lisätietoa.

Aktiivisuus! Se on avainsana! Aktiivisella tiedon etsimisellä eri vaihtoehdoista pääset jo askeleen lähemmäksi. Aktiivisesti vain hakemaan sitä omaa alaa ja etsimään niitä itselle mieluisia ja itselle sopivia vaihtoehtoja. :)

Yhteistyössä