Saako lapsen pakottaa lukioon, ka yli 8?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ysiläisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Veikkaan, että moni näistä "minulta jäi kesken kun pakotettiin" vastaajista ei tosiaan ollut yhtä hyviä oppijia lukiossa kuin lapsesi voi olla. Lahjakas nuori voi myös turhautua amiksessa! Ja valvottu asuntola ei takaa vielä mitään - veikkaan, että asuntola-asujat alottaa ryyppäämisen ym. aikuiselämän aikaisemmin kuin kotona asuvat. Ja edelleen lukion käyneillä/keskeyttäneillä on ammattikoulussa yleissivistävät ja kielet helpompia. Puhumattakaan jatkokoulutuksessa. Yritä puhua tyttöä ympäri korostamalla hänen mahdollisuuksiaan lahjakkaana oppilaana! Veikkaisin että nelikymppisenä muistelee mieluulla vaihto-oppilasvuotta kuin ammatti,kersat ja duuni kakskymppisenä -kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Vaikuttaa, että ongelma on sinulla itselläsi. Anna sen lapsen elää. Arjen hallinta voi olla hukassa, jos olet niin vaativa, että joka askelta pitää pelätä.

Terveisin alisuoriutuja.

P.S. opiskelin sisäoppilaitoksessa Saaren kartanossa, sain paljon ystäviä, en tullut raskaaksi, enkä juonut alkoholia koko aikana.

Arjenhallinnan ongelmat eivät valitettavasti ole minun keksintöni. Kuka haluaa sisäoppilaitoksessa kämppiksen joka ei ikinä lähde ajoissa minnekään, jonka huone on jatkuvassa ja siivottomassa kaaoksessa ja joka hukkaa tavaroitaan säännöllisesti. Vähintään kerran kuussa on hävöksissä mm. lompakko, bussikortti, puhelin ja avaimia ei edes kuljeta mukanaan...

Tuo asuntola tosiaan helpottaa kyllä tilannetta, kuten myös se että minäkin uskon alavalintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Vaikuttaa, että ongelma on sinulla itselläsi. Anna sen lapsen elää. Arjen hallinta voi olla hukassa, jos olet niin vaativa, että joka askelta pitää pelätä.

Terveisin alisuoriutuja.

P.S. opiskelin sisäoppilaitoksessa Saaren kartanossa, sain paljon ystäviä, en tullut raskaaksi, enkä juonut alkoholia koko aikana.

Arjenhallinnan ongelmat eivät valitettavasti ole minun keksintöni. Kuka haluaa sisäoppilaitoksessa kämppiksen joka ei ikinä lähde ajoissa minnekään, jonka huone on jatkuvassa ja siivottomassa kaaoksessa ja joka hukkaa tavaroitaan säännöllisesti. Vähintään kerran kuussa on hävöksissä mm. lompakko, bussikortti, puhelin ja avaimia ei edes kuljeta mukanaan...

Tuo asuntola tosiaan helpottaa kyllä tilannetta, kuten myös se että minäkin uskon alavalintaan.

Joo, ei kukaan halua sitä kämppikseksi saatikka kaveriksi. varmaan ei kukaan ota sitä töihinkään ikinä, kun se on niin surkea.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Veikkaan, että moni näistä "minulta jäi kesken kun pakotettiin" vastaajista ei tosiaan ollut yhtä hyviä oppijia lukiossa kuin lapsesi voi olla. Lahjakas nuori voi myös turhautua amiksessa! Ja valvottu asuntola ei takaa vielä mitään - veikkaan, että asuntola-asujat alottaa ryyppäämisen ym. aikuiselämän aikaisemmin kuin kotona asuvat. Ja edelleen lukion käyneillä/keskeyttäneillä on ammattikoulussa yleissivistävät ja kielet helpompia. Puhumattakaan jatkokoulutuksessa. Yritä puhua tyttöä ympäri korostamalla hänen mahdollisuuksiaan lahjakkaana oppilaana! Veikkaisin että nelikymppisenä muistelee mieluulla vaihto-oppilasvuotta kuin ammatti,kersat ja duuni kakskymppisenä -kokemusta.

Luet ajatuksiani :saint:

sori vaan mutta kuulostat juuri sellaselta äidiltä joka aikoo kaikesta huolimatta pakottaa sellaiseen johon ei lapsi ite halua ja josta varmasti myöhemmin sinua alkaa vihaamaan kun joutui paikkaan joka ei ole mieluinen!!
jokaisen oikeus valita koulutuksensa!!!!!!!!
peruskoulun täytyy käydä jokaisen sehän on selvä mutta sen jälkeinen eläm on jokaisen oma asia..parempi se että on edes aikeissa mennä kouluun kuin se että jää kok0naan hakematta mihinkään ja jää kotiin lojjumaan!!!

sinuna kannustaisin lasta oman elämänsä "hallinnan opettelussa" ja alkaisin etsiä joko halpaa vuokra-asuntoa koulun läheltä tai keksisin muita ratkaisuja esim sukulaisten luo asumaan viikoksi tms...

ja mitäs sit jos amis jää kesken...se on voi voi mutta entäs jos se lukio jää kesken..kyllä ne lukion kirjat maksaa aika paljon eikä siellä opi mitään käytännön ammattia edes osittain siinä ajassa...joskus lapsi huomaa ettei se ala mihin aikoi olekkaan se paras ja haluaa vaihtaa toiseen alaan mutta sekin käy ammattikoulun sisäsesti ja samat oppiaineet käy vastaavista kursseista joista saa sitten vapautuksen!!

Ei kannata pakottaa! Minut aikoinaan pakotettiin, ja mistään muusta en ole vanhemmilleni katkera!! mulla ei lukio kiinnostanut p'skan vertaa, ja niinpä jäi myös lakki saamatta..:( en suosittele pakkokoulua omille lapsilleni, saavat valita koulunsa itse,kunhan jonku ammatin/työn saavat!

Onko ihan ulkona kuvioista (aikuisten työ ym) jos muutatte kaikki sinne lähemmäs? En tiedä tämän ketjun ulkopuolelta mitään, mutta kunhan heitän ajatuksen ilmaan :)

Älä pakota. Lapsi vain suuttuu ja kapinoi, eikä lukiossa opinnot etene yhtään jos ei ole lapsella pienintäkään kiinnostusta lukio-opintoihin. Keskenjätetty lukio surkeine arvosanoineen ei näytä kovin hyvältä ansioluettelossa tuon ikäisellä.. lisäksi teiltä katkeavat tai ainakin huonontuvat välit.

Ota selvää kelan sivuilta mitä tukia tuon ikäinen omillaan asuva saa, ja opiskelija-asuntoihin pääsee valtaosa hakijoista.

en jaksa lukea vastauksia,mutta ei saa...naurettavaa pakottaa lukioon,luuletko että esim.amikseen mennään vaan koska ei päästä lukioon?En minä ainakaan kunnioita mieheni vanhempia jotka sanoivat vaan että mitään ei makseta jollet mene lukioon ja niinhän se aikoinaan on sitten lukion käynyt,sama tehty ex-poikakaverille myös silloin aikanaan...ja jälkimmäisellä oli ainakin kovin raskasta käydä siellä kun ei kiinnostanut..mutta eipä olisi sitten ollut kattoa päälläkään.

Ei kannata pakottaa siitä ei hyödy kukaan. Ei suoraan ammattiin kouluttautuminen ole mikään huono juttu. Lukion voi suorittaa myöhemminkin jos motivatiota löytyy. Nykyään pääsee ammateista myös hyvin jatkokouluttautumaan ei tarvi olla yo että pääsis hyviin töihin.
Ei pakolla eikä painostuksella siinä voi tytön koko elämä mennä väärille urille.

Mä en jaksa lukea kaikkia vastauksia, mut kerron kahdesta sukulaisestani, jotka pakotettiin.

...rimaa hipoen menivät koko homman läpi, kun niitä ei yhtään kiinnostanut. Sit yks pakollisista aineista ei mennyt kirjoituksissa läpi, eivätkä jaksaneet yrittää uudestaan (kun ei kiinnostanut). Joten tuhlasivat kolme vuotta ja menivät sitten amikseen. Järkevää? ...ei ehkä, mutta kun äiteet ei antaneet periksi vaan vaativat lukiota.

Voihan sinne lukioon myöhemminkin mennä, jos into syttyy. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä ehdottaisin kaksoistutkinnon suorittamista ammattikoulussa. Eikös siinä saa sen lukionkin suoritettua.

Mina suosittelen samaa, ihan 3 vuoteen sita ei kuulemma pysty sen "raskauden " takia tekemaan. 4 v on keskimaarainen aika kaksoistutkinnon saamiseen. Ainakin viime vuonna Suomessa 9 lk vanhempien tiedotusillassa noin sanottiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vinci:
sori vaan mutta kuulostat juuri sellaselta äidiltä joka aikoo kaikesta huolimatta pakottaa sellaiseen johon ei lapsi ite halua ja josta varmasti myöhemmin sinua alkaa vihaamaan kun joutui paikkaan joka ei ole mieluinen!!
jokaisen oikeus valita koulutuksensa!!!!!!!!

Vinci: Jos ajattelisin noin jyrkästi, en olisi täällä keskustelemassa.

Ajatuksia herättämään: Emme voi muuttaa lapsen opiskelupaikkakunnalle, kummallakin on työ täällä ja sit on tää talo.

[/quote]

Vinci: Jos ajattelisin noin jyrkästi, en olisi täällä keskustelemassa.

Ajatuksia herättämään: Emme voi muuttaa lapsen opiskelupaikkakunnalle, kummallakin on työ täällä ja sit on tää talo.

[/quote]

Ok, sitten se ei onnistu. Tuli vaan mieleen, mut tsemppiä!

Et voi pakottaa, mutta voit antaa tietoa ja kertoa vaihtoehdoista lisää. Lapsi on vielä niin nuori, ettei välttämättä ymmärrä miten tärkeästä päätöksestä on kyse. Valaise hänelle mahdollisuuksia, joita lukion jälkeinen elämä tarjoaa. Auta häntä ymmärtämään minkälaisesta päätöksestä on kyse ja miten se tulee vaikuttamaan loppuelämään.

En lukenut mitään tuolta välistä, kun ketju niin pitkä...

Mutta meillä myös ysiluokkalainen ja valinta edessä. Ei tulisi mieleenkään pakottaa nuorta lukioon, vaikka meilläkin ka 8 paikkeilla. Poika ei ole vielä tehnyt varmoja päätöksiä ja tuo lukiokaan ei ole poissuljettu. Jos päätyy opiskelemaan tuohon lähikaupunkiin, meillä olisi tarkoituksena ostaa sieltä pieni osake, jota sitten tuo perässäkin tuleva nuoriso saa asua opiskeluaikanaan. Isovanhemmat olisivat myös halukkaita tuon pojan luokseen majoittamaan, mutta tuo asunnon osto tulee varmasti harkintaan...

Nykyään ihmiset opiskelee vielä 50 vuotiaina ja aina on mahdollisuus kouluttautua lisää. jos ala olisikin väärä, niin voihan sitten mennä uuteen kouluun.

kannattaa keskustella nyt vaikka luottamuskesta, jos on sisäoppilaitokseen menossa, koska minun kokemuksen mukaan meno on melkoista, kun 15 vuotiaat on lähes ilman valvontaa melkein omin nokkineen. Niinkään en olisi huolissaan siivoamisesta tai myöhästelyistä, monissa asuntoloissa on siivooja ja myöhästymisiin puuttuu opettaja.

Ryyppäämistä ei rajoita kukaan muu, kuin nuori itse, eli siitä kannattaa puhua ja sitä kannattaa pohtia.

Minä en kokenut sitä koskaan hankalaksi, että muut juovat joka toinen päivä ja minä en koskaan. Olin menossa mukana, mutta oli joku tolkku sentään. :saint:

Asuntolassa asuminen oli kivaa ja jännittävää. Sain itseluottamusta ja ensimmäistä kertaa tunsin kuuluvani porukkaan myös luokassa. Luokkahenki oli aivan toista, kun peruskoulussa, kun joka päivä yhdessä elettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Et voi pakottaa, mutta voit antaa tietoa ja kertoa vaihtoehdoista lisää. Lapsi on vielä niin nuori, ettei välttämättä ymmärrä miten tärkeästä päätöksestä on kyse. Valaise hänelle mahdollisuuksia, joita lukion jälkeinen elämä tarjoaa. Auta häntä ymmärtämään minkälaisesta päätöksestä on kyse ja miten se tulee vaikuttamaan loppuelämään.

Tähän mä nyt pyrin.

Keskustelu on ollut hyvä, olen saanut paljon uusia näkökulmia. Ei se amis tosiaan ole huono vaihtoehto. Kunhan tyttö ymmärtää mitä valinta tarkoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Tähän mä nyt pyrin.

Keskustelu on ollut hyvä, olen saanut paljon uusia näkökulmia. Ei se amis tosiaan ole huono vaihtoehto. Kunhan tyttö ymmärtää mitä valinta tarkoittaa.
Mä lehmu luulen olevani ensi vuonna saman paikan edessä. Esikoinen on lähes ysin oppilas hyvin vähällä lukemisella. On siitä jännä tyyppi, että myös kädentaidot on hyviä ja aikoo vakaasti amikseen. Lahjoja olisi lukioon, ihan selvästi myös lukupäätä, mutta juuri nyt ei lukeminen kiinnosta, vaan muut jutut.
Kaveriporukan mielipiteetkin näyttää tuon ikäiselle merkitsevän tosi paljon.

Yhteistyössä