Saako oikeasti kysyä mitä vittua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyvä Jumala anna voimaa jaksaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä Jumala anna voimaa jaksaa;30239229:
Pakko laittaa tähän lopuksi yksi Leevi and the leavingsin kipale. Tosin sillä erotuksella, että mun isä lähti töihin joskus viideltä, ihan niinku minäkin nyt. Silloin tuli itkettyä ja kuunneltua tätä. Silloin 90-luvulla kun minä olin lapsi.

https://www.youtube.com/watch?v=qHiVVrgAVsU

Huomenna soitan isälle ja äidille ja kiitän. Ja otan lopputilin. Sitten halaan lapsiani ja miestäni. Elämä on tässä ja nyt.

Pitkälle jaksoit. Nämä kuittailijat tuskin yksikään oli vielä töissä 4-1:n aikaan saati ennen sitä. Itsekin olen lähes samalla mielellä, aavistuksen aiemmin oman sarkani aloittaneena enkä nyt ala koulutuksia vertailemaan. Vähän vähemmän asuntovelkaa ja minäkin ostaisin fatboyn ja pötkähtäisin sille.

Paljonko ne tytön ratsastustunnit sitten maksavat? Voiko hän saada ne kustannettua muuten?

Omista valinnoistani - näin molempien sotien veteraanin tyttärenä - voin kertoa sen verran, että minä hankin asunnon ensin ja vasta sitten lapsen, yhden. Meillä on varaa kaikkeen, mitä lapsi tahtoo. Lapsi on niin kiva, että hän tajuaa, mikä elämässä on tärkeää ja mikä ei. Hän on niin hyvätapainen, ettei hän ikinä pyydä mitään, mihin meillä ei olisi varaa. - Omaa lastani en i- ki - nä pistä asumaan rupusakin sekaan. Tosin emme myöskään asu vauraalla omakotialueella. Minulla on aikaa lapselleni ja paljon pskykologista kohtaamista juuri lastani varten. Meillä läsnä oleminen on tärkeämpää kuin materialistiset arvot. Tämä on meidän linjamme.

Lasketaanpa vähäsen.

Lähihoitajan peruspalkka on hiukan vajaa 2000 euroa, jos ei ole noussut jo tuon yläpuolelle. Vero-% on varmasti reippaasti alle 20% (+ne pakolliset eläke jne maksut about 5 %) joten nettona tulee peruspalkasta vähintään 1500 euroa (laskettu 75 % mukaan). Siihen sitten päälle vuorolisät ja ikälisät, jotka tekevät helposti useamman satasen, jos paljon vuoroja tekee, kuten aloituksesta voisi päätellä.

Oletetaan, että miehen tulot ovat samaa luokkaa, joten yhteensä pitäisi palkoista jäädä nettona vähintään 3000 euroa (todellisuus varmasti suurempi).

Siihen päälle lapsilisät kolmesta lapsesta, noin 350 euroa.

Oletetaan, että muita tukia ei ole.

Tulot siis vähintään 3350 euroa/kk.

Menoja: (arvioin yläkanttiin)
- vuokra pk-seudulla noin 1000 euroa/kk (voi olla halvempikin, itse asun 75 m2 rivitalokolmiossa mieheni ja kolmen lapseni kanssa ja vuokra on vajaa 900 euroa)
- sähkö noin 50 euroa/kk
- netti 20 euroa/kk (tällä saa jo hyvän laajakaistan)
- seutuliput julkisiin laskettuna aikuisen lippuhinnalla yhteensä noin 500 euroa

Ruokaan, vaatteisiin, puhelimiin yms jäisi tämän pikaisen laskelman mukaan 1780 euroa/kk. Luulisi riittävän kevyesti ja jäävän rahaa säästöönkin.

Meillä on säästetty silloinkin, kun olen ollut hoitovapaalla. Nettopalkka miehelläni on noin 1700 euroa/kk.

Mielestäni siis ihan turhaa valitusta, ettei rahat riittäisi normaaleihin menoihin.

Sosiaalitukien jakamisesta naamakertoimen mukaan olen samaa mieltä. Turhaan maksamme korkeita veroja, jotta osa porukasta voi huijata tukia. Paljon on tapauksia, joissa "erotaan", jolloin sossu maksaa toisen asunnon vuokran (tämä laitetaan tietenkin pimeästi vuokralle) ja tt-tukea liikaa. Jos oletetaan, että toinen vanhemmista on töissä ja toinen vaikka hoitovapaalla, niin normaalisti ei tt-tukeen oikeutta välttämättä olisi, mutta "erotaan" ja kappas, kun tt-tukea alkaakin kilahdella tilille.

[QUOTE="hmm";30239234]Lasketaanpa vähäsen.

Lähihoitajan peruspalkka on hiukan vajaa 2000 euroa, jos ei ole noussut jo tuon yläpuolelle. Vero-% on varmasti reippaasti alle 20% (+ne pakolliset eläke jne maksut about 5 %) joten nettona tulee peruspalkasta vähintään 1500 euroa (laskettu 75 % mukaan). Siihen sitten päälle vuorolisät ja ikälisät, jotka tekevät helposti useamman satasen, jos paljon vuoroja tekee, kuten aloituksesta voisi päätellä.

Oletetaan, että miehen tulot ovat samaa luokkaa, joten yhteensä pitäisi palkoista jäädä nettona vähintään 3000 euroa (todellisuus varmasti suurempi).

Siihen päälle lapsilisät kolmesta lapsesta, noin 350 euroa.

Oletetaan, että muita tukia ei ole.

Tulot siis vähintään 3350 euroa/kk.

Menoja: (arvioin yläkanttiin)
- vuokra pk-seudulla noin 1000 euroa/kk (voi olla halvempikin, itse asun 75 m2 rivitalokolmiossa mieheni ja kolmen lapseni kanssa ja vuokra on vajaa 900 euroa)
- sähkö noin 50 euroa/kk
- netti 20 euroa/kk (tällä saa jo hyvän laajakaistan)
- seutuliput julkisiin laskettuna aikuisen lippuhinnalla yhteensä noin 500 euroa

Ruokaan, vaatteisiin, puhelimiin yms jäisi tämän pikaisen laskelman mukaan 1780 euroa/kk. Luulisi riittävän kevyesti ja jäävän rahaa säästöönkin.[/QUOTE]

Olettelet paljon ja lähdet laskelmassasi liikkeelle abt. tämän hetken optimaalisesta nollatasosta ts. ei ole velka. ym. rasitteita perässä.

Miten me vielä mietimme, miksi suomalaisilla on niin paha olla. Miksi Suomessa alkoholin kulutus on huippuluokkaa ja miksi Suomessa lapset tekevät eniten itsemurhia muuhun eurooppaan verrattuna?

Niin mikäköhän tässä mättää? Tunnollinen suomalainen painaa menemään kunnes tuupertuu sinne suolle sen kuokan viereen.

Ei tartte saatana auttaa, eikä ainakaan tartte ymmärtää. Suomi on täynnä asenne vammaisia.

Koittaa vielä se päivä kun kaikki meistä tarttee sitä ymmärtäjää ja auttajaa, mutta löytyykö sitä tästä kovasta maasta jossa arvot mitataan rahassa ja tehokkuudessa.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
[QUOTE="hmm";30239248]Vuokra-asunto, joten tuskin asuntolainaa siihen on tarvittu. Muutenkin lainojen ottaminen/ulosotossa oleminen jne on tilanteita, joissa voi katsoa peiliin.

Mitä virheellistä tuossa nyt oli?[/QUOTE]

Se virheellisyys, että ap:n mainitsemat taakat erilaisina kerrostumina todennäköisesti tekevät melkoisiä mittavirheitä laskelmaan.

Kyllä tässä on alkamassa niin paha lama, että rahat ja tehokkuus on loppu. Kannattaa itse kunkin etsiä sitä elämän sisältöä ihan muista asioista. Ei sitä ainakaan löydy työn määrää luetteloimalla eikä naapureita kyttäämällä - vaikka se joskus hupia tuottaa.

Miten me vielä mietimme, miksi suomalaisilla on niin paha olla. Miksi Suomessa alkoholin kulutus on huippuluokkaa ja miksi Suomessa lapset tekevät eniten itsemurhia muuhun eurooppaan verrattuna?

Niin mikäköhän tässä mättää? Tunnollinen suomalainen painaa menemään kunnes tuupertuu sinne suolle sen kuokan viereen.

Ei tartte saatana auttaa, eikä ainakaan tartte ymmärtää. Suomi on täynnä asenne vammaisia.

Koittaa vielä se päivä kun kaikki meistä tarttee sitä ymmärtäjää ja auttajaa, mutta löytyykö sitä tästä kovasta maasta jossa arvot mitataan rahassa ja tehokkuudessa.

Ja tämä liittyi aiheeseen miten? Tämä kertoo vain noin kolmanneksen aiheesta.

Se virheellisyys, että ap:n mainitsemat taakat erilaisina kerrostumina todennäköisesti tekevät melkoisiä mittavirheitä laskelmaan.

Avaa enemmän, mitä tuolla tarkoitat.

Toisiin vertailu, aikaisemmat opiskelut yms eivät tämän hetkiseen tulotasoon vaikuta. Laskelmani oli puhtaasti raha-asioita käsittelevä, jos et sitä huomannut.

Sosiaalitukien väärinkäytökset saavat minutkin kiehumaan, mutta ne eivät raha-asioihini, säästämismahdollisuuksiini tai lasteni harrastuksiin vaikuta. Voin listata kyllä tänne tulot ja menot oman perheeni osalta ihan avoimesti, jos laskelmani tässä olivat ongelma.

[QUOTE="hmm";30239261]Avaa enemmän, mitä tuolla tarkoitat.

Toisiin vertailu, aikaisemmat opiskelut yms eivät tämän hetkiseen tulotasoon vaikuta. Laskelmani oli puhtaasti raha-asioita käsittelevä, jos et sitä huomannut.

Sosiaalitukien väärinkäytökset saavat minutkin kiehumaan, mutta ne eivät raha-asioihini, säästämismahdollisuuksiini tai lasteni harrastuksiin vaikuta. Voin listata kyllä tänne tulot ja menot oman perheeni osalta ihan avoimesti, jos laskelmani tässä olivat ongelma.[/QUOTE]

Tämä ap tulee sieltää ysäriputkesta tähän hetkeen jo olemassa olevine muuttujineen, mm. muutama kasvava lapsi harrasteineen, mahdollisia takausvelkoja tms. rasitteena takamatkalta jne., kertokoon itse tarkemmin.

Siten että, kertoo ihmisten tyypillisestä asenteesta. Heti tullaan arvuuttelemaan meneekö rahat viinaan ja röökiin.
Tullaan kertomaan kuinka ollaan itse kotihoidontuella ja saatiin rahaa silti säästöön.

Kylläpä auttaa uupunutta 3 lapsen äitiä, joka hoitaa oman perheen lisäksi myös työkseen muiden perheiden jäseniä.

Auttaa kympillä ihmistä joka on teinistä saakka painanut duunia ja aatellut hankkivansa paremman elämän kun itsellä lapsena oli. Vain tajutakseen sen, että joku päättäjä on sössinyt asiat niin, että saa taas elää lapsuutensa laman ajan uudestaan. Pentuna se katsoi kuinka sen vanhemmat taisteli sen joka päiväisen leivän eteen ja nyt sen muksut katsoo tätä ihan samaa.

Ei se 90-luvun lama koskaan kadonnut. Niitä rahoja joita silloin karsittiin, ei koskaan korotettu samalle tasolle.

Tää on vaan sen laman jatkumoa ja sitä hintaa maksetaan edelleen. Koskaan ei ole ollut näin paljon mielenterveysonglemia, uupumusta, perhesurmia, koulusurmia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Terveisiä vaan päättäjille. Vedetään vaan kaikki tiukemmalle.

Voi että tätä ihmisten ajattelematonta laskeskelua ja tuomitsevuutta, ei voi edes yrittää ymmärtää toisen ahdinkoa ja väsymystä vaan heti pitää katkerien kateellisten ihmisten lähteä arvostelemaan ja vääntämään omaa totuutta toisen tilanteesta josta ei koko totuutta edes tiedä. Jos teillä ihmiset ei sieltä suusta tule yhtään hyvää sanottavaa niin eikös olisi aika katsoa peiliin ja miettiä miksi tekee mieli aukoa päätään jo valmiiksi väsyneelle ja tukea tarvitsevalle ihmiselle. Asenteet kuntoon, jakakaa enemmän positiivisuutta toistenkin elämään niin omakin olo voisi parantua. Kiusaamistahan tuokin on, Häpeäisitte! Sinulle ketjun aloittaja, voimia elämään ja toivottavasti jonain päivänä asiat helpottuisivat! Yritä nauttia elämän pienistä hyvistä hetkistä ja ajatella että kyllä sinä selviät ja ainakin teet työssäsi tärkeää ja hyvää työtä joka antaa muille paljon!

Tämä ap tulee sieltää ysäriputkesta tähän hetkeen jo olemassa olevine muuttujineen, mm. muutama kasvava lapsi harrasteineen, mahdollisia takausvelkoja tms. rasitteena takamatkalta jne., kertokoon itse tarkemmin.

Edelleen sanon, että takausvelat yms ovat ihan omia mokia. Turha syyttää niistä muita.

Laskelmat on tehty annettujen tietojen perusteella.

Itse olen 80-luvun alun lapsi, joten lama koski kyllä itseänikin. Äitini oli yksinhuoltaja ja joutui lamassa työttömäksi. Turha siis sanoa, etten olisi lamaa kokenut lainkaan. Rahat ovat olleet tiukilla, eikä harrastuksia ollut liikaa mutta oli kuitenkin jotain.

Olen sinänsä hyvässä tilanteessa vertaamaan tuloja ja menoja, koska perhekokomme on sama. Asumme pk-seudulla. Palkkamme ovat erilaiset mutta mitään suuripalkkaisia emme mekään ole. Jos kuitenkin yhdellä nettopalkalla + kotihoidontuella ja lapsilisillä on pystynyt säästämään, niin turha itkeä, ettei kahden palkan kohdalla onnistuisi.

[QUOTE="mietteliäs";30239272]Mistäs nää neropatit vetäs noi takausvelat? Jos ap oli lama aikaan lapsi.[/QUOTE]

Täytyyhän sitä aina syy löytyä, ettei raha pysy näpeissä. ;)

[QUOTE="mietteliäs";30239272]Mistäs nää neropatit vetäs noi takausvelat? Jos ap oli lama aikaan lapsi.[/QUOTE]

Sinä et ilmeisesti ollut edes kylmä hiki isäsi teinikasvoilla tuohon aikaan jollet ymmärrä.

[QUOTE="hmm";30239270]Edelleen sanon, että takausvelat yms ovat ihan omia mokia. Turha syyttää niistä muita.

Laskelmat on tehty annettujen tietojen perusteella.

Itse olen 80-luvun alun lapsi, joten lama koski kyllä itseänikin. Äitini oli yksinhuoltaja ja joutui lamassa työttömäksi. Turha siis sanoa, etten olisi lamaa kokenut lainkaan. Rahat ovat olleet tiukilla, eikä harrastuksia ollut liikaa mutta oli kuitenkin jotain.

Olen sinänsä hyvässä tilanteessa vertaamaan tuloja ja menoja, koska perhekokomme on sama. Asumme pk-seudulla. Palkkamme ovat erilaiset mutta mitään suuripalkkaisia emme mekään ole. Jos kuitenkin yhdellä nettopalkalla + kotihoidontuella ja lapsilisillä on pystynyt säästämään, niin turha itkeä, ettei kahden palkan kohdalla onnistuisi.[/QUOTE]

Sinä et ole näemmä maksajana ollut ns. kahden asunnon loukussa oikein kunnolla suhdannekehityshoukutteen ja sitä seuranneen laman seurauksena?

Itsekin hoitoalan ihmisenä pakko kommentoida, että ap ei osaa käyttää rahaa. Mulla oli varaa Converseihin opiskeluaikanakin. Kultaako te syötte vai onko paljon pikavippejä? Kaksi työssäkäyvää kyllä voi lenkkarit ostaa, vähän paremmatkin.

Ulkomaalaisvahvistuksista en tiedä, mistä rahansa saavat. Ehkä osaavat säästää?

Pakko vielä palata, että pliis aapee kerro, mihin teillä rahat menevät. Koska muuten en tajua tätä yhtälöä. Suosittelen kouluttautumista, jos noin vtuttaa vähäinen rahamäärä.

Ja olen sitä mieltä, että Suomessa todellakin on vääristynyt se, että työttömänä tienaa paremmin kukn työssä ollessa. Mutta ap:n tilannetta en ymmärrä. Ehkä kaikki lapset harrastavat kallista moottoriurheilua tai kilparatsastusta?

Itsekin hoitoalan ihmisenä pakko kommentoida, että ap ei osaa käyttää rahaa. Mulla oli varaa Converseihin opiskeluaikanakin. Kultaako te syötte vai onko paljon pikavippejä? Kaksi työssäkäyvää kyllä voi lenkkarit ostaa, vähän paremmatkin.

Ulkomaalaisvahvistuksista en tiedä, mistä rahansa saavat. Ehkä osaavat säästää?

Ap on puurtanut perheineen vuosikymmeniä. Mistä vaikka kosovolaissuurperhe säästää oltuaan täällä 7 vuotta ja kukaan ei tee töitä?

Lama-ajan lapsena en osaa vastata tähän kuin omalta osaltani. Mä olen 4-lapsisesta perheestä josta en nuorena kotoa lähtiessäni saanut mukaan kuin joitain käytettyjä tavaroita, käytännönjutuissa apua ja sen tunteen että vanhemmat välittää. Lapsuus oli ihan ok ja omillani sain aloittaa elämän.

Mä päädyin heti lukion jälkeen opiskelemaan sairaanhoitajaksi joten turhat opiskelut jäi ja työssä olen kerennyt olemaan. Mies on muulla alalla, saa aavistuksen isompaa palkkaa kuin mä, ei siis mikään isotuloinen hänkään.

Meillä on oma talo, ei mikään luksuskoti mutta meille ihan riittävä ja viihtyisä. Kohta kokonaan maksettu. Autoja on ollut 1-2 tilanteen mukaan. Kaksi kouluikäistä lasta, nyt mietitään uskallettaisiko vielä yrittää iltatähteä.

Meillä on ollut aina varaa ostaa lapsille vaatteet vaikka kierrätystä suosivana iso osa niistä on hankittu käytettyinä. Ei mitään lumppuja silti vaan ihan hyvin puettuja ollaan, halutessamme on voitu ostaa joitain merkkivaatteitakin. Ruokakaupassa ei tarvi rahaa laskea, mutta ihan omasta halustani olen aina hyödyntänyt tarjouksia enkä mielelläni tuhlaa ylimääräistä vaikka tykkään laittaa ruokaa ja syödä hyvin.

Koti meillä on kivasti laitettu. Monet tavarat ostettu tai saatu käytettyinä ja harrastan tuunaamista. Vastapainona sitten löytyy kalliimpaa elektroniikkaa ja niihin juttuihin mihin on haluttu panostaa ollaan voitu ostaa laadukkaina ja hintavampinakin.

Kun lapset oli pieniä, iso osa vauvatarvikkeista ja -vaatteista saatiin tai ostettiin käytettyinä. Vaunut halusin uudet ja hienommat joten ne hankittiin, hyvin palvelivat kahdella lapsella ja lähtivät sitten vielä kiertoon.

Me on aina käyty ruotsinristeilyillä ja muilla pienillä reissuilla. Nuorempina varsin pienellä budjetilla, nyttemmin on tehty esim etelänreissuja ja kaupunkilomia 1-2/vuosi. Meistä jokaisella on joitain harrastuksia ja välillä syödään ulkonakin.

En mä tiedä miten tämä on mahdollista, mun mielestä ihan normaalia elämää ihan syntyperäisille suomalaisille. Toisaalta tunnen myös ulkomaalaistaustaisia jotka ovat eläneet suurinpiirtein vastaavasti; opiskelleet, käyneet töissä, hankkineet perheen, asunnon, autot ja ne tavarat mitä kokevat tärkeiksi. Vaikeampaa varmasti jos joutuu vasta nuorena aikuisena opettelemaan uuden kielen ja kulttuurin mutta kiva että on silti onnistunut.

Yhteistyössä