Saako täällä monet nuoret vanhemmat rahaa vanhemmiltaan tms.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä täällä ainakaan äidiltä rahaa tipu, eikä kyllä ole tarvettakaan pyytää. Asumistukea saan peräti 82e, ja toimeentulotukea en ole edes hakenut. Ja siis yh olen ja ei ne elaritkaan nyyt huimat ole että niillä juhlittaisiin. Kun hiukan katselee mitä ostaa niin pärjää mainiosti. Miksi nuorilla vanhemmilla olisi jotenkin suurempi tarve käydä vanhempiensa pusseilla kuin vanhemmilla vanhemmilla?

Mun äiti on aina kysynyt tarviinko rahaa ja aina olen vastannut että kehtaan pyytää jos oikeasti tulee tarve. Ei ole tullut, mutta on hyvä tietää että äiti pyyteettömästi auttaa jos todella apua tarvittais.

Me ei olla koskaan sossun luukulla käyty, kelasta kyllä tulee normaalit lapsiperheen tuet.Kertaakaan ei ole tarvinnut vanhemmilta pyytää rahaa, molemmat isovanhemmat kyllä antavat rahaa epäsäännöllisin väliajoin lapsien kuluihin ja vaatteisiin yms. Hyvin ollaan siis pärjätty, molemmat tehty hanttihommia silloin tällöin ja saatu mukavasti säästöönkin.

Kai nuorilla (ja vanhemmillakin vanhemmilla) olisi se toinenkin tie valittavana.

Alkuperäinen kirjoittaja ver-de:
Eipä täällä ainakaan äidiltä rahaa tipu, eikä kyllä ole tarvettakaan pyytää. Asumistukea saan peräti 82e, ja toimeentulotukea en ole edes hakenut. Ja siis yh olen ja ei ne elaritkaan nyyt huimat ole että niillä juhlittaisiin. Kun hiukan katselee mitä ostaa niin pärjää mainiosti. Miksi nuorilla vanhemmilla olisi jotenkin suurempi tarve käydä vanhempiensa pusseilla kuin vanhemmilla vanhemmilla?

Koska useammin vanhemmat vanhemmat ovat taloudellisesti vakavaraisempia kuin nuoret vanhemmat. Etenkin korkeakoulutetut ihmiset ovat usein pitempään "köyhiä" kuin ne, jotka menevät amikseen ja ovat valmiissa ammatissa parikymppisinä.

Itse olin opiskelija ja mieskin vastavalmistunut (humanisti - ei kovin hyvin palkattuja pätkätöitä, onneksi nykyään kummallakin vakituinen työ), jos olisi lapset tullut vaikka kymmenen vuotta myöhemmin, oltaisiin molemmat oltu jo ihan eri asemassa taloudellisesti.

Vanhemmilta saatin apua, niin taloudellista kuin muunkinlaista, eikä tullut mieleenkään sitä hävetä. Tottakai omaa perhettä autetaan jos siihen on mahdollisuus! Enemmän hävettäisi käydä sossun luukulla, mutta se taas on ihan oma ongelmani...

Emme ole ikinä saaneet tai halunneet vanhemmilta rahaa, itse on kaikki omaisuus tienattu ja elämiset maksettu.

Tilanne on enemmän niin päin, että me avustamme vanhempiamme.

Ollaan molemmat työssä käyviä joten ei ole tarvetta, lisäksi miehen palkalla eletään hyvin kun lähden opiskelemaan ja kun itse jatkan vielä samalla töitä työkokemuksen kartuttamiseksi.

Auttaisivat varmasti ihan älyttömän mielellään jos olisi tarvetta.

Tytöille ostelee ja lellii ne melkein pilalle, mut se on tyttöjen ja mummujen välinen asia :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Me ollaan yli kolmekymppisiä ja saisin kyllä rahaa koska tahansa, jos sitä tarvitsisin tai haluaisin. Mutta vaikka tiukkaa välillä tekeekin, me haluamme tulla omillamme toimeen niin pitkään kun se vaan on mahdollista eikä elää vanhempien siivellä. Musta se on aikuisuutta, että osaa järjestää asiansa niin, että pärjää. Ihan eri asia on yllättävät työttömyydet tai jotkut suuret ja yllättävät hankinnat, kyllä niihin voi hyvin pyytää taloudellista apua. Mutta mä en ymmärrä näitä, jotka vuosikausia elää vanhempiensa ja sossun rahoilla tekemättä mitään eivätkä edes yritä saada töitä tai opiskelupaikkaa.

Peesi!!

Oon muuttanu 16v kotoa pois ja nyt asun omakotitalossa aviomiehen ja kolmen lapsen kanssa, eikä näinä yhdentoista vuoden aikana ole tarvinnut kinua rahaa vanhemmiltani. Olen sitä mieltä, et jos sieltä kotoa pois muutetaan, niin omillaan on toimeen tultava. En ole nainut rikasta miestä vaan rakkaan, toimeen tullaan kohtalaisen hyvin ja rahaa en oo koskaan lainannut muualta kuin pankista (lukuunottamatta tyyliin sitä, että rahapussi jäi autoon ja kaveri saa tunnin päästä rahansa, summakin tuolloin ehkä jotain 5e).

Mulla on hiukka vajaa 40v ystävä, joka ei perheensä kanssa tule toimeen, ostavat ruokaa vanhempien ruokatilille ja kaikki menee mikä tuleekin ja useesti vielä visaan joudutaan turvautumaan. Et ei ne kaikki nuoret äidit, löytyy niitä vanhempiakin.

Mutta pitäisi elää niin että omilla tuloillaan pärjää. Tosin täällä on kyllä tosi heikko elellä esim. yksinhuoltajaäidin, kun vuokratkin on enemmän, mitä kuukaudessa napsahtaa tilille rahaa :/

ennakkoperintöjä. Niitä annan omillekin lapsille aikanaan jos se on mahdollista. Olen omalta osaltani pyrkinyt auttamaan aina kun mahdollista, mm. hoidin äitini kotona loppuun saakka. Mutta omaa elämää en ikinä rakentaisi jokun toisen rahallisen avun varaan. En myöskään pyytäisi koskaan rahaa vanhemmiltani.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oon muuttanu 16v kotoa pois ja nyt asun omakotitalossa aviomiehen ja kolmen lapsen kanssa, eikä näinä yhdentoista vuoden aikana ole tarvinnut kinua rahaa vanhemmiltani. Olen sitä mieltä, et jos sieltä kotoa pois muutetaan, niin omillaan on toimeen tultava. En ole nainut rikasta miestä vaan rakkaan, toimeen tullaan kohtalaisen hyvin ja rahaa en oo koskaan lainannut muualta kuin pankista (lukuunottamatta tyyliin sitä, että rahapussi jäi autoon ja kaveri saa tunnin päästä rahansa, summakin tuolloin ehkä jotain 5e).

Mulla on hiukka vajaa 40v ystävä, joka ei perheensä kanssa tule toimeen, ostavat ruokaa vanhempien ruokatilille ja kaikki menee mikä tuleekin ja useesti vielä visaan joudutaan turvautumaan. Et ei ne kaikki nuoret äidit, löytyy niitä vanhempiakin.

Mutta pitäisi elää niin että omilla tuloillaan pärjää. Tosin täällä on kyllä tosi heikko elellä esim. yksinhuoltajaäidin, kun vuokratkin on enemmän, mitä kuukaudessa napsahtaa tilille rahaa :/

Mites sitten jos muuttaa toisella paikkakunnalle opiskelemaan? Mun vahemmat ainakin kustansivat mulle opinnot ja tukivat että pystyin käymään koulun loppuun.

Nuori äiti? Vaikuttaako se muka jotenkin asiaan?

No joo. Meillä kyllä elätetään ihan itse itsemme. Tosin äitini antaa rahaa, että saan ostettua lapsille esim talvivaatteet tms. Mutta siksi näin, ettei he osta leluja tms vaan antaa joko rahaa tai ostaa sitten vaatteita, koska meillä kolmet muut isovanhemmat jotka huolehtii noiden lasten lelutarpeista liiankin kanssa. Äiti saattaa myös maksaa esim lasteni ulkomaanmatkat, kun on muutaman kerran yhdessä isovanhempien kanssa oltu reissussa. Mutta kyse ei ole etteikö meillä itselläkin olisi varaa. Äidillä rahaa vain on, ja hän haluaa sitä antaa lapsillemme. Ei siis meille aikuisille. :)

Alkuperäinen kirjoittaja KVG:
Mites sitten jos muuttaa toisella paikkakunnalle opiskelemaan? Mun vahemmat ainakin kustansivat mulle opinnot ja tukivat että pystyin käymään koulun loppuun.
Normi-ihmisten lapset menee sitten opiskelun ohella töihin ja/tai nostavat opintolainaa. Aika hyvissä/rikkaissa piireissä olet elänyt, jos luulet, että kaikilla opiskelijoilla on rikkaat vanhemmat jotka avustavat vieraalla paikkakunnalla (tai edes samalla!) opiskelevaa lasta. Esim. itse muutin kotoa pois 17 vuotiaana ja muutaman vuoden päästä toiseen kaupunkiin opiskelemaan, enkä senttiäkään saanut avustusta kotoa (duunarivanhemmat, ei niillä ollut varaa).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja KVG:
Normi-ihmisten lapset menee sitten opiskelun ohella töihin ja/tai nostavat opintolainaa. Aika hyvissä/rikkaissa piireissä olet elänyt, jos luulet, että kaikilla opiskelijoilla on rikkaat vanhemmat jotka avustavat vieraalla paikkakunnalla (tai edes samalla!) opiskelevaa lasta. Esim. itse muutin kotoa pois 17 vuotiaana ja muutaman vuoden päästä toiseen kaupunkiin opiskelemaan, enkä senttiäkään saanut avustusta kotoa (duunarivanhemmat, ei niillä ollut varaa).

Ihan kuule duunareita on munkin vanhemmat,he vaan olivat säästäneet rahaa siihen että saavat kustannettua lastensa opiskelut. Tämä siis heille kunnia-asia,niin mikä minä olen sen rahan päälle sylkemään. Myöhemmin sitten kävin kyllä töissäkin opintojen ohella,tosin vahmempani maksoivat sairasvakuutkseni korkeakouluopintojenikin ajan ja siitä olen kiitollinen.

Me ollaan nuori perhe, minä 24v. ja mies 23v, kolme lasta alle 4v. meillä.
Porukoilta emme kumpikaan saa ikinä mitään.

Tunnemme useamman alle 25v. perheen ja olemme ainoita jotka ei mitään saa (ei kyllä olla pyydettykään?) vanhemmiltaan, emmekä käy sossussakaan.

Itse siis sanoisin että on aika yleistä että nuoret perheet saa sossusta ja vanhemmiltaan, samoin monessa perheessä on sitä että mummo hoitaa lapsia - paljon, sääli.