Saako täällä monet nuoret vanhemmat rahaa vanhemmiltaan tms.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No minä en saa omiltani enkä kyllä ottais vaikka saisinkin.
Miehen isä haluaisi antaa ja loukkaantuu kun ei oteta.
Ja hän sitten ostaa lapsille törky kalliita leluja ja makselee muksujen harrastuksia yms.
Ja siis siksi että miehen veli taas ottaa kaikken mitä saa ja me taas ei oteta käteistä rahaa vastaan. Haluaa olla tasapuolinen veljeksille...
Eli ei saada rahaa mutta rahan arvoisia tavaroita kyllä.....

Mä oon opiskelija (27v.), käyn kerran kuussa suunnilleen kotona pohjosessa. Junaliput maksaa opiskelijahinnalla n. 80e, ja porukat heittää yleensä reilun satasen lähtiessä mukaan. Siitä pistän aina puolet jemmaan seuraavan kerran menolippua varten. En oo tästä avusta kieltäytynyt, enkä siitä tunne huonoa omaatuntoa. Tietysti kotona käydessä autan sitten porukoita kotitöissä ja nyt kesällä on tullut maalattua ym. tehtyä muita hommia.
Ehkä kerran vuodessa, vaikka ei olisi joulukaan, saattavat ostaa jotain kalliimpaa lahjaksi.

Miehen kanssa yhteenmuuttaessa tarvittiin takuuvuokraan 1100e, joka lainattiin porukoilta, ja myös maksettiin takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Normi-ihmisten lapset menee sitten opiskelun ohella töihin ja/tai nostavat opintolainaa. Aika hyvissä/rikkaissa piireissä olet elänyt, jos luulet, että kaikilla opiskelijoilla on rikkaat vanhemmat jotka avustavat vieraalla paikkakunnalla (tai edes samalla!) opiskelevaa lasta. Esim. itse muutin kotoa pois 17 vuotiaana ja muutaman vuoden päästä toiseen kaupunkiin opiskelemaan, enkä senttiäkään saanut avustusta kotoa (duunarivanhemmat, ei niillä ollut varaa).

No en nyt tiedä voiko noin karkeasti jaotella normi-ihmisiin ja muihin. Omat vanhempani ovat kyllä avustaneet opiskeluissa niin vieraalla paikkakunnalla kuin ulkomaillakin, kuten myös lähes kaikkien ystävieni vanhemmat. Ennen tämän palstan lukemista ei ole oikeasti käynyt kunnolla edes mielessä että siinä olisi jonkun mielestä jotain outoa. Ja minä EN pyöri missään hienoissa tai rikkaissa piireissä, ihan tavallisia perheitä ja ihmisiä vain. Meitä (minua ja sisaruksiani) on aina kannustettu opiskelemaan ja tehty selväksi että opintojen suhteen autetaan niin paljon kuin tarvetta on. (Englannissa opiskellessani muuten tutustuin useisiin paikallisiin, joiden vanhemmat olivat ottaneet jopa lainaa saadakseen lastensa opinnot maksettua, mikä jo minustakin tuntui hurjalta, mutta toisaalta siellä on myös lukukausimaksut joista harva nuori aikuinen yksin selviäisi...)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minä en saa omiltani enkä kyllä ottais vaikka saisinkin.
Miehen isä haluaisi antaa ja loukkaantuu kun ei oteta.
Ja hän sitten ostaa lapsille törky kalliita leluja ja makselee muksujen harrastuksia yms.
Ja siis siksi että miehen veli taas ottaa kaikken mitä saa ja me taas ei oteta käteistä rahaa vastaan. Haluaa olla tasapuolinen veljeksille...
Eli ei saada rahaa mutta rahan arvoisia tavaroita kyllä.....
Saanko kysyä, miten suhtautuisit, jos miehesi isä antaisi - koska te ette kerran halua - kaiken miehesi veljelle? Kysyn tätä siksi, että mulla on kaksi aikuista lasta - tai no toinen vielä hetken aikaa 17 v - mutta kun tulee se päivä, että noilla on puolisot, niin miten mun pitäisi toimia? Jos mulla on tarkoitus antaa vaikka 500 euroa kummallekin lapselleni ja toinen ei sitä halua - tai puoliso ei halua - , onko ok, että en hänelle anna mitään, mutta annan toiselle 1000 euroa? Vai onko parempi, että toinen saa sen 500 euroa ja toinen 500 euroa menee vaikka kodittomille kissoille?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Normi-ihmisten lapset menee sitten opiskelun ohella töihin ja/tai nostavat opintolainaa. Aika hyvissä/rikkaissa piireissä olet elänyt, jos luulet, että kaikilla opiskelijoilla on rikkaat vanhemmat jotka avustavat vieraalla paikkakunnalla (tai edes samalla!) opiskelevaa lasta. Esim. itse muutin kotoa pois 17 vuotiaana ja muutaman vuoden päästä toiseen kaupunkiin opiskelemaan, enkä senttiäkään saanut avustusta kotoa (duunarivanhemmat, ei niillä ollut varaa).
Vanhemmat ovat kyllä elatusvelvollisia alle 18-vuotiaistaan. Ja yli 18-vuotiaiden kohdallakin vanhemmat ovat velvollisia - ainakin lain mukaan - kustantamaan lapsensa opinnot tiettyyn pisteeseen asti.

Miksi vangemmat eivät auttaisi lapsiaan, vaikka sitten aikuisia, rahallisesti? Jos on mistä antaa niin miksi eivät antaisi silloin kun nuoret sitä apua tarvitsevat? Perintöveroko pitää ensin maksaa, jotta raha on hyväksyttävämpää? Samaa mietin vanhemman roolista. Kyllä minä aion, jos vain rahkeet antaa myöten, avustaa rahallisesti aikuisia lapsiani kun sen aika tulee. Eivät he välttämättä enää keski-iän ylittäneinä rahojani samalla tavalla tarvitse kuin nuorempina. Hyvä antaa vähästäänkin, paha ei paljostakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Miksi vangemmat eivät auttaisi lapsiaan, vaikka sitten aikuisia, rahallisesti? Jos on mistä antaa niin miksi eivät antaisi silloin kun nuoret sitä apua tarvitsevat? Perintöveroko pitää ensin maksaa, jotta raha on hyväksyttävämpää? Samaa mietin vanhemman roolista. Kyllä minä aion, jos vain rahkeet antaa myöten, avustaa rahallisesti aikuisia lapsiani kun sen aika tulee. Eivät he välttämättä enää keski-iän ylittäneinä rahojani samalla tavalla tarvitse kuin nuorempina. Hyvä antaa vähästäänkin, paha ei paljostakaan...
Ajattelen ihan samalla tavalla kuin sinäkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Ajattelen ihan samalla tavalla kuin sinäkin :)

Täysin samaa mieltä!

Alkuperäinen kirjoittaja vaipparalli:
no ei kyllä saaha, enkä ilkeäis ottaa vastaan.
Jos olisin sun äitisi. sä et haluaisi multa rahaa. Olisiko sulla mitään sitä vastaan, että antaisin sen sunkin osuuden siskollesi tai veljellesi?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
no ei kyllä saaha, enkä ilkeäis ottaa vastaan.
Jos olisin sun äitisi. sä et haluaisi multa rahaa. Olisiko sulla mitään sitä vastaan, että antaisin sen sunkin osuuden siskollesi tai veljellesi?

Miksi mulla olisi jotain sitä vastaan? Sinähän saat tehdä rahoillasi mitä haluat. Ja vapaaehtoista on ottaa raha vastaan tai olla ottamatta.

Mua säälittää tyypit, jotka elelee leveästi varakkaiden vanhempien avustuksella. Mitenhän ressukoiden käy kun vanhemmista aika jättää. :|
Saavat mukavan perinnön? :D

No oikeesti. Mä kyllä olen auttanut tytärtäni. Ja tulen auttamaan poikaanikin. Ellei hän sitten satu ottamaan puolisokseen jotain nirppanokkaa, joka mieluummin kituuttaa veteen keitetyllä kaurapuurolla kuin ottaa safkarahaa vastaan multa. Ei siinä mitään, en mä rahaa tuputa. Voin antaa ne rahat likallekin. Tai kodittomille kissoille. Junnu voi käydä mun luona syömässä ja miniä kärvistellä nälissään, jos kerran nälissään haluaa kärvistellä.

Miksi mulla olisi jotain sitä vastaan? Sinähän saat tehdä rahoillasi mitä haluat. Ja vapaaehtoista on ottaa raha vastaan tai olla ottamatta.
Sun vastauksesi yllätti mut positiivisuudellaan :)

sen verran lievennän omaa kantaani, että kyllä mä kuitenkin mieluummin sitä avustusta otan vastaan kuin pidän lapsia nälässä, tai itseänikään.

Keittis eipä muuten ollut tullut mieleenkään tuo perintö, joka pelastaa niiden ressukoiden tulevaisuuden. Onneksi! :D

sen verran lievennän omaa kantaani, että kyllä mä kuitenkin mieluummin sitä avustusta otan vastaan kuin pidän lapsia nälässä, tai itseänikään.

Keittis eipä muuten ollut tullut mieleenkään tuo perintö, joka pelastaa niiden ressukoiden tulevaisuuden. Onneksi! :D
Yllättävän moni "duunarikin" tulee perimään aikanaan ainakin vanhempiensa asunnon. Tän takiahan sitä perintöveroa on rukattu pienemmäksi. Jos perintöä saisi vain rikkaat, niin heillä olisi kyllä rahaa veronsa maksaakin. Mutta kun suuret ikäluokat alkaa siirtyä seuraavaan elämään, perintöä saa myös ihan tavalliset tallaajat. Jopa köyhät.

Mun mielestä rahaakin ihanampaa on välillä kun vanhemmat tuovat ihan kauppakassin kylään tulessaan.. Lihaa, juustoa, leipää, itse poimituja marjoja pakkaseeen yms.. :)

Ihan kuin jotkut näkisivät tässä vain kaksi mahdollista ääripäätä - joko eletään laveaa elämää rikkaiden vanhempien kustannuksella (eikä itse edes yritetä hankkia elantoa?!), tai sitten ei ihan periaatteesta oteta mitään apua vastaan, koska itse vain on selvittävä (voisiko joku myös kertoa miksi pitää ihan yksin selvitä, itselleni perhe on läheinen ja tärkeä arvo, vielä ihan aikuisenakin? Ja kieltäydytäänkö kaikesta muustakin avusta vai koskeeko tämä vain taloudellista apua - mikä ihme tabu se raha sitten on?)
Itse en tunne juurikaan kummankaan ääripään edustajia. Kultaista keskitietäkin kun on mahdollista kulkea. Vanhemmat ovat auttaneet minua rahallisesti silloin kun olen apua tarvinnut, ja joskus silloin tällöin ihan "muuten vain" (mistä olen kiitollinen), heidän vanhempansa ovat aikanaan auttaneet heitä samalla tavalla, ja minä teen ihan varmasti kaikkeni jotta pystyisin auttamaan omiani. Jos he sitten aikanaan mielummin kituuttavat pienellä rahalla päivä kerrallaan, niin sen saavat toki tehdä, mutta toivon ettei sitä minkään järjettömän ylpeyden takia tarvitsisi tehdä.

Oletan muuten, että aika monelle teistä kelpaa sitten kuitenkin perintö, vai? Vanhempien kuolemako sen rahan pyhittää, että sitten ei hävetä ottaa vastaan?