Saako taas vähän rutista naapurista? Huoh...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Oon aikaisemminkin kirjoittanut miten yhdellä tädillä täällä on (oli?) tapana pitää isoa koiraansa (kultsi) vapaana rappukäytävässä ja pihalla, joku aika sit kävi se mitä olen koko ajan pelännyt... Odotettiin hissiä omassa kerroksessamme ja kun se tuli kohdalle ja ovi aukesi niin tämä koira tuli sieltä kovalla vauhdilla ulos ja suoraan 3-vuotiaamme päälle, joka pelkää koiria aivan kamalasti. Omistaja joutui kutsumaan koiraa kolme kertaa ennen kuin se kääntyi takaisin hissiin ja lapsi itki ihan hysteerisenä. Koira varmasti on ihan kiltti eikä ollut mitenkään kiukkuinen/uhkaava mutta metrin mittaisen mielestä silti äärimmäisen pelottava.
Mies kysyi omistajalta ihan asiallisesti että "Eikö sitä koiraa voi pitää kytkettynä?", nainen tuhahteli kiukkuisena kaulapannasta kiinni pitäen että "kiinni on nyt".
Samana päivänä myöhemmin rappukäytävässä koira oli taas vapaana ja tuli 3-vuotiastamme päin, jolloin mies sanoi tiukemmin että "Nyt se piski kiinni tai ilmoitan isännöitsijälle". Omistaja alkoi huutaa miehelleni että "Sinä et ainakaan kuulu edes tänne taloon" yms.
Nyt koira on ollut kiinni aina kun olen sen nähnyt mutta omistajatäti tuhahtelee minulle tervehdyksen tosi kiukkuisesti ja miestäni ei edes tervehdi.
Ihan oikeesti hei... Luojan kiitos ei tarvitse enää kauaa asua täällä...

jotkut on vaan niin itseään täynnä että ei muilla ole väliä.. otan osaa että sinäkin, olet joutumut kohtaamaan tälläisen ihmisen. ja sait sen viellä napuriin... jotkut vaan tuntuu omistavan koko maailman.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
miksi se sun miehellesi niin sanoi? ettet kuulu taloon?

Varmaan kun ollaan asuttu tässä vaan vähän aikaa? Ehkä ei ole nähnyt miestäni ennen tai jotain? En minä tiedä, omituinen täti kaiken kaikkiaan :D

Toissa kesänä oltiin kaverin pihalla leikkimässä rivitalon leikkipaikalla. Yhestä asunnosta pääsi koira karkuun ja se juoksi suoraan pienimmän pojan päälle. poika huusi hysteerisenä ja koiran omistajaa vähän naurattiki, että pienikö säikähti. Palstalla mut tuomittiin koska olin vihanen omistajalle. Mä en ymmärrä sellasia ketkä ei osaa pitää koiraansa kiinni.

Koiran irti pitäminen julkisella paikalla taajama-alueella sekä julkisissa tiloissa on rikos.

Alkuperäinen kirjoittaja Suomen laki:
Järjestyslaki 14 § Koirakuri:

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mikäli omistaja on ylimielinen, eikä ymmärrä omia velvollisuuksiaan, ehdotan että ilmoitatte koirasta poliisille ennenkuin pahempaa tapahtuu.

Valitettavasti lapsen selviytyminen koirakammosta voi kestää kauan. Kannattaa kuitenkin tehdä pitkäjänteistä työtä sen eteen, sillä pelon kanssa on raskasta elää. Tutustukaa rauhassa koiriin kirjallisuuden kautta ja videolta. Sen jälkeen tuttuihin koiriin asiallisen koiranomistajan avustuksella. Yrittäkää saada lapsi ymmärtämään, että syy ei koskaan ole koirassa, vaan siellä hihnan toisessa päässä. Lapsi tarvitsee aikaa rakentaakseen luottamusta, mutta se kannattaa pitkällä aikavälillä.

Me oltiin eräs kaunis päivä vähän samanlaisessa tilanteessa mutta toisena osapuolena ja eri eläin kyseessä. Pakko myöntää että mieleen tuli ensimmäisenä tiuskaista takaisin niin kuin teidän naapuri teki. Onneksi en kun olisi myöhemmin hävettänyt.

Teidän on kyllä varmaan tosi hankala päästä sopuun koska naapuri todennäköisesti ajattelee tilannetta vain omalta kannaltaan ja hän näkee ainoana ongelmana teidän "rääkyvän pennun".
Mutta fakta toki on että te olette oikeassa ja koira pitää olla kytkettynä.

Tarkennus:

Siis suosittelen joka tapauksessa tekemään ilmoituksen poliisille asiasta. Jos joskus pahempaa sattuu, vaikkapa sitten jollekin muulle, on poliisilla tällöin jo merkintä ja voivat herkemmin puuttua asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Toissa kesänä oltiin kaverin pihalla leikkimässä rivitalon leikkipaikalla. Yhestä asunnosta pääsi koira karkuun ja se juoksi suoraan pienimmän pojan päälle. poika huusi hysteerisenä ja koiran omistajaa vähän naurattiki, että pienikö säikähti. Palstalla mut tuomittiin koska olin vihanen omistajalle. Mä en ymmärrä sellasia ketkä ei osaa pitää koiraansa kiinni.

No niinpä tietenkin |O

Mä en kanssa käsitä mikä siinä on niin vaikeaa pitää koira kiinni, mahtaisiko omistajia naurattaa jos joku aikuinen pelästyisi yhtä pahasti, monet aikuisetkin kun pelkäävät varsinkin vieraita koiria.

voi v mua ärsyttää tommoset koiranomistajat jotka luulee että saa tehä mitä huvittaa. jotku ääliöt vielä toteaa "se on kiltti ei se mitään tee", no mistäs vitusta mä olisin sen voinu tietää, tiedän vaan että rakki irrallaan hyökkää mua kohti...

Pitäs olla ottamatta lemmikkejä jos ei riitä voimavarat. kouluttaa niitä. ja pitää kiinni. mutta yleensä juuri nämä jotka antaa koirien/kissojen yms.. juksennella vapaana. on MIELESTÄÄN niitä huippu kasvattajia. ja ainoita okeita lemmikin pitäjiä. muut on vaan siltä väliltä.. se kyllä ärsyttää!!! Elukat juoksentelevat muitten tonteilla kusemassa. ei mitään välitetä. ja sitten jos sitä valittaa, se valttaja on jotenkin niuho ja paha ihminen. ei sitä kaikkea naapurinkaan tarvitse kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja ärrrrr:
ei mitään välitetä. ja sitten jos sitä valittaa, se valttaja on jotenkin niuho ja paha ihminen. ei sitä kaikkea naapurinkaan tarvitse kestää.

Vähän niinkuin jos valittaa mistään muiden lasten tekemisistä...aina se on turhaa niuhottamista vanhempien mielestä ja hyvinkin ilkeää kommenttia voi tulla, vaikka ihan asiasta sanoisi, jopa suoranaista päänaukomista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ärrrrr:
ei mitään välitetä. ja sitten jos sitä valittaa, se valttaja on jotenkin niuho ja paha ihminen. ei sitä kaikkea naapurinkaan tarvitse kestää.

Vähän niinkuin jos valittaa mistään muiden lasten tekemisistä...aina se on turhaa niuhottamista vanhempien mielestä ja hyvinkin ilkeää kommenttia voi tulla, vaikka ihan asiasta sanoisi, jopa suoranaista päänaukomista.

aivan ;)

Kuumimmat

Yhteistyössä