sairaanhoitajan - lähihoitajan ammatista ja koulutuksesta tietävät - apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anski77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin... ja vieläpä kolmen lapsen äitinä. Ja koko ajan kävin opiskelujen rinnalla töissä, ekan 1,5 vuotta tein maatalouslomittajan hommia ja sit kun tykkäsin kovasti osastoharjottelusta niin sain siellä tehdä aina iltasin ja viikonloppusin keikkaa. Ei tarvinnut sit opintolainaa nostaa.

Sulla jos on pitemmästi työuraa takana vieraan töissä (mulla ei oolut kun olin omalla tilalla töissä ennen opiskeluja) niin voit saada aikuisopintorahaa, jolla pärjää vähän paremmin kun tavan opintotuella. Oppisopimus on sit taas ihan oma juttunsa. Nyt työkkäristä kyselemään. HOPI HOPI! =)

Minä myös kiitän ja kumarran kaikkia vastanneita! :)
Tulin vaklaamaan tätä ketjua kun minulla myös samoja aatoksia kuin ap:lla!
Tuo oppisopimus sopisi minulle ehkäpä parhaiten, rahallisesti nääs.. Kun on tuota talovelkaa ja tottunut saamaan palkkaa ja menot suhteutettu tuloihin.. Toki aina pariksi vuodeksi pystyy velkoja "sumplimaan" mutta että ihan kokonaan lyhennys vapaita vuosia en tohdi ottaa..

Alkuperäinen kirjoittaja persnaakkeli:
Minä myös kiitän ja kumarran kaikkia vastanneita! :)
Tulin vaklaamaan tätä ketjua kun minulla myös samoja aatoksia kuin ap:lla!
Tuo oppisopimus sopisi minulle ehkäpä parhaiten, rahallisesti nääs.. Kun on tuota talovelkaa ja tottunut saamaan palkkaa ja menot suhteutettu tuloihin.. Toki aina pariksi vuodeksi pystyy velkoja "sumplimaan" mutta että ihan kokonaan lyhennys vapaita vuosia en tohdi ottaa..

sama täällä, meillä myös talolaina ja menot suhteutettu palkkaan. mulla ois ilmeisesti 10v työkokemuksen jälkeen mahdollisuus saada sitä aikuiskoulutustukea mut tietenkin oppisopimus olis vielä parempi! nyt mä vasta intoa olenkin täynnä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Niin... ja vieläpä kolmen lapsen äitinä. Ja koko ajan kävin opiskelujen rinnalla töissä, ekan 1,5 vuotta tein maatalouslomittajan hommia ja sit kun tykkäsin kovasti osastoharjottelusta niin sain siellä tehdä aina iltasin ja viikonloppusin keikkaa. Ei tarvinnut sit opintolainaa nostaa.

Sulla jos on pitemmästi työuraa takana vieraan töissä (mulla ei oolut kun olin omalla tilalla töissä ennen opiskeluja) niin voit saada aikuisopintorahaa, jolla pärjää vähän paremmin kun tavan opintotuella. Oppisopimus on sit taas ihan oma juttunsa. Nyt työkkäristä kyselemään. HOPI HOPI! =)

hei toi olis kans loistavaa jos sais noita keikkoja!

Jos on ammattiin valmistava koulutus taikka yo todistus niin lh koulu kestää 2v! siitä saa valinnaiset ja perusopinnot(ruotsi, äidinkieli matikka yms) yväksiluettuna. Kuitenkin koulutukseen kuuluu ainakin yksi ov ruotsia, ja matikkaa tietysti lääkelaskuissa. Äidinkieli tulee opinnäytetyön kohdalla.

Olen ainakin tyytyväinen lh-tutkintoon, sillä vaikka nyt olenkin jatkanut sh-kouluun, on lh-tutkinnosta hyötyä sillä minulla on ammattiin liittyvä työpaikka ja saan täyden palkan. eli palkka mulla 3-vuorotyöstä on perus: 1654e + lisät riippuen työvuoroista 250-400e kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä:
Jos on ammattiin valmistava koulutus taikka yo todistus niin lh koulu kestää 2v! siitä saa valinnaiset ja perusopinnot(ruotsi, äidinkieli matikka yms) yväksiluettuna. Kuitenkin koulutukseen kuuluu ainakin yksi ov ruotsia, ja matikkaa tietysti lääkelaskuissa. Äidinkieli tulee opinnäytetyön kohdalla.

Olen ainakin tyytyväinen lh-tutkintoon, sillä vaikka nyt olenkin jatkanut sh-kouluun, on lh-tutkinnosta hyötyä sillä minulla on ammattiin liittyvä työpaikka ja saan täyden palkan. eli palkka mulla 3-vuorotyöstä on perus: 1654e + lisät riippuen työvuoroista 250-400e kuussa.

niinpä! kyllä mä nyt pistän tohon lh-hakuun paperit ja toivottavasti pääsen. voinhan tosiaan sit joskus hakea sh jos siltä tuntuu, ja sit onkin varmasti paljon paremmat lähtökohdat päästä sinne. ja vain 2v koulua houkuttelee ja pääsis jo töihin hoitoalalle! kävin muuten kurkkaamassa hakuajat ja haku lh koulutukseen on just parhaillaan käynnissä, joten tää mamma osallistuu siihen!!! laitan sinne sh koulutukseen myös paperit ja sinne haku on tän kuun lopulla. mut en oikeen mitenkään jaksa uskoa et sinne pääsis ees valintakokeeseen, mut lh koulutuksen valintaan toivottavasti pääsen! toivokaa mulle hakuonnea = ) kiitos vielä kerran teille!

Alkuperäinen kirjoittaja anski77 pikaseen:
Alkuperäinen kirjoittaja vielä:

niinpä! kyllä mä nyt pistän tohon lh-hakuun paperit ja toivottavasti pääsen. voinhan tosiaan sit joskus hakea sh jos siltä tuntuu, ja sit onkin varmasti paljon paremmat lähtökohdat päästä sinne. ja vain 2v koulua houkuttelee ja pääsis jo töihin hoitoalalle! kävin muuten kurkkaamassa hakuajat ja haku lh koulutukseen on just parhaillaan käynnissä, joten tää mamma osallistuu siihen!!! laitan sinne sh koulutukseen myös paperit ja sinne haku on tän kuun lopulla. mut en oikeen mitenkään jaksa uskoa et sinne pääsis ees valintakokeeseen, mut lh koulutuksen valintaan toivottavasti pääsen! toivokaa mulle hakuonnea = ) kiitos vielä kerran teille!

Jos sitä lh:ta haluat oppisopimuksella soittele itse työpaikkaa valmiiksi ja ota yhteyttä oppisopimustoimistoon.

Mä olen lähihoitaja ja sairaanhoitaja amk. Lähihoitajaksi hain aikoinaan peruskoulun (melko huonolla) todistuksella. Olin kyllä tehnyt vapaaehtoistyötä vähän, joten jospa se vaikutti valintakokeisiin pääsyyn... Sitten sisäänpääsyynhän vaikuttaa paljon ne valinkokeet, jotka oli hyvinkin samanlaiset kumpaankin kouluun hakiessa. Olettaisin, että ammattikorkeaan olisi vaikeampi päästä. Joillakin paikkakunnilla pääsee helpommin ja toisilla vaikeammin.

Se miten paljon koulutukset toisistaan eroaa riippuu niin monesta asiasta...Perushoitoa opetetaan kummassakin, mutta sairaanhoitajalle ehkä enempi kaikenlaisia toimenpiteitä. Itse olen suuntautunut mielenterveystyöhön kummassakin koulutuksessa ja ero ei ehkä ole niin näkyvä. Opinnäytetyö on laajempi sairaanhoitajilla. Kumpaakaan koulutusta en itse pitänyt mitenkään vaikeana.

Riippuu ihan sairaalasta miten lähihoitajiin suhtaudutaan. Jossain otetaan mielummin vain sairaanhoitajia töihin. Ainakin vakivirkoihin. Jos haluaa sairaalatyöhön niin suosittelen sairaanhoitajan ammattia. Siinä opiskellaan enemmän sairaalatyöhön tarvittavia taitoja, kun taas lähihoitajana enempi hoitokoteihin ja sellasiin tarvittavia taitoja. Itse opiskelin lähihoitajasta sairaanhoitajaksi juuri siksi, että halusin sairaalatyöhön. Sairaanhoitajana oli paremmat mahdollisuudet töitä sieltä saada.

Se mikä on työnkuvan ero lähihoitajalla ja sairaanhoitajalla riippuu ihan paikasta. Joissakin paikoissa kumpikin tekee käytännössä aivan samaa hommaa. Sairaanhoitajalla on usein isompi vastuu esim. sairaalan osastolla. Joissakin paikoissa taas ollaan tarkkoja mitä kenenkin työnkuvaan kuuluu ja lähihoitaja voi olla se joka tekee lähes pelkkää perushoitoa. Sairaalassa jossa itse olen työskennellyt on lähihoitajan ja sairaanhoitajan palkan ero tällä hetkellä 200e/kk.

Noista paperihommista vielä...Jonkun verran sitä paperihommaa on ainakin sairaalatyössä olkoon kumpi hoitaja tahansa. Sairaalatyössä suurimman osan paperihommista kyllä tekee osastonhoitajat ja sihteerit. Hoitokodeilla paperihommat jää vähemmälle ainakin lähihoitajana. Niissä on usein vain yksi sh ja sille sitten kyllä saattaa kertyä kaikki työvuorolistojen tekemisestä alkaen.

Lyhyesti vastaisin itse näin (valmistuvana lhna) että lähihoitajana sulla on melko suora tulevaisuus vanhusten pariin perushoidollisiin tehtäviin. Lh ei pääse esim. ottamaan verikokeita tms ja minua kiinnostaisi enemmän tuollainen puoli kuin ne perushoidolliset tehtävät. Joten todennäköisesti joskus tulen lisäkouluttautumaan Sh:ksi. Laajemmat mahdollisuudet töissä ja haastavammat hommat.

sairaalatyöhön mä nimenomaan haluisin, ja paras mahdollinen paikka työskennellä olis vastasyntyneiden kanssa. että sh pääsisin varmasti paremmin tekemään sairaalatyötä, ja siitä ois sit se kätilömahdollisuus lisäkoulutuksella. mut kuten tässä oon maininnu, mulla on huono todistus kauppaoppilaitoksesta ja siten huonot mahikset päästä sh koulutukseen. joten siihen en itse usko et sinne pääsisin, niin se lähihoitaja koulutus tuntuis mun kohdalla realistisemmalle päästä. mutta niinkuin mä olen tässä intoillut, laitan haun sisään molempiin koulutuksiin ja kovasti toivon että jompaan kumpaan pääsen!! sain sen verran selville, että täällä päin on sairaalassa synnyttäneiden osastolla töissä lähihoitajia.
ja kun todella uskon et mulla on huonot mahdollisuudet päästä amk, niin hyvin se pari vuotta vois mennä jo siinä et yritän päästä sinne sisään... kun sit jos sillä välin ehdin melkein lukea lähihoitajaksi = )

Sairaanhoitajana pääset joo varmemmin vastasyntyneiden kanssa työskentelemään. Tosin kaikista mieluiten ne haluaa niihin hommiin kätilöitä. Sekin riippuu taas sairaalasta...Voihan sitä kumpaakin lukea. Niin tein itsekin. Olen yhteensä 6 vuotta hoitajaksi lukenut. Olin kyllä välissä töissä. Ja ehkäpä kannattaa välissä niitä töitä tehdä. Saa työkokemusta ja eka sh vuosi oli ainakin meillä niin lähihoitaja opintojen kertausta, että olisi puuduttanut muuten. Palkan vuoksi ei kyllä kannata lähteä lisää lukemaan. Se ero on tosiaan niin pieni, että 3,5 vuotta ammattikorkeassa on pitkä aika siihen nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Lyhyesti vastaisin itse näin (valmistuvana lhna) että lähihoitajana sulla on melko suora tulevaisuus vanhusten pariin perushoidollisiin tehtäviin. Lh ei pääse esim. ottamaan verikokeita tms ja minua kiinnostaisi enemmän tuollainen puoli kuin ne perushoidolliset tehtävät. Joten todennäköisesti joskus tulen lisäkouluttautumaan Sh:ksi. Laajemmat mahdollisuudet töissä ja haastavammat hommat.

Äläpäs nyt taas intoile siellä. Lapsiin ja nuoriin tai vaikkapa mielenterveyteen, päihdetyöhön tai ensihoitoon suuntautuneet lähärit tuskin päätyy vanhainkotiin tai vuodeosastolle. Ja verikokeita saa kyllä ottaa, jos on siihen opetuksen saanut ja osaamisensa näyttänyt. Itsekin olen ottanut kotisairaanhoidossa verinäytteitä. Sama pätee lääkehoitoon, tipan laittoon jne.

Mä suosittelisin kyllä sh töitä ennemmin. Ammattia olet kuitenkin vaihtamassa niin mikset sitten tähtäisi heti sinne korkeammalle kun sulla on jo yksi toisen asteen koulutus. Hae molempiin, jos et pääse AMK:hon niin sitten lähihoitajaksi. Yksi tuttu opiskeli sairaanhoitajaksi eikä hänen mielestään ollut kovin vaativaa sekään, vaihtoi sitten insinöörilinjalle kun tylsistyi hitaaseen opiskeluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Mä suosittelisin kyllä sh töitä ennemmin. Ammattia olet kuitenkin vaihtamassa niin mikset sitten tähtäisi heti sinne korkeammalle kun sulla on jo yksi toisen asteen koulutus. Hae molempiin, jos et pääse AMK:hon niin sitten lähihoitajaksi. Yksi tuttu opiskeli sairaanhoitajaksi eikä hänen mielestään ollut kovin vaativaa sekään, vaihtoi sitten insinöörilinjalle kun tylsistyi hitaaseen opiskeluun.

no just näin mä teen = ) haen siis molempiin ja menen siihen mihin toivon mukaan pääsen (siis toivon että edes jompaan kumpaan pääsen!)

Haluaisin muistuttaa vielä, että myös sairaanhoitajaksi opiskelevilla on olemassa myös aikuispuolen koulutuksia. Tosin en valitettavasti osaa sanoa niiden hakuvaatimuksista juurikaan, mutta varmasti ammattikorkean sivuilta löytyy lisä tietoa.

Sairaanhoitajana itse sairaalassa työskentelevänä voisin sanoa, että meillä sairaanhoitajat ja perushoitajat tekevät hyvin pitkälle kaiken saman potilastyön. Lisäksi sairaanhoitajalle potilaan perushoidon lisäksi myös lääkehoito, hoidon suunnittelu, lääkärin kierrot yms. "Paperihommia" meillä tekevät yhtälailla myös perushoitajat (meillä lähihoitajat ovat tuolla nimikkeellä ), mutta suunnittelu puoli jää monasti sh:lle. Mielelläni kyllä tätä teenkin, sillä perushoitaja kolleegani hoitavat sitten taasen liinavaate yms huoltohommia, mikä ei suoranaisesti potilastyöhön liitykkään. Itse voisin kyllä sanoa, että pidän työstäni ja todella paljon

Palkkaus sh:lla on noin himpun päälle 2000e +lisät. Työpaikasta riippuen yleensä työ on kolmivuorotyötä (aamu, ilta, yö ), mutta esim poliklinikka työskentelyhän on lähinnä virka-aikaan sijoittuvaa.

Itse koulutuksesta en paljon osaa sanoa, sillä itselläni ei ole tietoa lh koulutusohjelmasta. Kuitenkin sairaanhoitajan tutkinnossa aloitetaan ihan perusasioista siinä missä varmasti tuo toinenkin. Kirjallisia hommiahan molempi opiskelu tarvitsee. Tosin haluaisin muistuttaa, että totta kai lähihoitajasta voi opiskella kätilöksi, mutta niin voi myös sairaanhoitajasta. Kätilöillähän on myös sairaanhoitajan pätevyys, eli varmastikkin hyväksi luettua saa tällä puolella jotain. :)

Niin kuin tuossa muutkin, suosittelen hakemaan kaikkialle minne vaan kiinnostaa. Eihän se ota jos ei annakkaan. :) Tsemppiä!

Äläpäs nyt taas intoile siellä. Lapsiin ja nuoriin tai vaikkapa mielenterveyteen, päihdetyöhön tai ensihoitoon suuntautuneet lähärit tuskin päätyy vanhainkotiin tai vuodeosastolle. Ja verikokeita saa kyllä ottaa, jos on siihen opetuksen saanut ja osaamisensa näyttänyt. Itsekin olen ottanut kotisairaanhoidossa verinäytteitä. Sama pätee lääkehoitoon, tipan laittoon jne.

no noin sen täytyy olla, koska eihän muuten olis mitään järkeä et lh koulutuksessa on niin paljon suuntautumisvaihtoehtoja jos käytännössä kaikki oliskin sitten vanhustyötä! tosin mä olen väärä henkilö kommentoimaan mihinkään mitään, kun nimenomaan itse just teiltä näitä asoita kyselen. mut ihmeelliselle tuntuis jos käytäntö olis sitten noin.

venlae: juu sen selvitin, että sh koulutuksessa on myös aikuispuoli, mutta siihen on pääsyvaatimuksena aiempi sosiaali/terveysalan koulutus. joten se on nyt poissuljettu multa. paitsi sit tosiaan jos nyt luen l.hoitajaksi ja myöhemmin haluisin s-hoitajaksi, niin sithän toi olis todella hyvä vaihtoehto. pääasia että jompaan kumpaan pääsen ja sitten töihin hoitoalalle =) konttorirottana ollut nyt tarpeeksi ;)

Nalletar! sä mainitsit että pääsykokeet oli sekä lh että sh koulutukseen saman tyyliset. saanko kysellä, että minkälaiset ne oli noin pääpiirteittäin? vaihteleekohan noi kokeet kaupungeittain?

Alkuperäinen kirjoittaja anski77:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
En nyt lukenu kaikkea, mut lh kestää 3v ja siitä voi hakea opiskeleen kätilöks. Meidän koulussa ainakin oma lh linja aikuisopiskelijoille.

ihanko totta? mä olen ymmärtänyt et vain sh koulutuksen kautta voi jatkaa kätilöksi?

Mä olen ainakin opiskellut ensin lh:ksi koska lukio ei kiinnostanut näin aikuisena ja siitä sitten suoraan 4,5 vuotiselle kätilö/sh linjalle.

Mä en jaksanut koko ketjua lukea :ashamed: Joten anteeksi, jos on kauheesti toistoa :)

Ite oon lähihoitaja ja hakenut ja hakemassa sairaanhoitolinjalle. Vielä en ole päässyt, vaikka todistus on ihan hyvä ja pääsykokeetkin menneet ihan ok:sti... Mut siis, haluaisin kätilöksi. Kätilö, kuten tevreydenhoitajakin, kummatkin valmistuvat myös sairaanhoitajiksi!! Ja siitä koulua on vielä jäljellä jotain 1-1,5v, kunnes valmistuvat th:ksi tai kätilöksi.

Sh koulu kestää 3,5v (jonka jälkeen muistaakseni 1v. niin on valmis kätilö). Lähihoitaja-koulu kestää normaalisti 3v., mutta saa toki hyväksiluettua, kun on jo ammattikoulututkimus.

Olikohan mun vastaus ihan epäselvä :whistle: Ja tulikohan tässä mitään uutta :D

Mut hae ihmeessä kouluun! Sinuna hakisin ensimmäisenä vaihtoehtona sh-kouluun, toisena lh. Koska jos kätilöksi haluat niin turhaan käyt ensin lh-koulua sen 2.5v (noin) ja sen jälkeen vielä sh-koulua 3,5v ja päälle vuosi lisää kätilö-opintoja...

Aika vähän on paikkoja sairaaloissa lasten puolilla lähihoitajille... Varsinkaan esim. vastasyntyneiden osastoille, jonne itsekin olisin halunnut!

Korjatkaa, jos olen väärää tietoa laittanut =)

Ite laitan taas hakemuksen keväällä B) Joko suoraan kätilö-linjalle tai sitten sh-linjalle, sitä en vielä tiedä.

Ja muistakaas nyt hyvät immeiset, että kohta on pulaa niistä tekijöistä... Nyt jo haetaan hoitajia ulkomailta. Jos tällä hetkellä joissain sairaaloissa pääsyvaatimuksena se sh, niin jo viiden vuoden päästä tilanne saattaa olla, että kaikki kelpaa! Suuret ikäluokat jää pian eläkkeelle. Ja tämähän puoltaa sitä, että kouluun sh/lh pääsee aikas heleposti! Vähän asian vierestä, mutta kuiteski

Alkuperäinen kirjoittaja anski77 :

no noin sen täytyy olla, koska eihän muuten olis mitään järkeä et lh koulutuksessa on niin paljon suuntautumisvaihtoehtoja jos käytännössä kaikki oliskin sitten vanhustyötä! tosin mä olen väärä henkilö kommentoimaan mihinkään mitään, kun nimenomaan itse just teiltä näitä asoita kyselen. mut ihmeelliselle tuntuis jos käytäntö olis sitten noin.

Kyllä mun on tähän soppaan lusikkani työnnettävä :laugh: Mitähän se Emilyn oikein juttelee :o Eihän se nyt noin mene, ollenkaan! Mä en ole päivää lukuunottamatta tehnyt ollenkaan töitä vanhainkodeissa, enkä vuodeosastoilla!! Enkä sinne rupea uraa tekemäänkään. En tajua, mitä tolla tarkoitit :/

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi85:
Mä en jaksanut koko ketjua lukea :ashamed: Joten anteeksi, jos on kauheesti toistoa :)

Ite oon lähihoitaja ja hakenut ja hakemassa sairaanhoitolinjalle. Vielä en ole päässyt, vaikka todistus on ihan hyvä ja pääsykokeetkin menneet ihan ok:sti... Mut siis, haluaisin kätilöksi. Kätilö, kuten tevreydenhoitajakin, kummatkin valmistuvat myös sairaanhoitajiksi!! Ja siitä koulua on vielä jäljellä jotain 1-1,5v, kunnes valmistuvat th:ksi tai kätilöksi.

Sh koulu kestää 3,5v (jonka jälkeen muistaakseni 1v. niin on valmis kätilö). Lähihoitaja-koulu kestää normaalisti 3v., mutta saa toki hyväksiluettua, kun on jo ammattikoulututkimus.

Olikohan mun vastaus ihan epäselvä :whistle: Ja tulikohan tässä mitään uutta :D

Mut hae ihmeessä kouluun! Sinuna hakisin ensimmäisenä vaihtoehtona sh-kouluun, toisena lh. Koska jos kätilöksi haluat niin turhaan käyt ensin lh-koulua sen 2.5v (noin) ja sen jälkeen vielä sh-koulua 3,5v ja päälle vuosi lisää kätilö-opintoja...

Aika vähän on paikkoja sairaaloissa lasten puolilla lähihoitajille... Varsinkaan esim. vastasyntyneiden osastoille, jonne itsekin olisin halunnut!

Korjatkaa, jos olen väärää tietoa laittanut =)

Ite laitan taas hakemuksen keväällä B) Joko suoraan kätilö-linjalle tai sitten sh-linjalle, sitä en vielä tiedä.

tää kertoo kyllä jo paljon siitä, ettei kyllä mulla ole varmasti mahkuja s-hoitajaksi, jos sä olet jo l-hoitajat mutta et päässyt sisään! toivottavasti pääset uudessa haussa =) vaikka tosiaan kätilö ois se mun varsinainen unelma, niin tossa jo sitä aiemmin sanoin, että melkein varmaan siinä ajassa jo ehdin lukea l-hoitajaksi kuin se että odottaisin et pääsisin amk. vaik sinänsä harmi kun vastasyntyneet ois niin mun juttu! mut hyvällä säkällä pääsee l-hoitaja niitäkin hoitamaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Ja muistakaas nyt hyvät immeiset, että kohta on pulaa niistä tekijöistä... Nyt jo haetaan hoitajia ulkomailta. Jos tällä hetkellä joissain sairaaloissa pääsyvaatimuksena se sh, niin jo viiden vuoden päästä tilanne saattaa olla, että kaikki kelpaa! Suuret ikäluokat jää pian eläkkeelle. Ja tämähän puoltaa sitä, että kouluun sh/lh pääsee aikas heleposti! Vähän asian vierestä, mutta kuiteski

tämä varmasti hyvä pointti!

Yhteistyössä