sairaanhoitajan - lähihoitajan ammatista ja koulutuksesta tietävät - apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anski77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervetuloa alalle kaikki joita vähänkin kiinnostaa, uutta verta tarvitaan! :laugh: Työkkäri on hyvä paikka aloittaa... Ja toi Emilyn tms. höpäjää omiaan, lh saa ja voi tehdä hyvinkin monipuolisia hoitotoimenpiteitä eikä kaikki ole töissä vanhainkodeissa... Onnea uudelle uralle!

Alkuperäinen kirjoittaja anski77:
tää kertoo kyllä jo paljon siitä, ettei kyllä mulla ole varmasti mahkuja s-hoitajaksi, jos sä olet jo l-hoitajat mutta et päässyt sisään!

Äläs nyt. Jos pääset pääsykokeisiin niin et voi tietää minkälaiset pisteet saat niistä. Mun tietääkseni ovat aika pitkälti psykologisia testejä ym. millä testataan soveltuvuutta alalle. Korjatkaa jos olen väärässä.

Meillä aikoinaan pääsykokeissa piirreltiin viivoja paperille, katseltiin musteläikkiä (minä näin naisen sukup.elimet... :laugh: ), juteltiin psykologille ja juteltiin ryhmässä. Kuulemma testauksen päätarkoitus olisi karsia pois mahdolliset aineidenväärinkäyttäjät ja sitten ihan "tämä ei ole sinun alasi, kiva, kiitti, moi!" Niistä ei ainakaan etukäteen kannata stressata, olemalla oma itsensä selviää pitkälle, ja motivoitunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
tää kertoo kyllä jo paljon siitä, ettei kyllä mulla ole varmasti mahkuja s-hoitajaksi, jos sä olet jo l-hoitajat mutta et päässyt sisään!

Äläs nyt. Jos pääset pääsykokeisiin niin et voi tietää minkälaiset pisteet saat niistä. Mun tietääkseni ovat aika pitkälti psykologisia testejä ym. millä testataan soveltuvuutta alalle. Korjatkaa jos olen väärässä.

Aika paljon joo vaikuttaa jos saat haastattelussa täydet pisteet! Oiskohan se ollut 5 pistettä, en enää muista.

kyllä mä olen teille tosi kiitollinen! olen tänää saanu teiltä niin mahtavia vastauksia ja rohkaisua, että nyt mä ihan tosissaan uskallan ne hakupaperit noihin koulutuksiin laittaa! vuoden olen tätä nyt mielessäni pohtinut ja kiinnostus alalle on tosi kova, mutta rohkeus yrittää hakea on vielä puuttunut. nyt sain teiltä tähän niin paljon varmuutta, että tämä mamma on mukana yhteishaussa jo tänä keväänä =) tänään etsin kun kotiin pääsen, mun todistukset ja alan laittamaa asioita eteenpäin! kiitos :flower:

kyllä mä olen teille tosi kiitollinen! olen tänää saanu teiltä niin mahtavia vastauksia ja rohkaisua, että nyt mä ihan tosissaan uskallan ne hakupaperit noihin koulutuksiin laittaa! vuoden olen tätä nyt mielessäni pohtinut ja kiinnostus alalle on tosi kova, mutta rohkeus yrittää hakea on vielä puuttunut. nyt sain teiltä tähän niin paljon varmuutta, että tämä mamma on mukana yhteishaussa jo tänä keväänä =) tänään etsin kun kotiin pääsen, mun todistukset ja alan laittamaa asioita eteenpäin! kiitos :flower:

Onnea matkaan! b =) d

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:

Onnea matkaan! b =) d

kiitos =) !

Itse olen lapsiin ja nuoriin suuntautunut sairaanhoitaja. Ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla eivät enää ota lähihoitajia ja perushoitajia lastenosastoille töihin, vaan perushoitajiakin koulutetaan muuntokoulutuksella sairaanhoitajiksi (ainakin vielä pari vuotta sitten tekivät)

Sh-koulutukseen (ainakin Stadiaan) oli suhteellisen helppo päästä. Minä olin käynyt lukion, mutta meillä oli tosi harva käynyt lukion (nuorisoasteenkoulutus) Enemmän oli lähihoitajia, jotka jatkoivat sairaanhoitajiksi. minuta koulutus ei ollut vaikea, joten ei muuta kuin yrittämään. Toki jos tuntuu vaikealta lähteä yrittämään AMK:n niin lue lähihoitajaksi ja jatka siitä sairaanhoitajaksi tai kätilöksi (hyvityksiä ei kyllä saa)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oisko kaikista paras vaihtoehto opiskella lähihoitajaksi oppisopimuksella? Saisit palkkaakin koko ajna..

tätä vaihtoehtoa selvitän myös ja se olis loistava juttu mulle!

Tämä taitaa kestääkin vaan 1,5v siitähän voi sitten jatkaa sairaanhoitajaksi tai kätilöksi jos haluaa =) Itse aion lukea itselleni vielä terveydenhoitajan pätevyyden

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Oisko kaikista paras vaihtoehto opiskella lähihoitajaksi oppisopimuksella? Saisit palkkaakin koko ajna..

Tämä taitaa kestääkin vaan 1,5v siitähän voi sitten jatkaa sairaanhoitajaksi tai kätilöksi jos haluaa =) Itse aion lukea itselleni vielä terveydenhoitajan pätevyyden

niinpä! siks toikin vaihtoehto mua niin houkuttaa. pääsisin jo "sisään" hoitoalalle ja saisin siitä jo jotain kokemusta ja halutessaan vois siitä jatkaa = )

Voi tosiaan lähihoitajan koulutuksen jälkeen hakea suoraan kätilöksi lukemaan, mutta niin kuin joku jo sanoikin että kätilökoulutus kestää sitten sen 4,5v. Ethän sä mitään menetä jos menet nyt jo kätilöpuolen pääsykokeisiin lähihoitajapuolen lisäksi!!

Alkuperäinen kirjoittaja anski77 :
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

niinpä! siks toikin vaihtoehto mua niin houkuttaa. pääsisin jo "sisään" hoitoalalle ja saisin siitä jo jotain kokemusta ja halutessaan vois siitä jatkaa = )

Näin monet tekee! Minäkin olen nyt töissä sellaisessa paikassa, että sairaanhoitajan ja lähihoitajan koulutuksilla ei ole mitään eroa (oikeastaan) Ainoa, että me sh:t jaetaan lääkkeet ja otetaan verinäytteet ja annetaan pistokset, muuten ihan samaa hommaa tehdään! =)

tossa jo tulostelin koneelta itselleni ylös missä oli tietoa l.hoitaja koulutuksesta oppisopimuksella. täytyypä ottaa tonne henk.kohtasesti yhteyttä ja selvitellä mun tilannetta = ). jospa joku näistä mun jutuista sitten tärppäis = ) !!

täällä yks kätilö ammatista haaveileva masentaa muita..ainakin tampereella on kuulemma kätilö linjalle hakijoita 600 ylöspäin ja sisään otetaan max 20..kuullostaa mahdottomalta :'(

Nalletar! sä mainitsit että pääsykokeet oli sekä lh että sh koulutukseen saman tyyliset. saanko kysellä, että minkälaiset ne oli noin pääpiirteittäin? vaihteleekohan noi kokeet kaupungeittain?

Psykologiset testit ne on nimeltään. Enpä usko, että ne paljoakaan vaihtelee paikkakunnan mukaan. Kummankin koulun testit alkoi sillä, että katseltiin mustetahroja, piirrettiin mitä mieleen tulee, jatkettiin lausetta, tehtiin pari helppoa laskua. Aika monistenippu niitä oli, mutta ei mitään vaikeita vaan lapsellisen oloisiakin tehtäviä. Niistä ne sitten tulkitsee onko umpihullu ;) Sitten taisi kummassakin olla psykologin lyhyt haastattelu. Opettajakin haastatteli ja sitten oli sellanen ryhmätilanne. Siinä mietittiin jotain potilastapausta. Tarkotus lienee katsoa tuleeko toimeen ryhmässä. Lh kokeista on mulla jo n.10 vuotta ja sh yli 5 vuotta, mutta jotenkin noin ne meni.

Mun kokemuksella valintakokeet on aika samanlaiset. En voi sanoo et amk-puolella pääsykokeet ois yhtään sen vaikeemmat kuin lh-puolellakaan. Tuntuu joa siltä et 10v sitten jolloin olen valmistunut lähihoitajaks opiskelu oli kovempaa kuin nyt amk.puolella. Voi tietysti olla et tuo 10v kokemus antaa jotain pohjaa, mut jotenkin tuntuu erilaiselta....liian helpolta ;) no ei nyt helppoltakaan mut kuiteskii.
Mulla työaika 8.30-15.00 ja ei viikonloppuja...nyt tosin opiskelen amk:ssa. Helppo duuni ja lh:ksi opiskelin 1,6vuodessa yo-pohjalta ( nyt tuo koulutusaika muuttunut). Ja palkassa ehkä 200? enempi amk-puolella + miinus verot.

Anskille ja muille, työkkärin ammatinvalintapsykologi voi olla hyvä apu kaikkiin noihin yllämainittuihin pohdintoihin. Tosi hyvin ihmiset on kyllä täälläkin kommentoineet ja kertoneet!

Hyvää jatkoa kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Lh on toisen asteen tutkinto ja sh korkea-asteen. Lh huolehtii ihmisen jokapäiväiseen elämään liittyvistä toiminnoista, kuten syöminen, peseytyminen, erittäminen. Sh hoitaa lisäksi lääkehoitoa ja potilaan hoitoa kokonaisuutena. Sh siis suunnittelee, toteuttaa ja arvioi hoitoa. Sh-koulutukseen on ainakin täällä vaikea päästä (amk:n tiukimmat pisterajat) mutta muualla käsittääkseni ei.

Lähihoitaja huolehtii myös lääkehoidosta, potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta, sekä suunnittelee, toteuttaa tietenkin ja arvioi hoitoa. Että siinä mielessä ne eivät eroa toisistaan.

Mielenkiinnolla täällä lueskelen edelleen jutusteluanne.. :)
Alkaa tosiaan himottaa itselläkin alan vaihto.. Mutta mutta, meikäläisen kouluista on jo tovi enkä voi mitenkään peruskoulun päättötodistusta kehua.. :ashamed: Ammattikoulussa petrasin ja todistus oli jo melkeinpä hyvä.. Joskin mulla tökkii nuo kielet tosi pahasti joten mitenkäs vaikeata tässä lh koulutuksessa on tuo kielten opiskelu..? :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja persnaakkeli:
Mielenkiinnolla täällä lueskelen edelleen jutusteluanne.. :)
Alkaa tosiaan himottaa itselläkin alan vaihto.. Mutta mutta, meikäläisen kouluista on jo tovi enkä voi mitenkään peruskoulun päättötodistusta kehua.. :ashamed: Ammattikoulussa petrasin ja todistus oli jo melkeinpä hyvä.. Joskin mulla tökkii nuo kielet tosi pahasti joten mitenkäs vaikeata tässä lh koulutuksessa on tuo kielten opiskelu..? :ashamed:

voin kertoa, että sairaanhoitajakoulussa meidän englannin ja ruotsin kurssit oliat kyllä niin naurettavat! Kävin kouluni Stadiassa (helsingin amk:ssa) Ruotsin kurssilla pärjäsi kun osasi sanoa hej, jag heter Inkeri....ja ihan tosiaan. Toki olen kuullut, että esim. Turussa kielivaatimukset paljon korkeammat!

Pakko tuoda korsi kekoon...

Ensiksi ap:lle, hae ihmeessä hoitajakoulutukseen, työpanostasi tarvitaan!

Minäpä kerron hiukan omaa tarinaani. En ole milloinkaan hakenut mihinkään muuhun koulutukseen kuin hoitajan ja en koskaan ole halunnut valmistua kuin hoitajaksi. Valmistui vuonna 1998 lähihoitajaksi. Olen työskennellyt monenlaisissa paikoissa, mm. vanhainkodeissa, kotipalvelussa yms. Etsin kovasti paikkaani ja en vain ollut tyytyväinen työhöni, kaipasin kovasti jotain. Kierreltyäni monta vuotta työpaikasta toiseen niin hain akuutti sairaalaan töihin. Pääsin keikkahommiin ja olin tyytyväinen. Hekin olivat tyytyväisiä minuun ja sain vakituisen viran, viihdyn mahdottoman hyvin työssäni.

Mitä eroa koen shn ja lhn työssä olevan osastolla niin suurin on se, että sht viettävät suuren osan työvuorostaan tietokoneella, sillä kaikki mahdollinen on muuttunut tietokoneelle. Minä lähihoitajana olen siellä oikeassa hoitotyössä ihmisten keskuudessa ja hyvä niin. Lääkehoidosta vastaa tietysti sh mutta minä lhna toteutan sitä myös, tietenkin koulutuksen tuoman valtuuden puitteissa. En missään nimessä haluisi olla sairaanhoitaja, ainakaan tässä työpaikassa.

tulin kurkkaamaan vielä tätä ketjua ja olikin tullut vielä lisää tosi mielenkiintosia vastauksia, kiitos vielä teille kaikille! ihanaa että täältä sain sen viimeisen potkun persuksilleni, että hoitoalalle uskallan hakea!! jos olis oikein huippusäkä, niin tämä mamma istuu syksyllä koulunpenkillä = )

Yhteistyössä