sairasloma lapsen sairauden takia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetys:
Alkuperäinen kirjoittaja pupu tupuna:
eihän tarvitse olla ku to pe...sinä olet ollut sinun palkalliset 3 pvä ja nyt hän pitää palkallista 2 pvä....

kun lapsen sairauden takia ei saa vanhemmat pitää kun sen 3pv YHTEENSÄ palkallista vapaata.Kun asutaan samassa taloudessa(tai jotenkin niin).Eli mieskään ei saa olla palkallisella vapaalla lapsen kanssa.näin minulle sen selitti.Eli minä tai mies ollaan se 4päivän palkattomalla vapaalla.

Mikä 4 päivää? Viikossa on 5 työpäivää, joista 3 saatte palkallisesti olla kotona vai oletteko viikonloputkin töissä?

eihän tarvitse olla ku to pe...sinä olet ollut sinun palkalliset 3 pvä ja nyt hän pitää palkallista 2 pvä....

kun lapsen sairauden takia ei saa vanhemmat pitää kun sen 3pv YHTEENSÄ palkallista vapaata.Kun asutaan samassa taloudessa(tai jotenkin niin).Eli mieskään ei saa olla palkallisella vapaalla lapsen kanssa.näin minulle sen selitti.Eli minä tai mies ollaan se 4päivän palkattomalla vapaalla.

siis kuka on selittänyt noin?

Esimies sanoi.Kysyi, tulenko tortaina töihin ja sanoin, etten voi sairasta lasta hoitoon viedä.Sitten kysyi,että saisinko ketään toista hoitaa ja sanoin, että mies ehkä voisi olla.Siihen siis sanoi, ettei saa hänkään olla sitä 4pv palkallisella lapsella.Pitäisi olla ulkopuolinen hoitaja.En tajua kyllä tätä.

siis kuka on selittänyt noin?

Esimies sanoi.Kysyi, tulenko tortaina töihin ja sanoin, etten voi sairasta lasta hoitoon viedä.Sitten kysyi,että saisinko ketään toista hoitaa ja sanoin, että mies ehkä voisi olla.Siihen siis sanoi, ettei saa hänkään olla sitä 4pv palkallisella lapsella.Pitäisi olla ulkopuolinen hoitaja.En tajua kyllä tätä.

Sen vuoksi, että tämä 3 päivää tai 4 päivää on per sairauskerta. Sen jälkeen jos lapsi ei ole vielä parantunut, pitää olla joko palkattomalla tai järjestää joku muu hoitamaan. Moni joka on eri työpaikassa puolison kanssa, käyttää kumpikin vuorollaan ne päivät saman sairauskerran yhteydessä, mutta tähän ei tarvisi työnantajan suostua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mikä 4 päivää? Viikossa on 5 työpäivää, joista 3 saatte palkallisesti olla kotona vai oletteko viikonloputkin töissä?

lapsi on siis sairas. Eilen oli ensimmäinen sairauspäivä.ELi en saanut aamulla aikaa lääkäriin ja siis vasta tänään sain.Eli ensimmäinen minun poissa-olo päivä oli eilen.Ja tänään lääkäri kirjoitti tiistaista-torstaihin sairaslomaa minulle.Eli ma-to sairaslomalla ja perjantaina töihin vasta.Mutta esimies yritti saada minua töihin jo torstaina ja sanoin,etten lasta hoitoon voi viedä.ja mieskään ei saa olla sitä torstaita kotona.

jotenkin tää tuntuu niin hassulta.en kyllä tajua tästä mitään.vaikka itsekin ajattelin,että olen sen 3pv kotona ja mies siitä jatkaisi esim.! mutta ei kuulemma ole laillista.en tajua en.

jotenkin tää tuntuu niin hassulta.en kyllä tajua tästä mitään.vaikka itsekin ajattelin,että olen sen 3pv kotona ja mies siitä jatkaisi esim.! mutta ei kuulemma ole laillista.en tajua en.

Minä en kyllä ymmärrä, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää. =) On olemassa tietyt kriteerit, millä vanhempi voi olla palkallisesti pois työstä lapsen sairauden takia ja yleensä ne ovat juuri nämä että 3-4päivää/lapsi/sairaus. Ja ylimenevä osa ollaan palkatta. Ja riippuu työnantajasta, vaatiiko lääkärintodistuksen vai ei.

sinulla on oikeus olla 3 päivää kotona ja jos lapsi vielä kipeä niin mies voi olla seuraavat 3 pvä,tai 2 ku sit tulee vkl

esimiehen mukaan ei saa olla!
Esimiehesi voi olla oikeassa tai sitten ei. Minusta tämä on aika epätäsmällisesti sanottu:

"Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain toinen vanhemmista kerrallaan."

Tarkoittaako tuo siis, että vain toinen vanhemmista voi olla lapsen kanssa pois per sairaus vaiko sitä, että molemmat vanhemmista eivät voi olla yhtäaikaa pois lapsen sairauden takia. Minusta jälkimmäistä ja siten esimies olisi väärässä. Mutta en mene laittamaan päätäni vadille asiasta.

Mä en kyllä tajua enää mitään. Siis jos sä olit eilen palkattomalla. Ja nyt kolme päivää palkallisella, niin miehellesi tai sulle jäisi yksi ainoa päivä sen jälkeen enää palkattomaksi, joten ihmettelen tuota puhettasi, että mies olisi vielä sun jakson jälkeen 4 päivää kotona? Siis viikossa on 5 työpäivää, josta sinä hoidat neljä, joten mitkä 4 päivää miehesi vielä olisi kotona?

Mä en kyllä tajua enää mitään. Siis jos sä olit eilen palkattomalla. Ja nyt kolme päivää palkallisella, niin miehellesi tai sulle jäisi yksi ainoa päivä sen jälkeen enää palkattomaksi, joten ihmettelen tuota puhettasi, että mies olisi vielä sun jakson jälkeen 4 päivää kotona? Siis viikossa on 5 työpäivää, josta sinä hoidat neljä, joten mitkä 4 päivää miehesi vielä olisi kotona?

Anteeksi, mutta ei kaikilla ole 5 arkipäivää töitä ja sitten vapaata kaksi. Toki yleensä on, mutta esim meillä ei ole, voi max 12 päivää yhtäkyytiä työpäiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Anteeksi, mutta ei kaikilla ole 5 arkipäivää töitä ja sitten vapaata kaksi. Toki yleensä on, mutta esim meillä ei ole, voi max 12 päivää yhtäkyytiä työpäiviä.

Tiedän kyllä sen ettei kaikki ole ma-pe duunissa, mutta aikaisemmin asiasta kysyin, eikä ap kieltänyt sitä, että olisi normaali työviikko.

KVTESin mukaan se on 3 päivää sairauden ALUSTA lukien.
Esimerkiksi teet töitä ma-pe ja viikonloput on vapaat. Lapsi sairastuu lauantaina. Sulla on oikeus olla palkallisena pois su (joka on sun vapaapäivä ), ma ja ti. Eli 3 päivää sairauden alkamisesta. Ei niin, että palkallisena olet poissa ma, ti ja ke. Tätäkään ei työntekijät yleensä tiedä tai halua tietää.

Ja jos toinen vanhempi on jo käyttänyt 3 päiväänsä, ei toinen vanhempi voi jatkaa SAMAN lapsen SAMAN sairauden hoitamista palkallisena seuraavat 3 päivää. Eli kuten joku jo aiemmin sanoi, se on 3 päivää/lapsi/sairaus.

Ja vielä: se 3 päivää on tarkoitettu ensisijaisesti lapsen HOIDON JÄRJESTÄMISTÄ varten, ei lapsen hoitamista varten.

Jos joudut itse olemaan lapsen kanssa yli 3 päivää, on ne ylimenevät päivät palkattomia. Tietysti voit pyytää ne lomapäiviksi, jolloin palkka juoksee ja päivät on pois sun lomapäivistä.

sinulla on oikeus olla 3 päivää kotona ja jos lapsi vielä kipeä niin mies voi olla seuraavat 3 pvä,tai 2 ku sit tulee vkl

esimiehen mukaan ei saa olla!

eihän se sun esimiehelle kuulu jos sun mies on kotona vai ei!vai ootteko samas työpaikas?

ei olla. ja mä olen nyt sen palkattoman vapaan täällä kotona.se ei ole ongelma, mutta hiukan ihmettelin tätä juttua.Koska tosiaan aikaisemmin kotona en lapsen ollessa kipeänä(sairaslomalla) ja yllätyin tästä tiedosta vain.

Me pyydetään aina "palasina" lapsen sairaslomatodistukset. Koska yleensä työnantaja ei pysty selvittämään, onko vaimo/mies jo ollut muksua hoitamassa kotona, näin 3päivää voi toinen olla palkalla kotona ja toinen toiset 3päivää. Jos samalla työnantajalla, niin sitten voi ollakin hankalempaa. Näin pystyy hanskaamaan yhden viikon sairasloman ja sen jälkeen tarvittaessa hankitaan hoitaja/ollaan palkattomalla.

minä olen kylä käsitänyt, että se on 3 päivää per sairaus kerta, eikä niin, että ensin on äiti 3 pv ja sitt isä 3 pv.

Ja sun olis pitäny maanantaina vaatia tk:sta joku kuponki, vaikka et lääkäriaikaa saanutkaan. Neuvolatätit niitä kirjoittelee esim.
Ja kai soitit maanantaina töihin että lapsi on sairas? Eli kyseessä ei ole luvaton poissaolo. Se, että sulla ei ole maanantaiksi todistusta, niin sun pitää vaan vääntää rautalangasta sille esimiehelle, että lääkäriaikaa ei saanut ja jälkikäteen niitä ei kirjoteta.

Ratkaisu teidän ongelmaanne on, että pidät sen torstain palkatonta vapaata.

ei. Olen siis ollut eilisestä asti kotona. Lääkäriä en saanut eilen ja tänään vasta mentiin. Sain lääkäriltä 3pv sairaslomaa tästä päivästä lähtien, eli ti-to.Perjantaina menen vasta töihin.Soitin esimiehelle, joka käski eilisestä,eli maanantai päivästä pyytää sairasloma lappu vielä ja vain 3pv saan palkkaa.Koska ma-to(4pv) on liian pitkä sairaloma lapsen sairauden takia. Olen siis 1 päivän palkattomana.Mies ei saa siitä jatkaa.Eli olisin ollut ma-ke palkallisena ja sitten mies jatkanut kotona lapsen kanssa. Jos tajusit mitä selitin.

ei. Olen siis ollut eilisestä asti kotona. Lääkäriä en saanut eilen ja tänään vasta mentiin. Sain lääkäriltä 3pv sairaslomaa tästä päivästä lähtien, eli ti-to.Perjantaina menen vasta töihin.Soitin esimiehelle, joka käski eilisestä,eli maanantai päivästä pyytää sairasloma lappu vielä ja vain 3pv saan palkkaa.Koska ma-to(4pv) on liian pitkä sairaloma lapsen sairauden takia. Olen siis 1 päivän palkattomana.Mies ei saa siitä jatkaa.Eli olisin ollut ma-ke palkallisena ja sitten mies jatkanut kotona lapsen kanssa. Jos tajusit mitä selitin.

ja en tajua mistä 4pv puhut?Puhun kokoajan siitä 1 palkattomasta ja se ei ole siis ongelma, mutta ihmettelin vain tätä käytäntöä yleensä. Siis en ole miestä pyytänyt/ollut laittamassa olemaan 4pv kotona vielä mun jälkeen,vaan tuosta 1pv olen puhunut.varmaan nyt lukenut väärin tai jonkun toisen kirjoituksia.

Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
Me pyydetään aina "palasina" lapsen sairaslomatodistukset. Koska yleensä työnantaja ei pysty selvittämään, onko vaimo/mies jo ollut muksua hoitamassa kotona, näin 3päivää voi toinen olla palkalla kotona ja toinen toiset 3päivää. Jos samalla työnantajalla, niin sitten voi ollakin hankalempaa. Näin pystyy hanskaamaan yhden viikon sairasloman ja sen jälkeen tarvittaessa hankitaan hoitaja/ollaan palkattomalla.

Jos lääkäri suostuu tollaseen, se tekee siinä virkavirheen.
Eri asia on jos te valehtelette lääkärille sairauden alun. Silloin te teette petos-nimisen rikoksen...

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:

Eikös todistuksessa ole aina sairauden alkamispäivä?

ei tuossa lääkärin lapussa ainakaan ole. Kirjoitti vain sairasloman tästä päivästä torstai päivään asti.

Tässä itse puhuit, että tuon kolmen päivän lisäksi vielä 4 päivää palkatonta.

Tässä itse puhuit, että tuon kolmen päivän lisäksi vielä 4 päivää palkatonta.
Ap tarkoitta varmaan neljättä päivää, ei neljää päivää.

Yhteistyössä