Sanokaa kiitos kun joku pitää teille ovea auki!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27486489]Itse ollut joskus melko vastaavassa tilanteessa. Vanhempi lapsi oli vielä tulossa ovesta ulos, niin eikös yksi ukko ollut tunkemassa jo sisään. Sanoin kovaäänisesti sille, että "anteeksi, lapseni on tulossa vielä ulos ja pidän tätä ovea auki HÄNELLE". Ukko mutisi vain jotain, "oho", mutta antoi sentään lapsen tulla ensin ulos. Minä päästin ovesta irti sillä samalla sekunnilla, kun lapsi oli ulkona...

Mutta tuohon kiittämiseen, riittääkö hymy ja nyökkäys vai täytyykö ihan sanoa sana "kiitos"? Itse nimittäin usein vain hymyilen ja nyökkään kiitokseksi.[/QUOTE]

Ei ole pakko puhuakaan, jos ei osaa (tai on muuten väsynyt). Riittää että osoittaa jotenkin huomanneensa sen, että pääsi itse helpolla raskaissa ovissa, kun joku toinen avasi sen oven. Riittää että jotenkin osoittaa sen, hymy, katse, nyökkäys, sana kiitos.

[QUOTE="vieras";27486281]
...
Opettakaa miehenne kiittämään jos joku pitää heille ovea auki!
...
[/QUOTE]
Ja tämän yhden kokemuksen perusteella voidaan päätellä että ne ovat nimenomaan juuri miehet jotka eivät osaa olla kohteliaita? :O

Kyllä näitä täysin käytöstaidottomia urpoja löytyy kattavasti molemmista sukupuolista.
Jos nyt halutaan jonkinlaista jaottelua tehdä niin omien havaintojeni mukaan auton ratissa mies on kiittämättömämpi kuin nainen mutta lähikontaktissa nainen.

Ei ole pakko puhuakaan, jos ei osaa (tai on muuten väsynyt). Riittää että osoittaa jotenkin huomanneensa sen, että pääsi itse helpolla raskaissa ovissa, kun joku toinen avasi sen oven. Riittää että jotenkin osoittaa sen, hymy, katse, nyökkäys, sana kiitos.

siis mulle riittäisi se, että ei kävelisi kuin kuningatar toisen lapseni päältä joka oli tulossa sisälle, ja soisi vaikka katseen minulle kiitokseksi kun pääsi samalla oven avauksella.
en kaipaa fanfaareja tai kiitosryöppyä,mutta on se vaan käsittämätön tunne, että rynnitään toisten lasten päältä. Sielläkin me olimme ainoat asiakkaat, joten ei olisi montaa sekuntia menettänyt jos olisi asiallisesti odottanut että ensin minun lapsi kulkenut joka oli oven välissä ennen kuin hän änkesi myös väliin kaukaloineen.

mulla kyseessä nainen. ja eikö oikeasti ymmärrä tuo aloittajan kuvaama mieshenkilö, että auttaisi ensin sitä jolla isommat rattaat ja 2 lasta. Niin pienellä voi tehdä toisille hyvää mieltä ja saada itsekin jotain itselleen.

[QUOTE="vieras";27486670]Minä olisin AP:n tilanteessa huikannut perään kuuluvalla äänellä OLE HYVÄ!!
Itse kyllä kiitän jos joku pitää ovea auki minulle.[/QUOTE]

Näin mäkin teen, jos joku ei ymmärrä kiittää. Mutta melkein kaikki kyllä sanoo kiitos, siis mun kokemuksen mukaan.

Ehkä se on tämä PKS/isot kaupungit, missä ihmisillä on niin kiire, ettei ole aikaa hyville tavoille, paheksun:mad:

Maalla se on varmaan toisin.

Useimmiten saa kyllä kiitoksen, kun pitää ovea auki, mutta apua ei tunnu saavan, varsinkaan keski-ikäisiltä naisilta. Nuoret miehet pitää ovea auki, jos rattaiden/vaunujen kanssa pusket ovesta ulos, mutta nuo naiset, he katsovat sua kiukkuisesti, kun olet tukkinut oviaukon, eivätkä he pääsekään siitä heti sisälle/ulos, vaan joutuvat odottamaan.

Kyllä multa tulee ainakin luonnostaan se, että autan muita jos he apua tarvitsevat ja jos satun lasten kanssa seisoskelemaan tuossa pihalla, kun naapurin vanhempi naisihminen tulee ostosten kanssa, niin avaan kyllä oven aina hänelle. Hän kiittää nätisi :)

Ehkä se on tämä PKS/isot kaupungit, missä ihmisillä on niin kiire, ettei ole aikaa hyville tavoille, paheksun:mad:

Maalla se on varmaan toisin.
Yleensä juu. me asutaan vähän syrjemmällä pienellä kylällä jossa kaikki morjestelevat aina toisilleen ja tavatessa pysähdytään jutustelemaan.

Muutama vuosi sitten eräs perhe muutti kylälle rakentamaansa taloon ja pitää kyllä ihailla sitä sinnikkyyttä jolla vältellään katsekontaktia ihmisten kanssa. Normaalin oloinen nuorehko perhe. Lapset ovat kyllä kuten muutkin kylän lapset mutta vanhemmat ovat molemmat oikein mestareita välttelemään muita. Autolla kylätiellä vastaantullessa alkaa aina joku mukasäätäminen jolla saadaan katse suunnattua pois vastaantulijasta ettei vaan joudu moikkaamaan. Niiden pahin painajainen lienee pihatyöt kun ihmiset huikkaavat tieltä moikat tms. Silloin on pakko murahtaa jotain mutta katse ei koskaan nouse tervehtijää kohti.

Eihän toki ihmisiä ole pakko tervehtiä mutta tämän pariskunnan käytös on todella kummallista. Lienevätkö sairastavan jotain ihmisfobiaa tai jotain.

Jos mulle käy noin ja sattuu sillä hetkellä ärsyttämään kiittämättömyys, niin sanon "Ole hyvä" niin että varmasti kuulee kiittämätön ihminen :) Yleensä kyllä ihmiset kiittävät :)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;27486859:
Yleensä juu. me asutaan vähän syrjemmällä pienellä kylällä jossa kaikki morjestelevat aina toisilleen ja tavatessa pysähdytään jutustelemaan.

Muutama vuosi sitten eräs perhe muutti kylälle rakentamaansa taloon ja pitää kyllä ihailla sitä sinnikkyyttä jolla vältellään katsekontaktia ihmisten kanssa. Normaalin oloinen nuorehko perhe. Lapset ovat kyllä kuten muutkin kylän lapset mutta vanhemmat ovat molemmat oikein mestareita välttelemään muita. Autolla kylätiellä vastaantullessa alkaa aina joku mukasäätäminen jolla saadaan katse suunnattua pois vastaantulijasta ettei vaan joudu moikkaamaan. Niiden pahin painajainen lienee pihatyöt kun ihmiset huikkaavat tieltä moikat tms. Silloin on pakko murahtaa jotain mutta katse ei koskaan nouse tervehtijää kohti.

Eihän toki ihmisiä ole pakko tervehtiä mutta tämän pariskunnan käytös on todella kummallista. Lienevätkö sairastavan jotain ihmisfobiaa tai jotain.

en tiedä. joillain voi olla huonoja kokemuksia napureista. on moikattu ensin, sitten jotkut ängenneet juttelemaan ja siitä on seurannut loppupeleissä vaan pahaa.

Tuo on niin tuota. Lapseni ei ole enää vaunuiässä, mutta muistan kyllä minkätyyppiset ihmiset auttoivat ovien kanssa ja ketkä löivät oven silmille, ketkä kiittävät ja ketkä kulkevat omassa usvassaan
Yleensä lapselliset naiset olivat opineet mitä on taistella rattaiden kanssa, mutta suurin osa miehistä ja jotkut naiset eivät vahingossakaan pitäneet ovia auki. Pahimmat kiirehtivät edelleni etten hidastaisi vaunuineni heidän etenemistään ja paukauttivat sitten sen ovan perässään kiinni. Kerran bussi yritti lähteä liikkeelle kun olin nostamassa rattaita sisään, rattaat kiilautuivat ovien väliin. Onneksi rattaat eivät hajonneet ja vahingoittaneet lasta. Sai kyllä kuski kuulla kunniansa, kun ei sen vertaa katsonut.

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä Jyväskylästä;27486939:
Tuo on niin tuota. Lapseni ei ole enää vaunuiässä, mutta muistan kyllä minkätyyppiset ihmiset auttoivat ovien kanssa ja ketkä löivät oven silmille, ketkä kiittävät ja ketkä kulkevat omassa usvassaan
Yleensä lapselliset naiset olivat opineet mitä on taistella rattaiden kanssa, mutta suurin osa miehistä ja jotkut naiset eivät vahingossakaan pitäneet ovia auki. Pahimmat kiirehtivät edelleni etten hidastaisi vaunuineni heidän etenemistään ja paukauttivat sitten sen ovan perässään kiinni. Kerran bussi yritti lähteä liikkeelle kun olin nostamassa rattaita sisään, rattaat kiilautuivat ovien väliin. Onneksi rattaat eivät hajonneet ja vahingoittaneet lasta. Sai kyllä kuski kuulla kunniansa, kun ei sen vertaa katsonut.

oletko sinä näitä kuningattaria, jotka kulkevat tuolla oletuksena että toisten kuuluu avata sulle ovet? Avaatko itse paljon muille ovia?

itse pidän sitä ylimääräisenä kohteliaisuutena jos joku avaa ovet. sun asenteissa kuulostaa olevan korjaamsen varaa, paljon.

oletko sinä näitä kuningattaria, jotka kulkevat tuolla oletuksena että toisten kuuluu avata sulle ovet? Avaatko itse paljon muille ovia?

itse pidän sitä ylimääräisenä kohteliaisuutena jos joku avaa ovet. sun asenteissa kuulostaa olevan korjaamsen varaa, paljon.

Mitä ihmeen kuningataria?
Onko sinusta normaalia että bussikuski pamauttaa ovet lastenvaunun päälle?
Minut on aikanaan opetettu hyville tavoille, käyttäytymään kohteliaasti muita kohtaan eikä asettaa itseään muiden yläpuolelle. Ymmärrän että kaltaisesi "minä-minä ja minun napani"-ihmiset näkevät muut vain hyödykkeinä, vain välineinä saada itselleen jotain pikku bonusta. Olette raukat jääneet ilman oikeaa rakkautta ja siksi olette nin kylmiä ja ikäviä ihmisiä.

Yhteistyössä