Sanokaa nyt että olen vaan ylihysteerinen! Vai mitä te tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Huomasin että aloittamaani ketjua oli täällä nosteltu. Palaanpa nyt siis vielä asiaan uudella ketjulla. :ashamed:

Kirjoittelin siis tuolla aiemmin että voiko kolmevuotiaalla olla migreeniä tai äkillisiä päänvihlaisuja. Sainkin monenlaista vastausta ja kerroin käyneeni lääkärissä.

Tällä hetkellä on nyt näin:

Käytin siis tyttöäni silloin lääkärissä kun hänellä tuli sellaisia äkillisiä vihlaisuja tuonne korvan taakse; niskaan vai päähän, vaikea sanoa koska tyttö osoittaa välillä niskaansa, välillä ehkä enemmän takaraivoa. Lääkäri katsoi korvat, tutki tasapainon, silmät, kyseli tarkkaan mut oireet (joita ei siis ole). Totesi että lihaskipuilua, ei vakavaa.

Noh, hetkeksi helpotti kunnes tytöllä taas vihlaisi. Vihlaisu on siis todella nopea mutta ilmeisen kipeä koska tytöllä pääsee itku. Menee kuitenkin muutamassa sekunnissa koko tilanne ohi ja tyttö unohtaa itkunsa ja jatkaa leikkejään. Soitin yleiseen terveysneuvontaan ja kerroin huoleni aivokasvaimesta. Hoitaja oli hvyäntahtoisesti jopa hieman huvittuneen kuuloinen ja sanoi että kyllä tuo kuulostaa täsmälleen lihaskivulta. Että joku iso lihas tuolla niskanalueella on jotenkin venähtänyt josta se säteilee.

Taas hetkeksi helpotti kunnes taas tyttö valitteli että kävi kipeää. Vihlaisuja ei siis tule läheskään joka päivä, joskus sitten taas saattaa tulla useampikin päivässä. Menin uudelleen lääkärille ja kerroin toiveeni että toinenkin lääkäri tutkisi. Hän teki normaalien keuhkojen ja sydämen kuuntelun, kurkkuun katsomisen ym. lisäksi, neurologisen tutkimuksen, palpoi mahan, teki tasapainotestejä, tarkasti silmänpohjat, ym. Kaikki normaalit ja totesi myös että kyllä hän on sitä mieltä että jostain lihaskivusta kyse. Sanoi että kesän yli kärsii katsella vaikka vihlaisuja tulisikin mutta jos tulee kipeämmäksi tai muita oireita niin sitten voi toki uudelleen tulla lääkäriin.

Nyt tänään tytöllä kolmesti vihlaissut jo samalla tapaa; nopea vihlaisu, itku ja koko homma ohi. Olen taas täällä ihan hermorauniona mutta enhän minä nyt hyvänen aika voi joka vihlaisun jälkeen ottaa yhteyttä lääkäriin. :ashamed:

Sanokaa mitä mieltä te olette? Voisiko TEIDÄN MIELESTÄNNE kyseessä olla aivokasvain tai muu vai pitäisikö minun nyt vaan luottaa lääkäriin? Mitä te tekisitte? Sanokaa että olen vaan ylihysteerinen mamma joka ehkä vaan kaipaa lepoa. :ashamed: Varmaan kohta tulen hulluksi kun koko ajan vaan murehdin ja pelkään.

Kiitos jos joku jaksoi taas lukea vuodatukseni. :flower: :ashamed:

Oletko kokeillut syöttää särkylääkettä? Jos on lihaskivusta kysymys niin silloinhan panadolin pitäis auttaa. Syötä vaikka 2-3pvää pamolia 3krt/vrk, ja jos kipu jatkuu niin vie uudestaan lääkäriin, sanot että haittaa tytön elämää liikaa kun ei särkylääkkeetkään auta.

en kerinnyt vastata sinun aiempaan kirjoitukseen mutta nyt!

meidän 4veellä oli samoja... saattoi kesken leikkien parahtaa itkuun,piti päätään ja sanoi että äiti koskee kovasti! tämä toistui n. 3-4 kertaa ihan lyhyen ajan sisällä. minä vein lääkäriin tutki ja sanoi että pidä päiväkirjaa säryistä. no mie pidin ja nyt kerran oli ja ei sen jälkeen mitään.

veisin kyllä itse lääkäriin kun noin usein tulee... onko teillä epilepsiaa suvussa? korvissa onko putket,tai onko sulla tai suvussa migreeniä?

Itsekin olisin huolissani. Eivätkö lääkärit antaneet mitään kotihoito-ohjeita? Lihaskivun pitäisi mennä muutamassa päivässä - viikossa ohitse. Aivokasvaimesta minulla ei ole kokemusta, mutta lihaskivuista kyllä, ja ne ovat joskus hyvinkin kovia ja kestävät vain hetken, kun joku liike aiheuttaa huonon asennon. Kyllä meinaa poru päästä aikuisellakin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

meidän 4veellä oli samoja... saattoi kesken leikkien parahtaa itkuun,piti päätään ja sanoi että äiti koskee kovasti! tämä toistui n. 3-4 kertaa ihan lyhyen ajan sisällä. minä vein lääkäriin tutki ja sanoi että pidä päiväkirjaa säryistä. no mie pidin ja nyt kerran oli ja ei sen jälkeen mitään.

veisin kyllä itse lääkäriin kun noin usein tulee... onko teillä epilepsiaa suvussa? korvissa onko putket,tai onko sulla tai suvussa migreeniä?

Epilepsiaa ei ole(siis suvussa) ja lääkärin mielestä ei pelkkä päänvihlaisu ole oire epilepsiasta. Korvissa ei ole putkia. Migreeniä kyllä on suvussa, voimakastakin. Myös minulla on migreeni. :/

Näitä vihlaisuja ei siis tule läheskään joka päivä mutta joskus sitten 1-3 krt.

Kysyisin vielä että oliko lapsellasi nuo sellaisia nopeita vihlaisuja? Osasiko näyttää mihin kohtaan vihlaisi? Tuliko ihan tiettyyn aikaan vai ihan sattumanvaraisesti?

Millaisen tutkimuksen lääkäri teki lapselle?

tää on nyt se,mitä et halua kuulla. Mun ystävän lapsella oli kans ajoittaista,kovaa päänsärkyä jonka arveltiin johtuvan aiemmasta häkämyrkytyksestä. "kohtauksia" jatkui n.kuukauden,jonka jälkeen ne katosivat. Puoli vuotta tämän jälkeen tytöllä alkoi ilmetä tasapaino ongelmia. Aivokasvain löytyi siis reilu 6kk päänsärkykohtausten jälkeen. Ikää tytöllä oli himpun alle 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tää on nyt se,mitä et halua kuulla. Mun ystävän lapsella oli kans ajoittaista,kovaa päänsärkyä jonka arveltiin johtuvan aiemmasta häkämyrkytyksestä. "kohtauksia" jatkui n.kuukauden,jonka jälkeen ne katosivat. Puoli vuotta tämän jälkeen tytöllä alkoi ilmetä tasapaino ongelmia. Aivokasvain löytyi siis reilu 6kk päänsärkykohtausten jälkeen. Ikää tytöllä oli himpun alle 3v.

Oliko lapsella pitkäkestoista se särky vaiko vain pelkkiä vihlaisuja? Miten voi nyt? Vai selvisikö?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti :

Kysyisin vielä että oliko lapsellasi nuo sellaisia nopeita vihlaisuja? Osasiko näyttää mihin kohtaan vihlaisi? Tuliko ihan tiettyyn aikaan vai ihan sattumanvaraisesti?

Millaisen tutkimuksen lääkäri teki lapselle?

nopeita oli itkuun parahtaminen näytti mihin koskee, hieroin kohtaa ja meni jo leikkeihin. meilllä tytöllä on korkeakipukynnys aj ei turhista itke. siksi olin huolissani noista.

kesken leikkien saattoi tai kerran olimme kävelyllä parahti itkuun ja näytti korvan taakse niskaan päin että tänne koskee. lääkäri ei tehnyt mitään varsinaista tutkimusta kyseli tämän epilepsian jota ei myöskään meidän suvussa ole,putket kyllä korvissa on ja myös migreeniä minulla itsellä (estolääkitys että täsmälääke) että suvussa.

lääkri katseli tytön leikkejä aikansa ja pyysi päänsärkypäiväkirjaa pitämään. no mie ajattelin että jos näitä särkyjä tulee nyt useimmin vien yksityiselle mutta nyt ei ole pitkään aikaan enää

Mitä ne yksityisellä tekee toisin kuin kunnallisessa.... kun koskaan en ole yksityisellä käynyt niin en tiedä.

mulla on mennyt luotto kunnallisiin lääkäreihin ja pakon edessä kävin tuolloin kun yksityiselle en saanut nopeaa aikaa kun kohtauksia kuitenkin tullut....

ajattelin että vien kunnon lääkärille siis tarkoitan jonka aluetta on lasten taudit onko se nyt neurologi...

Auttaisko vyöhyketerapia? Kannattaisko kokeilla? Noin pientähän ei kai vielä normaalihierontaan voi viedä, mutta jos tuo vyöhyketerapia auttas lihaskipuihin niin silloin ne ainakin olisi suljettu pois.

Mulla kyllä lihaskipu tuntuu just tuollaisina vihlaisuina. Jos kokeilisit hierontaa? Siis ihan säännöllistä ja kunnollista? Sen kuvittelisi vähitellen auttavan.

Aivokasvain lienee, hmm, aika epätodennäköistä. Sehän se aina tietysti on ensin mielessä, mutta eiköhän se lääkäri osaa arvioida onko syytä huolestua vai ei.

Yksityiselle en tuon vuoksi lähtisi.

Alkuperäinen kirjoittaja yks ehdotus vaan:
Auttaisko vyöhyketerapia? Kannattaisko kokeilla? Noin pientähän ei kai vielä normaalihierontaan voi viedä, mutta jos tuo vyöhyketerapia auttas lihaskipuihin niin silloin ne ainakin olisi suljettu pois.
Joo tää mullekin tuli mieleen, ja tuolla hieronnalla tarkoitan siis vaan että ite voisit vähän hieroa tytön niskaa iltaisin ja muutenkin jos sattuu. Ja ehkä myös vähän venytellä yhdessä?

me on korvien vuoksi käyty ja ne käynnit on maksanut n. 60-80ekeä kerta. kelan osuuden vähentävät suoraan kassalla ja maksu riippuu kuinka kauan vastaanotolla on. näin siis missä me käydään. tosin meillä on vakuutus lapsella saadaan takaisin maksu.

Ehdottomasti LAPSIIN erikoistuneelle YKSITYISELLE! Yksityisellä tehdään mistä maksetaan. Eli kunhan tarpeeksi pyydät, ne tekee herkästio kaikenlaisia testejä ja kuvauksia kun vaan maksat! Ovat muutenkin pätevämmän oloisia kuin yleiset.

Tuota hierontaa voisin kyllä kokeilla. Netistä olen googlettanut ja huomannut että monilla on ollut tuollaisia yhtäkkisiä vihlaisuja päässä, jopa vuosia. Ja usealla johtunut niskoista. Mietityttää vaan että voiko tuon ikäisellä jo niskat kipuilla.... vihlaisu on muuten aina täsmälleen samassa kohtaa eikä kipupiste siis vaihda paikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Ehdottomasti LAPSIIN erikoistuneelle YKSITYISELLE! Yksityisellä tehdään mistä maksetaan. Eli kunhan tarpeeksi pyydät, ne tekee herkästio kaikenlaisia testejä ja kuvauksia kun vaan maksat! Ovat muutenkin pätevämmän oloisia kuin yleiset.
Juu tekeehän ne kaiken mistä vain rahaa saavat...

Mulla on taas huonoja kokemuksia yksityisistä just tuon vuoksi että haluavat niin helkkaristi tutkia ja kuvata ja kaivella ja etsiä ja tehdä operaatioita.

Mutta kai se yksityinenkin neurologi voi laittaa sulle lähetteen julkiselle puolelle tutkimuksiin?

Tuota hierontaa voisin kyllä kokeilla. Netistä olen googlettanut ja huomannut että monilla on ollut tuollaisia yhtäkkisiä vihlaisuja päässä, jopa vuosia. Ja usealla johtunut niskoista. Mietityttää vaan että voiko tuon ikäisellä jo niskat kipuilla.... vihlaisu on muuten aina täsmälleen samassa kohtaa eikä kipupiste siis vaihda paikkaa.
Onkohan tytöllä huono tyyny tai nukkumisasento? Tai onko hänellä tapana tehdä jotain pitkiä aikoja huonossa asennossa - piirtää, katsoa televisiota?

Toisaalta kipu voi myös aiheuttaa sen että tyttö varoo joitain asentoja tai jäykistelee niskaansa ja se taas sitten pahentaa sitä lihasjäykkyyttä.

Yhteistyössä