Sanokaa nyt että olen vaan ylihysteerinen! Vai mitä te tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Osteopaattille. Tosin en tiedä minkä ikäisiä nuorimmat hoidettavat heillä ovat. Itselläni oli "sähköiskuja", jotka tulivat, jos säikähdin jotain tai talvella, kun olin liukastua ja horjahdin (säikähdys kaatumisesta). Syyksi selvisi liian kiree vanne päässä :) Eli kallon iho oli kireällä. Kaksi käyntiä riitti.

Päänsärky on yleisoire, jonka takana voi olla monta syytä. Elimellinen pääsärky saattaa johtua pään alueen infektiosta, kuten poskiontelotulehduksesta tai allergisesta nuhasta, liian vähäisestä unesta, vääristä ruokailutottumuksista, joskus jopa päihteiden käytöstä.

Kovassa kuumeessakin lapsen päätä usein särkee. Ryhtivika, purentavirhe tai niskaan kohdistunut vammakin saattavat aiheuttaa päänsärkyä.

Elimelliset syyt voivat laukaista myös migreenikohtauksen tai jännityspäänsäryn. Saman voi aiheuttaa stressi tai sen laukeaminen. Toistuvan säryn taustalla saattaa olla myös masennus. Harvinaisia mutta vakavia säryn syitä ovat kallon sisäisen paineen nousu ja aivoverenkierron häiriö.

Hmh, taas oli muutama päivä välissä ettei pienintäkään vihlontaa ollut mutta äsken vihlaisi, parahti itkemään ja sanoi että niskaan sattui. Pari kolme sekunttia ja touhut jatkui. Huoh; jotenkin alan päästä tuosta aivokasvainpelosta irti mutta kyllä nuo ahdistaa. :ashamed:

Minulla on ollut migreeni jo pienestä pitäen. Varmasti migreenillä on monia muotoja, mutta yleensä se päänsärky kipu on pitkäkestoista, eikä välähdysmäisiä kipuaaltoja, jotka tulee ja menee. Sinuna veisin yksityiselle jotta jo ihan oman mielenrauhan vuoksi tutkisivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Minulla on ollut migreeni jo pienestä pitäen. Varmasti migreenillä on monia muotoja, mutta yleensä se päänsärky kipu on pitkäkestoista, eikä välähdysmäisiä kipuaaltoja, jotka tulee ja menee. Sinuna veisin yksityiselle jotta jo ihan oman mielenrauhan vuoksi tutkisivat.

Juu, eihän tuo välttämättä mitään migreeniä ole muttei toivottavasti mitään vakavaakaan. :ashamed: Jotenkin haluan ajatella että jos olisi aivokasvain tai jtn. olisi kipu ihan erillainen.

Olen nyt merkkaillut ylös kuinka usein vihlaisuja tulee ja jos alkaa hirmu useasti tulemaan niin sitten uudelleen lääkäriin. Pakko vaan johonkin purkaa kun muuten pää leviää. Miestä en viitti huolestuttaa enempää omilla peloillani ja ajatuksillani. :/

Soitin uudelleen tuonne yleiseen terveysneuvontaan ihan vaan kysyäkseni mitä ajatuksia tämä sairaanhoitajassa herättää. Hän vaan totesi että mitäs hän voi tietää jos ei lääkärikään tiedä.... :/ Ja ettei hän ikinäkoskaan ole tällaisesta kuullutkaan. :ashamed: Parempi olisi varmaan etten olisi soittanutkaan.... :/

Toivottavasti tosiaan vaan jotain lihasperäistä.
Lapsethan kuitenkin kokevat kivut usein aika voimakkaasti ja reagoivat niihin itkemällä...itku ei sit kuitenkaan ole välttämättä merkki mistään vakavasta vaikka se vanhemmasta tuntuukin kauhealta..jos nyt ymmärrät mitä tarkoitan.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Toivottavasti tosiaan vaan jotain lihasperäistä.
Lapsethan kuitenkin kokevat kivut usein aika voimakkaasti ja reagoivat niihin itkemällä...itku ei sit kuitenkaan ole välttämättä merkki mistään vakavasta vaikka se vanhemmasta tuntuukin kauhealta..jos nyt ymmärrät mitä tarkoitan.

Ymmärrän kyllä. Ja tuolla aiemmin kirjoitinkin että tyttö on aika herkkä itkemään kovaakin itkua. Kipeää hänellä kyllä varmaan käy kun itkuun parahtaa mutta vaikea sanoa kuinka kipeää käy.
Tuota myös mietin että onko kipu kuitenkin sitten niskassa kun sinne osoittaa eikä päässä ollenkaan.... mutta vaikeapa tuota on sanoa tarkkaa kohtaa kun ei tuon ikäinen vielä osaa niin kuvailla tarkkaan. Tänään kyllä sanoi että niskaan sattui. :/

Välillä on ihan hyvä mieli ja tuntuu että uskaltaa luottaa siihen että nuo vihlaisut on vaan tosiaan niskasta johtuvia. Välillä sitten taas iskee kamala ahdistus päälle ja on ihan varma että kaikki on varmaankin jostain kamalan vakavasta taudista johtuvaa. :ashamed: Vaikka lähes kaikki puhuu jonkun lihasjutun puolesta mutta oma pää on tällainen.... :/

minulla on viime aikoina kun päätä liikauttaa, vihlaissut niskasta ihan sieltä ylhäältä niin että jähmettyy hetkeksi paikalleen... takuulla jotain jumissa mutta en tajua miten lapsella voisi olla sama homma... :/

Heippa!

Kävimme edellisen kirjoitukseni jälkeen tyttöni kanssa uudelleen lääkärillä joka ei oikein osannut tehdä enää muuta kuin mitata päänympäryksen; sen verran tarkkaan tyttö tutkittiin edellisten lääkäreiden kanssa. Päänympärys menee ihan käyrällääne eikä siinä siis liikakasvua tai muutakaan poikkeavuuksia.

Lopulta lääkäri pyysi konsultaation lasten neurologilta, paikallisen yliopistollisen sairaalan erikoislääkääriltä. Tämä oli sitä mieltä että viikon Pronaxen kuuri, 2xvrk ja jos ei sekään auta niin sitten lähete yliopistolliseen jossa aletaan tutkia tarkemmin. Joka tapauksessa oli sitä mieltä ettei päänkuvausta siltikään tehdä ihan heti vaikkei vihlontaan Pronaxen auttaisikaan.

Samana iltana aloitin lääkekuurin. Ja vihlontaa ei ole ollut tuon jälkeen. LN oli sitä mieltä että kyseessä on hermosärky; joku lihas venähtänyt ja tulehtunut joka aiheuttaa sitten hermon kautta tuikkailua. Nyt on kaksi viikkoa ollut ilman vihlaisuja joten luulisin että Pronaxen teki tehtävänsä. :flower:

Kiitos todella paljon kaikille teille jotka jaksoitte vastailla minulle ylihysteeriselle! :hug:

No tästä vastauksesta ei ole sulle mitään hyötyä mutta, minä kyselin täälä kans pari viikkoa sitten syytä vihlovaan päänsärkyyn. Mulla tuntuu siltä, kuin joku tökkäis sukkapuikolla takaraivoon. On kipeä vihlaisu. Arvelen sen johtuvan niskoista.

Myös pienellä lapsella voi olla migreeniä.. Voi olla myös niskajäykkyyttä, esim jos nukkuu pää huonossa asennossa, niin niskat voi mennä jumiin ja siitä tulee nuo äkilliset vihlaisut.. itselläni tulee noita aina kun on niskat jumissa.. En lukenut koko ketjua, joten en tiedä, oletko kokeillut särkylääkettä? Jops olisi aivokasvain tms, uskoisin, että olisi muutakin oiretta, mm oksentelua..

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
No tästä vastauksesta ei ole sulle mitään hyötyä mutta, minä kyselin täälä kans pari viikkoa sitten syytä vihlovaan päänsärkyyn. Mulla tuntuu siltä, kuin joku tökkäis sukkapuikolla takaraivoon. On kipeä vihlaisu. Arvelen sen johtuvan niskoista.

Minulle ei ikinä ollut tuollaisia vihlaisuja tullut joten en osannut yhtään ajatella, millainen kipu tytöllä niskassa voisi olla. Mutta tässä yhtenä iltana koneella istuskellessani, iski ihan käsittämättömän kipeä tuikkaus päässä. Ihan kuin joku olisi tuikannut takaraivosta kallon läpitte jonkun puikon ja silmästä ulos. :O Ihan yhtäkkiä tuikkas ja meni sekunnissa ohi. Kipeää se käy. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Myös pienellä lapsella voi olla migreeniä.. Voi olla myös niskajäykkyyttä, esim jos nukkuu pää huonossa asennossa, niin niskat voi mennä jumiin ja siitä tulee nuo äkilliset vihlaisut.. itselläni tulee noita aina kun on niskat jumissa.. En lukenut koko ketjua, joten en tiedä, oletko kokeillut särkylääkettä? Jops olisi aivokasvain tms, uskoisin, että olisi muutakin oiretta, mm oksentelua..

Juu, tuossa pari tekstiä ennen sinun kirjoitustasi kirjoittelinkin että lasten neurologi kehoitti ottamaan viikon ajan Pronxenia ja oli sitä mieltä että niskassa lihaksissa joku tulehdus. Vihlonnat loppuivat tuolla lääkkeellä. :)

Palaan tässä ketjussa vielä asiaan....

Tyttö oli "oireitta" tuon Pronaxen kuurin jälkeen mutta nyt taas tänään tuikkasi niin että itku tuli. Ja niskaa osoitti täsmälleen samasta kohtaa kuin aiemminkin.
Minä taas kaikki aivokasvainpelot ym. palautin mieleeni vaikka eipä kai aivokasvain olisi oireilematta kuukausia, välillä palaten? Ja paranisi Pronaxenilla?
Mietin vaan että voikohan sama kohta helposti tulehtua/venähtää uudelleen? Jos oli aiemmin jotain vastaavaa.... ainakin Pronaxenillahan se silloin parani.

Yhteistyössä