sektion jälkeen nopeasti raskaaksi - tarkistuskäynti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onkohan vaarallista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onkohan vaarallista?

Vieras
Miten on käsityksenne mukaan, onko riski jos sektiosta tulee uudelleen raskaaksi 1v kuluessa. Sektiossa sanottiin että uusi raskaus ei ole mitenkään vaarallinen tai kielletty mutta olisi hyvä odotella ainakin vuoden verran ennen uutta raskautta. Vaarana siis ilmeisesti kohdun repeämä.

Onko kukaan käynyt "ennakkolupatarkastuksessa" ja miten kohdun kuntoa voi tutkia? Pystyykö ultraäänellä katsomaan että onko kohtu ohut tai arpi jotenkin keskeneräinen?

Haluaisin aloittaa uuden lapsen yrityksen heti, mutta en tietenkään riskeeraamalla itseäni ja mahdollista uutta sikiötäni. Siksi mietin että olisiko hyvä idea käväistä yksityisellä gynellä hakemassa "lupalappu" raskauden yritykseen. Seuraava synnytys on sektio sekin, harmi sinänsä (haluaisin synnyttää alakautta mutta se on kielletty) koska se tarkoittaa sitä että sitten kolmatta sektiota ei ehkä enää elimistö tässä iässä kestä.

Mun kokemus on, että vastaukset ja suositukset vaihtelee suurestikin lääkäreiden välillä. Esim minun jälkitarkastuksen tehnyt sanoi, ettei tarvitse odottaa vuotta uuteen raskauteen, vaan voi alkaa yrittää vaikka samantien. Kohtu alkaa venymään kuitenkin useamman raskauskuukauden jälkeen, joten sinä aikana parantumista ehtii hyvin tapahtua. Voi toki olla, että kohtu ei sitten alatiesynnytystä kestä, vaan edessä on sitten toinen sektio. Mutta tämä oli yhden lääkärin mielipide. Tiedän myös ystäväni, jolle eräs lääkäri sanoi, että synnytysten väli pitäisi olla yli 2v, eli uudelleen raskaaksi vasta kuin esikoinen on 1v4kk..

Luin kiireessä kirjoituksesi ja loppu unohtui. Tietty kolmas sektio on jo ihan eri asia kuin toinen, eli varmaan kannattaa kysyä ainakin mielipidettä (hyvine perusteluineen) asiantuntevalta lääkäriltä! Varmaan paras vastaamaan olisi edellisen sektiosi tehnyt gynekologi..

Noi on aina tapauskohtaisia juttuja, ei ole mitään "nyrkkisääntöä" toisilla kohtu kestää useitakin sectioita toisten kohtu ei kestä.

Keskustele asiasta ensin lääkärin kanssa, näillä asioilla ei kannata pelleillä.. Ystäväni elää juuri sen pelon kanssa että kestääkö kohdun arpi , viikola hällä 30 ja 3. lapsi tulossa. On sanottu että hyvä jos 4 vkoa vielä voi vauvan pitää vatsassa.

Sinulle olisi sanottu edellisen sektion yhteydessä jos kohtusi ei enää kestä uutta raskautta. Leikkauksista on kuitenkin jäänyt arpia ja kiinnikkeitä ja komplikaatioiden riski kasvaa sektioiden määrän mukaan. Arvet ja kiinnikkeet voivat aiheuttaa kipuilua uudessa raskaudessa, varsinkin jos elelet kotiäidin arkea kahden pienen lapsen kanssa. Leikkauksesta toipuminen on myös hankalampaa kun lapsia on kolme. Mulle on tehty sektiot -05, -06 ja -09 ja viimeinen raskaus ja leikkaus otti koville, vaikka toivuinkin ihan oppikirjojen mukaan ja sain paljon apua.

Mun käsityksen mukaan kohdun kuntoa ei pystytä kartoittamaan luotettavasti ultraäänen kautta. Parhaan arvion voi antaa toisen leikkauksen tehnyt lääkäri heti leikkaussalissa.

Yhteistyössä