Selityksenä hänen harvinaiseen älykkyyteen oli AD/HD eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
quote]quote]

Kun on yksin niin on helpointa olla. Ystävyyssuhteet ovat sanalla sanoen ... vaivalloisia. Onko teillä muilla tälläistä tunnetta? Lasten kanssa on taas helppo olla. Ja oman suvun joka tuntee sinut.

Mä olen havainnut, että mun kaksi läheisintä kaveria on kyllä itekkin addeja. Toinen ei varmaan ite ole koskaan epäilly mitään, mutta toinen on tsekkin asiasta tietonen. Sen lekuri vaan on päättäny, että sillä ei ole ADHD vaan persoonallisuushäiriö.

Onko teillä vaikeuksia muistaa ihmisiä? Olet esimerkiksi käynyt lääkärillä ja kun puoliso kysyy kuka se oli niin et muista. Pystyn kyllä palauttamaan mieleen olisko se mies vai nainen, mutta hiukset tai silmälasit ovat jo liian vaikeita muusta puhumattakaan. Työpaikalla menee viikkoja ennen kuin opit tunnistamaan ihmiset. Paitsi ne jotka eivät toimi kanssasi samassa projektissa. En edes muista ammattikoulusta kuin parin nimet luokaltani :(

?

Onko teillä vaikeuksia muistaa ihmisiä? Olet esimerkiksi käynyt lääkärillä ja kun puoliso kysyy kuka se oli niin et muista. Pystyn kyllä palauttamaan mieleen olisko se mies vai nainen, mutta hiukset tai silmälasit ovat jo liian vaikeita muusta puhumattakaan. Työpaikalla menee viikkoja ennen kuin opit tunnistamaan ihmiset. Paitsi ne jotka eivät toimi kanssasi samassa projektissa. En edes muista ammattikoulusta kuin parin nimet luokaltani :(

Siis onko vaikeuksia muistaa nimiä? ON.
Ne kuuluu siihen vähemmän tärkeiden asioiden sarjaan, mitä ei mahdu pyörittämään kaikenaisten tärkeiden asioiden kanssa samassa pääkopassa. Ne voi kirjoittaa paperille, jos luulee tietoa tarvitsevansa.
Jos niitä koittaa muistaa, seuraa taas se unohdus-turhautuminen-stressi-alkaa mennä helpotkin asiat ahterilleen kierre. Joten kaikki turhat asiat pois pääkopasta. ynä ja muistikirja on olemassa. samoin tietokone ja kännykä, joihin voi laittaa asioita muistiin. Tuota turhautuminen-stressi-kierrettä pitää pyrkiä karttamaan! Se johtaa romahdukseen ja siihen, että oireet alkaa näkyä ulospäin.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Ne kuuluu siihen vähemmän tärkeiden asioiden sarjaan, mitä ei mahdu pyörittämään kaikenaisten tärkeiden asioiden kanssa samassa pääkopassa. Ne voi kirjoittaa paperille, jos luulee tietoa tarvitsevansa.
Jos niitä koittaa muistaa, seuraa taas se unohdus-turhautuminen-stressi-alkaa mennä helpotkin asiat ahterilleen kierre. Joten kaikki turhat asiat pois pääkopasta. ynä ja muistikirja on olemassa. samoin tietokone ja kännykä, joihin voi laittaa asioita muistiin. Tuota turhautuminen-stressi-kierrettä pitää pyrkiä karttamaan! Se johtaa romahdukseen ja siihen, että oireet alkaa näkyä ulospäin.

Juuri näin.

Minä hankin nokian s60-kännykän. Se on auttanut huomattavasti, kun kalenteri on heti etusivulla. Ja vaimo taas hoitaa muiden asioiden muistamiset, kuten ihmisten. Mutta sitten on pulassa kun vaimo ei olekaan tavannut ihmistä jonka minun pitäisi tuntea. Ja välillä vaimo välillä valittaa tuosta ja muistakin asioista. Kovasti hän on yrittänyt saada minua testattavaksi mutta olen itse vielä epäilevällä kannalla. En kuitenkaan muista kouluajalta juurikaan vaikeuksia eikä äitinikään. Tosin voi johtua siitäkin että kävin kouluni kyläkoulussa.

En kuitenkaan muista kouluajalta juurikaan vaikeuksia eikä äitinikään. Tosin voi johtua siitäkin että kävin kouluni kyläkoulussa.

Toi on aika normaalia, jos ei ole kovin hyper, ettei koulussa ole huomattu mitään.
Jos koulu sujuu helposti, oireetkin pysyy vähäisenä. Viittan taas tuohon yllä mainittuun tuhautumis-kierteeseen, jonka seurauksena vasta oireet näkyy ulospäin. Jos saa elää pienissä ympyröissä ilman pakkoja ja isoja velvoitteita suhtellisen vapaasti ei oireet näy päälle, mutta kun vaatimukset kasvaa, oireetkin pomppaa esiin.
Voisi vaikka sanoa, että luonteen piirteet kärjistyy häiritsevästi ja niistä tulee oireita.

En kuitenkaan muista kouluajalta juurikaan vaikeuksia eikä äitinikään. Tosin voi johtua siitäkin että kävin kouluni kyläkoulussa.

Toi on aika normaalia, jos ei ole kovin hyper, ettei koulussa ole huomattu mitään.
Jos koulu sujuu helposti, oireetkin pysyy vähäisenä. Viittan taas tuohon yllä mainittuun tuhautumis-kierteeseen, jonka seurauksena vasta oireet näkyy ulospäin. Jos saa elää pienissä ympyröissä ilman pakkoja ja isoja velvoitteita suhtellisen vapaasti ei oireet näy päälle, mutta kun vaatimukset kasvaa, oireetkin pomppaa esiin.
Voisi vaikka sanoa, että luonteen piirteet kärjistyy häiritsevästi ja niistä tulee oireita.

Äitini tosin kertoi, että hän oli pitänyt saarnan taksikuskille kun hän hoputti meitä. Äitini mukaan meidän tuli saada touhuta omaan tahtiimme. Nyt pojallamme on samaa hitautta ja se ei käykään 28 oppilaan luokassa. Itse asiassa nuo pojan oireet herättivät ajattelemaan itseäni. Suurin itseäni haittaava asia on kaiken jääminen viime tippaan. Näihin tulee gradun teko viimeisenä kuukautena tai kirjatenttiin lukeminen edellisenä päivänä lukien kolme kirjaa.

Äitini tosin kertoi, että hän oli pitänyt saarnan taksikuskille kun hän hoputti meitä. Äitini mukaan meidän tuli saada touhuta omaan tahtiimme. Nyt pojallamme on samaa hitautta ja se ei käykään 28 oppilaan luokassa. Itse asiassa nuo pojan oireet herättivät ajattelemaan itseäni. Suurin itseäni haittaava asia on kaiken jääminen viime tippaan. Näihin tulee gradun teko viimeisenä kuukautena tai kirjatenttiin lukeminen edellisenä päivänä lukien kolme kirjaa.

Toinen haitta on kyvyttömyyteni pyytää apua. Juolahti juuri mieleen.

Oletteko myöhemmin oppineet hillitsemään itsenne? Minä opin jossakin yläasteaikoina. Nyt pidän itseäni rauhallisena, vaikkakin koti on minulle paikka jossa voin olla oma itseni. Voiko ADD oppia kontrolloimaan itseään?

I'm only happy when it rains-
I'm only happy when its complicated

Pieni masentuneisuus ei ainakaan ole pahasta.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Ai niin...

Einstein täytti kaikki adhd-kriteerit... eikä ollut kovin tyhmä, vaikka suhteellisuusteoriassa saattaakin olla pientä viilauksen tarvetta.

Jeps. Onhan noita historian kuuluisuuksia, jotka ovat olleet todnäk ADHD-tapauksia.

Eli ADHD ei tee kenestäkään erityisen fiksua (tai tyhmää ), erilaisen vain.

Mä uskon, että toi uskomus, että ADHD "tyhmentää" ja aiheuttaa oppimisvaikeuksia, johtuu siitä, että nejoilla näin on, on niitä jotka näkyvät ja kuuluvat jo lapsena. Loput diagnosoiaan aikuisena -jos diagnosoidaan- tai sitten ovat vaan masentuneita, bipoja tai ahdistuneisuushäiriöisiä ilman että syy selviää koskaan. Eihän suurta osaa addeista diagnosoida koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Sehän on vika tai sairaus silloin kun se aiheuttaa ongelmia normaalissa elämässä, eikös? Koska helvetti on muut ihmiset, niin ne ovat myös se sairaus. Vika ei siis ole minussa, vaan muissa?

Minussa ei ainakaan ole vikaa. Muut ovat vain järjettömän epäloogisia ja ajattelettomia :D

ADHD:n näkökulmasta maailma on väärin rakennettu ja muut ihmiset on omituisia. :whistle:

Samoin tai varsinkin myös assin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Oppimiskyky on se:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin no:
Ikävä kyllä ADHD-oireistoon liittyy yleensä nimenomaan olentunut oppimiskyky... Mutta toki saa usko mitä vaan legendaa.

Eihän tässä oppimisesta puhuttu?

mitä älykkyystestit kauniisti sanottuna mittaavat. Ja näissä testeiss suurin osa ADHD-ihmisistä ei pärjää. Ja ikävä kyllä, usean vuoden erityisopettajan kokemuskella, ei ne ihan väärin sitä tulosta näytä, vaikka miten haluttaisiin asia kauniisti nähdä.

Itselläni on "paha" adhd ja sain älykkyysosamäärä testistä 142
koulussa en pärjännyt sen sijaan ollenkaan, suuressa osassa aineita.
Tosin ne aineet mitkä kiinnostivat esim. historia ja uskonto olivat aina kymppejä ilman sen kummempaa lukemista