Seulontojen ajankohta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sintti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sintti.

Vieras
Soitin neuvolaan varatakseni ekaa aikaa, kun raskaus on ihan alussa. Terkkarilla oli kiire, kun soitin huonoon aikaan (olivat antaneet keskuksesta väärää tietoa soittoajoista), mutta varailtiin aikoja kuitenkin. Sain ajan np-ultraan ja viikon päästä siitä ajan neuvolaan.

Nyt kuitenkin surffasin netissä sairaanhoitopiirin sivuilla ja siellä sanottiin, että ensin käydään verikokeessa viikolla 10-12, sitten ultraan 11+6 -12+6 ja sitten myöhemmin vielä yksi verikoe. Tuo on siis yli kolmikymppisten kolmoisseula.

No, mulle ei terkkari puhunut mitään verikokeesta, vaikka eikö se pitäisi ottaa ennen ultraa? Toisaalta ultran ajankohtakin piti heittää arviosta: ultra-aikoja on vain kerran viikossa ja meinasi laittaa viikon myöhemmin, mutta sitten sanoi, että parempi laittaa varuilta ajoissa. Mulla nimittäin ei ole tarkkaa tietoa raskaaksi tulosta: 10.8. otettiin hormonikierukka pois ja 10.9. testi näytti selvää plussaa. Jotain menkkojen tapaista siinä ehti kuitenkin olla, ja niitten perusteella tuo ultra olisi noin viikolla 9+0 - 9+1. Ja silloin sen verikokeen ehtisi toki ottaa myöhemminkin. Mutta onko tuosta ultrasta mitään hyötyä tuossa vaiheessa? Ottavatko kunnallisella puolella uutta, jos tuossa ei vielä mitään näy. Parempihan se on tosiaan olla liian aikaisin kuin liian myöhään, kun terkkari sanoi, että muuten on vaara, että seulonta-aika voi mennä ohi. Mutta silti mua jotenkin hämää tämä nyt.

Voin tietty soittaa neuvolaankin, ehtiihän tässä vielä, mutta seuraava mulle sopiva soittoaika on vasta tiistaiaamuna, joten josko sitä ennen kyselisi, tietääkö joku täällä asiasta.

Veriseula + nt-ultra on se ensimmäinen seulonta, JOS kotikuntasi sen järjestää (ensi vuonna kaikki kunnat järjestävät). Silloin ultrassa käydään mainitsemallasi viikoilla ja verikokeessa joko sitä ennen tai heti sen jälkeen. Jos viikkoja on vasta 9, ei nt-mittaa saada, jolloin saanet uuden ultra-ajan.

Se on sitten kokonaan eri seulonta se viikon 15 verikoe nimeltä seerumiseula, jonka osa kunnista järjestää, osa ei. Lappuun toki merkataan nt-mitta, mutta sitä ei analyysissä hyödynnetä mitenkään vaan seula perustuu vain verikokeeseen.

Viimeinen seula on rakenneultra, JOS kotikuntasi sen korvaa (kaikki kunnat järjestävät sen ensi vuonna). Se on sitten viikoilla 18-21 eli puolivälin kieppeillä.

Jos kärähtää ekassa yhdistelmäseulassa, niin saa halutessaan mennä istukkabiobsiaan. Jos kärähtää seerumiseulassa, niin siinä vaiheessa tarjotaan yleensä lapsivesitutkimusta. Yhdistelmäseula seuloo yleisimpiä kromosomivikoja, seerumiseula seuloo myös munuaissairautta ja keskushermoston sulkeutumishäiriötä. Seerumiseulassa kärähtää helposti jos ikä alkaa olla lähemmäs 35v ja siksi joissakin kunnissa 37-40v (vaihtelee kunnittain) pääsee ilman verikoetta suoraan lapsivesitutkimukseen jos niin haluaa.

Kaikki seulonnat ovat vapaaehtoisia ja oma kanta kannattaa miettiä valmiiksi. Jos kärähtää ja menee jatkotutkimuksiin, niin tiedoksi vaan, että tulosten odottelu voi olla aika tuskaista aikaa.

Vuonna 2007 minä kävin yksityisella teettämässä veriseerumiseulan kun sitä ei automaattisesti tarjottu kunnassamme ja se kylläkin tehtiin rv:lla 12. Verikoe piti ottaa samana päivänä kuin oli np-ultra tai siitä seuraavana. Tuo ei siis ollut vasta rv:lla 15 vaan tosiaankin rv:lla 12 ja kyse oli varmasti veriseerumiseulasta. Nämä ajankohdat ja metodit voivat vaihdella kunnittain, sen olen ainakin näissä nettikeskusteluissa huomannut, joten ei voi luottaa siihen miten jossain muualla toimitaan. Neuvoisin ap:ta tosiaan tarkastamaan asian vielä siltä omalta sairaanhoitajalta ja pidä huoli, että selittää sinulle perusteellisesti mistä on kyse, niin ei jää vaivaamaan... Uusissa tilanteissa muutenkin usein jää herkästi kysymättä asioista kun ei kaikkea kerkeä sisäistämään välttämättä niin nopeasti... Asiantuntujat taas selittävät usein liian nopeasti kun se on heille niin rutiinia... Ei meinaa perässä pysyä...

Edelliselle: olet ollut veriseulassa, et seerumiseulassa. Veriseula yhdistetään nt-ultraan (moni kunta tarjoaa vain sen ultran jos sitäkään), se on alkuraskauden seula. Seerumiseula on keskiraskauden seula ja viikolla 15, usko pois! Ja seerumiseulassa seulotaan vain verikokeen perusteella, siihen ei nt-ultra vaikuta mitenkään (vaikka sille mitalle lebran lapussa onkin se paikka). Seerumiseula seuloo siis muutakin kuin kromosomivikoja kuten jo kirjoitin yllä.

Kiitoksia, täytyy ensi viikolla vielä soitella ja kysellä. Kun viimeksi olin raskaana, kaupunki tarjosi vain sen viikon 15 seulan. Kävin silloin yksityisellä np-ultrassa, joka oli ok, mutta seulassa jäin kiinni aika pahoilla riskiluvuilla (ikään nähden ainakin). Punktio osoitti hälytyksen vääräksi, mutta siinä sai odotella tosi pitkille viikoille.

Nyt sitten yli kolmekymppisille tarjotaan shp:n nettisivujen mukaan "kolmoisseula", mutta voi kyllä hyvin olla että se tarkoittaa juuri tuota yhdistettyä np-ultraa + veriseulaa ja sitten erillistä seerumiseulaa.

Mutta siis niistä ajankohdista pitää vielä kysellä. Ei mua kyllä yhtään haittaa mennä liian aikaisin ultraan, jos sitten saa uuden ajan tarvittaessa. Mutta jos kaupunki säästää ja sanoo, että ei mitään uutta aikaa sulle, eiköhän se ihan terve ole, niin sitten pitää kyllä mennä yksityiselle. Ainakin viimeksi kaupungilla oli aika liukuhihnameininki ja surkeat vehkeet verrattuna yksityiseen ja tuntui, etteivät kauheasti asiaan paneutuneet. (tämä siis neuvolassa, sitten kun äitipolille pääsi, niin siellä oli kyllä tosi hyvin asiat hoidossa)

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a-a:
Edelliselle: olet ollut veriseulassa, et seerumiseulassa. Veriseula yhdistetään nt-ultraan (moni kunta tarjoaa vain sen ultran jos sitäkään), se on alkuraskauden seula. Seerumiseula on keskiraskauden seula ja viikolla 15, usko pois! Ja seerumiseulassa seulotaan vain verikokeen perusteella, siihen ei nt-ultra vaikuta mitenkään (vaikka sille mitalle lebran lapussa onkin se paikka). Seerumiseula seuloo siis muutakin kuin kromosomivikoja kuten jo kirjoitin yllä.

Kirjoitin siis aivan tarkoituksella, että,

"Tuo ei siis ollut vasta rv:lla 15 vaan tosiaankin rv:lla 12 ja kyse oli varmasti veriseerumiseulasta."

koska asia on noin, että kyse oli veriSEERUMIseulasta. Tämä on täysin varma tieto kuten kirjoitin.

Usko pois.

Tässä on vähän tietoa seuloista, hieman eri termein:
http://sikioseula.dy.fi/

Tuolla mm. käytetään nimitystä kolmoisseula juuri tuosta viikon 15 seerumiseulasta, mutta siinä mainitaan myös ultraus viikoilla 14-15 (minulla oli vain verikoe seerumiseulassa viikolla 15 vuonna 2007). Tuossa lienee tarkoitus ultralla tutkia sikiötä yleisesti, koska niskaturvotusta ei noilla viikoilla voi enää mitata.

Löysin myös linkin, jossa käytettiin nimitystä veriseerumiseula ja siinä oli kysymys nimenomaan tuosta josta olen käyttänyt sanaa veriseula, joka siis yhdistetään nt-mittaan ja on parempi seula kuin myöhäisempi, mutta toisaalta ei seulo munuais- ja keskushermoston sulkeutumisjuttuja.

Ap: itsekin kärähdin seerumiseulassa ja lopulta kaikki oli ok, tulosten odottelu oli kuitenkin liian raskas kokemus ja meni myöhäisille viikoille ja siksi tässä raskaudessa en osallistunut mihinkään verikokeisiin. Voihan olla, että toisilla esim. hcg-taso on luonnostaan korkea jne. joka lisää kärähtämisiä ja ns. vääriä positiivisia. Saatat siis kärähtää taas vaikka kaikki olisi ok. Jos kuitenkin kestät tulosten odottelun, niin ei siinä mitään, itse koin sen kovin raskaana aikana.

Uusimmat

Yhteistyössä