Sietäisitkö mieheltäsi tällaisia työaikoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyllästynyt"

Vieras
Tilanne: minä kotiäitinä, kaksi pientä lasta, mies töissä "virallisesti" arkisin klo 8-16, mutta...

Käytännössä neljä viidestä työpäivästä venyy yli 8 tunnin, vartista tuntiin. Lomien ajankohdat elävät ja saattavat varmistua vasta pari päivää ennen alkua. Kesken loman saattaa tulla kutsu töihin, nytkin ma-su loma loppuikin keskiviikkona. Kesäloman keskelle on rysähtänyt yllättäen viikon työmatka. Asiakkaat voivat soittaa kotiin klo 22, samaan kellonaikaan on myös pidetty useita puhelinpalavereja. 4-5 kertaa vuodessa töitä painetaan viikko pari kellon ympäri, jolloin mies joko nukkuu työpaikalla tai tulee kotiin ainoastaan nukuttamaan lapset ja lähtee takaisin ennen lasten heräämistä aamulla.

Kysymys kuuluu: Pitääkö tuollaista sietää ja olla iloinen, että töitä ylipäätään on? Onko kohtuullista vaatia, että jotain voisi joskus suunnitella ilman pelkoa, että yksi työpuhelu romuttaakin kaikki aikataulut? Miten vitussa tällaiseen jaksaa suhtautua rakentavasti, vai pitääkö edes?

hmm meillä mies töissä n. 7-20 (yrittäjä) ja lomat no mitä ne on?? Minä siedän koska hän mahdollistaa meidän elämäntyylimme. ei olla siis rikkaita tai mitään utta esim. minä san opiskella/olla kotona tai töissä. Kaiken vapaa-ajan on meidän kanssa.Hän on luvannut että on sitten eläkkeellä kotona ;)

Oon sietänyt vuosikausia aikoinaan. Osa pätee vielä nytkin, esim. se että työpäivät venyy usein yli 8 tuntiin (tosin huomattavasti enemmän kuin vartista tuntiin), tai se että kesken vapaapäivien putken saattavat kutsua töihin.

Miksi en sietäisi?

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25385458:
Kysymys kuuluu: tienaako miehesi teille mukavaan elämään oikeuttavan toimeentulon vai kituutatteko? Jos vastaus on ensimmäinen, olisitko valmis vaatimattomampaan elämäntyyliin?

Tienaa sen verran, että mulla on mahdollisuus olla kotona kun eletään säästeliäästi. Olisin valmis tinkimään elintasosta, jos vastineeksi saisin säänöllisemmän arjen.

Siedän. Mies on ollut nyt noin 5 viikkoa pois kotoa reissuhommissa.. Pari viikkoa niistä korjaamassa noita myrskyvikoja. Sillon kun se käy kääntymässä kotona niin se nukkuu. Ja ansaitsee sen unensa =)

Miä en riemusta kilju jos toinen on aina pois ja lähtee yhtäkkiä ties minne mutta se oli tiedossa että asentajan työ on tuollaista. Ja helvetin hyvä kun on töitä =)

[QUOTE="aapee";25385485]Tienaa sen verran, että mulla on mahdollisuus olla kotona kun eletään säästeliäästi. Olisin valmis tinkimään elintasosta, jos vastineeksi saisin säänöllisemmän arjen.[/QUOTE]Tähän tuli muuttuja nimeltään pienyrittäjä, joka muuttaa palettia aika huolella. Näin ollen joko kestät tai lähdet. Pienyrittäjällä ei ole sitä ylellisyyttä, että kuristaisi työpäivät konttorirotan työaikoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;25385497:
Siedän. Mies on ollut nyt noin 5 viikkoa pois kotoa reissuhommissa.. Pari viikkoa niistä korjaamassa noita myrskyvikoja. Sillon kun se käy kääntymässä kotona niin se nukkuu. Ja ansaitsee sen unensa =)

Oliskin tuollainen työ, josta oikeasti on konkreettista hyötyä lukuisille ihmisille!

[QUOTE="aapee";25385542]Oliskin tuollainen työ, josta oikeasti on konkreettista hyötyä lukuisille ihmisille![/QUOTE]On ihan pakko puuttua tähän: eikö miehesi raataminen hyödytä konkreettisesti lukuisia ihmisiä kuten sinua ja lapsianne?

[QUOTE="aapee";25385542]Oliskin tuollainen työ, josta oikeasti on konkreettista hyötyä lukuisille ihmisille![/QUOTE]

Miä olen hirveen ylpeä tuosta miehestä :D

Mutta voi muru :hug: Pystyttekö puhumaan siitä?

Meillä mies joutuu sietämään epäsäännöllisiä työaikoja, sitä että lähden kesken vapaapäivien töihin, puhun iltaisin työasioista puhelimessa, käyn työmatkoilla..

Ja mielellään se on muksujen kanssa kotona ja tykkää meidän elintasosta oikeen paljon :D ja mä nautin kun saan käydä töissä..

• Tykkää
Reactions: emppu75
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25385569:
On ihan pakko puuttua tähän: eikö miehesi raataminen hyödytä konkreettisesti lukuisia ihmisiä kuten sinua ja lapsianne?

Niin, ei kai se turhaa työtä ole vaikka se ei konkreettisesti näy missään?

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25385569:
On ihan pakko puuttua tähän: eikö miehesi raataminen hyödytä konkreettisesti lukuisia ihmisiä kuten sinua ja lapsianne?

Hyödyttää toki. Ongelma vaan on siinä, että ansaittu raha ei korvaa menetettyä yhteistä aikaa ja lasten lapsuutta.

[QUOTE="aapee";25385606]Hyödyttää toki. Ongelma vaan on siinä, että ansaittu raha ei korvaa menetettyä yhteistä aikaa ja lasten lapsuutta.[/QUOTE]
Tuo nyt vaan on pienyrittäjän dilemma. Joko kestät tai lähdet.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;25385577:
Mutta voi muru :hug: Pystyttekö puhumaan siitä?

Ei enää, riitaa riidan perään vaan. Pariterapiaan ollaan menossa, jotta selviää, kumpi meistä on se suurempi kusipää. Miehen pomo ehdotti terapiaa, työn takia eronnut mies. Ironista, sanoisin:D

Lomien peruuntumisia en kyllä hyvällä katsoisi, mutta tuo valitus, että työpäivä venyy joskus jopa vähän yli 8 tunnin... kuulostaa vähän kyllä pikkumaiselta. Harvalla kai työ mahtuu jatkuvasti klo 8 - 16 raameihin, paitsi ehkä jollain kaupan kassalla...?

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Kyllä mä ymmärrän, että joskus on omat voimavarat vähän koetuksella, kun saa käytännössä itse pyörittää sitä arkea. Ja ymmärrän senkin, että olis oikeasti mukavaa, kun olis se koko perhe joskus vähän useemmin ihan kunnolla koossa. Toisaalta, vaikka meilläkin on vähän samanlainen tilanne (mies töissä 12h putkeen, 18-06 vuoroja ja nukkuu sitten luonnollisesti pitkälle päivään), niin en mä valita. Onhan niitä laskujakin. Ja vaikka mäkin tästä kesän jälkeen töihin lähden, vaikka olen siis määräaikaisessa työsuhteessa jo nyt, niin ei ne miehen työvuorot siitä miksikään muutu. Koko työnkuvan pitäis muuttua, jotta näin tulis käymään.

Kaikille ei kaikki sovi, enkä mä sen vuoksi ihmettele, että joku ei tuollaiseen tilanteeseen tyytyväinen ole. Pitää vaan sitten yrittää keksiä sellainen koko perheelle sopiva vaihtoehto, ja on osattava myös joustaakin tarpeen tullen.

[QUOTE="susi";25385628]Lomien peruuntumisia en kyllä hyvällä katsoisi, mutta tuo valitus, että työpäivä venyy joskus jopa vähän yli 8 tunnin... kuulostaa vähän kyllä pikkumaiselta. Harvalla kai työ mahtuu jatkuvasti klo 8 - 16 raameihin, paitsi ehkä jollain kaupan kassalla...?[/QUOTE]

Kuulostaa se minustakin nipotukselta, mutta mietin, paljonko vuodessa kertyy noista lähes päivittäisistä venymisistä. Lisäksi työmatka vie tunnin, joten lasten ja isän yhteiset illat ovat tosi lyhyitä. Siksi jokainen puolituntinen harmittaa.

Mitä työtä sun miehes tekee jos se ei konkreettisesti näy missään? Onko hänen mahdollista työllistyä helposti jonnekin jossa on säännöllisemmät työajat? Pitääkö hän itse työaikojaan ongelmana ja ennenkaikkea oletteko keskustelleet tästä miehesi kanssa ja mikä hänen mielipiteensä asiasta on?

Mutta aattele, ihanaa kumminkin se että miehesi haluaa ja ehtii jonkin verran olemaan lasten kanssa. Itsellä myös yrittäjä miehenä, joka lisäksi harrastaa ja kulkee miten tahtoo..

Yhteistyössä