Siis arrghh! Eikö vanhemmat opeta lapsilleen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suututtaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
ap: miksi lapsesi menee sinne kylppäriin, kun on kaverin kanssa? Opeta lapsellesi, että tuolloin käyttää toista vessaa.

Tytär siis oli kylppärissä ja kaveri tuli tuolloin meille. Ja siksi häntä siis etsittiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
ap: miksi lapsesi menee sinne kylppäriin, kun on kaverin kanssa? Opeta lapsellesi, että tuolloin käyttää toista vessaa.

Tytär siis oli kylppärissä ja kaveri tuli tuolloin meille. Ja siksi häntä siis etsittiin.

aha, ok! Sinuna sanoisin lapselle suoraan´myöhemmin udelleen, että meillä ei saa mennä makkariin. Varmista, että muistaa.

no on teillä meininki kuin rangaistusvankilassa ikään! ei lapset ymmärrä että talossa on huoneita, joihin ei saa kaverin perässä mennä vaan pitää jäädä säädyllisen matkan päähän päivystämään. älkää ihmeessä päästäkö ihmisiä kotiinne ollenkaan jos noin pahasti kiristää nuppia.

Alkuperäinen kirjoittaja no voi herrajjumala:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toinen vaan tyhmänä toljottaa, kun sanon, ettei saa tulla, tämä on meidän huone.

just... :headwall: kukahan tässä nyt oli sit tyhmä, ap vai se lapsi... oikeesti, aikuinen ihminen!! :o

Niinpä. :| Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että aikuinen puhuu noin lapsesta. 10-vuotias on kuitenkin lapsi, ja lapsien ominaisuuksiin mun nähdäkseni kuuluu ajoittainen kovaäänisyys ja muistamattomuus. Kaikkien aikuisten ominaisuuksiin ei sen sijaan selvästikään kuulu ymmärtäväisyy ja pitkämielisyys. Totta on, että lapsi olisi voinut toimia fiksumminkin, mutta niin olisi ap:kin.

Oikeestikko tämä on nykyään outo tapa?? Mulle on lapsena opetettu että kaverilla ei mennä huoneaisiin eikä keittiöön ilman pyyntöä. Olen opettanut saman lapsilleni tottakai.
Lapseni kaverit näköjään osaavat säännön kans, joten ei ole käyny mielessäkään ettei tämä olis yleinen kasvatussääntö??!!

Mutta siis itsestäänselvää että huoneisiin ei mennä eikä makkareihin varsinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja suututtaa:
Edellisessä asunnossa kaiken lisäksi kaverit tuli meidän petille istuskelemaan (olin silloin keittiössä). Mua inhottaa, että petissä, jossa pitäisi nukkua, toiset kakarat istuvat ja vielä vaatteillaan, joilla pihalla pyörivät!

Kyllä sängyllä voi istua, sitä vartenhan on päiväpeite :)

Täällä on kyllä ihan järkyttävän tiukkapipoista porukkaa. En yhtään ihmettele ettei teillä lasten kaverit viihdy. Itsekin muistan lapsuudesta ne kaverit, joiden kotona ei saanut koskaan tehdä yhtään mitään, aina valitettiin kaikesta ja oli kummallisia sääntöjä ja määräyksiä. Ei niiden kotona kukaan halunnu käydä ja muutamaa kaveria hävetti aika paljon se omien vanhempien töykeä käytös. Mutta lohduksi sinulle ap: jatka vain samaa rataa niin ei ne lapset ja kaverit teillä sitten teineinä enää viihdy. Viettävät aikaansa mieluummin vaikka kadulla tai ostarilla roikkuen eikä ole pelkoa että tuntisit lastesi kavereita.

Nykyisessä kämpässämme mulla ei edes ole makkaria, mutta kyllä edellisessä asunnossa lapset monesti leikkivät kavereiden kanssa vaikkapa piilosta koko talossa, tai jotain leikkiä jossa oma huone oli koti, makkari työpaikka jne. Samalla tavalla toimivat useimmissa tietämissäni lapsiperheiden kodissa. Monissa kodeissa on vanhempien makkarissa esim. tv jota lapset kavereineen saavat mennä katsomaan jne. Joten en ole osannut opettaa lapsilleni juuri sinun perheesi sääntöjä, anteeksi. Kehoittaisin kertomaan näistä säännöistä omille lapsillesi ja mikäli he eivät kerro niistä kavereilleen, muistuta ihmeessä tarpeen tullen. Kyllä minäkin olen sanonut aina tarvittaessa että esim. nyt ei sovi mennä makkariin/takapihalle/jne koska vauva on siellä päiväunilla. Kyllä ne vieraatkin lapset ymmärtävät puhetta, ainakin jos suomalaisia ovat. =)

Mä en jaksa nähdä miksi tämä on niin iso ongelma.

Meilläkään ei lapsilla ole asiaa minun ja mieheni makuuhuoneeseen, ei vierailla eikä omillakaan silloin kun emme itse ole siellä (esim iltaisin lapset saa tulla meidän kainaloon, yöllä jos pelottaa tai aamulla viereen köllöttelemään).

Olen kai natsi äiti, mutta inhoan kun lapset rymyää meidän sängyssä niin että petivaatteet on hujanhajan lattialla niin olen sitten kieltänyt makuuhuoneeeen kokonaan. Vieraitakin lapsia kiellän sinne menemästä mutta aina joskus käy niin, että joku sen unohtaa. Sitten vaan muistutan, että sinne ei saa mennä, no big deal :)

Ja jos ongelma oli se, että vauva heräsi niin kannattaa opettaa vauva nukkumaan vaikka on ääntä maailmassa, etenkin kun perheessä muita lapsia niin ei kai kaikkien tarvi villasukat jalassa hiipiä ja kuiskia vain koska vauva nukkuu?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä on kyllä ihan järkyttävän tiukkapipoista porukkaa. En yhtään ihmettele ettei teillä lasten kaverit viihdy. Itsekin muistan lapsuudesta ne kaverit, joiden kotona ei saanut koskaan tehdä yhtään mitään, aina valitettiin kaikesta ja oli kummallisia sääntöjä ja määräyksiä. Ei niiden kotona kukaan halunnu käydä ja muutamaa kaveria hävetti aika paljon se omien vanhempien töykeä käytös. Mutta lohduksi sinulle ap: jatka vain samaa rataa niin ei ne lapset ja kaverit teillä sitten teineinä enää viihdy. Viettävät aikaansa mieluummin vaikka kadulla tai ostarilla roikkuen eikä ole pelkoa että tuntisit lastesi kavereita.

Meidän lapsi varmasti viihtyisi teillä! Omassa kotona ei saa edes vanhempien sängyllä hyppiä niin voisi tulla teille pomppimaan =)

Eikö teillä ole oikeasti mitään omaa? Jaatteko ihan kaikki kaikkien kanssa? Ahdistavaa...

Alkuperäinen kirjoittaja :

Meidän lapsi varmasti viihtyisi teillä! Omassa kotona ei saa edes vanhempien sängyllä hyppiä niin voisi tulla teille pomppimaan =)

Eikö teillä ole oikeasti mitään omaa? Jaatteko ihan kaikki kaikkien kanssa? Ahdistavaa...

Luultavasti sinua ahdistaa kaikki.

ja sitten vielä ihmetellään kun nykyajan lapset on niin kurittomia.
Vanhemmat koittaa olla kavereita ja lapset saa tehä mitä vaan..

Kyllä mun mielestä peruskäytöstapoihin kuuluu jo lapsesta lähtien(ei ne lapset ole niin tyhmiä mitä jotkut olettaa) että opetetaan kunnioittamaan toisen omaa!
Ja siihen mun mielestä kuuluu se että ei rymistellä ku hollin tuvassa toisten makkareihin miten vaan, ensin kysytään lupa ja jos tulee niin sitten mennään.
Mutta tuntuu että nää on nykyään katoavaa luonnon varaa..

Meillä on kyllä tilaa lasten leikkiä muuallakin kuin vanhempien makkarissa.

Kyllä se kuuluu ihan normaaliin kasvatussääntöön, että lapselle opetetaan, ettei kaikki ole soveliasta. Ihan samalla tavalla, kun opetetaan kiitos ja anteeksi, kuuluu myös opettaa se, että kaikki ei ole sopivaa.

Ja en ole sanonut, että kyseinen lapsi olisi 10v, vaan kirjoitin tuolla ennemmin, että kyse yli 10 vuotiaasta. Eli tässä tapauksessa 12v.
Ja lapsi tietää meidän säännöt, on sanottu ennemminkin.

Ei varmaan ole liikaa vaadittu, että kaikki ei kyläpaikassa ole sallittua aluetta!

Ja tässä tapauksessa todellakin sanoin lapselle, että tänne ei saa tulla ja lapsi marssi suoraan sängynpäätyyn, josta näki selvästi nukkuvan vauvan ja tämän jälkeen alkoi kailottamaan asiaansa.
Oma tyttö oli hiljaa, mutta ei päässyt pois tilanteesta, kun kaveri tukki tien.

Meillä useampi lapsi, eikä todellakaan hiljaista, mutta vauva oli just nukahtanut eikä ehtinyt syvään uneen ja vieraan lapsen kovaääninen kailotus herätti takuuvarmasti.

Kiitos tämän, mulla on nyt yliväsynyt vauva, kun ei ehtinyt nukkua 5min kauempaa ja uudelleen ei un´ta saanut.

Ja ymmärrän kyllä, että lapset ei aina muista asioita, mutta kyse ei ollut ihan pienestä ja selkeästi asia esitettiin ja lapsi näki tilanteen, niin siitä kommenttini yhdessä vaiheessa, että lapsi tyhmänä toljotti.

Ja kuten otsikkoni oli, että eikö vanhemmat opeta, niin teidän vastauksista päätellen eivät opeta.
Eli en voi muuta sanoa, että se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa..:)

Yhteistyössä