Makuasia, mutta kyllä
mun mielestä on suht tärkeää ettei lapsella nyt aivan tusinanimi ole

Joillekin se on tärkeää ja toisille ei. Toisille nimen pitää olla kansainvälinen ja toisille sen pitää löytyä suvusta. Ja sit toisille on tärkeää, ettei nimi keiku TOP-listojen kärjessä.
Itse en antaisi mitään "outoa", hyvin erikoista nimeä (vaikka nykyaikana tuskin lapset joutuu niistäkään kärsimään, onhan se nykyään yleistä antaa harvinaisia), mutta toisaalta en kyllä kovin yleistäkään. Mielellään kokonaan niiden suosituimpien nimien listauksien ulkopuolelta olisi nimi hyvä löytyä. Kuitenkin sellainen selkeä ja suomalainen ja tiedetty nimi. Näin meillä onkin. Ja kivat nimet löytyi näillä kriteereillä

Meillä tosi yleinen sukunimi, joten sekin vaikuttaa. Jos nimi on Aino Maria Virtanen, niin on kyllä aiiikas tavis. Mua ei itseäni niinkään yleisissä nimissä vaivaa kaimojen määrä, vaan tietty ns. persoonattomuus jonka liitän siihen että nimeä on kovin monilla saman ikäluokan lapsilla. Sekin on meillä ollut tärkeää, että nimi sopii tähän aikaan

mutta hyvin ollaan löydetty ehdokkaita siis näillä kriteereillä.
Mitä itse oon huomannut, niin ns. muotinimien suhteen ihmismassojen mielipiteet muuttuu ajan mukaan. Kauniina pidetään aina niitä sillä hetkellä muodissa olevia nimiä. Ei ne 70-luvun Sarit, Päivit ja Minnat enää tunnu ihananihanilta tai vanhemmat Pirjot yms, jotka silloin oli suurimman osan mielestä niin raikkaita ja kivoja.
Jos valitsee vähän harvinaisemman nimen, niin se on myös sellainen ajattoman kivempi myöhemminkin, siis ns. kestää paremmin aikaa kuin nimet jotka kulutetaan tiettynä aikana loppuun antamalla niitä paaaljon. Poikkeuksiakin on ihan oikeasti joka suuntaan ja kyllähän monet harvinaisemmatkin kulahtaa, mutta silti. Meillä tämmösiä ajatuksia oli kun tahdottiin nimet suosituimpien listojen ulkopuolelta.
Mut ei mulla mitään ole Ainoja, Emmoja, Elloja, Veetejä, Eetuja jne. vastaan. Ihan ok. Oikeastaan mulla ei oikein muutenkaan oo nimi-inhokkeja, kaikki on yleensä tavallaan kivoja kun niitä maistelee.