Siis mitä ihme väliä sillä on onko lapsen nimi yleinen vai ei?

Hertta Pesonen

Aktiivinen jäsen
29.10.2010
1 820
1
36
En ymmärrä tätä voivottelua että "kaikilla on sama nimi ku mun lapsella vaikka olisin halunnu että se nimi olis erikoinen ja uniikki!!!"

Öh...
kaikilla on myös nenät ja peppu ja silti jokainen ihminen on uniikki...

mitä se nimi siinä oikein edes merkkaa?????

No totta helvetissä jokaiselle ihmiselle on tärkeää se, millä häntä kutsutaan. nimi on tärkeä.

ja se että joka toisella on sama nimi kuin omalla lapsella, osoittaa jonkinlaista mielikuvituksen puutetta, massaan sulautumista, toisten matkimista, luovuuden puutetta, massaihmistä, joka tekee kuten muutkin.

Näinpä.
Minusta on jotenkin hassua että etsimällä etsitään lapselle tosi harvinaista nimeä, tai vähintäänkin sellaista mikä on ollut muodissa kauan aikaa sitten.
Itsellä kai oli motiivina lapsen nimen miettimiseen se, että nimi on sellainen mistä me vanhemmat tykätään ja mikä sopii ko. lapselle!! Toki ei tullut mietittyä sellaisia nimiä jotka on sisarusten lapsilla tai omilla sisaruksilla kutsumaniminä.

no musta on todella ärsyttävää kun on paljon kaimoja. Jos sukunimi on vielä yleinen niin täysnimikaimoja on ripakopallinen. Itselläni on suomessa kolmisenkymmentä täysnimikaimaa ja omassa kaupungissani meitä on 3. kun ootin keskimmäistäni niin oltiín kaikki täysnimikaimat yhtäaikaa raskaana ja äitiysneuvolassa jo meni mun ja yhden toisen tiedot sekaisin. sit olin vielä äitipolilla käymässä nii mulla ja mun täysnimikaimalla oli peräkkäiset vastaanottoajat! Mulle tulee jatkuvasti puheluita ym jotka on tarkoitettu toiselle samannimiselle. Musta se ei oo yhtään hauskaa.

Koska meillä on yleinen sukunimi niin meidän lapsilla on harvinaiset nimet ettei tulisi täysnimikaimoja vastaan. Nimet on kyllä kalenterista mutta niitä harvinaisempia nimiä ja sen lisäksi väliviivallisia joten meidän lapsillamme ei ole yhtäkään kaimaa tässä maassa. tämä siis ei erikoisuuden tavoittelun vuoksi vaan ihan käytännön takia.

Silloin kun lapsi saa jonkun superuniikin nimen (Katariina-Yosefiina, kyllä tämä on lehdestä bongattu) niin tuntuu että vanhemmat haluavat korostaa miten ihmeellinen tuotos heidän lapsensa on. Tottakai jokaisen vanhemman mielestä juuri heidän lapsena on maailman paras, mutta se että antaa nimeksi vaikka lapselle Maija tai Matti ei tarkoita mitään helvetin matkimista tai "mielikuvituksen puutetta".

Jos nimi sopii lapselle ja vanhemmat pitävät siitä niin se on hyvä. Toki tämä pätee myös niihin uniikkinimiin, mutta joskus ne menevät kyllä ihan naurettavuuksien puolelle. "Hellä-Lumi, Noel-Aleksanteri, Jori-Aksel. Kohta lapselle annetaan nimiksi Ruuvi-meisseli ja basso-kaiutin.

se se vasta pelleilyä on, kun kaikkien pikkuihmisten nimi on joku lumi tai pihla tai eeli tai vastaava, joka ei ennen ollut edes suomalainen nimi. siis matkitaan muita mutta yritetään olla erikoisia. naurettavaa.

Niin ja lisättökään että oma nimeni on kalenterinimi ja yksiosainen ja vain viisi kirjaiminen, mutta omassa ikäluokassa ei monia tämän nimisiä ole vastaan tullut vaikka ihan normi nimi. Ja kaikenlisäksi minulla on harvinainen sukunimi niin ei ole tarvinnut kärsiä kaimoista. Tosin nimeni on näemmä tulossa muotiin sillä etunimeäni näkee paljon vastakastetuilla. Ja jaagan kommenttiin lisäten että mm. nimi "Inari" on mielestäni kaunis mutta eräs inari-niminen ystäväni kertoi että häntä on koko ikänsä kiusattu nimen vuoksi ja hän inhoaa sitä vaikka nätti nimi onkin :(

En minäkään ymmärrä. Jokainen antakoot sellaisen nimen lapselleen mikä itseä miellyttää.

Meillä tänään kuopus tälläkin palstalla kovasti parjatun nimen Luca, koska se vaan miellytti minua.

Silloin kun lapsi saa jonkun superuniikin nimen (Katariina-Yosefiina, kyllä tämä on lehdestä bongattu) niin tuntuu että vanhemmat haluavat korostaa miten ihmeellinen tuotos heidän lapsensa on. Tottakai jokaisen vanhemman mielestä juuri heidän lapsena on maailman paras, mutta se että antaa nimeksi vaikka lapselle Maija tai Matti ei tarkoita mitään helvetin matkimista tai "mielikuvituksen puutetta".

Jos nimi sopii lapselle ja vanhemmat pitävät siitä niin se on hyvä. Toki tämä pätee myös niihin uniikkinimiin, mutta joskus ne menevät kyllä ihan naurettavuuksien puolelle. "Hellä-Lumi, Noel-Aleksanteri, Jori-Aksel. Kohta lapselle annetaan nimiksi Ruuvi-meisseli ja basso-kaiutin.

jos meiän poika olis matti tai veeti tai joku muu vastaava nii sillä ois monta kymmentä täysnimikaimaa mikä tekee elämän tosi hankalaksi.

Makuasia, mutta kyllä mun mielestä on suht tärkeää ettei lapsella nyt aivan tusinanimi ole :whistle: Joillekin se on tärkeää ja toisille ei. Toisille nimen pitää olla kansainvälinen ja toisille sen pitää löytyä suvusta. Ja sit toisille on tärkeää, ettei nimi keiku TOP-listojen kärjessä.

Itse en antaisi mitään "outoa", hyvin erikoista nimeä (vaikka nykyaikana tuskin lapset joutuu niistäkään kärsimään, onhan se nykyään yleistä antaa harvinaisia), mutta toisaalta en kyllä kovin yleistäkään. Mielellään kokonaan niiden suosituimpien nimien listauksien ulkopuolelta olisi nimi hyvä löytyä. Kuitenkin sellainen selkeä ja suomalainen ja tiedetty nimi. Näin meillä onkin. Ja kivat nimet löytyi näillä kriteereillä :)
Meillä tosi yleinen sukunimi, joten sekin vaikuttaa. Jos nimi on Aino Maria Virtanen, niin on kyllä aiiikas tavis. Mua ei itseäni niinkään yleisissä nimissä vaivaa kaimojen määrä, vaan tietty ns. persoonattomuus jonka liitän siihen että nimeä on kovin monilla saman ikäluokan lapsilla. Sekin on meillä ollut tärkeää, että nimi sopii tähän aikaan ;) mutta hyvin ollaan löydetty ehdokkaita siis näillä kriteereillä.

Mitä itse oon huomannut, niin ns. muotinimien suhteen ihmismassojen mielipiteet muuttuu ajan mukaan. Kauniina pidetään aina niitä sillä hetkellä muodissa olevia nimiä. Ei ne 70-luvun Sarit, Päivit ja Minnat enää tunnu ihananihanilta tai vanhemmat Pirjot yms, jotka silloin oli suurimman osan mielestä niin raikkaita ja kivoja.

Jos valitsee vähän harvinaisemman nimen, niin se on myös sellainen ajattoman kivempi myöhemminkin, siis ns. kestää paremmin aikaa kuin nimet jotka kulutetaan tiettynä aikana loppuun antamalla niitä paaaljon. Poikkeuksiakin on ihan oikeasti joka suuntaan ja kyllähän monet harvinaisemmatkin kulahtaa, mutta silti. Meillä tämmösiä ajatuksia oli kun tahdottiin nimet suosituimpien listojen ulkopuolelta.

Mut ei mulla mitään ole Ainoja, Emmoja, Elloja, Veetejä, Eetuja jne. vastaan. Ihan ok. Oikeastaan mulla ei oikein muutenkaan oo nimi-inhokkeja, kaikki on yleensä tavallaan kivoja kun niitä maistelee.

ei ole harvinaiset nimet, mutta ei ne yleisimmätkään. ajattelin juurikin niin ettei oo kivaa ku kouluun mennessä luokalla onkin 4 samannnimistä. kummallekin lapselle oli raskausaikana nimet valmiina, mutta kummankin nimi vaihtui ennen ristiäisiä juurikin sen takia etteivät muistuttaneet nimeänsä yhtään, nimi ei vaan passannut lapselle. kuitenkin "uudet" nimetkin olivat suosikkilistan loppupäästä ja tarkoituksella...

Mä en taas ymmärrä sitä, miksi lapselle pitää antaa sama nimi kuin kaikilla muillakin, tai ainakin melkein, siis eikö se vaan oo tosi tylsää? Mä en ainakaan haluaisi itselleni tylsää nimeä joka tulee monta kertaa päivässä vastaan, ja mikä ei herätä ihmisissä mitään ajatuksia koska siihen on ihan turruttu. Siis miksei vähän voi käyttää aikaa/vaivaa/mielikuvitusta, että lapsi saa omanlaisensa nimen, eikä samaa kun kuin minkä näkee joka ikinen sunnuntai Hesarissa. Enkä nyt tarkoita nyt mitään väkisin väännettyjä tai vaikeasti kirjoitettavia tms., vaan ihmettelen, eikö se tosiaan vaivaa ketään, jos vaikka samalle luokalle tulee monta lasta joilla on samat "harmaat" nimet.

Mä kyllä ihmettelen samaa.

Mun likalla on aika suosittu nimi. Kun isänsä kanssa siihen nimeen päädyttiin, niin ei me edes tiedetty onko se suosittu vai ei. Me laitettiin lapselle se nimi mikä haluttiin. Aivan sama onko suosittu vai ei. Eipä ainakaan vielä ole kuitenkaan tällä paikkakunnalla tullu vastaan toista saman nimistä ja saman ikäästä.

[QUOTE="shihtzu";22804695]En minäkään ymmärrä. Jokainen antakoot sellaisen nimen lapselleen mikä itseä miellyttää.

Meillä tänään kuopus tälläkin palstalla kovasti parjatun nimen Luca, koska se vaan miellytti minua.[/QUOTE]

Saanko kysyä, miksi juuri nimi Luca miellytti? Mistä keksin sen? Siis se on ihan kaunis nimi, en ollenkaan kritisoi, vaan oon monesti miettinyt mitä esim Lucan suosion taustalla on, kun se on niin yhtäkkiä jostain tullut. Oma kummipoikani on Luukas (asuvat ulkomailla), ja nimenomaan tuossa suomalaisessa muodossa, koska se on heidän kotimaassaan erikoinen. Ehkä Lucan taustalla on ollut Suomessa samaa..?

Ihmetyttää se että kaikki antavat saman nimen mutta silti näitä nimiä ei ollut kenelläkään vielä esim. 20 vuotta sitten.
eetu, veeti, eeli, ella, emma, pihla...

sama kuin kaikki sanovat että "meillä on omannäköinen koti" ja minä nyt satun tykkäämään tästä, ja kaikilla on ihan just samat kaakelit ja tapetin raidat ja värit.

jotain massan mukana menemistä se on, ja mua ainakin sellainen lammasmaisuus on aina inhottanut.

Ei häiritse se, jos haluaa olla rehellisesti massaa, antaa nimeksi vaikka sen matti tai maija.

mutta yrittää olla persoonallinen ja antaa nimen lumi ja kuitenki kaikki muut antanvat saman nimen.

tai kuten nykyään, kaikki muka haluavat osoittaa persoonaa vaatteilla ja silti kaikilla on tasan tarkkaan samanlaiset kuteet, vartalonmyötäinen huppari/pusakka ja ne typerät tennarit tai emut vai mitä ne on.

jotenkin niin idioottimaista.

Aivan sama onko suosittu vai ei. Eipä ainakaan vielä ole kuitenkaan tällä paikkakunnalla tullu vastaan toista saman nimistä ja saman ikäästä.

Jep, se on aika sattumaa miten niitä kaimoja tulee vastaan. Meidän tytön nimeä on annettu hänen syntymän kieppeillä ja sen jälkeen vaihdellen sellaista 70-80/vuosi ja yllättäen suunnilleen samanikäisiä kaimoja on kyllä tullut vastaan ihan kiitettävästi. Yksi oli samassa vauvaryhmässä missä oltiin kun tytöt oli ihan pieniä, seuraava perhekerhossa :whistle: Sitten olikin eskarissa myös kaima ja koulussa on rinnakkaisluokalla nykyään (ei ole sama tyttö kuin eskarissa ollut) niin ja yhdeltä leiriltä löytyi myös samaa ikäluokkaa oleva kaima. Että näin. Kummasti on pakkaantuneet niille paikkakunnille (huom monikossa) missä me ollaan asuttu nämä kaimat =)

Poitsulla pikkasen yleisempi nimi, niihinkin on tullut törmättyä muttei ihan yhtä moneen.

Nuorimman pojan nimeä muutettiin ennen kastajaisia, kun tajuttiin, että sen nimisiä, mitä oltiin mietitty oli lähialueella useita ja yleinen muutenkin. Tyttöjen nimien kohdalla taas päätin haluta ne nimet mistä tykkäsin ja mitkä kelpasi miehellekin siitä huolimatta, että ovat yleisiä, mutta täällä lähialueella ei ole kuitenkaan vielä yhtään tullut vastaan, joten siinä mielessä ihan kiva kuitenkin.

mun luokalla ala-asteella oli 18 oppilasta joista neljä oli Jania ja kolme Annea me muut ei onneksi kuuluttu tuohon ryhmään ja yhtäkin näistä oppilaista alettiin kiusata sukunimensä takia jota piti käyttää jotta tiedettiin kenestä puhuttiin.Oon aika varma että jos sen nimi ei ois ollut yksi näistä joita oli monta saman nimistä niin kukaan ei ois ajatellut huomioida sitä sen sukunimeä ja se kiusaaminen olis vältetty tai sit sitä ois ainakin ollut vähemmän.Ja muistan jo silloin päättäneeni et mä en halua lapselleni muoti nimeä tai hyvin yleistä nimeä

Mun miehellä oli muuten etu+sukunimikaima samalla paikkakunnalla ja ihan samanikäinen. Näinkin voi käydä jos on sekä etunimi, että sukunimi yleinen. Tosin ei kait yleensä.

Edelleen ihmiset menee sekaisin että kumpaa "Janne Virtasta" (nimi ei oikeasti ole tuo) milloinkin tarkoitetaan. Mun miehelle on tullut sen toisen monia puheluita ym.

Just se siinä on, ettei olisi sitten päiväkodissa/koulussa/missään montaa samannimistä samassa ryhmässä.
Meidän lasten nimet on periaatteessa ihan tavallisia, pojalla on väliviivanimi, kaimoja alle 10. Tytön nimi tuli kalenteriin viime vuonna, kaimoja joku reilu 800 tällä hetkellä..

MUOKS. se unohtu että mulla itselläni on ainakin kaks täyskaimaa, joista toinen on sukua ja asuu eri maassa, mutta toinen asuu naapuripaikkakunnalla ja toissa talvena rupes tulemaan tekstiviestejä että vieläkö tanssiryhmään mahtuu jne, kaima siis vetää työkseen tanssiryhmiä ja tekee esityksiä ym. Kaiken huippu oli se kun tuli vajaa tonnin lasku, joka oli kyllä tarkotettu tälle "tanssikaimalle", mutta tuli meijän osotteeseen. Siinä vaiheessa alko jo kyrsimään.

Viimeksi muokattu:
No jos sillä nimellä on jotain väliä, niin sillä on väliä sellaisille ihmisille, jotka välittävät muiden mielipiteistä :D Jos on oman tiensä kulkija, niin ei välitä onko nimi yleinen vai harvinainen, eikä yritä sillä nimellä tehdä mitään pointtia. Kyllä se ihmisen persoona välittää sen viestin minkälainen ihminen lapsi on, oli se sitten nimetty Hirveksi tai Matiksi. Matti voi olla tosi erikoinen tapaus kun taas se Hirvi hiljainen hissukka ja keskitien kulkija.

Yhteistyössä