siis miten tämän miehen sanoman voi ymmärtää?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vähäpuheisen miehen vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vähäpuheisen miehen vaimo

Vieras
on ollut kovin äreä ja alamaissakin pitkän aikaa. harvoin pystyy asialliseen keskusteluun jos otan jonkin asian puheeksi. kommentit on tyyliin: "joo mää oon ihan paska" tms :/

eilen sitten meillä oli aika paikkaaan jossa hieman keskusteltiin perheemme asioista. virkailija kyseli mieheni vointia. mieheni perusteli vointiaan työpaineilla.
kotona kun otin asian puheeksi, että siitäkö kaikki johtuukin, mies oli kovin vähäsanainen jälleen kerran. ymmärrän kuulemma tahallani väärin. sanoi että jos hän voisi valita että jompikumpi pois; työ tai koti, kaikki olisi hyvin :O

siis miten tän voi ymmärtää? suutahti kun sanoin etten oikein käsitä, että miten voi verrata kotia ja työtä keskenään :/ ja sitten alkoikin nukkumaan.

[QUOTE="eve";23422668]varmaan se on se riittämättömyyden tunne. älä painosta[/QUOTE]

en painosta. kyllä mä olen yrittänyt olla ymmärtäväinen, mutta ei asioita voi vain lakaista maton alle. ne täytyy puhua ja käsitellä pois. tosin tämä ei taida miehille olla niin helppoa. kurjaa vaan kun koko perheeseen vaikuttaa miehen kireys. räyhää lapsille ihan pienistäkin asioita.

Ymmärtäisin tuon niin, että mies ei koe tällä hetkellä jaksavansa tehdä töitä ja sen lisäksi vielä kantaa vastuutaan perheen isänä ja se ahdistaa häntä. Ei hän ole vertaamassa työtä ja kotia, vaan on tajunnut omat riittämättömät voimavaransa. Kokee, että jaksoi elämää silloin, kun ei ollut lapsia, eli oli pelkästään työ hoidettavana, ja kokee, että jaksaisi hyvin toimia perheenisänä, jos sen lisäksi ei olisi sitä työtä rasittamassa, mutta kun se töistä pois jääminen ei perheenisälle ole mahdollisuutta, niin nyt hän on pattitilanteessa ja voimat on loppu.

Voisiko miehesi olla masentunut? Älä painosta miestäsi puhumaan ja selittämään monin eri sanoin, kun tuo verbaalinen puoli ei tunnu olevan hänen vahvimpiaan, vaan yritä keksiä, mistä voisitte saada miehelle apua. En usko, että pelkkä lepo aina työajan ulkopuolella auttaa. Olsiko esim. työpaikan vaihtaminen mitenkään mahdollista? Onko töissä jotain asioita solmussa, siis sellaisia, mistä et tiedä?

[QUOTE="vieras";23422798]masennus? Burn out? Kumpikaan ei mee ohi ilman kunnon sairaslomaa.[/QUOTE]

väittää ettei ole mielenterveysongelmia, eilen sanoi virkailijalle näin. sairaslomaa ei koe tarvitsevansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähäpuheisen miehen vaimo;23422818:
väittää ettei ole mielenterveysongelmia, eilen sanoi virkailijalle näin. sairaslomaa ei koe tarvitsevansa.

Kyllä se minustakin masennukselta tai burn outilta kuulosti.. Ehkä mies ei vain sitä halua myöntää tai ei itsekään sitä tajua? Jos kaikki on hyvin, niin kyllä silloin jaksaa työt hoitaa eikä tunnu siltä että jommasta kummasta (kodista tai työstä) pitäisi päästä eroon.. Sairasloma voisi tehdä ihan hyvää tai jos on pitämättömiä lomia niin ne käyttäisi edes. Voisi vähän miettiä missä mättää. Ja miehelle voisi tehdä hyvää mennä juttelemaan jollekin ihan yksin? Voisi olla helpompi avautua.

[QUOTE="Eee";23422810]Ymmärtäisin tuon niin, että mies ei koe tällä hetkellä jaksavansa tehdä töitä ja sen lisäksi vielä kantaa vastuutaan perheen isänä ja se ahdistaa häntä. Ei hän ole vertaamassa työtä ja kotia, vaan on tajunnut omat riittämättömät voimavaransa. Kokee, että jaksoi elämää silloin, kun ei ollut lapsia, eli oli pelkästään työ hoidettavana, ja kokee, että jaksaisi hyvin toimia perheenisänä, jos sen lisäksi ei olisi sitä työtä rasittamassa, mutta kun se töistä pois jääminen ei perheenisälle ole mahdollisuutta, niin nyt hän on pattitilanteessa ja voimat on loppu.

Voisiko miehesi olla masentunut? Älä painosta miestäsi puhumaan ja selittämään monin eri sanoin, kun tuo verbaalinen puoli ei tunnu olevan hänen vahvimpiaan, vaan yritä keksiä, mistä voisitte saada miehelle apua. En usko, että pelkkä lepo aina työajan ulkopuolella auttaa. Olsiko esim. työpaikan vaihtaminen mitenkään mahdollista? Onko töissä jotain asioita solmussa, siis sellaisia, mistä et tiedä?[/QUOTE]

kiitos tästä :)

on ollut samassa työpaikassa 10v. ja on aika vankka paikka siellä. on hyvät edut jms. joten tuskin haluaa vaihtaa työpaikkaa. kuulemma hieman nyt helpottanut kun jotkin asiat selkiintyi mutta töitä on paljon.

kyllä mä olen yrittänyt voimieni mukaan järjestellä perheemme asioita helpommaksi, esim kerran kuussa saan lapset hoitoon vkonlopuksi. miehen ei tarvitse hoitaa kotitöitä. ei touhua juuri lasten kanssa, joten sekään ei luulisi rasittavan.
olen hakenut apua monista paikoista ja sitä olemmekin jo kivasti saaneet ja tulemme saamaan. haluaisin vaan että mies hakisi vaikka keskustelu tms. apua, kun selvästikään kaikki ei ole kunnossa. hänen puolestaan en sitä voi tehdä.minunkin voimavarat ovat rajalliset.

No yritä saada hänet pitämään lomat. Ainakin itse huomaan yrittäjämiehessäni, että hän alkaa syyttä kiukuttelemaan mulle jos alkaa olemaan yliväsynyt. Ei huomaa sitä itse ollenkaan, paitsi jälkikäteen.

Lisäksi mun mielestä ei paljon kannata nyt keskustella syvällisiä parisuhteista ja tekemättä jääneistä kotiasioista tai riidoista. Jos toinen on todella masentunut ja/tai väsynyt (kumpikin ylläpitää toista), niin ei siinä tilanteessa kannata penkoa mitään. Kannattaa myös huomata, että toiset ihmiset tykkää vatvoa ja vatvoa ja vatvoa asioita..toisilla se pahentaa asioita! Mulla on yks ystävä, jonka mielestä kaikkeen on avuksi kunnon keskustelu ja terapiassa käynti. Hän ei voi ymmärtää, että toiselle tämä voi olla viimeinen niitti kun pengotaan asiat auki.

Ensin siis mieli kuntoon ja sitten paremmalla ajalla voi vähän puhua. Ja jotkut ei niin välitä siitä keskustelusta, niin sitten antaa tekojen vaan puhua puolestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähäpuheisen miehen vaimo;23422861:
kiitos tästä :)

on ollut samassa työpaikassa 10v. ja on aika vankka paikka siellä. on hyvät edut jms. joten tuskin haluaa vaihtaa työpaikkaa. kuulemma hieman nyt helpottanut kun jotkin asiat selkiintyi mutta töitä on paljon.

kyllä mä olen yrittänyt voimieni mukaan järjestellä perheemme asioita helpommaksi, esim kerran kuussa saan lapset hoitoon vkonlopuksi. miehen ei tarvitse hoitaa kotitöitä. ei touhua juuri lasten kanssa, joten sekään ei luulisi rasittavan.
olen hakenut apua monista paikoista ja sitä olemmekin jo kivasti saaneet ja tulemme saamaan. haluaisin vaan että mies hakisi vaikka keskustelu tms. apua, kun selvästikään kaikki ei ole kunnossa. hänen puolestaan en sitä voi tehdä.minunkin voimavarat ovat rajalliset.

Onko miehesi esimiesasemassa tai projektipäällikkönä tai jotenkin muuten vastuussa isommista kokonaisuuksista, kun on ollut noin kauan samassa paikassa? Tulee mieleen, että masennus/stressi voi johtua myös jostain sellaisesta työvastuusta, josta mihene on tosi vaikea puhua.

Esim. omalla työpaikallani on tällä hetkellä sellainen tilanne, että yksi esimiehistä on aivan totaalisen väärä ihminen hommaansa. Siitä asti, kun hän joutui esimiesasemaan, on sen porukan hommat mennyt pelkkää alamäkeä. Siitä esimiesasemaan siirtymisestä on jo useampia vuosia, mutta musta tuntuu, että tämä henkilö on nyt vasta itse ymmärtämässä, miten päin peppua tilanne on, ja tilanteen korjaamisen tekee vaikeaksi se, ettei tämä henkilö kykene mitenkään myöntämään tätä johtamistaidottomuuttaan edes itselleen, kun on koko ajan ollut niin polleana tästä esimiesasemastaan. Homma on ihan totaalisesti patissa ja menee koko ajan vaikeammaksi vaan, kun kaikki pätevät vaihtavat työpaikkaa, kun eivät kestä tilannetta ja tämä esimies ei tietenkään saa hommaa hanskaan, kun on vaan uusia työntekijöitä eikä hän hanskaa sitä johtamista.

En nyt siis tarkoita, että sun miehellä on kyse johtamistaitojen puutteesta, mutta tämä oli vaan esimerkki siitä, miten miesten on joskus tosi vaikea käsitellä sitä, mistä ongelmat johtuu ja tehdä niille mitään.

Toivon, että saatte tilanteen ratkaistua jotenkin!

[QUOTE="Eee";23423157]Onko miehesi esimiesasemassa tai projektipäällikkönä tai jotenkin muuten vastuussa isommista kokonaisuuksista, kun on ollut noin kauan samassa paikassa? Tulee mieleen, että masennus/stressi voi johtua myös jostain sellaisesta työvastuusta, josta mihene on tosi vaikea puhua.

Esim. omalla työpaikallani on tällä hetkellä sellainen tilanne, että yksi esimiehistä on aivan totaalisen väärä ihminen hommaansa. Siitä asti, kun hän joutui esimiesasemaan, on sen porukan hommat mennyt pelkkää alamäkeä. Siitä esimiesasemaan siirtymisestä on jo useampia vuosia, mutta musta tuntuu, että tämä henkilö on nyt vasta itse ymmärtämässä, miten päin peppua tilanne on, ja tilanteen korjaamisen tekee vaikeaksi se, ettei tämä henkilö kykene mitenkään myöntämään tätä johtamistaidottomuuttaan edes itselleen, kun on koko ajan ollut niin polleana tästä esimiesasemastaan. Homma on ihan totaalisesti patissa ja menee koko ajan vaikeammaksi vaan, kun kaikki pätevät vaihtavat työpaikkaa, kun eivät kestä tilannetta ja tämä esimies ei tietenkään saa hommaa hanskaan, kun on vaan uusia työntekijöitä eikä hän hanskaa sitä johtamista.

En nyt siis tarkoita, että sun miehellä on kyse johtamistaitojen puutteesta, mutta tämä oli vaan esimerkki siitä, miten miesten on joskus tosi vaikea käsitellä sitä, mistä ongelmat johtuu ja tehdä niille mitään.

Toivon, että saatte tilanteen ratkaistua jotenkin![/QUOTE]

ei ole.ihan "tavallinen" työntekijä on.
tarkoitin suht vakaalla asemalla sitä että usein koulutetaan ja ei ole mitään vaaraa ainakaan lähiakoina hänen osastolla irtisanomisiin,vaikka välillä irtisanonut muutamia pois.
on niin paljon tietotaitoa koulutustenkin ansiosta miehellä

[QUOTE="noh";23422965]ei todellakaan, ihan naurettava ajatuskin :laugh:[/QUOTE]

noniin.tällä palstalla näkyy ymmärrystä ja "anteeksi antoa" riittävän miehille loputtomiin. mutta annas olla jos kyse olisi naisesta, naisen pitäisi vaan venyä ja jaksaa mukisematta!!

Yhteistyössä