Siis olenko mä tosiaan nyt tässä asiassa tyhmä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi elämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi elämä

Vieras
Kerronpas niin juurta jaksaen kuin viitsin :D

Eli, me asutaan todella pienellä paikkakunnalla, noin 2500 asukasta. Ei siis mitään koulutusmahdollisuuksia, eikä juuri mitään harrastusmahdollisuuksiakaan. Miehellä on täällä kuitenkin vakituinen työpaikka sekä pari muuta sivubisnestä joista saa rahaa silloin tällöin. Meillä on vähän reilu 1 vuotias lapsi. Haluttais miehen kanssa muuttaa muualle, koska mies alkaa tympääntymään työhönsä ja minä haluaisin kouluttautua lisää.

No, ongelma tässä on se, että miehen siskot hengittävät niskaan, ja heidän mielestään me emme saisi muuttaa muualle, missään nimessä, koska miehellä on se vakityö ja meillä on tällä hetkellä lapsen hoitojärjestelyt kondiksessa. Miehen äiti hoitaa lastamme. Tosin, määräaikainen kesätyöni loppui juuri, joten tällä hetkellä minulla ei ole edes töitä, joten olen kotona lapsen kanssa itse. Kun puhun siitä, että haluan kouluttautua, niin tulee vain paskaa niskaan, että enkö tosiaan voisi kulkea opiskelupaikkakunnalle. Joo, lähimmät opiskelumahdollisuudet ovat 60 kilometrin päässä, ja siellä ei ole mitään sellaista alaa, mikä kiinnostaisi. Lähin sellainen, joka kiinnostaa, on 130 kilometrin päässä, siis suuntaansa! Pitäiskö mun niinku todella jaksaa kulkea tuo matka 5 krt viikossa, sen jälkeen vielä hoitaa koti ja lapsi. Ei onnistu multa, olkoon sitten niin että olen mamo paska. :O Lisäksi, meidän pitäs vielä hommata toinen auto, mikäli alkaisin kulkemaan koulussa vieraalla paikkakunnalla, koska mies kulkee töihin sellaisen matkan päässä, että tarvitsee auton. Eikä täällä todellakaan tiedetä mitään julkisista! Toista autoa nyt ei kyllä ole vara hommata. Entäs sen kustannukset yms yms. Eipä tainneet siskokullat sitä tulla ajatelleeksi.

Kaikista paras oli se, kun mulle sanottiin, että lapselle pysyvyys on tärkeää. Että senkään takia emme saisi muuttaa. Joo, lapsi on siis vähän reilu 1v. joten ei varmaan paljon häntä stressaa muutto toiselle paikkakunnalle. En sanoisi sitä, ettei lapsi tajua muuttoa, tottakai kun koti onkin erilainen. Mutta vaikka jäisimmekin tänne paikkakunnalle, joutuisimme silti vaihtaa asuntoa, koska tämä jää pieneksi. Joten... miksi ei voisi siis muuttaa ihan paikkakuntaakin. Voi huoh, miksihän sukulaiset ovat aina niin vaikeita, ja meidän tapauksessa valitettavan usein juurikin ne miehen sukulaiset................................ Kiitos ja anteeksi, tämä helpotti.

Tädit haluavat pitää lapsen saapuvilla, jotta tämä voisi viettää lapsuutensa tiiviisti heidän kanssaan. Ymmärrettävää, mutta silti he eivät saa sanella teidän elämäänne.

No, onhan teillä asiat tosi hyvin. Itse en muuttaisi vielä koska "työllistyt" hyvin kotonakin vaavisi kanssa. Lisäksi miehelläsi on vakipaikka josta ei kannata ihan noin vain luopua. Ja kaikkein suurimpana plussana ovat mielestäni sukulaiset tukiverkostona!! Opi arvostamaan heitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
teidän elämä. antaa muitten narista. :)
teette siltä mikä tuntuu hyvältä.

Todellakin tehdään, emme kuuntele muiden ohjeita, tässä asiassa. Mutta silti ärsyttää, kun pitää puuttua toisten elämään. Ihan kun ei olisi jo nyt tarpeeksi vaikeaa tehdä päätöksiä siitä, mihin muuttaisi, millaisiin töihin menisi ja mitä alkaisi opiskella... Sitten vielä muut vaikeittaa päätöksen tekoa, tuomalla omia "hyviä" vinkkejään esille.

Alkuperäinen kirjoittaja viesar:
Tädit haluavat pitää lapsen saapuvilla, jotta tämä voisi viettää lapsuutensa tiiviisti heidän kanssaan. Ymmärrettävää, mutta silti he eivät saa sanella teidän elämäänne.

Itseasiassa, tädit itse eivät edes asu täällä...

Se on teidän elämä ja ei millään tavalla kuulu miehen siskoille eikä muillekkaan.Te ne päätökset teette eivät muut.Toki voivat mielipiteensä sanoa kun kerta haluvat mutta eivät päätä asiaa

Sukulaiset pelkäävät muutosta. Haaveilevat ehkä samasta, mutta eivät uskalla repäistä ja toteuttaa, joten valavat omaa epävarmuuttaan teihin.

Te teette teidän perhettä koskevat päätökset itse. Sukulaisilta voi kysyä mielipidettä, mutta te päätätte :D

No, onhan teillä asiat tosi hyvin. Itse en muuttaisi vielä koska "työllistyt" hyvin kotonakin vaavisi kanssa. Lisäksi miehelläsi on vakipaikka josta ei kannata ihan noin vain luopua. Ja kaikkein suurimpana plussana ovat mielestäni sukulaiset tukiverkostona!! Opi arvostamaan heitä.

On asiat hyvin joo, muuten mutta minunkin pitäisi saada kyllä töitä. Ei kotihoidontuki nyt riitä meille. Ja tukiverkostoa on tasan meidän molempien vanhemmat. Arvostan heitä, missä kohtaa sanoin että en arvosta, mutta emme kai me voi lopun elämää heissä roikkua... Ja entäs se minun opiskelu... Missä välissä sen toteutan... Ja se, että minun mielestä nyt olisi oivallinen hetki muuttaa, ennenkuin lapsi aloittaa kerhot yms ja saa täältä kavereita. Sitten on sääli repiä lapsi toisaalle, uuteen ympäristöön ja uusien kavereiden etsintään.

Lähtekää ihmeessä, jos miehelle jotain työtä tarjolla tai mahdollisuutta saada. Olette vielä ilmeisesti kohtuu nuoriakin, niin nyt on hyvä aika. Myöhemmin työpaikkojen saaminen ja elämän järjesteleminen voi olla vaikeampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja viesar:

Itseasiassa, tädit itse eivät edes asu täällä...

No jollei ole edes omaa lehmää ojassa, niin moinen määräily ei ole millään hyväksyttävää.

[quote)se, että minun mielestä nyt olisi oivallinen hetki muuttaa, ennenkuin lapsi aloittaa kerhot yms ja saa täältä kavereita. Sitten on sääli repiä lapsi toisaalle, uuteen ympäristöön ja uusien kavereiden etsintään.[/quote]

Samaa mieltä, harmi sitten kun lapsi on 3-5 v ja kaverit on tärkeitä, todeta että sano heihei ja meilailkaa, tapaatte kesällä, me muutetaan.

On asiat hyvin joo, muuten mutta minunkin pitäisi saada kyllä töitä. Ei kotihoidontuki nyt riitä meille. Ja tukiverkostoa on tasan meidän molempien vanhemmat. Arvostan heitä, missä kohtaa sanoin että en arvosta, mutta emme kai me voi lopun elämää heissä roikkua... Ja entäs se minun opiskelu... Missä välissä sen toteutan... Ja se, että minun mielestä nyt olisi oivallinen hetki muuttaa, ennenkuin lapsi aloittaa kerhot yms ja saa täältä kavereita. Sitten on sääli repiä lapsi toisaalle, uuteen ympäristöön ja uusien kavereiden etsintään.

Niin, oisko kannattanu opiskella ennen lasta??

Todellakin tehdään, emme kuuntele muiden ohjeita, tässä asiassa. Mutta silti ärsyttää, kun pitää puuttua toisten elämään. Ihan kun ei olisi jo nyt tarpeeksi vaikeaa tehdä päätöksiä siitä, mihin muuttaisi, millaisiin töihin menisi ja mitä alkaisi opiskella... Sitten vielä muut vaikeittaa päätöksen tekoa, tuomalla omia "hyviä" vinkkejään esille.

Toki asia on näin, että jokainen päättää itse omasta elämästään. Ja opiskelut kannattaa aloittaa, jos kerran motivaatiota riittää. Mutta mielestäni on silti hienoa että sukulaiset välittää ja haluaa teidät lähelleen, kaikilla ei näin ole. Jos oma veljeni muuttaisi perheensä kanssa kauas niin kyllä siitä kovin haikea mieli tulusi.

Mun mielestä sun kouluttautuminen on a ja o sun ja perheesi tulevaisuuden kannalta. Lapsen hoitaminen kotona on tärkeä panos yhteiskunnalle, mutta työllistymistä se ei ole eikä valitettavasti ole kovin kovaa valuuttaa työmarkkinoilla. Ja vois olla muutenkin hyvä ottaa pientä hajurakoa miehesi sukulaisiin? Ja voihan se mieskin ajaa nykyiselle paikkakunnallenne töihin siihen asti kun saa uuden duunin tulevasta kotikaupungistanne. Eihän se niin voi olla, että vaan sun tarttee joustaa?

Alkuperäinen kirjoittaja mm:

Toki asia on näin, että jokainen päättää itse omasta elämästään. Ja opiskelut kannattaa aloittaa, jos kerran motivaatiota riittää. Mutta mielestäni on silti hienoa että sukulaiset välittää ja haluaa teidät lähelleen, kaikilla ei näin ole. Jos oma veljeni muuttaisi perheensä kanssa kauas niin kyllä siitä kovin haikea mieli tulusi.

"Haluaa teidät lähelleen" Nyt eivät ole lähimaillakaan, jos ja kun muuttaisimme, olisivat paljon lähempänä meitä, ehkä jopa samalla paikkakunnalla, riippuen toki siitä mistä saa töitä.

Niin, oisko kannattanu opiskella ennen lasta??

Ehkä aiheeton kommentti, johon ei ehkä edes tarvitsisi vastata, mutta vastaanpa silti. Ei olisi kannattanut. Lapseni on minulle tärkeintä, ja olen onnellinen siitä, että sain hänet juuri silloin kun pitikin. Kiitos vain osallistumisestasi tähän keskusteluun.

Mä en ymmärrä miksi antaisitte muitten määräillä teidän muutoistanne ja asumisistanne. :o Luultavasti kuitenkin olette täysivaltaisia aikuisia ihmisiä ettekä sukulaistenne holhouksen alla. Teidän elämä, te teette niinkui parhaaksi perheellenne katsotte vaikka se olisi lähteminen Australiaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Muualta tullut:
Onko miehelläsi kuinka hyvät mahdollisuudet saada työpaikka muualta? Haluaako hänkin muuttaa?

No miehellä ei ole ammattia, joten se ehkä vähän vaikeuttaa, mutta työkokemusta on kyllä yli 10 vuotta. Haluaa muuttaa, mutta häntä harmittaa jättää eräs tärkeä harrastus tänne, josta saa myös rahaa... Kakspiippunen juttu...

Yhteistyössä