sikiön liikkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkään

Vieras
Onko täällä muita, joilla sikiö liikkuu todella vähän? Olen kamalan ahdistunut ja huolissani,miksi vauva ei liiku kuin oikeastaan öisin. Päivisin en tunne mitään liikettä mahassa, vaikka mitä keinoja kokeilisinkin saadakseni vauvaa hereille. Tuntuu muutenkin, että vauva on koko ajan samassa kohtaa vasemmalla puolella mahassa, ehkä kerran päivässä tämä kovempi "möykky" siirtyy oikealle puolelle, mutta siitä taas nopeasti takaisin samaan paikkaan.

Mikä siinä on,että on jumahtanut tuohon yhteen kohtaan? Raskausviikkoja on nyt 23+3.. En ole koko aikana tuntenut hyvin liikkeitä, vaikka istukka on takaseinässä. Pelottaa, milloin ne vähäisetkin liikkeet loppuu.. Kävin eilen neuvolassa kuunteluttamassa sydänääniä, onneksi ne sentäs ihan normaalisti kuului, sieltä samasta paikkaa mistä aina ennenkin. Ultrassa viime viikolla kaikki näytti ihan hyvältä.

Pitäisikö näillä viikoilla jo olla kamalaa mekastusta mahassa? Ensiodottajana en tiedä oikein näistä asioista mitään.

Ollaan samoilla viikoilla ja ekaa minäkin odotan. Älä hätäile, toi on aivan normaali tilanne. Monet eivät tunne liikkeitä kuin silloin, kun itse rauhoittuvat illalla sänkyyn. Mun tulokas melskaa kyllä päivälläkin, mutta vain jos olen makoillut selälläni tovin. Yleensä päivällä en ole niin paljon paikallani. Liikeiden tuntumiseen vaikuttaa moni muukin asia, kuin istukan paikka. Tuttu on saanut kaksi lasta, joiden liikkeet alkoivat tuntua vasta paljon myöhemmin, häntä lähinnä harmitti, kun olisi ollut kiinnostavaa kuulostella niitä tuntemuksia.

Jos ultrassa ja dopplerilla kuunnellessa kaikki on ok, niin luota siihen. Ihan loppuraskaudessa on sitten eri juttu, jos aiemmin voimakkaana tuntuneet liikkeet katoavat.

Hyvää vointia ja mukavaa odotusta!

Lohdutuksen sanoja halusin tulla kirjottamaan. Olen jo viikolla 35, huomenna alkaa viikko 36 ja samaa hätäilin noihin aikoihin. Tuossa vaiheessa tunsin itsekin liikkeet parhaiten vain illalla, päivällä ei monesti tuntunut mitään. Edelleenkin jos olen paljon jaloillani ja liikkeellä, vauva tuntuu nukkuvan tuolloin ja heräilee sitten kun minä pysähdyn. Eli ei mitään hätää, varsinkin jos ultrassa ja neuvolassa oli kaikki ok. Koeta rentoutua ja nauttia raskaudestasi.

hei..kiitos lohduttavista vastauksista :) kyllähän pikkuinen alkuviikosta rupesikin meuhkaamaan, mutta nyt on taas ollut pari hiljaista päivää. pitää varmaan hankkia doppleri kotiin, että saisi mielenrauhan..

Meillä ensimmäinen oli masuasukkina ihan samanlainen kuin teidänkin vauva. Ei potkinut oikeastaan ollenkaan vaan ainoat liikkeet olivat möyrimistä ja kyljen kääntöä. Vietti oikeastaan raskauden kaksi viimeistä kolmannesta kahdessa asennossa. Ensin melkein poikittain perätilassa raskausviikolle 30 asti ja sitten raivotarjonnassa, peppu pystyssä hiukan kohdun keskilinjan vasemmalla puolella loppuajan. Oli hauska kuin voi taputella lasta pepulle, kun peppu löytyi aina vakiopaikasta. Meilläkin liikkeitä tuntui lähinnä iltaisin nukkumaan mennessä, joskus aamulla tai päivällä kun lepäili. Tuolla tämä rauhallisuuden perikuva nyt juoksee pitkin poikin asuntoa ja "korjaa" kaikki mahdolliset sähkölaitteet (ikää 1v ja 3kk), eli rauhallisuus loppui siihen syntymähetkeen. Istukka oli kohdun takaseinässä eli senkään ei pitänyt liikkeitä vaimentaa.

Nyt odotan toista ja viikkoja on 26 ja tämän toisen masuasukin meno on ihan toisenlaista. Vauva pitää kunnon jumppatunnin useamman kerran päivässä. Lisäksi reagoi oikeastaan lähes kaikkiin liikkeisiini. Siis vähänkin syvempi kumarrus saa aikaan napakan potkun tai lenkille lähtöön kommentoidaan asennon vaihdolla, kunnes hyvä lenkkiasento on löytynyt jne. Potkut ja liikkeet myös tuntuu jatkuvasti eri paikoissa, eli vauvalla ei tunnu olevan mitään suosikki asentoa vaan etsii hyvän paikan aina tilanteen mukaan. Nyt istukka on kohdun etuseinässä, joten liikkeiden pitäisi tuntua huonommin ja vaimeampina, mutta ilmeisesti tämä kaveri on vaan niin paljon aktiivisempi.

Yhteistyössä