Silmien väristä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Melkein kaikilla vauvoilla on todellakin siniset silmät, siis alkuper. suomalaisilla. Meidän lapsillamme ekalla vaihtuivat ruskeiksi 6 kk ikään mennessä, toisella 1v. ikään mennessä ja nuorimmalla 3 kk ikään mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olettehan lukeneet koulussa biologiaa, muistakaa banaanikärpäsen periytyminen ja peittyvät geenit. Ruskeasilmäisyys ei ole peittyvä ominaisuus.

Ehkä meillä on sit joku geenipoikkeava suku, kun yhtä lukuunottamatta kaikki serkkunikin isän puolelta on ruskeasilmäisiä, vaikka vain isäni sisko on ruskeasilmäinen ja muut setäni sinisilmäisiä. Ja isänisällä tosiaan ruskeat silmät. Ihmetelkää rauhassa, mut niin se vain on.

Silmien väri ei periydy täysin mendelistisesti sillä väriin vaikuttaa useampia geenipareja. Pääsääntöisesti kuitenkin voidaan sanoa että sinisilmäiset vanhemmat eivät voi saada ruskeasilmäistä lasta. Ruskeasilmäiset vanhemmat voivat kuitenkin saada sinisilmäisen lapsen.

Täällä voi tarkistaa asian. http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html

no...mun papalla oli tai ainakin mun mummo muisteli että sillä oli vihertävät silmät mutta ei ainakaan tummat. joten mun äidin äidillä on siniset silmät ja äidin isällä oli kai vihertävät silmät joten miksiköhän äidillä on sitten niin tummat...???? mä luulen et mun papalla oli sittenkin tummat silmät..mulla ainakin on kirkkaan vihreät joissa on mini verran ruskeaa...mistäköhän se ruskee on siihen tullut kun ei oo vanhemilla eikä niiden vanhemmilla varmaan yhtään ruskeaa silmissä...??<-----vastaatkaa...

Mun esikoisella oli jo heti syntyessään todella tumman ruskeat silmät, mulla on vihreät ja isällään vihreän ruskeat. Ja ihan vaaleaihoinen suomalainen on.

Mulla oli lapsena ja nuorena sinivihreät, jossain murrosiän vaiheilla ne muuttui kirkkaan vihreiksi, molemmilla vanhemmillani on siniset silmät.

Velipuoleni tytöllä on ruskeat silmät, vaikka molemmilla vanhemmilla ja jopa isovanhemmilla on siniset, tyttö on perinyt silmien värin isopapaltaan.

Mun miehellä on vihreät silmät, missä on paljon ruskeita pilkkuja, näyttää kauempaa ihan ruskeasilmäiseltä, ja vaikka ikää on jo 36v niin ne ruskeat pilkut on alkanut leviämään vaan enemmän viime vuosina.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
no...mun papalla oli tai ainakin mun mummo muisteli että sillä oli vihertävät silmät mutta ei ainakaan tummat. joten mun äidin äidillä on siniset silmät ja äidin isällä oli kai vihertävät silmät joten miksiköhän äidillä on sitten niin tummat...???? mä luulen et mun papalla oli sittenkin tummat silmät..mulla ainakin on kirkkaan vihreät joissa on mini verran ruskeaa...mistäköhän se ruskee on siihen tullut kun ei oo vanhemilla eikä niiden vanhemmilla varmaan yhtään ruskeaa silmissä...??<-----vastaatkaa...

Usein jos silmissä on toista väriä ns. laikkuina, on kyseessä tietyissä silmän soluissa tapahtunut mutaatio, jonka seurauksena solut tuottavat poikkeavaa väriä ts. syntyy "laikkuja". Geeniperimään tämä ei kuitenkaan vaikuta eli ei periaatteessa periydy. (tosin mutaatioalttiuden periytyminen onkin sitten asia erikseen...)

meillä tytöllä on vaan kirkastunu tuo sininen silmissä iän myötä, pojulla oli jo ihan pikkuena rusehtavat silmät, mitä ne nytkin tietty ovat, vähän näkyy vihertävää jos tarkkaan kattoo.
Mulla on vihree-ruskee-oranssit silmät, äidillä oli ruskeet silmät, samoin hänen molemmilla vanhemmilla, isälläni on harmaat silmät.
Systerillä on tumman ruskeet silmät, isällään taivaansiniset, ja hänen vanhemmilla toisella sini-harmaat ja toisella harmaa-vihreet.
Joten ei se ihan yks selitteistä se si.lmien väri oo niinku joskus bilsan tunnilla väitettiin.
Ja kaverilla on tumman ruskeet silmät ja sillä on kolme sinisilmästä tenavaa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
meillä tytöllä on vaan kirkastunu tuo sininen silmissä iän myötä, pojulla oli jo ihan pikkuena rusehtavat silmät, mitä ne nytkin tietty ovat, vähän näkyy vihertävää jos tarkkaan kattoo.
Mulla on vihree-ruskee-oranssit silmät, äidillä oli ruskeet silmät, samoin hänen molemmilla vanhemmilla, isälläni on harmaat silmät.
Systerillä on tumman ruskeet silmät, isällään taivaansiniset, ja hänen vanhemmilla toisella sini-harmaat ja toisella harmaa-vihreet.
Joten ei se ihan yks selitteistä se si.lmien väri oo niinku joskus bilsan tunnilla väitettiin.
Ja kaverilla on tumman ruskeet silmät ja sillä on kolme sinisilmästä tenavaa :whistle:

No kyllähän ruskeesilmäset voi saada sinisilmäsiä lapsia, mutta harvemmin sinisilmäset ruskeesilmäsiä...jos muistelet niitä bilsantunteja:)

kai se on niin että mä oon perinyt silmieni värin papalta. tai jopa joltakin muulta. outoa tässä onkin se että....mä katoin kerran kun mä olin joku o-1 vuotias tai jopa kaks niin mulla oli yhtä tumman näköiset silmät kun äidillä mutta kun katoin kuvia jossa olin isompi ne oli ihan kirkkaan vihreet. en tiedä oliko silloin vielä sitä ruskeeta silmissä. mä kerran kysyin terkalta voiko silmien väri vaihtua niin mä sanoin et mulla oli vauvana tai siis pienenä siniset silmät ja sanoin et ne vaihtu sitten tämän värisiksi kun ne on nyt niin se sano että se ei oo mahdollista tai jotakin....

Alkuperäinen kirjoittaja Samu:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:

No kyllähän ruskeesilmäset voi saada sinisilmäsiä lapsia, mutta harvemmin sinisilmäset ruskeesilmäsiä...jos muistelet niitä bilsantunteja:)

jaaha....

Yhteistyössä