Sinulle, joka seuraavan kerran haluat kritisoida minua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vain tätä pyydän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vain tätä pyydän

Vieras
Olin kaupassa pienen uhmaikäisen lapseni kanssa, joka on ("liiankin") reipas, utelias, omatoiminen, erittäin vahvatahtoinen jne. No tapahtui siis seuraavaa; lapsi työnsi pieniä kärryjään ja innostuttuaan lisäsi vauhtia ja esitteli ylpeänä että kato äiti liukuessaan pitkin käytävää. Vastasin, että varmaan kivaa, mutta kaupassa ei voi tehdä noin. Tähän sitten eräs täti-ihminen hyvin närkästyneenä vastasi, että onhan tässä tilaa kun on leveä käytävä (luulen, että katsoi minun olevan vain ja ainoastaan ilkeä ja nalkuttava äiti sillä myönnän olevani väsynyt ja ärtynytkin toisinaan...). Mutta joo, totta, sillä käytävällä olisi juuri silloin ollutkin tilaa ko. "tempulle", mutta selitäpä se niin pienelle, joka ei vielä ymmärrä miksi "jossain kohtaa ehkä voisi ja toisaalla ei".

No, nyt tietysti voisi kysyä että mitä sitten, älä välitä. No sitä sitten, että pitäkää PLIIS turpanne kiinni kun ette a) tunne/tiedä lastani b) minulla on jo tarpeeksi huono ja riittämätön olo ilman kommenttejannekin c) mitä se teille kuuluu? d) ette tiedä tilanteestamme mitään jne. Olen kokenut elämässäni sellaisen helvetin että ihme että olen edes hengissä eli olisiko liikaa vaadittu, että muut ihmiset olisivat vähän armeliaampia? Lapseni on minulle rakas ja minä hänelle, enkä ole huono äiti eli antaisitteko meidän olla ja minun huolehtia lapsestani omalla tavallani ja omilla resursseillani.

Niin ja vielä, en käytä mitään päihteitä, en ole lihava tmv. mistä minut voisi muka helposti tuomita eli yritän parhaani mukaan huolehtia lapsestani ja itsestäni (olen älykäs ja järkevä ihminen joka tietää mitä terveelliseen elämään ja hyvään kasvuun ja kehitykseen kuuluu). Huonoksi onnekseni vain olen kasvanut henkisesti väkivaltaisessa ympäristössä ja ajauduin parisuhteeseen narsistin kanssa. Nyt yritän vihdoin toipua tuosta kaikesta, joten antakaa meidän olla. Miettikää ihmiset oikeasti seuraavan kerran ennenkuin tuomitsette toisianne!!!! Toisaalta sehän kertoo vain omasta typeryydestänne mutta silti se voi joskus jopa melkein ns. katkaista kamelin selän joten PLIIS antakaa olla...

Ei pidä uhriutua niin pahasti, että antaa kaiken mennä suojauksesta läpi. Kasvata nahkaa paksummaksi. Sinä olit sille mummulle vain yksi ihminen muiden joukossa. Ei rankoista elämänkokemuksista tuntemattomat voi jakaa mitään bonuksia. Yhtä tontusti käyttäytyvät kaikille, jos siihen on taipumusta.

Mulla lapsi otti kerran kunnon uhmiskohtauksen kaupassa ja siihen tuli joku mummu kysymään että mikä ihme tuolla lapsella on, minä vastasin vaan että uhmaikä. Siihen mummu päivittelemään että sellainenkinko on olemassa, ei hänen aikanaan ole ollut, blaa, blaa. Siinä sitten kärsin huonoäitioloa.

[QUOTE="vieras";21946858]Ei pidä uhriutua niin pahasti, että antaa kaiken mennä suojauksesta läpi. Kasvata nahkaa paksummaksi. Sinä olit sille mummulle vain yksi ihminen muiden joukossa. Ei rankoista elämänkokemuksista tuntemattomat voi jakaa mitään bonuksia. Yhtä tontusti käyttäytyvät kaikille, jos siihen on taipumusta.[/QUOTE]

Se on ihan totta, mutta aina ei jaksa. Etenkään kun asiat vielä "tuoreet". Eihän kukaan pysty pahan kriisin keskellä ajattelemaan noin, siis silloin kun kaikki on romahtunut, myös elämän "peruspilarit". Siksi sitä toivoisi ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta. Ja jaksaa aina ihmetellä kun sitä ei tunnu löytyvän...

Mulla lapsi otti kerran kunnon uhmiskohtauksen kaupassa ja siihen tuli joku mummu kysymään että mikä ihme tuolla lapsella on, minä vastasin vaan että uhmaikä. Siihen mummu päivittelemään että sellainenkinko on olemassa, ei hänen aikanaan ole ollut, blaa, blaa. Siinä sitten kärsin huonoäitioloa.
Dementikoiden horinoille voi vaan nauraa.

Se on ihan totta, mutta aina ei jaksa. Etenkään kun asiat vielä "tuoreet". Eihän kukaan pysty pahan kriisin keskellä ajattelemaan noin, siis silloin kun kaikki on romahtunut, myös elämän "peruspilarit". Siksi sitä toivoisi ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta. Ja jaksaa aina ihmetellä kun sitä ei tunnu löytyvän...
Kaikilta ei pidä odottaa mitään, muuten sattuu usein. Poistuu vaan paikalta ja jättää höppänät huomiotta. Tai katsoo sen näköisenä, että mitäköhän horiset. Sitten on vasta huonosti asiat, jos lähipiiri harrastaa samaa. Tosin monista niistäkin pääsee eroon, vaikkei se aina helppoa olekaan.

[QUOTE="vieras";21946892]Kuin sä noin paljon otit itseesi vieraan ihmisen kommentista?[/QUOTE]

No kaikkihan tietää, ettei pitäs - mut joskus vaan ei jaksais ja tuntuu pahalta. Ja ihan oikeesti, yhteisöllisyys on kiva juttu, mutta ei maailma tarvitse jarisarasvuota joka paikkaan..Olisivat nyt vaan tyytyväisiä kun kerrankin joku opettaa lapselleen hyviä perus-käytöstapoja.

Hyvä ap!

[QUOTE="vieras";21946920]Toki pitäisi olla huomaavainen, mutta ikävä kyllä se on niin, että moni ei jalostu vanhetessaan, vaan muuttuu entistä pahemmaksi.[/QUOTE]

No tää on kyllä niin totta!

[QUOTE="vieras";21946892]Kuin sä noin paljon otit itseesi vieraan ihmisen kommentista?[/QUOTE]

No juuri siksi, että olen vieläkin järkyttynyt elämäni tapahtumista (siis ihan äskettäisistäkin, ei vain lapsuuden) ja tajunnut vasta että selvisin sentäs hengissä...Niin ja vaikka henkeni sainkin pitää, ei tilanne ole vieläkään helppo (talous, terveys jne.) eli saan taistella vielä selvitäkseni tästä kaikesta kokonaan. En halua/tarvitse sääliä tmv., mutta toivoisin vihdoin voivani elää rauhassa enkä voi sille mitään etten vielä jaksa olla välittämättä moisesta. Halusinkin vain kirjoittaa tämän siksi, että toivoisin ihmisten pysähtyvän ajattelemaan toisia ja oppivan olemaan hienotunteisia, sillä koskaan ei voi tietää mitä kenekin elämä OIKEASTI on. Niin ja haluan vielä korostaa, että ei tämä minustakaan "päällepäin näy". Saatan jopa jostakusta vaikuttaa ns. menestyneeltä eli koskaan ei voi tietää...

Ainakin narsisti on vienyt sulta kokonaan itsetunnon. Eihän ihminen muuten tuollaisen vuoksi viitsisi kirjoittaa tuollaista romaania.

Mä olen oppinut elämässä yhden asian tähän mennessä: et voi muuttaa muita ihmisiä, voit muuttaa vain itsesi. Eli muut ihmiset voivat tehdä mitä vain, mutta asian kulun omassa päässämme määrää se, miten tähän suhdautumme. Suutummeko, romahdammeko, vituttelemmeko takaisin, nakkelemmeko vain niskojamme ja jatkamme matkaa. Kukaan ei voi tietää, mitä meille on tapahtunut. Sen varaan on turhan luoda odotuksia ("kun minua lyötiin eilen, miten se sanoi noin".)

...siis mistä tämä täti-ihminen olisi voinut arvata/tietää sun koko elämänkaaresi?
Yksi lausekin saa sinut tosiaan täysin pois raiteiltasi? Eihän hän mitenkään käynyt edes sinuun kiinni, ihmetteli vain että miksi ei saisi, kun kerran tilaa tempulle on (vaikka niin minäkin olisin lastani kieltänyt, kauppa on aina kauppa). Ehkä tämä täti-ihminen ei tiennyt itse että kaupassa ei noin saa tehdä, ehkä hänelle ei sitä oma äiti opettanut siksi sitä ihmettelemään rupesi. Eikä hän välttämättä halunnut puuttua sinun kasvatukseesi, ehkä hän halusi omalla tavallaan lievittää lapselle mahdollisesti tullutta mielipahaa siitä että hän ei temppuiluaan saanutkaa jatkaa. Emme tiedä tämän naisen sanomisten oikeata syytä, miksi hän mitäkin sanoi mutta se miten sinä sen jälkikäteen otat...on suurta liioittelua. Sinuna minä miettisin terapeuttia tms. jotta arkiset asiat, ventovieraat eivät veisi sinun voimavarojasi, sinun elämääsi ihan kokonaan sekaisin. Oppisit ehkä siellä ratkaisemaan asiat simppelimmin, esim. tavan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

...siis mistä tämä täti-ihminen olisi voinut arvata/tietää sun koko elämänkaaresi?
Yksi lausekin saa sinut tosiaan täysin pois raiteiltasi? Eihän hän mitenkään käynyt edes sinuun kiinni, ihmetteli vain että miksi ei saisi, kun kerran tilaa tempulle on (vaikka niin minäkin olisin lastani kieltänyt, kauppa on aina kauppa). Ehkä tämä täti-ihminen ei tiennyt itse että kaupassa ei noin saa tehdä, ehkä hänelle ei sitä oma äiti opettanut siksi sitä ihmettelemään rupesi. Eikä hän välttämättä halunnut puuttua sinun kasvatukseesi, ehkä hän halusi omalla tavallaan lievittää lapselle mahdollisesti tullutta mielipahaa siitä että hän ei temppuiluaan saanutkaa jatkaa. Emme tiedä tämän naisen sanomisten oikeata syytä, miksi hän mitäkin sanoi mutta se miten sinä sen jälkikäteen otat...on suurta liioittelua. Sinuna minä miettisin terapeuttia tms. jotta arkiset asiat, ventovieraat eivät veisi sinun voimavarojasi, sinun elämääsi ihan kokonaan sekaisin. Oppisit ehkä siellä ratkaisemaan asiat simppelimmin, esim. tavan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

voi kuule, minä tiedän, mutta kun en jaksaisi nyt millään, en millään jaksaisi oikein mitään...

[QUOTE="vieras";21947566]Kuka tätä palstaa sitten käy lukemassa, kun vaan voivotellaan, että voi kauheeta ap, ymmärrän sinua.[/QUOTE]

Nii-in, mutta voisi tässä tilanteessa yrittää vähän ymmärtääkin, jos ihminen on tilassa jossa ei vaan jaksa mitään ylimääräistä.

Yhteistyössä