Ystäväni arvostelee minua kokoajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
Koska tulot eivät olisi riittäneet. Olen vuokratuoli-systeemillä parturi-kampaaja ja mieheni opiskelee ja käy töissä.

olisithan saanut kotihoidontuen ja asumistukea jos tulonne eivät olisi riittäneet vuokraan.

Jep, mutta kun meillä on myös koiria joiden astuttaminen, näyttelyt, ell yms maksavat. Ja niistä emme kuitenkaan luovu.

Eli siis koirat on tärkeämpiä kuin oma 1-vuotias!!
Ja näyttelyt tärkeämpiä ym.??

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Meillä on siis molemmilla 1-vuotiaat lapset, ja lapseni meni kesäkuussa perhepäivähoitajalle hoitoon, koska minulla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin kotiäidiksi, vaikka olisin halunnutkin. No, ystäväni ei ymmärrä miten niin ei muka ole mahdollisuutta, ja hän jaksaa kokoajan arvostella miten olen huono äiti kun laitan lapseni kylmästi hoitoon ja lapsi tarvitsee minua yms. Kyllähän minä sen tiedän mutta kun ei ole vaihtoehtoja. Perkele kun ihmiset eivät ymmärrä että kaikki eivät vain voi jäädä kolmeksi vuodeksi kotiin!

Tukien varassa elävät ihmiset harvoin muistavat, että juurikin ne heidän työssäkäyvät ystävänsä maksavat niitä heidänkin tukiaan verorahojen muodossa.

Ja tämmösten viestien kirjoittajat harvemmin älyävät, että nämä äidit, jotka tukia saavat, ovat ainakin suurimmaksi osaksi jokainen tehneet töitä ja maksaneet veroja, joka todellakin oikeuttaa saamaan niille rahoille myös vastinetta.

Mä en itse sietäs tollasta kaveria joka mun valintoja arvostelee eikä mun kaveripiirissä ole onneksi niitä tekopyhiä äitejä jokka tuilla hoitaa mukulansa kotona ja saavat siellä laiskotella. Itse käyn mielelläni töissä ja vaikka olis ehkä ollutkin varaa pysyä kotona niin mullekkin koirat ja hiukan leveempi elämäntyyli on tärkeitä. Nyt on varaa matkustella ja syödä mitä haluaa ja hiukan harrastaakin.

Älä ap välitä näistä palstapyhimyksistä. Ja jätä kaveris mielipiteet omaan arvoonsa. Voithan kuitata et meet tekeen töitä et sun maksamilla veroilla se voi pysyä kotona lapsensa kanssa.

Miettiikö kaikki sitä pientä 1-vuotiasta, miltä siitä tuntuu kun raijataan kokopvähoitoon että
saadaan rahaa koirien näyttelyitä varten?
Kun 1-vuotias ei pysty vielä analysoimaan elämäntilanteita!

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kerropa meille mitä teillä iltaisin tehdään? Aika monessa perheessä kun tehään ruoka, syödään, hetken päästä iltapala, iltapesut ja nukkumaan.
(ihmettelee, MIKSI ap:n pitäisi kenellekään kertoa mitä heillä iltaisin tehdään! :D)

Meidän illat ei kyllä oo tuollaisia...onneks.

ei meidänkään. vaikka oon töissä 8h päivästä, ja vieläpä vuorotöissä.

Se on normaalia arkea että käydään töissä ja lapset hoidossa, ja normaaliin arkeen kuuluu arkiaskareet jne. Jos elämä menee päivästä toiseen selviämiseen niin on elämänhallinta hukassa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Miettiikö kaikki sitä pientä 1-vuotiasta, miltä siitä tuntuu kun raijataan kokopvähoitoon että

Ei pysty, ei, siksipä se onkin vanhemman tehtävä tehdä tämmöiset päätökset, joka näkee perheen koko tilanteen lapsen lisäksi. Ei sen yksivuotiaan, jonka ei kuulukaan nähdä ketään muuta kuin itsensä.

Ai teillä ei koskaan syödä, tehä iltapesuja ja mennä ajoissa nukkumaan? Eihän sitä PIDÄKÄÄN kertoa, kysäsimpä vaan kun tuli puheeks.

Kyllä meillä syödään ja peseydytään, sekä nukutaan tarpeeksi. Vaan ei meillä oo yleensä sekä päivällistä/illallista että iltapalaa, vaan jompikumpi. Ruoka on usein tehty valmiiksi siihen mennessä kun minä tai mies kotiudumme, illat voidaan vaikkapa ulkoilla ja sieltä suoraan syömään & pesulle ja nukkumaan (ja nukkumaanmenokaan ei aina tapahdu kello 20 mennessä ).

Musta kyllä 1-vuotias tarvii vielä 5 ateriaa päivässä, eli myös sekä päivällisen että iltapalan, sekä aikaisen nukkumaanmenon, jos herätys on aamulla vaikka 7. Meillä ei myöskään toimi ateriapalvelu, vaan se ruoka on ihan ite joko mun tai miehen tehtävä töiden jälkeen, niin kuin kai useimmissa perheissä.

onko se 5 ateriaa joku sääntö? missä iässä lapsi lakkaa tarvitsemasta ja pärjää 4 aterialla?

meidän lapsi ei ole koskaan syönyt viittä ateriaa päivässä. Sanoisin ennemminkin, että lapsi tarvitsee terveelliset ja säännölliset ruokailutavat, enkä ymmärrä miksi päiväkoti estäisi moisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Mä en itse sietäs tollasta kaveria joka mun valintoja arvostelee eikä mun kaveripiirissä ole onneksi niitä tekopyhiä äitejä jokka tuilla hoitaa mukulansa kotona ja saavat siellä laiskotella. Itse käyn mielelläni töissä ja vaikka olis ehkä ollutkin varaa pysyä kotona niin mullekkin koirat ja hiukan leveempi elämäntyyli on tärkeitä. Nyt on varaa matkustella ja syödä mitä haluaa ja hiukan harrastaakin.

Älä ap välitä näistä palstapyhimyksistä. Ja jätä kaveris mielipiteet omaan arvoonsa. Voithan kuitata et meet tekeen töitä et sun maksamilla veroilla se voi pysyä kotona lapsensa kanssa.

Se onkin parempi, että lapses oot hoitoon laittanut. Jos meinaan oot kotona vaan laiskotellut, niin eipä niillä lapsilla mitään siellä kotona olisi ollutkaan.

Ja mitä tekopyhää on siinä, että haluaa itse hoitaa omat lapsensa, jotka on itse tähän maailmaan saattanut? Ja onko sulla sen verran älliä, että tajuat, monet äidit ovat maksaneet veroja ennen kun ovat raskaaksi tulleet?
Kai niille maksamilleen veroille muutakin vastinetta täytyy saada, kuin maksella sun hoitopentujen ruokia ym.

Itse teen ilta-/yötöitä, joten saan päivät lapseni kanssa viettää (joten maksan veroja, että älä huolestu) . Se on hienoa, että olet tyytyväinen valintoihisi (mistä mainitsit koirat ja leveän elämäntyylin... ) , mutta älä ihan oikeasti vetoa mihinkään sun verorahoihisi, koska niitä todella saa jokainen muukin maksaa. Äläkä ainakaan jaa noita elämänviisauksia muille, ettet saata naurunalaiseksi itsesi lisäksi myös muita ihmisiä.

Mitäs jos järkytykseksesi joku kaverisi tekisikin valinnan hoitaa lastaan TUILLA kotona, niin katkaisisitko välit häneen? Vai Koskeeko tämä "en siedä, että joku arvostelee mun valintoja" pelkästään sinua? Ja ihanko oikeasti laiskottelit kotona ollessasi? Kuka hoiti lapset sillä välin?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

veikkaan että nälkä tuntuis paljon pahemmalta.

oikeasti herätkää jo, 1v ei ole vauva. Pieni toki, mutta mitä mahtavimmassa iässä kaiken uuden oppimiseen, se näkemisen ja kokemisen nälkä on jo aivan huimaava juuri kävelemään oppineella/opettelevalla lapsella.

Päiväkodeissa on pienten ryhmät ihan niitä lapsia varten, eikä ne ole mitään 100 desibelin laitoksia jossa lapset riehuu kuin apinalauma! lapsia sylitetään paljon, saavat nukkua taatusti niin pitkät päikkärit kuin on tarpeen, saavat oman ikäistään seuraa josta ei taatusti ole yhdellekään ipanalle haittaa jne.. isot lapset laitetaan pihalle pienten päikkäreiden ajaksi että saavat unirauhan jne. Hyvällä tuurilla saman hoitopaikan saa pitää vuosia, ja parhaassa tapauksessa kaikki hoitajat pysyvät sen ajan töissä, heistäkin lapsi saa turvallisen ja pysyvän ihmissuhteeen! Mitä vikaa? Päiväkodit ei ole lasten säilytyspaikkoja, vaan lapsista pidetään huolta ja välitetään aidosti sielläkin, ja jokainen lapsi huomioidaan yksilönä.

Tohon iltarytmiin haluaisin sanoa sen verran, että aika tylsiähän noi illat on, jos joka päivä käy kaupassa, joka päivä laittaa ruokaa ym. Kaupassa riittää kun käy kerran pari viikossa, jos suunnittelee ostoksensa (nämäkin ostokset voi muuten hoitaa viikonloppuna), eikä ruokaakaan tarvitse laittaa kuin vaikka pari kolme kertaa viikossa, jos tekee vähän enemmänkin ruokaa kuin yhdeksi illaksi. Tämänkin ruoanlaiton voi hoitaa vaikka viikonloppuna. Itse asiassa mun äiti teki yleensä ruokaa tasan kerran viikossa, viikonloppuna, ja silloin sitten koko viikon tarpeiksi.

Se, että joltain menee tunti päivässä kauppaan ja toinen ruoanlaittoon, joka ikinen päivä, on ihan oma valinta ja mun mielestä tyhmyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja t:

Se onkin parempi, että lapses oot hoitoon laittanut. Jos meinaan oot kotona vaan laiskotellut, niin eipä niillä lapsilla mitään siellä kotona olisi ollutkaan.

Ja mitä tekopyhää on siinä, että haluaa itse hoitaa omat lapsensa, jotka on itse tähän maailmaan saattanut? Ja onko sulla sen verran älliä, että tajuat, monet äidit ovat maksaneet veroja ennen kun ovat raskaaksi tulleet?
Kai niille maksamilleen veroille muutakin vastinetta täytyy saada, kuin maksella sun hoitopentujen ruokia ym.

Itse teen ilta-/yötöitä, joten saan päivät lapseni kanssa viettää (joten maksan veroja, että älä huolestu) . Se on hienoa, että olet tyytyväinen valintoihisi (mistä mainitsit koirat ja leveän elämäntyylin... ) , mutta älä ihan oikeasti vetoa mihinkään sun verorahoihisi, koska niitä todella saa jokainen muukin maksaa. Äläkä ainakaan jaa noita elämänviisauksia muille, ettet saata naurunalaiseksi itsesi lisäksi myös muita ihmisiä.

On tekopyhää mollata muita siitä hyvästä et lapsensa ovat laittaneet hoitoon ja nostaa itsensä muka muiden yläpuolelle sillä et ovat kotona. Ja kyllä se kotona olo mulle ainakin oli lepposampaa kun töissä olo joten ihan turhaa syöttää sitä soopaa että kotona olo käy muka työstä. Joo ehkä käy mut se on itse aiheutettua työtä eikä verrattavissa palkkatyöhön. Ja mä olen äiti lapsilleni kyllä vaikka ne hoidossa oliskin kun tuntuu et monilla on käsitys et hoitoon laitetulla lapsella ei ole vanhempia ollenkaan ja äiti ei enää lapsesta välitä, hyvin väärä luulo. Mut mä oonkin vaan sellainen puolihyvä äiti, eli esikko on hoidettu kotona ja nuorempi meni vuoden vanhana hoitoon joten tiedän kylä mistä puhun. Ei mulle ole koskaan tullut mieleenkään et kotona oleva tai hoitoon lapsensa laittava äiti olis jotenkin eri asemaiset siinä kumpi on parempi äiti tai kumman lapsesta tulee huonommin kasvatettu.

Kauheaa et kolahti noin paljon mun kirjotus! Eihän sun tarvii suuttua kun niin hyvin asias hoidat :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ??:

Mitäs jos järkytykseksesi joku kaverisi tekisikin valinnan hoitaa lastaan TUILLA kotona, niin katkaisisitko välit häneen? Vai Koskeeko tämä "en siedä, että joku arvostelee mun valintoja" pelkästään sinua? Ja ihanko oikeasti laiskottelit kotona ollessasi? Kuka hoiti lapset sillä välin?

Mä kirjotin ton hiukan epäselvästi, eli tarkotin tota tuilla kotona olemista sellaisilla ihmisillä jokka sivussa mollaa äitejä jokka vie lapsensa hoitoon. Eli löytyy toki kotiäitejäkin mut ei ne arvostele mitenkään muita, enkä mä niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja t:

On tekopyhää mollata muita siitä hyvästä et lapsensa ovat laittaneet hoitoon ja nostaa itsensä muka muiden yläpuolelle sillä et ovat kotona. Ja kyllä se kotona olo mulle ainakin oli lepposampaa kun töissä olo joten ihan turhaa syöttää sitä soopaa että kotona olo käy muka työstä. Joo ehkä käy mut se on itse aiheutettua työtä eikä verrattavissa palkkatyöhön. Ja mä olen äiti lapsilleni kyllä vaikka ne hoidossa oliskin kun tuntuu et monilla on käsitys et hoitoon laitetulla lapsella ei ole vanhempia ollenkaan ja äiti ei enää lapsesta välitä, hyvin väärä luulo. Mut mä oonkin vaan sellainen puolihyvä äiti, eli esikko on hoidettu kotona ja nuorempi meni vuoden vanhana hoitoon joten tiedän kylä mistä puhun. Ei mulle ole koskaan tullut mieleenkään et kotona oleva tai hoitoon lapsensa laittava äiti olis jotenkin eri asemaiset siinä kumpi on parempi äiti tai kumman lapsesta tulee huonommin kasvatettu.

Kauheaa et kolahti noin paljon mun kirjotus! Eihän sun tarvii suuttua kun niin hyvin asias hoidat :hug:

Noi halaushymiöt ym, kertoo pelkästään siitä, että taisi kolahtaa mun kirjoitus suhun... Mutta oli miten oli, ainoa asia mikä mua suututtaa on toi haukkuminen, ja veroraha paskapuheet.. Tää asia ei nyt sinällään mua edes kosketa, koska teen kumpaakin (hoidan lasta ja teen töitä), joten ei sen kummemmin voinut kolahtaa.

En myöskään missään vaiheessa verrannut lasten hoitamista kotona työhön, myöskään minulla se ei ole kovin raskasta ollut, mutta ei myöskään laiskottelua. Eli taisit nyt ymmärtää väärin ihan tahallasi, tai jostain syystä tunnet muuten vain tarvetta puolustautua näistä asioista.

Mun mielestä ystävyyteen ei kuulu toisen valintojen arvosteleminen vaan toisen tukeminen niissä valinnoissa, mitä tämä on tehnyt. Ja nyt en siis puhu mistään laittomuuksista vaan tavallisista valinnoista elämässä. Ei vaikuta ap:n ystävä oikealta ystävältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun mielestä ystävyyteen ei kuulu toisen valintojen arvosteleminen vaan toisen tukeminen niissä valinnoissa, mitä tämä on tehnyt. Ja nyt en siis puhu mistään laittomuuksista vaan tavallisista valinnoista elämässä. Ei vaikuta ap:n ystävä oikealta ystävältä.

no just näin. Joku katkera vois toimia noin eli arvostellen, ollen salaa kateellinen jos oma tilanne ei miellytäkään.. silloinhan sitä pitää viimeiseen asti väittää oman ratkaisun olevan se paras.

En jaksa lukea koko viestiketjua, mutta kerron mieheni lapsuudesta... Miehen äiti jäi siis kotiin.

- söivät pari viikkoa pelkkää perunaa ja ruskea kastiketta - muuhun ei ollut varaa
- mies satutti jalkansa jalkapallossa, ei ollut varaa mennä lääkäriin - jalka vaivaa vieläkin
- asuivat vuokra-rivarissa ja naapurit olivat juoppoja

Minä tarjoan mieluumin lapselle salaattia kun olen kotona...

Alkuperäinen kirjoittaja LeenuLii:
En jaksa lukea koko viestiketjua, mutta kerron mieheni lapsuudesta... Miehen äiti jäi siis kotiin.

- söivät pari viikkoa pelkkää perunaa ja ruskea kastiketta - muuhun ei ollut varaa
- mies satutti jalkansa jalkapallossa, ei ollut varaa mennä lääkäriin - jalka vaivaa vieläkin

mäkin voin kertoa, mieheni äiti on ollut koko äitiydensä ajan ja nykyisen mummiudensakin kotona, ei päivääkään ulkopuolisella töissä. Lapset kylmiltään kouluun, ovat ujoja jurottajia joilla ei ole mitään mielenkiintoa tehdä elämässään mitään muuta kuin maatilan töitä. ei mateemaattisia lahjoja, ei käsityötaitoja, ei taiteellista lahjakkuuta, eivät koskaan ole matkustelleet.. lisäksi ovat niin passattuja, ettei mieheni aikoinaan osannut tiskata saati sitten keittää perunoita. Tai huolehtia taloudestaan, tai mistään.

olen onnekas siinä mielessä, että tämä ihana vätykseni on oppinut sen kaiken, ja kantaa vastuunsa omasta perheestään.

Sääliksi käy vaan anoppia, sitten kun eläkepäivät koittaa.. myöntää itsekin olevansa täysin puolisonsa varassa, ilman miestään hän jäisi täysin tyhjän päälle.

no mun mielestä niiden pienimpien hoitoon vieminen on kärjistetysti just tuota, että työntää laitokseen hoidettavaksi. vauva kun kuitenkaan ei kuulu sinne vaan äitinsä/isänsä kanssa kotiin.

eikä sun kannata lähteä tuolle linjalle, et kuitenkaan tiedä minunkaan taustaa. lapsia on toki jokaisella ihmisellä oikeus "hankkia" on sitten mies tai ei mutta itse en ole lapsiani hankkinut vaan jopa ehkäissyt, mutta he ovat tulleet ja olen hyvin onnellinen heistä ja siitä, että abortti ei ole ollut mulle vaihtoehtona.

ihmisten perheet rakentuvat joko suunnitellusti tai suunnittelematta, mulle sillä ei ole mitään väliä miten, vaan tärkeintä on se, että jokainen lapsi saa tarvitsemansa ja ansaitsemansa rakkauden, hoidon, tuen ja turvan.

Muistan sinun useasti kertoneen, ettet ikinä halunnut miestä, avioliittoa, vaikka mahdollisuus olisi ollut, vaan valitsit toisin. Mikä sinänsä on täysin jees; ei ole olemassa vain yhdenlaista oikeaa perhemallia. Muttei ole myöskään olemassa vain yhdenlaista oikeaa tapaa olla äiti, ja arvomaailmojakin on hyvin erilaisia. Ihmiset tekevät erilaisia valintoja ja ovat ylipäätään erilaisia, ilman että sen vuoksi menee lasten elämä pilalle tms.

Etteikö työssäkäyvän äidin lapsi saisi ansaitsemaansa ja tarvitsemaansa rakkautta, hoitoa, tukea ja turvaa... (tai että kotihoito tarjoaisi kaikki nuo automaattisesti). Hoh hoijaa.

Lapsen etu on, että vanhemmat ovat onnellisia. Nimenomaan. Ap taitaa ollakin onnellinen, hänen miehensä toivottavasti myös :)

muistat ihan oikein :)

siinä vaiheessa kun aloin odottaa lastani olin juuri päättämässä parisuhdetta, erosta oli jo sovittu. päätin siis silloin elää lapseni kanssa yksin. lapsellani on tottakai myös isä, joka on ihan yhtä tärkeä kuin minäkin, asuu naapurissa.

en tahtonut parisuhdetta lapseni vauva-aikana, enkä ole tahtonut sitä myöhemminkään. toinen lapseni tuli täydellisenä yllätyksenä ehkäisyn läpi ja se ei tosiaan ollut syy, miksi olisin alkanut rakentaa suhdetta ihmiseen, johon en ollut rakastunut. tälläkin lapsella on isä elämässään.

kirjoitat ihan täyttä asiaa tuosta, että ihmisten ratkaisut ja elämät ovat erilaisia ja yleensä niitä ei voi asettaa minkäänlaiseen paremmuus/huonommuusjärjestykseen. kuitenkin tästä pienten lasten hoitoonviemisestä versus kotihoito on niin paljon tutkittua tietoa jo vuosikymmenten ajalta. ainakin itse olen lukenut jo lukiossa psykologiaan sen verran, että päätin jo silloin, että mahdolliset tulevat lapseni kasvavat kotona ekat vuodet. eli tässä kohdin olen kyllä eri mieltä kanssasi: mun mielestä pienen lapsen paikka on kotona, vaikka perheen muu tilanne olisi millainen (poislukien äidin masennus) ja kaikki on aina järjestettävissä.

Onkohan tehty tutkimuksia siitä, miten lapseen vaikuttaa se, että jossain vaiheessa ymmärtää olevansa vahinko, tai että lapset on eri isille joista kumpikaan ei ole ollut ollenkaan samassa perheessä arkea jakamassa?

mä jättäisin mielummin harrrastukseni vähemmälle jos saisin olla kotona lapsen kanssa pidempään. ap maksaa vuokraa ja omistaa toisen asunnon ja haluu tuhlata rahansa koiranäyttelyihin ja astutukseen joten vei tästä syystä alle 1 vuotiaan päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja dth:

mä jättäisin mielummin harrrastukseni vähemmälle jos saisin olla kotona lapsen kanssa pidempään. ap maksaa vuokraa ja omistaa toisen asunnon ja haluu tuhlata rahansa koiranäyttelyihin ja astutukseen joten vei tästä syystä alle 1 vuotiaan päiväkotiin.

tollasessa elämäntilanteessa se kotiin jääminen edellyttää vähän muustakin kuin koirista luopumista. ja niinku kerran jo sanoin, taloja ei ihan tosta noin vaan myydä.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

tollasessa elämäntilanteessa se kotiin jääminen edellyttää vähän muustakin kuin koirista luopumista. ja niinku kerran jo sanoin, taloja ei ihan tosta noin vaan myydä.

eihän sitä tartte myydä taloa kun muuttais siihen taloon sieltä vuokrakämpästä...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

eihän sitä tartte myydä taloa kun muuttais siihen taloon sieltä vuokrakämpästä...

no en minäkään muuttaisi taloon joka on remontissa :D

Koska tulot eivät olisi riittäneet. Olen vuokratuoli-systeemillä parturi-kampaaja ja mieheni opiskelee ja käy töissä.

olisithan saanut kotihoidontuen ja asumistukea jos tulonne eivät olisi riittäneet vuokraan.

Jep, mutta kun meillä on myös koiria joiden astuttaminen, näyttelyt, ell yms maksavat. Ja niistä emme kuitenkaan luovu.

Eli laitoitte koirat lapsen edelle, jokainen taaplaa tyylillään! Entäpä jos lapsi onkin koirille allerginen, ilmeisesti luovutte sitten lapsesta?

tätä peesaan!!!!

Yhteistyössä