Sinun lastasi SAA kiusata

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="niin";28170853]Eli parempi riehua irl kuin vähän päästellä höyryjä täällä? Ehkä mieleksi muuttuu kun sellainen räjäyttää metron.[/QUOTE]

Onko mielestäsi hyväksyttävää kiusata koulussa jotain ja käyttää häntä sylkykuppina? Aina se on kuitenkin parempi kuin kouluammuskelu.

• Tykkää
Reactions: pookypooh
[QUOTE="vieras";28171014]Keskustelu netissä toisia loukkaamatta on mahdotonta. Vaikka kirjoittaisit miten tahansa, joku todennäköisesti loukkaantuu, jos osallistuu sellaisiin ketjuihin, joiden aihepiirit jakavat mielipiteitä. Jotkut ihmiset loukkaantuvat äärimmäisen helposti ja koska täällä kasvottomuudessa et voi toisesta ihmisestä tietää mitään, on hyvin todennäköistä, että joku joskus teksteistäsi loukkaantuu. Uskotko, että et itse ole ketään loukannut/satuttanut?[/QUOTE]

Kyllä minä sen tiedän, että toiset loukkaantuvat jo siitä, kun sanon että tänään oli hyvä päivä, mites teillä? Ei kyse olekaan normaalista keskustelusta vaan tahallisesta satuttamisesta/nälvimisestä/haukkumisesta/herjaamisesta. Se ei tunteikkaassakaan keskustelussa ole välttämätöntä mielipiteensä esille tuomisen kannalta.

Kyllä minä sen tiedän, että toiset loukkaantuvat jo siitä, kun sanon että tänään oli hyvä päivä, mites teillä? Ei kyse olekaan normaalista keskustelusta vaan tahallisesta satuttamisesta/nälvimisestä/haukkumisesta/herjaamisesta. Se ei tunteikkaassakaan keskustelussa ole välttämätöntä mielipiteensä esille tuomisen kannalta.

Mutta ihmisillä on aivan erilaisia käsityksiä siitä, missä raja hyväksyttävän sanomisen suhteen menee. Siksi tämä asia on vaikea. Kukaan ei voi määritellä, mitä asioita on oikeutettua kirjoittaa ja mistä asioista saa loukkaantua. Se, mikä toisesta on ilmiselvästi ilkeämielisesti kirjoitettu, ei kirjoittajan mielestä välttämättä ole. Toki on ikävää, että lähtökohtaisesti joku kirjoittaa kommentin puhtaasti satuttamistarkoituksessa, mutta monet kirjoitukset ovat harmaalla alueella. Ja toisaalta jos joku kirjoittaa jatkuvasti toisille ilkeillen, pitäisikö se vaan hiljaa hyväksyä ja vastata nätisti takaisin, vai onko joskus ihan ok herätellä toista ja sanoa hiukan ilkeästikin vastaan. Onko se niin väärin? Enpä tiedä, ehkä sitten on.

Tarkoitatko, että aikuisella on oikeus kiusaamiseen ja solvaamiseen? Koska hän on aikuinen? Mitä oikeuksia sillä kiusatulla sitten on, jos hän on aikuinen?

Hyvien tapojen mukaista on, että jos on tahtomattaan loukannut toista, pyytää anteeksi. Eikä selitä, että kun mulla oli huono päivä; lapsi jäi jälki-istuntoon ja kämppä meni alta ja mies pettää. On ymmärrettävää, että tällaisessa tilanteessa vituttaa, mutta sitä ei saa purkaa muihin? On tietysti helppo aina sanoa, että joku nyt vain tuntee liikaa tunteita ja loukkaantuu liian helposti. Onhan sitä sanottu yhdelle koulukiusatulle, että hän varmaan vaan ärsyttää muita, kun on niin lihavakin.

Kuka päättää, missä tilanteessa saa antaa takaisin? Jos puhutaan nyt kuitenkin ihan oikeasta kiusaamisesta, täällä, koulussa, työpaikoilla.

Tarkoitan juurikin sitä mitä sanoin. Se ei jäänyt mielestäni epäselväksi mitä tarkoitin. Se missä rajat menee on subjektiivista niinkuin sanoin, vaikka selkeät ylilyönnit on yleensä suurimmalle osalle ihmisistä suhteellisen selviä.

Ei elämä ole, eikä kuulukkaan olla yksinkertaista. Aina joudut arvioimaan itse mikä on ok ja mikä ei, toisilla ei ole holttia riippuen tilanteesta, joillakin ei ole sitä ollenkaan netissä.

Itse näen asian sellaisena että kaverit, ystävät ja muuten läheiset ansaitsee harkintaa, vieraat ihmiset ei ansaitse mitenkään suurta arvioimiskynnystä, varsinkin jos näyttää siltä että hekään eivät sitä harkintaa osoita.

Minusta "sitä saa mitä tilaa" on paras mahdollinen asenne, koska se opettaa sen mikä on mahdollisesti jäänyt oppimatta nuorempana.

Tottakai yksinkertaiset ihmiset eivät ymmärrä sitä kun ovat itse aiheuttaneet itselleen ikäviä reaktioita.

Tai sitten ovat juurikin niin nuoria etteivät sitä ole vielä tajunneet että omilla toimilla on usein suora yhteys palautteeseen.

Lisätään vielä se että jokainen meistä lyö yli oli ikä mikä tahansa, toiset useammin, toiset harvemmin.

Mutta se on kyllä fakta että jos esimerkiksi lapsensa päästää netin ihmeelliseen maailmaan niin kylllä pitää olla todella hyvin teroitettu se mieleen että tämä maailma on täynnä paskaa ja ikäviä asioita, parempi suunnata oma nokka toiseen suuntaan jos siihen törmää ja se ahdistaa, koska kukaan yksinään ei muuta tätä kulttuuria. Ja se on naivia utopia ajattelua että ihmiset alkaisivat ajattelemaan aina muita ennenkuin itseään täällä. Ei se toimi oikeassakaan elämässä kuin hyvin hyvin harvoilla ja pienissä sosiaalisissa ympyröissä, niissäkin todella harvoin.

Viimeksi muokattu:
Tarkoitan juurikin sitä mitä sanoin. Se ei jäänyt mielestäni epäselväksi mitä tarkoitin. Se missä rajat menee on subjektiivista niinkuin sanoin, vaikka selkeät ylilyönnit on yleensä suurimmalle osalle ihmisistä suhteellisen selviä.

Ei elämä ole, eikä kuulukkaan olla yksinkertaista. Aina joudut arvioimaan itse mikä on ok ja mikä ei, toisilla ei ole holttia riippuen tilanteesta, joillakin ei ole sitä ollenkaan netissä.

Itse näen asian sellaisena että kaverit, ystävät ja muuten läheiset ansaitsee harkintaa, vieraat ihmiset ei ansaitse mitenkään suurta arvioimiskynnystä, varsinkin jos näyttää siltä että hekään eivät sitä harkintaa osoita.

Minusta "sitä saa mitä tilaa" on paras mahdollinen asenne, koska se opettaa sen mikä on mahdollisesti jäänyt oppimatta nuorempana.

Tottakai yksinkertaiset ihmiset eivät ymmärrä sitä kun ovat itse aiheuttaneet itselleen ikäviä reaktioita.

Tai sitten ovat juurikin niin nuoria etteivät sitä ole vielä tajunneet että omilla toimilla on usein suora yhteys palautteeseen.

Lisätään vielä se että jokainen meistä lyö yli oli ikä mikä tahansa, toiset useammin, toiset harvemmin.

Mutta se on kyllä fakta että jos esimerkiksi lapsensa päästää netin ihmeelliseen maailmaan niin kylllä pitää olla todella hyvin teroitettu se mieleen että tämä maailma on täynnä paskaa ja ikäviä asioita, parempi suunnata oma nokka toiseen suuntaan jos siihen törmää ja se ahdistaa, koska kukaan yksinään ei muuta tätä kulttuuria. Ja se on naivia utopia ajattelua että ihmiset alkaisivat ajattelemaan aina muita ennenkuin itseään täällä. Ei se toimi oikeassakaan elämässä kuin hyvin hyvin harvoilla ja pienissä sosiaalisissa ympyröissä, niissäkin todella harvoin.

Elämä sinänsä on hyvinkin yksinkertaista, simppeliä. Ihmiset vaan tekee siitä itseleen yleensä pirun vaikeaa. Asiat ei parane vatkaamalla. Eikä huono käytös puolustelemalla.

Näin se vaan on. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Närhi;28174584:
Elämä sinänsä on hyvinkin yksinkertaista, simppeliä. Ihmiset vaan tekee siitä itseleen yleensä pirun vaikeaa. Asiat ei parane vatkaamalla. Eikä huono käytös puolustelemalla.

Näin se vaan on. =)

Eläminen on yksinkertaista, mutta sosiaaliset säännöt ja yhteiskunnalliset velvoitteet ei ole.

Huono käytös on joillekkin automaattisesti tuomittavaa, minulle ei, jotkut ansaitsee sen ja vielä enemmän. Se miten tilanteen saa laukeemaan parhain päin on taas ihan toinen juttu.

Minä en ole mikään asiakaspalvelija muille ihmisille vapaa-ajallani. Jos haluaa jotain minulta niin on oltava valmis Quid pro quo-tapoihin. Se ei silti tarkoita että joka kerta se menisi tasan asiat, silti siihen on oltava valmis jos tilanne vaatii.

eiköhän tässäkin ole vastuu vanhemmille. niille lapsille kannattaa opettaa, että sinne nettiin ei kannata laittaa kuviaan tai mitään kovin henkilökohtaisia juttuja, koska niillä voi olla ikävät seuraukset. toki en hyväksy kiusaamista, mutta kun näin se vaan menee.

Meillä jokaisella on oikeus olla niin kusipäinen kuin vaan olla voi. Mutta haluaako kukaan tosiaan olla se ihminen joka muistetaan pahoista sanoistaan tai teoistaan?

[QUOTE="vieras";28171014]Keskustelu netissä toisia loukkaamatta on mahdotonta. Vaikka kirjoittaisit miten tahansa, joku todennäköisesti loukkaantuu, jos osallistuu sellaisiin ketjuihin, joiden aihepiirit jakavat mielipiteitä. Jotkut ihmiset loukkaantuvat äärimmäisen helposti ja koska täällä kasvottomuudessa et voi toisesta ihmisestä tietää mitään, on hyvin todennäköistä, että joku joskus teksteistäsi loukkaantuu. Uskotko, että et itse ole ketään loukannut/satuttanut?[/QUOTE]

Näinkin. Mutta on tyystin kaksi eri asiaa loukata tahattomasti, tai siten että loukkaa toista vain omaavalla eriävän mielipiteen verrattuna siihen, että hakemalla hakee toista loukkaavia asioita, haukkuu, solvaa, kaivelee menneitä muitutellakseen niistä koko ajan, huomauttelemalla aiheeseen kuulumattomasta asiasta jne. Esimerkiksi täälläkin, jos tyyppi x aloittaa ketjun jossa pohtii asiaa kukkapenkki, siihen vastataan mollaamalla hänen ulkonäköään ja haukutaan läskiksi ihrakasaksi joka on laiska paska.

Kaksi aika eri asiaa.

Kiusaaminen ei ole sallittua, mutta sallitua pitäisi olla puolustaa omia rajojaan ja opettaa sitä myös lapsille. Kiusaamista ei milloinkaan saada loppumaan sillä että laaditaan sääntöjä tai yritetään siirtää vastuu kiusaamisesta tai siihen puutumisesta jollekin kolmannelle osapuolelle. Netissäkin voi kirjoitaa vastauksia tuo tuntui minusta pahalle ja minun ei tarvitse tuollaista kuunnella. Omia rajoja netissä on lisäksi suhteellisen helppo pitää, viestejä jotka tietää satuttavan ei kannata avataja lukea.

Yhteistyössä